Pagina 3 van 8
Geplaatst: 20.02.2010 - 09:58
door JacoS80
Altijd de beste banden op de aangedreven wielen monteren bij het vervangen van banden.
Geplaatst: 20.02.2010 - 10:03
door toppertje
JacoS80 schreef:Altijd de beste banden op de aangedreven wielen monteren bij het vervangen van banden.
onzin!
Geplaatst: 20.02.2010 - 10:09
door 945i
Mooi die Drentse kort maar krachtige "onzin! en "juist niet".
Ik ben er mee gestopt, je kan aan de gang blijven hier.
Geplaatst: 20.02.2010 - 12:11
door toppertje
945i schreef:Mooi die Drentse kort maar krachtige "onzin! en "juist niet".
Ik ben er mee gestopt, je kan aan de gang blijven hier.
:

Geplaatst: 20.02.2010 - 12:49
door Oceanracer
toppertje schreef:JacoS80 schreef:Altijd de beste banden op de aangedreven wielen monteren bij het vervangen van banden.
onzin!
Mee eens!
(wij Groningers kunnen ook heel kortaf zijn)
Nu nog even de (ook zo'n korte?) reactie van die andere Drent afwachten, waarom hij "juist niet" vermeld. Ik ben zeer benieuwd!
Geplaatst: 20.02.2010 - 15:51
door toppertje
idd, is mijn antwoord aan de korte kant.
ik ga er dan ook vanuit dat de meeste forumers(autoliefhebbers)
weten dat je beter de beste banden ad. achterzijde kunt hebben.
dit ivm. dat de auto gestuurd word door de achterwielen,en men de rijrichting
corrigeert met de voorwielen!
als de auto ad.achterzijde uitbreekt,dan is dit dan ook moeilijker
te corrigeren dan dat hij dit ad. voorzijde doet.
hier staat nog wel iets meer
in detail beschreven over hoe en wat:
http://www.michelin.be/be/autonl/auto_c ... sp?lang=NL
ps. JacoS80, denk eerst eens na,voordat je mensen zulke"goede" adviezen
geeft.
sommigen nemen dit voor waar aan, met alle gevolgen vandien!
Geplaatst: 20.02.2010 - 17:36
door JacoS80
toppertje schreef:JacoS80 schreef:Altijd de beste banden op de aangedreven wielen monteren bij het vervangen van banden.
onzin!
Bijzonder vriendelijk, maar er zijn ook achterwiel aangedreven Volvo's dus gedeeltelijk waar.
Uiteraard hebben jullie helemaal gelijk en dus bij deze mijn excuses voor alle mensen die verongelukt zijn na het lezen van dit topic voordat jullie mij terecht hebben gewezen.
Geplaatst: 20.02.2010 - 22:03
door toppertje
JacoS80 schreef:toppertje schreef:JacoS80 schreef:Altijd de beste banden op de aangedreven wielen monteren bij het vervangen van banden.
onzin!
Bijzonder vriendelijk, maar er zijn ook achterwiel aangedreven Volvo's dus gedeeltelijk waar.
Uiteraard hebben jullie helemaal gelijk en dus bij deze mijn excuses voor alle mensen die verongelukt zijn na het lezen van dit topic voordat jullie mij terecht hebben gewezen.
ik had al begrepen dat je niet begrijpt waar het werkelijk om draait.
het maakt niet uit of je voorwiel of achterwiel aandrijving hebt.
wat jij waarschijnlijk bedoeld,is de tractie vanuit stilstand.
dan heb je idd profijt van de beste banden op de aangedreven
wielen.
Geplaatst: 20.02.2010 - 22:08
door bart simpson
Altijd zorgen dat je rondom goeie banden hebt!
Wordt moe van dat marginale gelul over waar banden met 2,5 mm nu moeten, voor of achter? imho bij het afval
Geplaatst: 20.02.2010 - 22:47
door Gast
Oceanracer schreef:toppertje schreef:JacoS80 schreef:Altijd de beste banden op de aangedreven wielen monteren bij het vervangen van banden.
onzin!
Mee eens!
(wij Groningers kunnen ook heel kortaf zijn) 
Nu nog even de (ook zo'n korte?) reactie van die andere Drent afwachten, waarom hij "juist niet" vermeld. Ik ben zeer benieuwd!
Die andere Drent?
Waarom NIET Bij 20dkm voor en achter wisselen?
Omdat een auto "stuurt" met zijn kont.
Dus zorg ALTIJD dat je beste banden (profiel) achter hebt.
Doe je dit niet, dan zal je niet merken dat je mogelijk in een kritiekfase terecht komt.
Ja, te laat!! In een slip dus!
Waarom? Als je achter namelijk geen grip meer hebt dan wil de achterkant de voorkant voorbij. Ofwel slip.
Hebben de banden voor geen grip meer, dan blijf je gewoon recht uit gaan.
(wel gas los laten cq koppeling in)
Mijn advies is: rijd de voorbanden op tot ± 3 mm. Zet de achterbanden naar voren en zet de nieuwe achter.
Dit kunstje kun je onophoudelijk herhalen en zo verdeel je de kosten ook nog een beetje.

