ramen krabben

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Onzin. Als er geen oliecirculatie was geweest was het heel snel gedaan met je motor!
Bij een diesel kan het echt geen kwaad om de motor stationair te laten draaien. Een benzine kun je beter stationair laten draaien met een verhoogd toerental.

Overigens heeft de ECC (althans het airco gedeelte ervan) helemaal niets te doen met dit weer. Deze staat onder de 5 graden gewoon lekker uit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

edraket schreef:Onzin. Als er geen oliecirculatie was geweest was het heel snel gedaan met je motor!
Bij een diesel kan het echt geen kwaad om de motor stationair te laten draaien. Een benzine kun je beter stationair laten draaien met een verhoogd toerental.

Overigens heeft de ECC (althans het airco gedeelte ervan) helemaal niets te doen met dit weer. Deze staat onder de 5 graden gewoon lekker uit.
Maar wellicht dat de luchtontvochtigingsfunctie wel werkt? Dat heb ik me namelijk ook al een tijdje afgevraagd. Ik weet dat de koudeluchtfunctie het in elk geval niet doet bij te lage temperaturen, maar het zou toch wel erg van de zotte zijn dat de luchtontvochtigingsfunctie ook uitgeschakeld wordt, juist in het seizoen dat je het het meest nodig hebt.
Tenzij de twee functies niet los te koppelen zijn, dan houdt het gewoon op.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

TM645 schreef:
Wolfs XC schreef:
TM645 schreef:Maakt mij ook niks uit, maar het schijnt wel heel erg slecht voor de motor te zijn omdat de motor dan eigenlijk droog loopt.
Wat bedoel je met dat de motor "droog loopt"?



Motor pomt de olie niet rond als je stationair draaid. Heb me laten vertellen dat het stationair laten draaien van voertuig motoren nooit goed is. Ook al is de motor warm. Daarom heb je ook fabrieksmotoren en scheepsmotoren die wel lange tijd stationair kunnen draaien.
....ehhh, dus stilstaan in de file levert ook schade op aan de motor?

Leuk bedacht maar dat klopt van geen kant. Ik heb me laten vertellen ( :wink: ) dat het probleem te maken heeft met oa de versnellingsbak. Motor draait rustig warm en de overige delen die niet kunnen draaien blijven koud. Zo ontstaat er een verschil qua temperatuur tussen de onderlinge motoronderdelen.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
volvo-jan
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
Locatie: Drenthe

vanochtend met ramen krabben de volvo forum krabber in 2stukken gekregen :D :oops: toch maar is opzoek naar 1tje die wat steviger is :D
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

volvo-jan schreef:vanochtend met ramen krabben de volvo forum krabber in 2stukken gekregen :D :oops: toch maar is opzoek naar 1tje die wat steviger is :D
Is de garantie op de krabber inmiddels verlopen :lol:
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

degids schreef:Maar wellicht dat de luchtontvochtigingsfunctie wel werkt?
Nope. Die functie is een bijkomend voordeel van het afkoelen van lucht. Het vocht uit de lucht van buiten condenseert tegen de verdamper waardoor de lucht in het interieur dus droger wordt. Als de compressor niet aanslaat (onder de ca 5 graden) koelt de verdamper dus ook niet en condenseert het vocht dus ook niet.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
TM645
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 19.03.2008 - 17:06
Locatie: Baden-Baden
Contacteer:

Wolfs XC schreef:
TM645 schreef:
Wolfs XC schreef: Wat bedoel je met dat de motor "droog loopt"?



Motor pomt de olie niet rond als je stationair draaid. Heb me laten vertellen dat het stationair laten draaien van voertuig motoren nooit goed is. Ook al is de motor warm. Daarom heb je ook fabrieksmotoren en scheepsmotoren die wel lange tijd stationair kunnen draaien.
....ehhh, dus stilstaan in de file levert ook schade op aan de motor?

Leuk bedacht maar dat klopt van geen kant. Ik heb me laten vertellen ( :wink: ) dat het probleem te maken heeft met oa de versnellingsbak. Motor draait rustig warm en de overige delen die niet kunnen draaien blijven koud. Zo ontstaat er een verschil qua temperatuur tussen de onderlinge motoronderdelen.
Je hebt helemaal gelijk. Wat ik heb gezegd is complete onzin. Mijn excuses.
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

kopen jullie wel goeie krabbers? Ik ga de ruiten al mijn hele leven met krabbers te lijf (het betere soort) en heb nog nooit krasen getrokken, of last gehad bij laagstaande zon. In extreme gevallen giet ik er voorzichtig een emmer ( of twee) koud water over de ruit. Geen warm water natuurlijk, maar water dat hooguit 15° warmer heeft dan de buitentemperatuur.
Dus twee dingen waarvan men zegt het nooit te doen, ... Maar met gezond verstand lukt het probleemloos. Uitgetest op 9 verschillende wagens/ merken,...
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1017
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Ik denk dat het niet zo zeer de ijskrabber is die krassen veroorzaakt maar bv al het vuil/zand wat op het raam kan zitten. Die combinatie kan al een aardig stukje schuurwerk oplveren
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wolfs XC schreef:
TM645 schreef:
Wolfs XC schreef: Wat bedoel je met dat de motor "droog loopt"?



