Een 244, of een 164?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Een B20 is een 2 liter motor. carburateur of injectie (Amazone, 140, p1800)
B30 3 liter carburateur of injectie (164)
B21 2.1 liter (240)
B23 2.3 liter (240, 740?)
B230 2.3 liter injectie (240, 740 , 940)
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

De US uitvoering betreft alleen de koplampen...nadeel van USimport is de rubber uitdroging door het zuidelijke klimaat (die er verder prachtig uit zien als de blanke lak is blijven zitten)

Verder werd er gewezen op de B21E(125pk) en B23E(max 136pk in '84)

Ik vond op lpg de b21e ruim voldoende en rijdt ook iets zuiniger. Hier zijn veel onderdelen van te vinden en goed licht te tunen.

Als voormalig langdurig 240 rijder: Ik vindt na 3 maanden xc70 d5 de 240 nog steeds de ultieme auto, ook voor sportief gebruik.
Je voelt en weet nl veel beter wanneer je auto gaat schuiven en daarop is te anticiperen. Met de moderne Volvo's krijg je veel minder informatie.

De achterwielaandrijving helpt hierbij, als je geen ervaring hebt neem dan een go-kart cursus en ga daarna met een 240 driften....

Nadelen van de 164 die niet genoemd zijn: Alles non-metrisch dus zoeken naar bouten en moeren. Geen stuurbekrachtiging stuurt zwaar, stuurbekrachtiging stuurt bij inparkeren hetzelfde als bij 140kmh...ik vind dat eng.
De 240 heeft eigenlijk buiten parkeren geen stuurbekr. nodig.
Verder is de 240 draaicirkel erg klein en zijn veel delen tot 1993 te plaatsen, dus goedkoper in onderhoud...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gebruikersavatar
244DL2.0
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 26.12.2006 - 18:24
Locatie: Culemborg

V70/2.4D/2003 schreef:De neus van, ik dacht de 1999 modellen, had van die mooie grote rechthoekige koplampen. Dat neusje had iets meer smoel dan deze '77-er maar ja, kwestie van smaak. Dat verhaal over de B21 is correct vwb LPG.
Je bedoelt de laatste wijziging, naar modeljaar 1987. Auto krijgen vanaf 2e helft 1986 een aangepaste motorkap, achterklep en achterklepsluiting. Voor mij de mooiste uitvoering, maar daar wordt verschillend over gedacht (gelukkig maar).
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

abbabak1 schreef: Nadelen van de 164 die niet genoemd zijn: Geen stuurbekrachtiging stuurt zwaar, stuurbekrachtiging stuurt bij inparkeren hetzelfde als bij 140kmh...ik vind dat eng.
Ik wil je niet bang maken, maar ook de 240 houd geen rekening met de snelheid betreffende de stuurbekrachtiging.

de manier van sturen is wel totaal anders, bij de 240 werkt het stuur met het rack & pignion systeem. dit stuurt beduidend beter!
soepkip
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
Locatie: Haarlem

abbabak1 schreef: De 240 heeft eigenlijk buiten parkeren geen stuurbekr. nodig.
Verder is de 240 draaicirkel erg klein en zijn veel delen tot 1993 te plaatsen, dus goedkoper in onderhoud...
164 draaicirkel 9.6 m
240 draaicircel 9.8 m

:twisted:
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Voor de volvo 164 is erg veel nieuw te krijgen. Daarnaast rijd je in een echt icoon, ik vind de auto absoluut niet verkeerd sturen. Gewoon wat aandacht besteden aan stabilisator stangen en goede schokdempers.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

soepkip schreef:
abbabak1 schreef: De 240 heeft eigenlijk buiten parkeren geen stuurbekr. nodig.
Verder is de 240 draaicirkel erg klein en zijn veel delen tot 1993 te plaatsen, dus goedkoper in onderhoud...
164 draaicirkel 9.6 m
240 draaicircel 9.8 m

:twisted:
Ik wou net zeggen; ik heb toch echt een verdomd kleine draaicirkel hoor! En ik vind het sturen in een 164 op de snelweg juist prima, zou niet weten wat daar eng aan is. Misschien heb je eens in een 164 gereden met veel stuurspeling?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21749
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

soepkip schreef:
abbabak1 schreef: De 240 heeft eigenlijk buiten parkeren geen stuurbekr. nodig.
Verder is de 240 draaicirkel erg klein en zijn veel delen tot 1993 te plaatsen, dus goedkoper in onderhoud...
164 draaicirkel 9.6 m
240 draaicircel 9.8 m

:twisted:
960 draaicirkel 9,9 meter
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
eddy3
4th Gear member
Berichten: 733
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Een motor word hier niet genoemd,nl de B19A,een afgeleide van de B21A.
Heb er zelf zo een bereden,een 244 DL,van 1979,carburator en 97pk.
Heb er mee gereden tot 1982,dan een 244 GL gekocht,met B23A 112pk carburatiemotor.
In die tijd reden deze modellen heel vaak probleemloos op gas.
Dit roept wel mooie herrinneringen op!


