Pagina 3 van 13

Geplaatst: 02.03.2010 - 14:51
door AmazonWillem
Ik had op mijn BMW een EDIS bobine van een Omega V6, rechtstreeks aangestuurd vanuit Megasquirt, werkte prima maar ik weet niet of dit bij droeg aan het hogere vermogen.

Wat de EGT betreft, hoe hoog zou die moeten zijn als je maximaal vermogen hebt? Misschien dat je op de testbank bij lagere toeren je maximum vermogen op zoekt en je egt goed bekijken en dan hopen dat je er een verband uit kunt halen waardoor je weet wat het op 6000 rpm moet zijn, want dat zal ongetwijfeld hoger liggen.

Geplaatst: 03.03.2010 - 22:31
door B-lennium
ik heb deze (ford edis6)
Afbeelding
3 kanalen vanuit de megasquirt.

wat is je prijs voor de 123 ? :)

Geplaatst: 04.03.2010 - 10:03
door AmazonWillem
Heb je ook een extern bordje bij je Megasquirt?

Ik had het geluk dat deze gemaakt werd voor de BMW, hierdoor hoefde ik kwa bedrading alleen de injector volgorde maar anders te maken en bedrading aanleggen voor het aansturen van de EDIS coil.

Afbeelding

Geplaatst: 04.03.2010 - 20:20
door B-lennium
nee ik heb 3 extra ignitiondrivers toegevoegd, de uitgangen die normaal de 3 leds aansturen heb ik gebruikt in samenwerking met de MSIIExtra code

Geplaatst: 04.03.2010 - 22:09
door ferdy
En die extra ignition drivers zitten standaard op de KDFI ;) Dus dat komt mooi uit, de 123 houd ik voorlopig nog even als reserve.

Geplaatst: 12.03.2010 - 11:45
door B-lennium
Hoe staat het met het turbo geweld?

Geplaatst: 14.03.2010 - 11:25
door ferdy


:)

Geplaatst: 14.03.2010 - 14:01
door B-lennium
klinkt goed!, heb je nog steeds die dubbele uitlaat?

Geplaatst: 14.03.2010 - 14:20
door ferdy
Ja, Ik hoefde alleen een andere voorpijp te regelen. Maar omdat 2/3 van mijn uitlaat uit 2,5 duims standaard Amerikaanse pijp bestaat was dit heel goed passend te krijgen. Die B30 motor klinkt echt heerlijk rauw door de aanwezigheid van een K nokkenas. :twisted:

Binnenkort kopbouten nadraaien, compressie opmeten en turbodruk 'iets' opschroeven ;)

Geplaatst: 25.03.2010 - 20:49
door ferdy
Flinke tegenslag! Auto reed geweldig, voelde me een koning op de weg totdat het motorblok volledig vastliep en ik stil stond aan de A1...

Vorige week heb ik er een blikje motorolie stop lekkage in gegooid kan dit hier mogelijk aan bijgedragen hebben?

Geplaatst: 25.03.2010 - 21:39
door B-lennium
K*T! ik had nog zo gehoopt dat je volgend weekeind op de elandrun zou zijn!

krijg je de motor helemaal niet meer rond? zit er slijpsel in de olie? middeltjes in de olie ben ik geen voorstander van (waarom koop je anders dure olie?) maar of dit nou de oorzaak kan zijn....

nu ik er zo over na zit te denken, heb je geen zuigerprobleem? door de hoge turbodruk heb je misschien last gehad van pingelen en heeft een zuiger of drijfstang het opgegeven?

op welke brandstof reed je toen het blok vastliep?

Geplaatst: 25.03.2010 - 22:13
door Iroll
Additieven kunnen de werking van de anti-schuim toevoeging in motorolie te niet doen. Door deze luchtbelletjes verliest de olie een deel van zijn smerende werking. Dat is helemaal voor een turboblok al snel funest. Ik raad additieven in de motor ook altijd af, daar komt niks dan narigheid van. Voor assen en versnellingsbakken heb ik wel goede ervaring met sommige additieven.

