Pagina 3 van 5
Geplaatst: 19.06.2005 - 16:16
door joost
Bij hetzelfde programma zag ik een keer een crashtest tussen een BMW 5 en een Volvo 940 (beide even oud) frontaal met 120 km/u. De uitkomst laat zich raden... dat overleef je dus niet! Het filmpje heb ik tot op heden niet kunnen vinden op internet.
Snelheid lijkt mij dus ook zeer bepalend.
Joost.
Geplaatst: 19.06.2005 - 16:39
door Gast
Snelheid is inderdaad zeer bepalend. Maar bij de meeste aanrijdingen kan er toch nog wel flink geremd worden en is de snelheid waar mee gebotst wordt niet zo groot meer, anders hadden we veel meer verkeersdoden per jaar. Maar het is toch fijn om te weten dat je omgeven bent door kreukelzones, airbags enz. enz.
Geplaatst: 19.06.2005 - 17:03
door volvoruud
joost schreef:Bij hetzelfde programma zag ik een keer een crashtest tussen een BMW 5 en een Volvo 940 (beide even oud) frontaal met 120 km/u. De uitkomst laat zich raden... dat overleef je dus niet! Het filmpje heb ik tot op heden niet kunnen vinden op internet.
Snelheid lijkt mij dus ook zeer bepalend.
Joost.
Het filmpje is onderweg, ik ben hem nu aan het uploaden.
--update--
Voila hij staat erop:
http://www.volvowereld.nl/images/movies ... 00kmh.mpeg
Niet allemaal 100x downloaden. Denk aan mijn dataverkeer

Geplaatst: 19.06.2005 - 19:40
door +++t blijft behelpen+++
Geplaatst: 19.06.2005 - 20:44
door Johan Braziltraveller
volvoruud schreef:
Tsja snelheid en auto's is gewoonweg geen goede combinatie, is en blijft een risico. Dus verantwoord rijden om de marge te verkleinen is het enige advies welke je hieruit kunt trekken.
Geplaatst: 19.06.2005 - 22:12
door joost
Blijft een waanzinnige crashtest. Deze bedoelde ik dus! 100 km/u frontaal. Luister ook naar het commentaar na de crash: geen overlevenden en airbags hadden niet kunnen helpen.
Joost.
Geplaatst: 19.06.2005 - 22:42
door Johan Braziltraveller
*****
't Is eigenlijk ook een beetje schijnveiligheid, een stuge wagen zorgt er ogenschijnlijk voor dat jij het overleeft maar zorgt er direct voor dat de tweede partij het niet overleeft (en dat jij het overleeft).
Heb met enige regelmaat resultaten gezien van dergelijke ongelukken (tweede viool waar niemand kennis van heeft....).
Geplaatst: 20.06.2005 - 16:00
door bart15
Wie komt er nou beter uit die test...
Die BMW? Of die Volvo?
Geplaatst: 20.06.2005 - 16:30
door volvoruud
Geen van beide. Beide totaal vernietigt. Eigenlijk ook niet vreemd met de snelheid waarmee het gedaan is.
Geplaatst: 20.06.2005 - 16:39
door Battlecruiser
Toch is er een aanmerkelijk verschil: de motor van de BMW helpt niet mee de botsenergie op te vangen en die van de Volvo wel.
De Volvomotor schuift bij een botsing (dat heeft men al sinds de 240 of misschien zelfs eerder) een stuk naar achteren schuin onder de zitplaatsen. Daardoor hoeft de rest van de auto én de passagiers minder botsenergie op te vangen.
De BMW had inderdaad een wel héél klein afstandje tussen stuur en leuning: de borstkas van de bestuurder zou geheel geplet zijn. Het compartiment moest erg veel botsenergie opvangen.
Bij een snelheid van 100 km maakt dit misschien weinig uit (de makers van het filmpje gissen over de afloop, maar zeker weten ze niks). Bij een lagere snelheid moeten er dus wel verschillen te zien zijn, waardoor de inzittenden van de Volvo wellicht voordeel hebben van de schuifmotor en die van de BMW niet. En dit is geen giswerk van mij, maar Volvo heeft hier al meer dan 30 jaar onderzoek in zitten.
Geplaatst: 20.06.2005 - 17:01
door volvoruud
Inderdaad. Het probleem was bij dit filmpje dat ze de auto's niet goed lieten zien, vooral de Volvo werdt niet getoond toen hij weer op zijn banden was gezet. Dit was erg jammer, hierdoor was het verschil niet goed zichtbaar.
Geplaatst: 25.06.2005 - 13:43
door Moritz
Ik heb in het verleden een aantal foto's gezien waar diverse volvo's frontaal met verschillende bmw's (5-serie vs s90) (v70 vs 3serie) in aanraking zijn gekomen. Het viel me op dat de bmw's zeker niet onderdeden voor de volvo's. Valt me toch beetke tegen.
De oude grote volvo's zijn zeker veilig, en kunnen nog prima weerstand bieden tegen de nieuwe generatie auto's, maar in een volvo uit de 4-serie zou ik me niet meer veilig voelen iig, wanneer je met een nieuwe laguna, passat e.d crasht[/url]
Geplaatst: 26.06.2005 - 13:56
door Moritz
Hier nog wat foto's van een s70 die een alfa 33 in de flank heeft gepakt.
http://www.derodehaan.nl/, onder ambulance, 2004, beverwijk
Geplaatst: 26.06.2005 - 14:05
door Gast
Sla de nieuwste autoweek er maar op na, daar botst een V40 op een stilstaande Lada Samara die op de vluchtstrook staat. De Lada is totaal verwoest. De inzittenden waren er gelukkig al uit anders was het zeer slecht met hen afgelopen.
Geplaatst: 26.06.2005 - 16:24
door +++t blijft behelpen+++
Moritz schreef:Hier nog wat foto's van een s70 die een alfa 33 in de flank heeft gepakt.
http://www.derodehaan.nl/, onder ambulance, 2004, beverwijk
FOK!
buy a volvo...

Volvo...

Alfa..
Geplaatst: 27.06.2005 - 19:37
door Moritz
Geplaatst: 27.06.2005 - 20:00
door Ben
Waarbij de Volvo op de verkeerde weghelft kwam, tegen de Golf botste en vervolgens terugkaatste tegen de Fiat.
Geplaatst: 08.08.2005 - 20:30
door volvo for life
Dat ongeluk hierboven met die S70 VS alfa, dat hebben wij ook wel eens meegemaakt, alleen dan onze 440 tegen een bmw 3 serie E36 (geloof ik).
Toen was er evenveel aan onze volvo te zien al die S70 hierboven, nou die 3 serie zat net zoals die alfa in elkaar.
M'n moeder kon d'r ogen niet geloven toen ze zag wat er met onze volvo aan de hand was, bijna niks in ze heeft er geen letsel aan overgehouden, helemaal niks ze stapte ongedeerd uit.
Geplaatst: 08.08.2005 - 21:04
door volvoruud
Geen foto's ??
Geplaatst: 08.08.2005 - 23:29
door volvo for life
Helaas zijn die toen niet gemaakt, het was in 1997 en toen bestond de digitale camera nog niet(of veel mensen hadden er nog geen).
Maar die bmw was total loss en onze volvo 440 rijd nog steeds als een trein.