Pagina 3 van 4
Geplaatst: 17.11.2009 - 14:10
door diesel01
V50R-enik schreef:Sinds afgelopen vrijdag de 17" winterbanden eronder, alles uitgelijnd/gebalanceerd maar het rijdt voor geen meter... (nee zelfs als ik rustig rij!) enorme stuuruitslag zonder dat de banden meedraaien of althans voordat de auto de bocht omgaat en enorm lopen zoeken bij het optrekken.
Heb een aantal bochten van Adam naar Aveen waar ik bijna elke ochtend doorheen ga en waar ik normaal stevig doorreed moet ik nu echt echt rustig er doorheen. Temperatuur is buiten zo'n 10+ graden dus begrijp dat de banden niet optimaal werken maar het verschil is wel erg groot. Helaas ben ik verplicht om de banden eronder te hebben in Duitsland elke week, anders had ik nog even gewacht...
Op naar het voojaar!!!
Is het je eerste auto die op winterbanden wordt gezet?
Ik rijdt al verschillende jaren met winterbanden en ik herken niets van dit verhaal in mijn ervaring mbt winterbanden.
Toen ik als chauffeur werkte en ik kreeg nieuwe banden op de trekas van mij trekker moest ik de eerste 40000km opletten in lange doordraaiers op de snelweg in het buitenland.
Dat had te maken met het hogere profiel waarbij de de achterkant weleens listig een stap opzij kon maken.
De extra hoogte winterband/zomerband bij een personenauto mag imo niet een dergelijk verschil maken in weggedrag.
Geplaatst: 18.11.2009 - 13:35
door V50R-enik
Nee, rij al zeker 8-9 jaar met winterbanden (in de winter dan:)) behalve toen ik op 3 jaar Curacao woonde, haha...
Hiervoor op de nieuwe Bravo 17" geen problemen gehad.
Daarvoor op m'n Leon 17" geen problemen gehad en ga zo maar door...
Dit heb ik ook nog nooit meegemaakt. Vanochtend in Duitsland ging het wel redelijk met hoge snelheden maar boven de 200 begon de auto echt te springen en moest je goed het stuur vasthouden want je voelde de wagen echt alle kanten opgaan. Omdat dit niet lekker reed ben ik maar wat rustiger gaan rijden... Topsnelheid was overigens wel hetzelfde (alleen dus een stuk minder comfortabel, lees licht gevaarlijk)
Zal vanavond of onderweg terug strakjes eens de bandenspanning checken, misschien dat dit eea oplost? Keep you posted...
Geplaatst: 18.11.2009 - 13:37
door Bart
Vanochtend waaide het ook wel erg flink, weet niet of je dat ook in de gaten hebt gehad...
Geplaatst: 18.11.2009 - 13:53
door Fredhead
Ik was ook niet echt kapot van mijn V50 toen ik een keer 200 reed op de 16 inch bandjes om eerlijk te zijn.
Met 18 inch en wat bredere banden voelde het stukken beter aan.
Maar ontopic:
Ik ga iedere winter terug van 235/40/18 naar 205/55/16 en heb Michelin Alpin winterbanden.
Je merkt wel dat het anders rijd dan met de zomersloffen, maar ik heb geen last van een auto die als een dweil aanvoelt. In de bochten voelt het iets anders aan, maar het is nog altijd zeer strak te noemen
Geplaatst: 18.11.2009 - 15:03
door diesel01
V50R-enik schreef:Nee, rij al zeker 8-9 jaar met winterbanden (in de winter dan:)) behalve toen ik op 3 jaar Curacao woonde, haha...
Hiervoor op de nieuwe Bravo 17" geen problemen gehad.
Daarvoor op m'n Leon 17" geen problemen gehad en ga zo maar door...
Dit heb ik ook nog nooit meegemaakt. Vanochtend in Duitsland ging het wel redelijk met hoge snelheden maar boven de 200 begon de auto echt te springen en moest je goed het stuur vasthouden want je voelde de wagen echt alle kanten opgaan. Omdat dit niet lekker reed ben ik maar wat rustiger gaan rijden... Topsnelheid was overigens wel hetzelfde (alleen dus een stuk minder comfortabel, lees licht gevaarlijk)
Zal vanavond of onderweg terug strakjes eens de bandenspanning checken, misschien dat dit eea oplost? Keep you posted...
Met alle respect hoor maar dat zijn serieuze snelheden die ook met onze S60 niet vertrouwen wekken, terwijl hij met 180 km/h geen krimp geeft.