Geplaatst: 25.03.2010 - 22:52
door ferdy
Het gaat om het additief : STP ANTI-FUITE HUILIE MOTEUR, een middeltje dat harde keeringen moet verzachten.

Motorolie was volledig helder na de crash (zag ook geen stukjes), reed met verse 10W40 . Op t moment dat de motor vastliep reed ik gemiddeld 100 km/h (ca 2700 toeren) op LPG, had de motor daarvoor rustig warm gereden. Morgen wordt de wagen afgeleverd door de ANWB en dan ga ik even rustig het motorblok uit elkaar trekken. Waarschijnlijk een afgebroken drijfstang. Startmotor slaat ook gelijk vast :?

Geplaatst: 26.03.2010 - 01:01
door v164
mmm, minder...

Blok stuk ook, in de zin van onherstelbare schade? Of een goed moment om het blok wat op te boren voor (gesmede) overmaat zuigers voor nog net wat extra :-)

Geplaatst: 26.03.2010 - 08:36
door B-lennium
Wat voor krukas heeft jouw motorblok? 8 gaats of 6 gaats ? de blokken met 8 gaats krukas kan de drijfstangen van een B21 gebruiken (dikker en sterker!)

Geplaatst: 26.03.2010 - 10:07
door Iroll
de blokken met 8 gaats krukas kan de drijfstangen van een B21 gebruiken (dikker en sterker!)
De drijfstangen van een B21 zijn wel dikker maar de legering waarvan ze gesmeed zijn is van een veel mindere kwaliteit als die van de oude 6 gaats blokken. Die B21 drijfstangen zijn een zwak punt van de 8 gaats (metrische) blokken. Helaas passen de oude drijfstangen niet in de 8gaats blokken vanwege het overstappen op het metrische systeem door Volvo rond '75.

Geplaatst: 26.03.2010 - 10:23
door B-lennium
de zogenaamde M-rods (drijfstangen met een M er in geslagen) zijn wel degenlijk sterker als de drijfstangen in de B20 / B30 motoren met 8gaats krukas. is meestal de eerste 'upgrade' van het onderblok in zweden / USA

de m-rods vind je in de B21 turbo motoren.

Block
1974 B20 (8-bolt crankshaft), overbored to 3.66" (93mm), stock stroke 3.15" (80mm), 132.6 cubic inches (2175cc) displacement.
New Mahle pistons, .040"-over for B21.
Volvo "M" rods from 1980-1983 B21/23, supplied used by Lee Holman. These are stronger than the original "E" rods that were in the motor core.
New Volvo oil pump, modified for higher flow volume by Unitek&ST.
Baffled oil pan supplied by OJ Rallye.
vclassics.com

Geplaatst: 26.03.2010 - 10:54
door Iroll
de m-rods vind je in de B21 turbo motoren.
Maar dat had je er niet bij vermeld, het is dus een upgrade van de zwakke originele B21 drijfstangen die toegepast zijn in de metrische B20/30 blokken. Zo is 't weer duidelijk voor iedereen!

Geplaatst: 27.03.2010 - 13:44
door ferdy
:cry:

Ik had nog gehoopt dat m'n distributie tandwiel geknapt was.. Helaas bleek ik al snel achter de realiteit te komen toen ik deze stukjes in m'n inlaatspruitstuk tegenkwam:

http://img232.imageshack.us/img232/1528/foto0223w.jpg

Een van de zuigers is compleet vermalen en werd vervolgens door de hele motor gesmeten. M'n net nieuwe gaskop is op het eerste gezicht helemaal aan diggelen geslagen :oops:

Afbeelding
Afbeelding

Motor loopt op een pit minder:

Afbeelding
Afbeelding

Na het verwijderen van een stukje zuiger uit de turbo lijkt deze onbeschadigd. Ik zie ook helemaal geen pitjes in de zuigers alles ziet er brandschoon uit, er is volgens mij ook geen sprake van pingelen of detonatie geweest als ik het zo zie. Wat is wijsheid??

Geplaatst: 27.03.2010 - 14:12
door Frederik Welvaert
ouwch! niet zo leuk...

ik wou trouwens je filmpjes bekijken, maar kreeg telkens de melding "deze video is prive"...