Pagina 3 van 5
Geplaatst: 28.09.2010 - 19:46
door John Vermeulen
We dwalen een beetje van het onderwerp van de piek in verkoopaantallen in Belgie af, maar ik denk zelf dat een vergelijking van
a) de EU-afdrachten die Nederland en Belgie moeten doen en
b) de belastingdruk voor de burgers in beide landen
genuanceerd uitpakt. De uitkomst hangt ook sterk af van wat je al dan niet laat meetellen in de vergelijking.
a) Nederland moet inderdaad heel veel afdragen aan de EU, Belgie ook, maar Nederland krijgt er verhoudingsgewijs minder voor terug. Het gaat vooral om de
balans tussen afdrachten en revenuen.
http://www.europa-nu.nl/id/viiyc8n8kvzf ... 7zbu35kazc
b) De totale belastingdruk in Belgie is hoger dan in Nederland, maar dan wordt ook echt alles meegerekend, dus niet alleen de BTW op consumptiegoederen, maar ook de inkomstenbelasting, omzetbelasting voor bedrijven, invoerrechten en allerlei belastingen van lokale overheden.
Als ratio van het Binnenlands Bruto Product: Belgie 44,3% en Nederland 39,1% (cijfers 2008).
Als je je beperkt tot de belasting op consumptiegoederen, en daar hebben we het hier met auto's over, dan is Nederland een behoorlijke koploper in Europa en deze belasting is ook hoger dan in Belgie.
Dit klopt ook met het beeld dat iedereen heeft: auto's zijn in Nederland door de hoge BPM verhoudingsgewijs erg duur. Ik heb zelf een aantal Volvo prijslijsten uit Duitsland, Belgie en Frankrijk en dan weet je niet wat je ziet.
In Belgie is de inkomstenbelasting hoger dan in Nederland, maar vooral kost in Belgie het overheidsapparaat meer dan in Nederland. Dat is ook niet zo verwonderlijk met het complexe en zeer gelaagde overheidsbestuur in Belgie.
Bronnen:
Algemeen rapport, zie met name het plaatje op blz. 6:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/re ... lts_en.pdf
Factsheet Belgie:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/re ... try/be.pdf
Factsheet Nederland:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/re ... try/nl.pdf
Maar... felicitaties aan Volvo Gent, dat het nog lang zo mag blijven pieken in de productie !
Geplaatst: 28.09.2010 - 20:26
door 945i
Ja, dat zeg ik.
Geplaatst: 13.10.2010 - 09:44
door BillyBob
Dit zal er ook wel voor iets tussen zitten:
(ze noemen specifiek de V50 DRIVe)
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=CN30O0UP
Sterke cijfers voor Volvo in België in 2010
Geplaatst: 04.01.2011 - 10:57
door casper
Volvo blijft het zeer goed doen in België.
2010
Volvoverkoop in België
17042 verkochte wagens.
Stijging ten opzichte van 2009 : +31% (in 2009 was er ook al een stijging van 6,4% ten opzichte van 2008)
Marktaandeel : 3,11%
Volvoverkoop in Nederland
13654 verkochte wagens.
Daling ten opzichte van 2009 : -2,4%
Marktaandeel : 2,82%
Geplaatst: 04.01.2011 - 11:10
door bart simpson
België is een dieselland waar NL een benzineland is, en juist op dat punt schiet Volvo AB zichtbaar zeer tekort
Geplaatst: 04.01.2011 - 12:16
door casper
bart simpson schreef:België is een dieselland waar NL een benzineland is, en juist op dat punt schiet Volvo AB zichtbaar zeer tekort
Dat is niet de belangrijkste verklaring. De belangrijkste verklaring zit in de verschillende "autocultuur": als je de top 10 van Nederlandse autoverkopen bekijkt dan zie je haast allemaal piepkleine autootjes. dat is in België toch wel anders. Als een gezinsauto nodig is dan koopt de Belg minimaal een Golf of groter... Een Belg moet een wagen hebben waar hij toch ook eens wat volk mee kan meenemen, eens naar de Ikea kan gaan zonder bagagerek, waarmee hij op weekend kan enzovoort... Zo past bijvoorbeeld een V50 perfect: zuinig, ruim genoeg, handig een het is een Volvo.
Ondanks de fiscale afstraffing van SUV's loopt de verkoop van de XC60 in België ook nog altijd super.
In Nederland daarentegen zou de S60 de Volvoverkoop gaan opkrikken, helaas laten de cijfers iets helemaal anders uitschijnen.
Volvo bouwt geen wagen van het type Aygo en misschien maar best ook, want in mijn ogen zijn die sardienenblikjes de naam auto niet eenswwaard.
