Volvo Veilig?

Links naar interessante sites. Veel Volvo gerelateerde links zijn te vinden op http://www.symbaloo.com/mix/volvoconnections
Gebruikersavatar
Amieke850
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 21.09.2004 - 22:01
Locatie: Zoetermeer

EuroNCAP: Grote advertentie in een opinieblad van deze week: Renault scoort met 7 modellen de max. score van 5 sterren in de crashtest! Volvo achterin het rijtje met 'slechts' 2 modellen [CX90 en S40]... is het predikaat Volvo = Veilig nog steeds de juiste :?:

Zie hier de resultaten van de S40/S60/S70/S80/CX90... linkje naar de S40... http://www.euroncap.com/content/safety_ ... =3&id2=195
ANNEMIEKE'S
Afbeelding
850 GLE 2.5I
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

In diverse bladen is de EURO N-CAP methode sterk bekritiseerd; het stimuleert fabrikanten de auto's steeds 'harder' te maken, met als gevolg dat er meer botsenergie op de inzittenden 'afgereageerd' wordt. Bij 'zachtere' auto's gaat deze energie in het verkreukelen zitten.

Gevolg van die harde auto's: ernstige kneuzingen en breuken door de gordels.

Ik zou er niet zoveel waarde aan hechten, aan Euro N-CAP. VW heeft vorig jaar een extra ster binnengehaald door een veiligheidsgordelverklikkerlampje toe te voegen aan de Golf....
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Volgens mij kan je de veiligheid van een auto maar aan één ding aflezen, het aantal mensen dat een ongeval zonder ernstig letsel overleeft gedeeld door het totaal aantal ongevallen met dat bepaalde type auto.
Hoe dichter dat getal bij de 1 komt, hoe veiliger de auto (geeft wel discussie wanneer letsel wel of niet ernstig is...)

Hoe vaak kom je nou op weg een blok beton tegen terwijl je 50 rijdt???
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
mehn
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 21.09.2004 - 20:22

Ik heb ergens vorige week 'fifth gear' gezien, met daarin een vergelijking tussen een nieuwe Espace (5 sterren) en het vorige model Espace.

Ze werden op afstand bestuurd en reden met 50km/h 'frontaal' tegen elkaar, d.w.z. met de koplampen aan de bestuurderszijde tegen elkaar.

De oude Espace was total-loss. De bestuurder zou deze klap niet hebben overleefd. De computer in de nieuwe Espace vond de klap helemaal niet zo hard; de airbags waren niet eens eruit geklapt! :(

Dit moet toch wel genoeg zeggen...
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

Ik heb die uitzending zelf niet gezien, maar ik hoorde dat 'de moraal van dit verhaal' was dat de nieuwe Espaces zo hard waren dat bestuurders oudere (zwakker geconstrueerde) auto's geen kans meer hadden. Had deze klap zich voorgedaan met twee oude Espaces, dan hadden beide bestuurders het waarschijnlijk overleefd.

Het feit dat de airbags van de nieuwe Espace niet waren afgegaan, geeft al aan dat alle botsenergie is afgereageerd op de 'zachtere' oude Espace.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

De Euro-NCAP test is een flauwekultest geworden. De extra veiligheidsvoorzieningen zoals WHIPS, BLIS, DSTC, de rollovervoorziening e.d. worden niet meegeteld. Alleen een simpel geënsceneerde botstest telt. Het feit dat erg veel auto's een koprol maken, ontgaat de testers blijkbaar. Zelfs de Volvo 240 doorstond indertijd de rollovertest (van de Amerikaanse testbureau's) glansrijk; enne: ga maar niet in een 5 sterrenRenault koprollen, want dan ben je dood!

De Euro-NCAP kun je vergelijken met de APK: het is een minimumkeuring en alle extra voorzieningen worden niet meegeteld. De NCAP houdt zich ook alleen bezig met de passieve veiligheid (gebotst worden dus) en niet met actieve veiligheid, waarmee je een botsing mooi kan voorkomen. Jammer is dat daardoor vele mensen denken dat ze in een Renault net zo veilig zijn als in een Volvo en dan moet je dat op elke verjaardag weer uitleggen. Zucht....
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24371
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Renault die ontwikkelt de modellen zo, dat ze helemaal top door de NCAP komen. En dat Volvo maar 2 modellen hebben... Iedere Renault wordt getest, van Volvo maar een paar... De S40 had destijds maar 4 sterren, meer waren er toen niet. Toen keken ze niet naar zijbescherming, waar de S40 wel in uitblonk/blinkt.

Ik vind de NCAP nergens meerover gaan, en het wordt door Renault commercieel heel goed uitgebuit!!!
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
mehn
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 21.09.2004 - 20:22

Als ik -buiten mijn schuld- in mijn 850 frontaal op een Scenic rijd, waarvan de computer de klap te gering vindt om de airbags te laten ploffen, en ik blijvend letsel oploop omdat de Renault te stevig gebouwd is, zou ik dan de rechtzaak tegen Renault winnen? :evil:
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Humor!
Dan heb jij een paar deukjes in je voorbumper en die Renault is (inclusief inzittenden) total loss...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40886
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik vermoed dat de auto's die de NCAP met goed gevolg doorstaan het in de standaard Volvo veiligheidskeuring wel eens moeilijk zouden kunnen krijgen! De eisen van Volvo lijken me wat hoger te liggen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
mehn
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 21.09.2004 - 20:22

Battlecruiser S80 schreef:Humor!
Dan heb jij een paar deukjes in je voorbumper en die Renault is (inclusief inzittenden) total loss...
Humor? Ik denk dat ik pech heb met mij 850!