Geplaatst: 21.02.2010 - 09:25
door Oceanracer
Ah! Kijk, dat verduidelijkt het verhaal. Ik meende uit jouw reactie te halen dat het niet wisselen van voor naar achter van invloed is op het (scheef) afslijten van de banden. Maar ik ben het met je eens dat (als je moet kiezen bij het monteren) je de beste banden beter achter kunt monteren.
Blijf je toch met het cuppen van de achterbanden zitten. Als je de banden zo'n 40-60 dkm's achterop houdt, is de kans dat ze al zijn gaan bonken erg groot. Als je die dan na het wisselen van de versleten voorbanden nog naar voren gaat halen, begint je stuur ook nog eens te trillen als een gek. Dan koop je ongetwijfeld binnen 3 weken weer een set nieuwe banden en gooi je banden met nog 4-6 mm bij het afval. Toch zonde.
En ik was inderdaad nog in afwachting van jouw reactie, Drentie

Geplaatst: 21.02.2010 - 12:14
door Gast
40-60 dkm's achter?
Dat ga je niet redden, dan zijn ze allang naar voren gekomen en weer nieuwe achter.
Dus dat cuppenverhaal is dan ook niet van toepassing. Ik heb het bij mijn V70's iig nog niet meegemaakt.
Geplaatst: 21.02.2010 - 12:20
door Oceanracer
AlexV70 schreef:40-60 dkm's achter?
Makkelijk!
Geplaatst: 21.02.2010 - 14:09
door VolvoRob
Ik doe ook makkelijk 40 - 60 dkm met achterbanden. En ik blijf van mening dat het wisselen van voor- en achterbanden de effecten van cuppen tegengaat.
Geplaatst: 21.02.2010 - 14:24
door Black 2.4T awd
AlexV70 schreef:Oceanracer schreef:toppertje schreef:onzin!
Mee eens!
(wij Groningers kunnen ook heel kortaf zijn) 
Nu nog even de (ook zo'n korte?) reactie van die andere Drent afwachten, waarom hij "juist niet" vermeld. Ik ben zeer benieuwd!
Die andere Drent?
Waarom NIET Bij 20dkm voor en achter wisselen?
Omdat een auto "stuurt" met zijn kont.
Dus zorg ALTIJD dat je beste banden (profiel) achter hebt.
Doe je dit niet, dan zal je niet merken dat je mogelijk in een kritiekfase terecht komt.
Ja, te laat!! In een slip dus!
Waarom? Als je achter namelijk geen grip meer hebt dan wil de achterkant de voorkant voorbij. Ofwel slip.
Hebben de banden voor geen grip meer, dan blijf je gewoon recht uit gaan.
(wel gas los laten cq koppeling in)
Mijn advies is: rijd de voorbanden op tot ± 3 mm. Zet de achterbanden naar voren en zet de nieuwe achter.
Dit kunstje kun je onophoudelijk herhalen en zo verdeel je de kosten ook nog een beetje.

Dit gaat niet op bij een V70 AWD. Volgens instructie boekje banden met het meeste profieldiepte voor monteren. Ivm problemen in de aandrijflijn.
Geplaatst: 21.02.2010 - 14:36
door Oceanracer
Beter is het nog om bij de V70 AWD en XC70 te zorgen voor een gelijk profiel.
Geplaatst: 21.02.2010 - 16:00
door toppertje
Oceanracer schreef:Beter is het nog om bij de V70 AWD en XC70 te zorgen voor een gelijk profiel.
dus,regelmatig wisselen!
Geplaatst: 21.02.2010 - 16:07
door Oceanracer
Inderdaad. 20 dkm is dan nog te veel!
Geplaatst: 21.02.2010 - 18:07
door Black 2.4T awd
Ik wissel voor/achter met de verandering van winter naar zomerbanden +/- 8500 km. Ik markeer ze altijd gelijk met een krijtje wat van voor komt en zet daar dan gelijk achterlinks of rechts op en met de achterbanden hetzelfde deze markeer ik met voorlinks of rechts.
Geplaatst: 21.02.2010 - 22:04
door Gast
Oceanracer schreef:AlexV70 schreef:40-60 dkm's achter?
Makkelijk!
Dit bedoel ik anders.
40-60 dkm's liggen ze er achter niet op, want dan zijn de voorbanden al weer op en zijn de achterbanden naar voren gegaan.
