Ik heb sinds gisteren op de V50 verse winterbanden gekregen, te weten Dunlop Wintersport.
Ik heb eerder met winterbanden gereden maar nog nooit met zo'n onprettig gevoel als nu.
Er moeilijk te omschrijven helaas, maar ik zal het proberen.
Hoewel de auto als ik het stuur loslaat netjes rechtdoor rijdt, lijkt het alsof de voorzijde van de auto "zoekende" is. Het is niet zo dat ik continue aan het bijsturen ben (zelfs in het geheel niet), maar het stuurgevoel is gewoon anders. Het voelt onprettig en alsof ik de auto niet onder controle heb.
Zijn er vergelijkbare ervaringen?
Auto rijdt als dweil op winterbanden
- Bart
- 8th Gear member
Bandenspanning OK? Is je V50 na de montage ook nog uitgelijnd?
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
-
- 5th Gear member
Wat ben je normaal gewend aan velgenmaat?
17 of 18" ?
Hiervan is de bandwang een stuk lager wat als stugger ervaren wordt.
Daarnaast hebben de winterbanden een andere rubber samenstelling over het algemeen zachter dan een zomerband.
Wat mij opviel bij mijn vredestijn winterbanden is dat deze harder opgepomd moesten worden dan dezelfde velgmaat en bandmaat met zomerbanden.
Voor jouw info deze moesten 2.4 Bar zijn.
Als jij nu net rond de 2 bar zit dan kan je daar wel iets bijdoen maar verwacht geen wonderen.
Ik denk dat het grootste verschil in de bandwang zal zitten en de rubbersamenstelling wat hem als ee dwijl aan laat voelen.
17 of 18" ?
Hiervan is de bandwang een stuk lager wat als stugger ervaren wordt.
Daarnaast hebben de winterbanden een andere rubber samenstelling over het algemeen zachter dan een zomerband.
Wat mij opviel bij mijn vredestijn winterbanden is dat deze harder opgepomd moesten worden dan dezelfde velgmaat en bandmaat met zomerbanden.
Voor jouw info deze moesten 2.4 Bar zijn.
Als jij nu net rond de 2 bar zit dan kan je daar wel iets bijdoen maar verwacht geen wonderen.
Ik denk dat het grootste verschil in de bandwang zal zitten en de rubbersamenstelling wat hem als ee dwijl aan laat voelen.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Contacteer:
Daarom heb ik altijd dezelfde maat zomer/winterband.
Geen gedoen met stalen velgen die zelfs een maatje kleiner zijn, dan heb je dat neveneffect in ieder geval al niet.
Maar een nieuwe winterband moet zich ook nog ff zetten onder de auto, de eerste meters zijn over het algemeen niet de meest 'weg-vaste' meters is mijn ervaring.
Daarna gaat het stukken beter.
Geen gedoen met stalen velgen die zelfs een maatje kleiner zijn, dan heb je dat neveneffect in ieder geval al niet.
Maar een nieuwe winterband moet zich ook nog ff zetten onder de auto, de eerste meters zijn over het algemeen niet de meest 'weg-vaste' meters is mijn ervaring.
Daarna gaat het stukken beter.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
- Grimm
- 2nd Gear member
Bandenmaat en bandenspanning lijken mij ook de meest voor de hand liggende redenen. Afgelopen weekend zelf ook een setje nieuwe winterbanden onder de auto gelegd (zelfde maat en spanning als de zomerbanden) en ik merk nauwelijks verschil.
2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Contacteer:
asta schreef: Wat mij opviel bij mijn vredestijn winterbanden is dat deze harder opgepomd moesten worden dan dezelfde velgmaat en bandmaat met zomerbanden.
Bij mij waren de winterbanden ook altijd harde opgepompt dan de zomerbanden.Grimm schreef:Bandenmaat en bandenspanning lijken mij ook de meest voor de hand liggende redenen. Afgelopen weekend zelf ook een setje nieuwe winterbanden onder de auto gelegd (zelfde maat en spanning als de zomerbanden) en ik merk nauwelijks verschil.
En van overmatige slijtage of brandstof gebruik is nooit sprake geweest.
Ik heb ook wel eens echte sneeuwbanden gehad, daar was het profiel zeer hoog van en kon je met je vinger heen en weer bewegen.
Perfecte banden voor in de verse/diepe sneeuw, maar compleet waardeloos op de normale weg !
Die banden deden de auto ook echt dweilen.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
- diesel01
- Geartronic member
Als het nieuwe winterbanden zijn kunnen de blokjes v/d band dergelijk gedrag vertonen.
Ook ik heb dat in het verleden wel meegemaakt met de Snowtrac 2.
Ook ik heb dat in het verleden wel meegemaakt met de Snowtrac 2.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Graph-x
- 4th Gear member
Ik rijd ook op dunlop wintersport 205/55/16 en ik hebze op licht metaal,
Ik heb zomers 17" inch en ik heb nergens last van maar ik heb er al 2 winters op gereden.Als het niet beter word moet je even kijken of de banden wel met de juiste draairichting op de velg zitten of dat inside en outside is fout gegaan kan ook.
