Mijn bericht was ook als reactie op het feit dat je een 1.6D naar de waarden van een 2.0D te chippen is, maar dat je dan nog altijd met een 5bak zit.
Die zal dus altijd meer toeren draaien dan de 2.D.
Maar het klopt inderdaad dat ik pas rond de 2200 toeren schakel, vind de motor dan pas net lekker op gang komen en als je eerder opschakeld zakt de motor te ver terug in z'n toeren,
Dit is tenminste wat ik vind. Kan komen omdat ik van een D5 terug ben gegaan naar een 2.0D, maar zal ook aan mijn rijstijl kunnen liggen.
Heb trouwens nooit gezegd dat ik rond de 80-90 niet naar de 6e versnelling kan, heb alleen gezegd dat ik dat nooit doe
keuze 1.6 of 2.0D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Ik schakel een beetje zoals Ferdi, maar mijn pa z'n V50 (ook een 2.0D) is recenter, en die heeft duidelijk een pak meer kracht op lage toeren. Als ik met zijn V50 ga rijden, schakel ik meestal vroeger als bij mijn eigen V50. Als ik bij de mijne schakel op 2000 toeren, valt het toerental zodanig terug dat het soms lijkt alsof de turbo er volledig uit gaat en moet ie weer kracht opbouwen. Alsof de mijne een oude, klassieke turbo heeft, zonder variabele geometrie, terwijl die van m'n pa zich perfect kan laten terugvallen tot 1200 toeren en nog steeds vlot wegkomt.
Ik heb een paar maand geleden met een V50 1.6D DrivE Start/Stop gereden, en vond het best vlot gaan. Maar ik had soms de neiging om door te trekken tot het pijltje "opschakelen" aandringend begon te knipperen. Gewoon omdat ik de kracht van de 2.0D gewend ben. Maar toch is de 1.6D zeker vlot te noemen. Je kan perfect mee in het dagelijkse verkeer (waar veel meer tragere 1.4 en 1.6 motortjes in rondrijden dan we willen toegeven) Als ik nu een nieuwe auto zou moeten kopen, zou dat een mooi aangeklede 1.6D DrivE met Start/Stop zijn
Ik heb een paar maand geleden met een V50 1.6D DrivE Start/Stop gereden, en vond het best vlot gaan. Maar ik had soms de neiging om door te trekken tot het pijltje "opschakelen" aandringend begon te knipperen. Gewoon omdat ik de kracht van de 2.0D gewend ben. Maar toch is de 1.6D zeker vlot te noemen. Je kan perfect mee in het dagelijkse verkeer (waar veel meer tragere 1.4 en 1.6 motortjes in rondrijden dan we willen toegeven) Als ik nu een nieuwe auto zou moeten kopen, zou dat een mooi aangeklede 1.6D DrivE met Start/Stop zijn

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Delta
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
- Locatie: N.H.
Vreemd hoor????
Ik heb welliswaar een 2.0d uit 2006 maar ik herken echt niets van weinig trekkracht onderin. Ik kom ook uit een D5 geartronic en schakel eigenlijk nog steeds op de geartronic manier dwz overschakelen nog onder de 2000 toeren als het kan en doortrekken als het moet.
Ik heb welliswaar een 2.0d uit 2006 maar ik herken echt niets van weinig trekkracht onderin. Ik kom ook uit een D5 geartronic en schakel eigenlijk nog steeds op de geartronic manier dwz overschakelen nog onder de 2000 toeren als het kan en doortrekken als het moet.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 10.11.2006 - 22:16
Mijn 2.0D uit 2006 verbruikte ongeveer 6,9l/100km. Vanwege alle storingen heb ik hem ingeruild, waarbij ik een 1.6D overwogen heb, maar na een uitgebreide proefrit bleek het verschil toch wel erg groot. Bij hogere snelheden mis je de 6e versnelling en bij het optrekken was ik steeds aan het planken. Ook invoegen ging met de 1.6 erg moeizaam.
Rijd nu toch weer in een 2.0D. Deze verbruikt ongeveer 6,7l/100km met 17 inch velgen.
Ik zou liever een "kale" 2.0 hebben dan een luxe 1.6. De belangrijkste opties zitten er toch al vaak op.
Rijd nu toch weer in een 2.0D. Deze verbruikt ongeveer 6,7l/100km met 17 inch velgen.
Ik zou liever een "kale" 2.0 hebben dan een luxe 1.6. De belangrijkste opties zitten er toch al vaak op.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Mijn pa moet binnenkort een nieuwe lease kiezen. Hij rijdt nu met een V50 2.0D met een paar opties (ecc, dala/t-tec zetels en parkeersensoren achteraan) Binnenkort moet hij een nieuwe lease kiezen, maar de 2.0D is erg duur geworden vanwege z'n CO2 uitstoot. Hij kan een mooi aangeklede V50 Drive Start/Stop nemen, ofwel een volledig kale V50 2.0D. Als hij lederen interieur laat vallen is zelfs een V70 Drive mogelijk.
