Beste Volvo vrienden,
Opeens wist ik het, mn S80 T6 gaat eruit en ik koop een leuke klassieker.. Niet omdat het goedkoper is om te rijden, (hoewel een T6 in de duurdere klasse zit qua onderhoud, zeker een '99-er) maar omdat een klassieker me toch meer aanspreekt dan een bak van 11 jaar oud.
Nu wil ik kiezen tussen een 244, of een 164. Maar wat is een wijze keuze? Heb hier al veel gelezen en neig toch meer naar de 164.. Zaterdag ga ik een proefrit maken in een 164 met heel weinig kilometers. Wel de nodige roestplekjes rond ramen en reservewielkast, maar verder erg compleet. Een aantal vragen:
- Wat kost het inbouwen van lpg in een 164, of 244?
- Hoeveel km kan de zes cyllinder ongeveer aan, voordat kleprevisie noodzakelijk wordt?
- Hoeveel km kunnen beide blokken aan?
- Is de automaat betrouwbaar?
- Hoe controleer ik of het koelsysteem van de 6 cylinder verstopt zit?
- Waar moet ik verder op letten?
- Is met beide modellen goed te rijden in het dagelijks verkeer en dat het hele jaar door, ongeveer 25000km?
Hoor het graag van jullie experts..
Een 244, of een 164?
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
Het is denk ik een uitstraling van de auto is. Een 164 of 244 is echt het oude type volvo. De S80 vind ik toch de eerste van de 'nieuwe' weg qua design.
Nu heb ik nog nooit in een 164 of 244 gereden, dus qua rijden kan ik niet vergelijken.
Nu heb ik nog nooit in een 164 of 244 gereden, dus qua rijden kan ik niet vergelijken.

S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20838
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Tja, een 244 kan ik niet over oordelen. Wel een 245. Dat is echt heeel anders rijden dan een "moderne" S80 of zelfs een 850.
Dat moet je met beleid rijden. En veel meer op rijkunst (dus anticiperen etc.) doen. De remmen voelen anders aan, je hebt achterwielaandrijving waar je aan moet wennen en ja het comfort zal ook anders zijn.
Als je een 850 en S80 gewend bent zal het echt wennen worden.
Ga je voor een 240 dan zou ik kijken voor een uitvoering met het B23 blok. Is een betrouwbaar blok en kan veel hebben.
Dat moet je met beleid rijden. En veel meer op rijkunst (dus anticiperen etc.) doen. De remmen voelen anders aan, je hebt achterwielaandrijving waar je aan moet wennen en ja het comfort zal ook anders zijn.
Als je een 850 en S80 gewend bent zal het echt wennen worden.
Ga je voor een 240 dan zou ik kijken voor een uitvoering met het B23 blok. Is een betrouwbaar blok en kan veel hebben.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Ik kan me uit mijn eerste Volvojaren nog herinneren dat ik in mijn ouwe 144 op lpg (dat blok leek technisch erg veel op de 164) elke 4500km de kleppen moest laten stellen.
Later heb ik een serie lpg-244's gereden. Daarmee was het rijden op gas een stuk betrouwbaarder. Die motoren waren veel beter bestand tegen de grotere hitte die lpg produceert. Kleppen stellen moest om de 10.000km en dat is dus stukken beter.
Verder rijdt een 244 stukken stabieler omdat de spoorbreedt groter is en het onderstel veel moderner.
Later heb ik een serie lpg-244's gereden. Daarmee was het rijden op gas een stuk betrouwbaarder. Die motoren waren veel beter bestand tegen de grotere hitte die lpg produceert. Kleppen stellen moest om de 10.000km en dat is dus stukken beter.
Verder rijdt een 244 stukken stabieler omdat de spoorbreedt groter is en het onderstel veel moderner.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Was het niet mogelijk de kleppen te vervangen door hardere exemplaren? Als ik het goed heb moet je die zo vaak niet stellen. Elke 4500km is best wel kort.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Heel herkenbaar, recentelijk mijn 960 6cylinder 3.0i 204 pk uit 1996 verkocht en weer heerlijk basic een 240 sedan automaat op gas gekocht.Brutus850 schreef:Beste Volvo vrienden,
Opeens wist ik het, mn S80 T6 gaat eruit en ik koop een leuke klassieker.. Niet omdat het goedkoper is om te rijden, (hoewel een T6 in de duurdere klasse zit qua onderhoud, zeker een '99-er) maar omdat een klassieker me toch meer aanspreekt dan een bak van 11 jaar oud.
Het rijden van een 200 serie is meer avontuurlijker dan zo'n moderne auto. Techniek is lekker eenvoudig.
De 200 serie is verder ontwikkeld op de basis van de 100 serie.