Grtn Eddy
Madman
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
Locatie: Scharnegoutum
Contacteer:

Hoi,

Er zijn ook 242/244s die geleverd zijn met een B17 motor, dit is een B19 met een kortere slag.

Groet,

Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
duvellover
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 27.10.2007 - 20:50

Misschien interesseert u een 244 DL '76 met B21 motor die slechts 48 000......... km heeft gereden! Deze auto heeft zelfs maar één roestplekje, ongelooflijk!
Gebruikersavatar
kaasberry
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.09.2010 - 18:11

Brutus850 schreef:Nu wil ik kiezen tussen een 244, of een 164. Maar wat is een wijze keuze? Heb hier al veel gelezen en neig toch meer naar de 164.. Zaterdag ga ik een proefrit maken in een 164 met heel weinig kilometers. Wel de nodige roestplekjes rond ramen en reservewielkast, maar verder erg compleet. Een aantal vragen:
Zo'n 2 maanden geleden zijn wij met onze 244DL uit 1974 naar portugal gereden. Dat was zo'n 2000 km heen en 2000 km terug. Dat ging erg lekker. Ik heb zelfs geen olie moeten bijvullen :P Dus voor mij is de 244 de volvo zonder problemen ;-)

Afbeelding
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Die is mooi zeg !
Daar ga je bijna van kwijlen Afbeelding
Gebruikersavatar
kaasberry
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.09.2010 - 18:11

jos245 schreef:Die is mooi zeg !
Daar ga je bijna van kwijlen Afbeelding
Ik ben er dan ook best trots op :-)
En vooral omdat de bekleding ook oranje is. Dat zie je niet echt veel.
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Die bekleding is inderdaad vrij zeldzaam.
Normaal hebben de 74ers in oranje kleur bruine stoelen naar mijn weten.

Een klein puntje om hem helemaal origineel te maken: zoek de kleinere chrome centerdoppen. Die er nu op zitten zijn van het begin 80 model.
Gebruikersavatar
kaasberry
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.09.2010 - 18:11

jos245 schreef: Een klein puntje om hem helemaal origineel te maken: zoek de kleinere chrome centerdoppen. Die er nu op zitten zijn van het begin 80 model.
O dat is nieuw voor mij. Heb je daar een voorbeeldje van (plaatje). Dan weet ik teminste waar ik naar moet zoeken. Ikzelf ben die kleinere centerdoppen nog nooit tegen gekomen.

Hier een foto waar je mijn wieldop beter kan zien:

Afbeelding
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Afbeelding

De chrome velgringen zijn een optie .

Let op want deze doppen worden meestal zonder de metalen bevestigingsklemmetje aangeboden op Marktplaats en zonder die klemmetjes heb je er weinig aan.
Gebruikersavatar
kaasberry
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.09.2010 - 18:11

De chrome velgringen zijn een optie .

Let op want deze doppen worden meestal zonder de metalen bevestigingsklemmetje aangeboden op Marktplaats en zonder die klemmetjes heb je er weinig aan.
Dank je voor deze info. Deze zijn inderdaad een maat kleiner.
Heb ik teminste weer wat te zoeken als ik op de Volvo Klassieker Beurs ben eind oktober :-) :P
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

kaasberry schreef:
Dank je voor deze info. Deze zijn inderdaad een maat kleiner.
Heb ik teminste weer wat te zoeken als ik op de Volvo Klassieker Beurs ben eind oktober :-) :P
Ik heb eventueel nog een set van deze dopjes met bijbehorende klemmetjes.
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Battlecruiser schreef:Maar in de meeste 240's lag geen B20 (die lag in de 140 serie), maar een B21 motor.

Een 240 met B21 motor is een goede auto op lpg + benzine.
Advies: neem geen B20 als je op lpg wil rijden.
In mijn 245 van 1974 ligt een B20. Rijdt als een tierelier op LPG.

RHS
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”