Anders toch een keer laten uit lijnen denk ik.
Ik heb zomers 17" inch en ik heb nergens last van maar ik heb er al 2 winters op gereden.Als het niet beter word moet je even kijken of de banden wel met de juiste draairichting op de velg zitten of dat inside en outside is fout gegaan kan ook.
Anders toch een keer laten uit lijnen denk ik.
- Christopher
- 3rd Gear member
Hij 'dweilt' inderdaad wat meer op 16" dan op 17". Maar als je banden hard genoeg zijn valt dat weer heel erg mee!
S40 2.0D - Barents Blue Momentum
- hans98
- 4th Gear member
Ik heb even gecheckt: bandenspanning lijkt ok te zijn (morgen nog even echt meten, ipv een schop ertegen). Het zijn 17 Inch op mijn eigen lichtmetaal. Hij is niet uitgelijnd.
Zal het eens een paar dagen aankijken. Het ook wel erg warm, dus het rubber is ook wat zacht wellicht.
Zal het eens een paar dagen aankijken. Het ook wel erg warm, dus het rubber is ook wat zacht wellicht.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
-
- 8th Gear member
Meer een opmerking van algemene aard. Mensen, als je Volvo al op winterbanden staat, hou alstublieft veel afstand (meer dan normaal).
Bedankt namens de mede weggebruikers!
Bedankt namens de mede weggebruikers!
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ik dacht al, waar blijf je nou voor dit open doel?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 8th Gear member

Tja! is toch zo? Levensgevaarlijk met deze temperaturen.
Dan kan je wel een stevige Volvo onder je kont hebben, maar dat heeft degene voor je waarschijnlijk niet! (of dat overstekende kindje..)
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Een winterslaap houden helpt misschien ook. 

Volvo Rules the Road
- hans98
- 4th Gear member
Leg eens uit alsjeblieft, ik snap hem niet helemaal?945i schreef:Meer een opmerking van algemene aard. Mensen, als je Volvo al op winterbanden staat, hou alstublieft veel afstand (meer dan normaal).
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
-
- 8th Gear member
Omdat je met die flipflap bandjes geen grip hebt, die banden zijn namelijk gemaakt om in "een winter", op sneeuw, meer grip te hebben.
En niet om bij 15 graden Celcius mee rond te crossen.
Dus mocht je ergens eind Februari een keer naar de wintersport vertrekken en je hebt zoals een goed Nederlander betaamt (goede voorbereiding....), de winterbanden er nu al onder geschroefd, weet dan dat je hier in NL, minder grip hebt dan met je normale (zomer) banden
Maar ja, daar lopen de meningen vreemd genoeg over uiteen..
En niet om bij 15 graden Celcius mee rond te crossen.
Dus mocht je ergens eind Februari een keer naar de wintersport vertrekken en je hebt zoals een goed Nederlander betaamt (goede voorbereiding....), de winterbanden er nu al onder geschroefd, weet dan dat je hier in NL, minder grip hebt dan met je normale (zomer) banden
Maar ja, daar lopen de meningen vreemd genoeg over uiteen..
-
- 4th Gear member
- Contacteer:
Winterbanden vanaf 7 graden en lager. Nu is het heel ff 's ochtends en 's nachts die temp dus nog niet echt veel zin van die nu al te leggen.
Je zal er enkel slechter wegcontact met hebben en ze zullen een pak sneller verslijten.
Je zal er enkel slechter wegcontact met hebben en ze zullen een pak sneller verslijten.
- Christopher
- 3rd Gear member
Waarom sturen alle leasebedrijven de kaartjes dan al rond van 'Kom nu de banden wisselen'.
Zullen ze toch echt niet doen als ze al hun rijders onnodig in gevaar brengen.... Het zal dus wel meevallen.
Zullen ze toch echt niet doen als ze al hun rijders onnodig in gevaar brengen.... Het zal dus wel meevallen.
-
- 8th Gear member
Dat is om het voor de bedrijven makkelijker te maken, mensen vertonen kuddegedrag, als het ineens koud wordt, dan staan ze ineens allemaal bij de bandenboer, daarom willen ze dat een beetje spreiden.
Samen houden ze de illusie in stand dat je die winterbanden "echt" nodig hebt, de klant krijgt uiteindelijk de rekening toch..
Samen houden ze de illusie in stand dat je die winterbanden "echt" nodig hebt, de klant krijgt uiteindelijk de rekening toch..
- Christopher
- 3rd Gear member
Ik heb ze er zelf een paar weken geleden onder gelegd... Eerder al besloten dat ze eronder moesten zodra ik de eerste keer moest krabben. Dat is dus ook gebeurd.
Het weer is alleen zo onmogelijk te peilen, want nu is het ineens weer veel warmer.
Als ik alleen op de Wiki van oktober, en november lijkt de tweede me toch beter.
Het weer is alleen zo onmogelijk te peilen, want nu is het ineens weer veel warmer.
Als ik alleen op de Wiki van oktober, en november lijkt de tweede me toch beter.