't Is is maar wat je zelf belangrijk vind. Doe mij maar een mooi aangeklede 1.6D boven een kale 2.0D (hoewel: nog liever een mooi aangeklede D5 natuurlijk
)
(volledig kaal houdt in: manuele airco (geen ecc), stoffen bekleding, plastic middenconsole)
Mijn Dala/T-tec zetels, ecc, alu inleg, cruisecontrol, automagisch dimmende spiegel regensensor, etc... zou ik niet willen inleveren. Liever wat vermogen inleveren dan. Ik rij Volvo omdat ik me als chauffeur goed voel in de auto, niet omdat ik snelle sprintjes wil trekken aan de stoplichten.
't Is is maar wat je zelf belangrijk vind. Doe mij maar een mooi aangeklede 1.6D boven een kale 2.0D (hoewel: nog liever een mooi aangeklede D5 natuurlijk

(volledig kaal houdt in: manuele airco (geen ecc), stoffen bekleding, plastic middenconsole)
Mijn Dala/T-tec zetels, ecc, alu inleg, cruisecontrol, automagisch dimmende spiegel regensensor, etc... zou ik niet willen inleveren. Liever wat vermogen inleveren dan. Ik rij Volvo omdat ik me als chauffeur goed voel in de auto, niet omdat ik snelle sprintjes wil trekken aan de stoplichten.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36
De 1.6D kan prima meekomen in het normale dagelijkse Nederlandse verkeer. Ik rij nu met m'n 2-de 1.6 en dat bevalt goed. Ik heb nooit het gevoel gehad tekort tekomen. Blijven kijken en opletten en bij twijfel niet doen en als je toch per sé er nog tussen of voor wil (b.v. bij invoegen) dan maar een versnelling lager, maar die situaties kan ik op 1 hand tellen. Nou zit ik 90% van alle km's alleen in de auto en is die ook leeg, dat scheelt wel, bovendien rijd ik vrij rustig. Het verbuirk van onze eerste V50 was keurig, gemiddeld over ruim 130.000 km 5.2ltr/100km (berekend verbruik, BC staat dan op 4.9 of 5.0). Op de 1 of andere manier wil de huidige V50 niet veel beter dan 5.3/5.4 komen bij dezelfde rijstijl.
Ik heb ooit met een C30 2.0D gereden en die vond ik brommeriger dan de V50 1.6D maar dat is een andere auto.
MAAR,... sinds een jaar hebben we een caravan en dat veranderd een hoop. De caravan weegt beladen ca. 1300 kg en dat gaat. Maar ook niet meer dan dat. Op vlakke wegen bij niet teveel tegenwind gaat het allemaal nog wel, maar als het harder begint te waaien en dan helemaal bergop komt de motor wat tekort. Wees niet bang je valt niet stil en 85 km/u kan je wel blijven rijden maar niet meer in 5, met een astronomisch verbruik (ca. 15 à 16 ltr/100km) en inhalen van vrachtwages was uitgesloten. Dat was met Mistral op kop en bergop.
Als ik nu weer zou moeten kiezen zou het dus een 2.0D worden, maar alleen voor de caravan.
Ik heb ooit met een C30 2.0D gereden en die vond ik brommeriger dan de V50 1.6D maar dat is een andere auto.
MAAR,... sinds een jaar hebben we een caravan en dat veranderd een hoop. De caravan weegt beladen ca. 1300 kg en dat gaat. Maar ook niet meer dan dat. Op vlakke wegen bij niet teveel tegenwind gaat het allemaal nog wel, maar als het harder begint te waaien en dan helemaal bergop komt de motor wat tekort. Wees niet bang je valt niet stil en 85 km/u kan je wel blijven rijden maar niet meer in 5, met een astronomisch verbruik (ca. 15 à 16 ltr/100km) en inhalen van vrachtwages was uitgesloten. Dat was met Mistral op kop en bergop.
Als ik nu weer zou moeten kiezen zou het dus een 2.0D worden, maar alleen voor de caravan.
V60 D4 Kinetic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 25.07.2007 - 17:50
tja en zo is er ook een situatie waarin de 2.0 het niet trekt
ik blijf erbij, voor 95% van de tijd is de 1.6 meer dan voldoende
dennis
ik blijf erbij, voor 95% van de tijd is de 1.6 meer dan voldoende
dennis
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02.02.2010 - 20:34
Afgelopen weekend een mooie 1.6D edition 2 gekocht. Ik heb erin gereden en vond inderdaad de 1.6 voldoende krachtig (je gaat er relaxed in rijden). De edition 2 uitvoering is mooi compleet! Nu in de praktijk eens kijken wat het brandstofverbruik gaat doen. Ik ben benieuwd!
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20783
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Heel goede keuze. Veel plezier ermee. En stel hem, en jezelf, even voor met foto's van de mooie aanschaf.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)