De onze staat rondom op stikstof met 2.5 bar druk een te hoge of te lage spanning en je kent je eigen auto niet meer terug in rijeigenschappen.
Geplaatst: 18.11.2009 - 15:47
door remmm
Ik rij al meer dan 5 weken op mijn winterbanden... wel 1 van de betere denk ik: Michelin Pilot Alpin PA3, als ik nu op Michelin.nl kijk is dat wellicht ook wel erg overdreven, ik mag er ook 250 km/h meerijden volgens de sticker in mijn auto. Dat vind ik toch wel knap met een 1.6d Maar ja maakt niet uit. Ik merk met deze banden bijna geen verschil t.o.v. mijn zomerbanden.
Geplaatst: 18.11.2009 - 17:33
door Fredhead
diesel01 schreef:V50R-enik schreef:Nee, rij al zeker 8-9 jaar met winterbanden (in de winter dan:)) behalve toen ik op 3 jaar Curacao woonde, haha...
Hiervoor op de nieuwe Bravo 17" geen problemen gehad.
Daarvoor op m'n Leon 17" geen problemen gehad en ga zo maar door...
Dit heb ik ook nog nooit meegemaakt. Vanochtend in Duitsland ging het wel redelijk met hoge snelheden maar boven de 200 begon de auto echt te springen en moest je goed het stuur vasthouden want je voelde de wagen echt alle kanten opgaan. Omdat dit niet lekker reed ben ik maar wat rustiger gaan rijden... Topsnelheid was overigens wel hetzelfde (alleen dus een stuk minder comfortabel, lees licht gevaarlijk)
Zal vanavond of onderweg terug strakjes eens de bandenspanning checken, misschien dat dit eea oplost? Keep you posted...
Met alle respect hoor maar dat zijn serieuze snelheden die ook met onze S60 niet vertrouwen wekken, terwijl hij met 180 km/h geen krimp geeft.
De onze staat rondom op stikstof met 2.5 bar druk een te hoge of te lage spanning en je kent je eigen auto niet meer terug in rijeigenschappen.
Met de S60 D5 die ik heb gehad heb ik juist een hele andere ervaring.
Zelfs met de standaard 16 set eronder gaf hij geen krimp op topsnelheid (225 op de teller)
Geplaatst: 18.11.2009 - 17:52
door diesel01
fredhead schreef:diesel01 schreef:V50R-enik schreef:Nee, rij al zeker 8-9 jaar met winterbanden (in de winter dan:)) behalve toen ik op 3 jaar Curacao woonde, haha...
Hiervoor op de nieuwe Bravo 17" geen problemen gehad.
Daarvoor op m'n Leon 17" geen problemen gehad en ga zo maar door...
Dit heb ik ook nog nooit meegemaakt. Vanochtend in Duitsland ging het wel redelijk met hoge snelheden maar boven de 200 begon de auto echt te springen en moest je goed het stuur vasthouden want je voelde de wagen echt alle kanten opgaan. Omdat dit niet lekker reed ben ik maar wat rustiger gaan rijden... Topsnelheid was overigens wel hetzelfde (alleen dus een stuk minder comfortabel, lees licht gevaarlijk)
Zal vanavond of onderweg terug strakjes eens de bandenspanning checken, misschien dat dit eea oplost? Keep you posted...
Met alle respect hoor maar dat zijn serieuze snelheden die ook met onze S60 niet vertrouwen wekken, terwijl hij met 180 km/h geen krimp geeft.
De onze staat rondom op stikstof met 2.5 bar druk een te hoge of te lage spanning en je kent je eigen auto niet meer terug in rijeigenschappen.
Met de S60 D5 die ik heb gehad heb ik juist een hele andere ervaring.
Zelfs met de standaard 16 set eronder gaf hij geen krimp op topsnelheid (225 op de teller)
Klopt.
Zoals je ziet heb ik een D 126 pk ook ik heb mogen rijden met de D5 en die heeft een hele andere indruk op mij achtergelaten dan degene waar we nu mee rijden.
Dat maakt me niet uit maar er zit wel verschil in beide auto's, ik kan op een nette manier meekomen met het verkeer het verbruik is netjes te noemen.
Een S60 met een D5 komt solider over dan de 126pk D.
Geplaatst: 18.11.2009 - 17:57
door Fredhead
Oké, ik had verwacht dat er alleen verschil in de remmen zat bij de 2.4D en D5.