Geplaatst: 04.01.2011 - 12:22
door 945i
Je weet waar je over praat....
De Belg heeft idd. een grotere auto nodig om over die kuilen in de weg te komen, met '14 wielen blijf je misschien hangen.
In Nederland is het belastingstelsel "schuldig" aan het feit dat er meer relatief kleinere auto's verkocht worden. (en een groter milieubewustzijn wellicht..)
Geplaatst: 04.01.2011 - 12:25
door casper
945i schreef:Je weet waar je over praat....
De Belg heeft idd. een grotere auto nodig om over die kuilen in de weg te komen, met '14 wielen blijf je misschien hangen.
En die worden veroorzaakt door?
U weet het wel...
Geplaatst: 04.01.2011 - 12:31
door 945i
Ik weet het wel ja, die leuke dame die minister van verkeer is bij jullie, zou meer geld moeten vrijmaken om die wegen weer in goeie staat te krijgen.
En als ze dat geld niet heeft, meer belasting heffen..

Geplaatst: 04.01.2011 - 12:40
door casper
945i schreef:Ik weet het wel ja, die leuke dame die minister van verkeer is bij jullie, zou meer geld moeten vrijmaken om die wegen weer in goeie staat te krijgen.
En als ze dat geld niet heeft, meer belasting heffen..

Inderdaad, het vignet komt eraan, voor de buitenlanders dan toch.
Geplaatst: 04.01.2011 - 12:44
door 945i

Dacht ik al.. Gaat alleen niet goed komen voor België vrees ik, Europa gaat dat niet goed vinden.

Geplaatst: 04.01.2011 - 14:32
door Giuseppo
[off-topic]^^ Dat is zoiets als bij vrienden gaan vragen om jouw keuken te betalen, omdat ze toch ook af en toe op bezoek komen[/off-topic]
Maar het valt inderdaad echt op dat je in Belgie veel meer nieuwe Volvo's tegenkomt, maar ook C30's die dan weer niet voldoen aan het eerder geschetste beeld.
Geplaatst: 04.01.2011 - 15:44
door bart simpson
maar wel uitsluitend diesels, de vraag is in NL naar een zuinige benzine (een A label) met 20% bijtelling (of minder) dan kom je met een D label 2.0 niet zo heel ver
Geplaatst: 04.01.2011 - 20:37
door John Vermeulen
Tijdens de Volvoforum eindejaarsmeeting in Beesd (27 december) is Algemeen Directeur Ad van Batenburg kort ingegaan op de verkoop van Volvo's in Nederland in 2010. "2010 was een moeilijk jaar voor Volvo in Nederland". Inderdaad een verlies van marktaandeel ten opzichte van 2009. De introductie van de S60/V60 heeft dat (nog) niet kunnen opvangen.
Hij noemde twee hoofdoorzaken:
- het benzine motorenaanbod sluit onvoldoende aan bij het fiscaal regime (alles wat hierboven al is gesteld over labels en bijtelling);
- de wijziging van aandeelhouderschap (van Ford naar Geely) heeft relatief veel tijd gekost en geresulteerd in vertraging in de totale productontwikkeling. De tweede verklaring is algemeen en kan mijns inziens niet de teruggang in marktaandeel specifiek voor Nederland afdoende verklaren.
Ik begreep dat voor 2011 met kracht wordt ingezet op het op orde krijgen van het benzine-aanbod in alle modellen. Met daarnaast de ontwikkeling van een of meerdere nieuwe, compacte modellen (XC30, V30/V40, er zijn verschillende benamingen in omloop).
Op zich erg jammer dat Volvo niet meer in de top 10 van verkochte automerken in Nederland staat. Gelet op het segment waarin Volvo actief is zal bijvoorbeeld een Top 5 notering er nooit inzitten, maar een plaats op 8, 9 of 10 moet Volvo in Nederland ("Nederland Volvoland") toch weer kunnen realiseren in de toekomst.
Ik begrijp trouwens wel dat lang niet alle Volvo dealers in 2010 zijn teruggegaan in marktaandeel. Zo heeft de dealergroep waar ik klant ben de verkooptargets voor 100% gerealiseerd en zijn er best veel S60/V60's verkocht. De verkoop van de S60/V60´s zal dit jaar nog wel een impuls krijgen met de DrivE versies e.d.
Geplaatst: 04.01.2011 - 21:28
door toppertje
casper schreef:945i schreef:Je weet waar je over praat....
De Belg heeft idd. een grotere auto nodig om over die kuilen in de weg te komen, met '14 wielen blijf je misschien hangen.
En die worden veroorzaakt door?
U weet het wel...
ik weet ook wel waar je de zere vinger wilt leggen.
deels terecht,deels onterecht.
ook de binnenwegen in Belgie verkeren in een erbarmelijke staat,dit kan
niet alleen aan doorreizend verkeer(buitenlanders) liggen.
Geplaatst: 04.01.2011 - 21:46
door casper
toppertje schreef:casper schreef:945i schreef:Je weet waar je over praat....
De Belg heeft idd. een grotere auto nodig om over die kuilen in de weg te komen, met '14 wielen blijf je misschien hangen.
En die worden veroorzaakt door?
U weet het wel...
ik weet ook wel waar je de zere vinger wilt leggen.
deels terecht,deels onterecht.
ook de binnenwegen in Belgie verkeren in een erbarmelijke staat,dit kan
niet alleen aan doorreizend verkeer(buitenlanders) liggen.
Volledig off-topic. Nederlandse binnenwegen liggen er vandaag trouwens ook meer slecht bij (kom van NL Limburg vandaag).
Geplaatst: 04.01.2011 - 21:57
door casper
John Vermeulen schreef:Tijdens de Volvoforum eindejaarsmeeting in Beesd (27 december) is Algemeen Directeur Ad van Batenburg kort ingegaan op de verkoop van Volvo's in Nederland in 2010. "2010 was een moeilijk jaar voor Volvo in Nederland". Inderdaad een verlies van marktaandeel ten opzichte van 2009. De introductie van de S60/V60 heeft dat (nog) niet kunnen opvangen.
Hij noemde twee hoofdoorzaken:
- het benzine motorenaanbod sluit onvoldoende aan bij het fiscaal regime (alles wat hierboven al is gesteld over labels en bijtelling);
- de wijziging van aandeelhouderschap (van Ford naar Geely) heeft relatief veel tijd gekost en geresulteerd in vertraging in de totale productontwikkeling. De tweede verklaring is algemeen en kan mijns inziens niet de teruggang in marktaandeel specifiek voor Nederland afdoende verklaren.
Ik begreep dat voor 2011 met kracht wordt ingezet op het op orde krijgen van het benzine-aanbod in alle modellen. Met daarnaast de ontwikkeling van een of meerdere nieuwe, compacte modellen (XC30, V30/V40, er zijn verschillende benamingen in omloop).
Op zich erg jammer dat Volvo niet meer in de top 10 van verkochte automerken in Nederland staat. Gelet op het segment waarin Volvo actief is zal bijvoorbeeld een Top 5 notering er nooit inzitten, maar een plaats op 8, 9 of 10 moet Volvo in Nederland ("Nederland Volvoland") toch weer kunnen realiseren in de toekomst.
Ik begrijp trouwens wel dat lang niet alle Volvo dealers in 2010 zijn teruggegaan in marktaandeel. Zo heeft de dealergroep waar ik klant ben de verkooptargets voor 100% gerealiseerd en zijn er best veel S60/V60's verkocht. De verkoop van de S60/V60´s zal dit jaar nog wel een impuls krijgen met de DrivE versies e.d.
Nederland blaast warm en koud tegelijkertijd. Men gaat de snelheid op de autowegen enerzijds wel verhogen naar 130 km/u (meer uitstoot...), anderzijds behoudt men een merkwaardig en zielig zogenaamde groene carpolicy waardoor het land verplicht wordt te gaan rondsnorren in blikjes waar je je knieen tegen je kin moet trekken.
Wat Volvo meemaakt in Nederland maken andere premiummerken er ook mee: als je geen zielig gocartje in huis hebt vliegt je marktaandeel achteruit...
Geplaatst: 04.01.2011 - 22:02
door bart simpson
CASPER FOR PRESIDENT!
(België heeft veel grote politici met idem visie, jammer dat ze allemaal steeds vechtent over straat rollen)
Geplaatst: 04.01.2011 - 22:02
door Paul
Ik had paar weken geleden gesprek met onze Minister van Financien en die gaf duidelijk aan dat we dankzij die Priussen nu harder mogen gaan rijden.
Was de simpelste manier om de CO2 uitstoot omlaag te brengen en nu plukken we daar allemaal de vruchten van. Helaas pas vanaf Maart mag het op de eerste wegen.
Kwaliteit asvalt momenteel inderdaad erg slecht, zoab en vorst....
Geplaatst: 04.01.2011 - 22:10
door 945i
vwb. het verhaal van Casper, Zit zeker een kern van waarheid in.
Een vooruit denkende autofabrikant ziet dit aankomen, en ziet dat deze trend zich zal verspreiden over Europa.
En zal relatief zuinige motoren produceren voor de grotere modellen.
Dus het hoeft helemaal geen probleem te zijn, België loopt alleen wat achter op de ontwikkelingen die er zeker ook voor België gaan komen.