Ik heb bij fifth gear laatst een stukje gezien waar ze een nieuwe Espace tegen een negen jaar oud model Espace lieten rijden (bestuurderskoplampen tegen elkaar). De bestuurder in de 'oude' Espace zou de klap niet overleefd hebben en bij de nieuwe Espace waren dus de airbags niet geklapt.

Dat noem ik geen humor...
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Renault nieuw tegen Renault oud

is volledig onvergelijkbaar met

Renault nieuw tegen Volvo Hard!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
mehn
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 21.09.2004 - 20:22

Ik ben niet zo gauw ergens van onder de indruk, maar hier werd ik stil van. Ik ben inmiddels op zoek naar het filmpje, later meer :wink:
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Veel merken (bijvoorbeeld renault en VW) gaan inderdaad auto's ontwikkellen voor de NCAP en niet voor de veiligheid van de mensen wat toch een stuk belangrijker is.
EuroNCAP kijkt alleen naar passieve veiligheid
Volvo en misschien nog wel meer merken maken auto voor passieve en actieve veiligheid en ook meer voor lifesafety

Volgens mij zijn de meeste ongelukken gewoon een kopstaartbotsing en geen frontale botsing de NCAP kijkt alleen maar naar een stilstaand object een betonnen muur dus maar in het echt is het meestal (altijd) anders je kan niet zeggen hoe veilig een auto is door één botsproef te doen volvo doet honderden botsproeven voordat ze een auto op de markt brengen
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Kijk maar eens hoe sterk een 850 is tegen iets wat echt niet meegeeft: een boom;

http://www.speedycam.be/pictures/volvo-crash/


Een hele fotostory van een confrontatie tussen een Volvo en een boom. De Volvo is aan de voorzijde gehavend, maar het passagierscompartiment onbeschadigd.

Een Renault geeft meer mee dan een boom.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Is volgens mij geen boom maar een telefoonlijnpaal...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Ik ben benieuwd bij welke snelheid die aanrijding heeft plaatsgevonden. Het ziet er misschien ernstig uit (veel schade) maar het gedeelte waar de passagiers zitten is goed intact gebleven alleen de passagier die naast de bestuurder zat heeft misschien verwondingen opgelopen.
Gebruikersavatar
Michiel
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 13.09.2004 - 00:45
Locatie: Almelo
Contacteer:

Ik ben ook wel benieuwd wat er precies gebeurd is.. :shock:

Aan de schade te zien lijkt het meer schampen, dan echt botsen geweest te zijn.
SAAB 9000 CD 2.3T Griffin Tuned by Abbott Racing Motorsport 265bhp

SAAB, built like a Mercedes, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW. ©BBC
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Het voor Volvo zo karakteristieke Volvo Safety Centre is uniek in de automobielindustrie. Het houdt ons voorop in de enige race die er écht toe doet: de race om levens te redden met steeds veiliger auto’s. Technologisch geavanceerde laboratoriumuitrusting, zoals onze beweegbare botsbaan, stellen onze veiligheidsdeskundigen in staat om de resultaten van verschillende aanrijdingen en rolbewegingen te bestuderen. Op die manier verzamelen we informatie over ieder denkbaar scenario in ongevallen. Het Volvo Accident Investigation Team reist bovendien sinds 1970 de hele wereld over om grote aantallen ongelukken te bestuderen. Wij nemen veiligheid uiterst serieus. En dat zou u ook moeten doen.


Both Saab and Volvo, however, were keen to stress that the NCAP results are not their only concern when designing the safety systems for their cars. Saab - makers of the first soft-top to achieve five stars - issued a statement today saying that: "Although Saab welcomes Euro NCAP's independent findings, its work in crash impact protection will continue to be based on the Saab 'Real-Life Safety' strategy, which involves studying the outcome of actual crashes in everyday road conditions. In this way, Saab focuses its safety engineering efforts on much more than achieving a favourable Euro NCAP test result." Saab's head of crash safety, Per Lenhoff, went on to say: "Euro NCAP is an independent organization whose evaluations contain accessible and objective information which can be a useful guide for consumers. However, our Real-Life Safety concept is, as always, the controlling factor which guides crash safety at Saab."

Volvo cited its high ratings in influential studies such as the American IIHS (Insurance Institute of Highway Safety) and Swedish Folksam research. Ingrid Skogsmo, head of the Volvo Safety Centre in Sweden, noted: "Crash tests and these kinds of surveys can only take one or a few aspects of a vehicle's overall safety level into account and provide a general indication of a car's safety level. However, at Volvo Cars we believe in a more holistic approach using our extensive knowledge from real-life accidents, controlled crash tests and computer simulation. As with every Volvo, we have developed the new S40 as a very safe car, and this is now being confirmed by these independent tests. This is very encouraging but we will, of course, remain committed to our guiding principle, to continue to enhance overall occupant protection in real-life accidents."


I rest my case....


Ik had die nieuwe Espace wel eens tegen een 240 willen zien knallen....Ik denk dat je versteld zou staan van de resultaten.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Het was een betonnen paal; die geeft dus ook niet zoveel mee...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Plaats reactie

Terug naar “Links”