Die van mij was een modeljaar 2004, zou dan wel denken dat een 2005 S60 weer een beter onderstel heeft
Geplaatst: 18.11.2009 - 18:01
door diesel01
Begrijp me niet verkeerd het onderstel is goed en alles wat ik zoek in een auto, meer er is iets en ik kan er niet de vinger opleggen wat dat anders is dan een versie met de D5
Geplaatst: 18.11.2009 - 23:33
door V50R-enik
Bart schreef:Vanochtend waaide het ook wel erg flink, weet niet of je dat ook in de gaten hebt gehad...
Maar niet in m'n parkeergarage haha! nee dat klopt zeker maar ri het Oosten en in Duitsland was in de ochtend vrij weinig wind verder. Merkte het de afgelopen dagen ook al... vooral dus met parkeren enzo lijkt het stuur meer te draaien dan de wielen.
Geplaatst: 19.11.2009 - 15:24
door remmm
Bij mijn laatste zomer naar winterbandenwissel....
Voetjes van de vloer en nieuwe sloffen eronder.... Wat een ieniemienie-remmetjes eigenlijk...
Geplaatst: 19.11.2009 - 17:20
door rsnhakan
Inderdaad als je naar Audi of BMW kijkt die hebben ze stukken groter. Ook op een 2.0TDI/318D
Geplaatst: 19.11.2009 - 20:45
door Fredhead
Er zijn "big brake kits" verkrijgbaar voor de V50, heb hier zelf ook naar zitten kijken.
Enige nadeel.. ze passen niet in mijn 16 inch wintervelgen
Geplaatst: 20.11.2009 - 21:32
door joebat
Hallo,
Vandaag mijn nieuwe winterbanden laten plaatsen door de verdeler (Continental TS830).
Heb er zo'n 100 km mee gedaAn vandaag en kan geen verschil merken met de zomerbanden (Michelin Energysaver). Voormiddag droog wegdek en in de namiddag enkele buien onderweg gehad. Het rijgedrag bleef hetzelfde, ook bij een "noodstop". Het enige dat misschien anders klinkt is het geluid op bepaalde soorten asfalt op de snelweg, maar storend is het zeker niet
Geplaatst: 23.11.2009 - 18:12
door Elveka
Vanochtend Frankfurt-Antwerpen gereden met mijn Goodyear Ultragrip 7 ... ging fantastisch door het hondenweer van vandaag, en helemaal geen last van "dweilen" maar wel van de stormwind ! Bij een flinke noodrem op de A3 bij Montabaur werkten ABS, DSTC en de winterbanden perfect samen. Ik mag echt niet klagen.
Geplaatst: 10.01.2010 - 14:25
door Rob V50
Heb een V50 T5 met 17"velgen, wil er winterbanden op i.c.m. 16" velgen, past dat?
Geplaatst: 10.01.2010 - 14:28
door leonboersma
ja dat past, mits het natuurlijk 5x108 steek is.
we hebben ook een voorstel topic op het forum!
Geplaatst: 10.01.2010 - 15:20
door Elveka
kijk wel eerst eens op anwb.nl voor de laatste test van autobanden ... ik heb het mij niet beklaagd !
Geplaatst: 11.01.2010 - 12:42
door JW71
Ik heb me eindelijk over laten halen winterbanden aan te schaffen en heb daar misschien toch een beetje spijt van. Toegegeven op sneeuw rij je beter weg en ook remmen gaat beter al duurt het van ca. 60km/u naar 0 nog wel een heel eind. In ieder geval veel langer dan op een droge weg met de normale banden. Normaal hebben we 17" wielen met Michelins, de winterbanden zijn 16" Snowtrac 3. Op droog en nat asfalt lijkt de auto zoekerig te rijden en is veel gevoeliger voor sporen en langsgroeven. Ik heb constant het gevoel te moeten sturen. Bochten moeten veel voorzichtiger genomen worden omdat de zijdelingse grip vele male minder is. B.v. een bocht waar ik normaal zonder problemen met 80 doorheen kon moet nu met 60 genomen worden, daarboven voelt het of de auto de over de voorwielen weg schuift.
De auto stuurt ook veel lichter. Bandenspanning is in orde dus dat is het niet. Rijden op kinderkopjes of gladde klinkers is erg listig, bij (normaal) wegrijden slaan de wielen meteen door. En daar moet ik normaal behoorlijk m'n best voor doen met m'n 1.6D.
Ik heb nog nooit eerder met winterbanden gereden en met de ervaringen die ik nu heb had dat eigenlijk zo mogen blijven. De keren dat het sneeuwt staat alles zowat stil. Ik heb me altijd goed kunnen redden met de normale banden. Gewoon wat rustiger rijden, afstand houden en op tijd nieuwe banden eronder dus niet de banden oprijden tot de laatste 1.2mm.