Motor pomt de olie niet rond als je stationair draaid. Heb me laten vertellen dat het stationair laten draaien van voertuig motoren nooit goed is. Ook al is de motor warm. Daarom heb je ook fabrieksmotoren en scheepsmotoren die wel lange tijd stationair kunnen draaien.
....ehhh, dus stilstaan in de file levert ook schade op aan de motor?

Leuk bedacht maar dat klopt van geen kant. Ik heb me laten vertellen ( :wink: ) dat het probleem te maken heeft met oa de versnellingsbak. Motor draait rustig warm en de overige delen die niet kunnen draaien blijven koud. Zo ontstaat er een verschil qua temperatuur tussen de onderlinge motoronderdelen.
Ook dit verhaal klopt niet. Wat er mis gaat is dat er onvoldoende oliedruk is en dus de lagers zwaarder belast worden. Met name de nokkenassen hebben daarvan te lijden. Verder vervuilt een motor bij lage olie en water temperaturen sterk en dan moet je denken aan vochtophoping in de olie en uitlaat. Daarnaast worden er bij lage verbrandingstemperaturen veel zuren gevormd in de motor die ook schadelijk zijn voor het uitlaatgedeelte (vanaf de kop!). De bak is wel ontworpen om deze temperatuurs verschillen op te vangen. Bovendien wordt een versnellingsbak (de olie) lang zo heet niet als de motor en komt er nagenoeg geen vocht in terecht.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
TM645
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 19.03.2008 - 17:06
Locatie: Baden-Baden
Contacteer:

edraket schreef:
Wolfs XC schreef:
TM645 schreef: ....ehhh, dus stilstaan in de file levert ook schade op aan de motor?

Leuk bedacht maar dat klopt van geen kant. Ik heb me laten vertellen ( :wink: ) dat het probleem te maken heeft met oa de versnellingsbak. Motor draait rustig warm en de overige delen die niet kunnen draaien blijven koud. Zo ontstaat er een verschil qua temperatuur tussen de onderlinge motoronderdelen.
Ook dit verhaal klopt niet. Wat er mis gaat is dat er onvoldoende oliedruk is en dus de lagers zwaarder belast worden. Met name de nokkenassen hebben daarvan te lijden. Verder vervuilt een motor bij lage olie en water temperaturen sterk en dan moet je denken aan vochtophoping in de olie en uitlaat. Daarnaast worden er bij lage verbrandingstemperaturen veel zuren gevormd in de motor die ook schadelijk zijn voor het uitlaatgedeelte (vanaf de kop!). De bak is wel ontworpen om deze temperatuurs verschillen op te vangen. Bovendien wordt een versnellingsbak (de olie) lang zo heet niet als de motor en komt er nagenoeg geen vocht in terecht.
Klinkt erg logisch en onderbouwd duidelijk het probleem wat ontstaat tijdens het stationair laten draaien van de motor.
Wist dat het slecht was, maar heb er een eigen theorie op los gelaten waarin ik dacht dat de motor de olie niet naar het bovenste gedeelte van het blok zou kunnen pompen, zeker niet als de motor nog koud is.

Het verhaal van de lagers die geen olie krijgen geld volgens mij ook voor de turbo. Heb meegekregen dat belasting onder de 1500 rpm niet goed voor de turbo was. Is dat ook tijdens het stationair draaien? Lijkt me niet, maar vraag het toch maar even...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

nee is niet slecht voor de turbo.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MdV-V70
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 26.05.2007 - 23:41

Gewoon met een waterkoker lauw water over de ruiten laten lopen en met een kleine trekker de filmlaag weghalen voordat het water bevriest. Werkt perfect!

Michel de Valk
MdV-V70
Don't eat yellow snow.
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Inmiddels twee dagen verder na het schoonmaken van de binnenzijde van de ramen en ik kan melden dat dit enorm scheelt in de hoeveelheid condens die op de binnenzijde van de ruiten neerslaat en meteen vastvriest. Voorlopig maar even zonder oliekacheltje of haarfohn, gewoon de ramen schoonhouden en met volle blower op weg.

Dank voor alle reacties!

Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

heb zo'n kupévarmare: http://www.jula.se/transport/kupevarmar ... formatorer
's morgens een half uurtje en hij is warm, ijsvrij en condensvrij
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb een schuur waar naast wat trekkers en caravans ook wel wat Volvo's in kunnen staan. Ook altijd handig. :lol:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

bofkont!
Volvo for life
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

bart simpson schreef:heb zo'n kupévarmare: http://www.jula.se/transport/kupevarmar ... formatorer
's morgens een half uurtje en hij is warm, ijsvrij en condensvrij
wel een dure oplossing,met een haarfohn op een tijdschakelklok
is het effect gelijk,maar kost een stuk minder.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Was er € 9,-- aan kwijt, ik kon daar goed overheen komen, maar voor sommigen is dat idd een pak geld
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

bart simpson schreef:Was er € 9,-- aan kwijt, ik kon daar goed overheen komen, maar voor sommigen is dat idd een pak geld
sorry,mijn fout.
zag de getoonde bedragen aan voor euro,s :oops:
is idd. geen dure oplossing.
geen glans zonder wrijving
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”