Rij ongeveer 30.000 km per jaar en de 4 cylinders zijn wel wat betrouwbaarder dan de oude 6 cylinders, lees minder gevoelig!
Voor aankooptips voor een 200 serie, kijk ook eens op mijn web-log.
Vergeet niet dat je zeker niet de enigste bent die zijn "moderne" Volvo verruild voor een wat oudere!
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Ik dacht nochtans dat er met de B30 motor weinig problemen waren, juist de koeling van de achterste cilinders in de gaten houden. Qua techniek is de B30 toch hetzelfde als de B20?
De 6 cilinder van de 260 is dan weer wat anders. Die PRV V6'en schijnen niet zo betrouwbaar te zijn.
De 6 cilinder van de 260 is dan weer wat anders. Die PRV V6'en schijnen niet zo betrouwbaar te zijn.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Brutus850
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
- Locatie: Utrecht
Volvorider, Helder verhaal!volvorider schreef:
Heel herkenbaar, recentelijk mijn 960 6cylinder 3.0i 204 pk uit 1996 verkocht en weer heerlijk basic een 240 sedan automaat op gas gekocht.
Het rijden van een 200 serie is meer avontuurlijker dan zo'n moderne auto. Techniek is lekker eenvoudig.
Zal eens op de site kijken.
Vraag me vooral af, hoe het zit met de verschillende motoren en pk's die deze leveren.
- Brutus850
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
- Locatie: Utrecht
Zo wilde ik niet overkomen en ben ook zeker niet van mening dat een moderne Volvo onder doet aan een oude (dat zou überhaubt vrij dwaas zijn). Ik wil een auto waaraan ik zelf makkelijk kan sleutelen. Aan een T6 kan ik zelf ook sleutelen, maar het duurt soms zo ellendig lang voordat de oorzaak van een storing is gevonden en verholpen (tenzij geld, tijd en kennis geen rol speelt en je de dealer, of garage graag sponsort)..v700r schreef:Je doet ineens alsof zo'n S80 T6 minder zou zijn dan zo'n ouwe perenkist.
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7770
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
een 244 is geweldig! Mijn eerste auto en ik zou er zo weer 1 kopen. Wel met dikke bumpers, velours bekleding en een lekkere overdrive!
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Maar in de meeste 240's lag geen B20 (die lag in de 140 serie), maar een B21 motor. Vanaf 1977 werd die motor standaard in de 240.
De B21 had een lichtmetalen cilinderkop, waardoor óók zonder geklooi met andere klepzittingen de hoge temperatuur beter weg kon.
De B30 was geheel van gietijzer, waardoor hij indertijd al moeizaam met lpg gecombineerd kon worden.
Veel B30's hadden en hebben last van oververhitting van de achterste cilinders, wat fataal kan aflopen. Dus zeker met lpg oppassen.
Een 164 is een leuke auto op benzine.
Een 240 met B21 motor is een goede auto op lpg + benzine.
Advies: neem geen B20 als je op lpg wil rijden.
De B21 had een lichtmetalen cilinderkop, waardoor óók zonder geklooi met andere klepzittingen de hoge temperatuur beter weg kon.
De B30 was geheel van gietijzer, waardoor hij indertijd al moeizaam met lpg gecombineerd kon worden.
Veel B30's hadden en hebben last van oververhitting van de achterste cilinders, wat fataal kan aflopen. Dus zeker met lpg oppassen.
Een 164 is een leuke auto op benzine.
Een 240 met B21 motor is een goede auto op lpg + benzine.
Advies: neem geen B20 als je op lpg wil rijden.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- hmv
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 12.11.2009 - 20:02
- Locatie: Franeker
Dan maak je volgens mij een goede keuze. Zelfs ik als beginner kan al lekker sleutelen aan m'n 142. Trouwens, zo'n 164 is wel echt een schoonheid. Maar als je een auto voor dagelijks gebruik op LPG wilt, kun je denk ik toch beter voor een 244 gaan.Brutus850 schreef:Ik wil een auto waaraan ik zelf makkelijk kan sleutelen.
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7770
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
[quote
lijkt me duidelijk
[/quote]
die 244 is een stuk mooier!
lijkt me duidelijk

die 244 is een stuk mooier!
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Dat is zelfs de jubileumuitgave van 1977 toen Volvo 50 jaar bestond!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
De neus van, ik dacht de 1999 modellen, had van die mooie grote rechthoekige koplampen. Dat neusje had iets meer smoel dan deze '77-er maar ja, kwestie van smaak. Dat verhaal over de B21 is correct vwb LPG.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7770
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
In 1999 was de 240 al een tijdje ter ziele...
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram