Pagina 3 van 4
Geplaatst: 29.06.2010 - 17:47
door B-lennium
Een B20 is een 2 liter motor. carburateur of injectie (Amazone, 140, p1800)
B30 3 liter carburateur of injectie (164)
B21 2.1 liter (240)
B23 2.3 liter (240, 740?)
B230 2.3 liter injectie (240, 740 , 940)
Geplaatst: 07.07.2010 - 17:26
door abbabak1
De US uitvoering betreft alleen de koplampen...nadeel van USimport is de rubber uitdroging door het zuidelijke klimaat (die er verder prachtig uit zien als de blanke lak is blijven zitten)
Verder werd er gewezen op de B21E(125pk) en B23E(max 136pk in '84)
Ik vond op lpg de b21e ruim voldoende en rijdt ook iets zuiniger. Hier zijn veel onderdelen van te vinden en goed licht te tunen.
Als voormalig langdurig 240 rijder: Ik vindt na 3 maanden xc70 d5 de 240 nog steeds de ultieme auto, ook voor sportief gebruik.
Je voelt en weet nl veel beter wanneer je auto gaat schuiven en daarop is te anticiperen. Met de moderne Volvo's krijg je veel minder informatie.
De achterwielaandrijving helpt hierbij, als je geen ervaring hebt neem dan een go-kart cursus en ga daarna met een 240 driften....
Nadelen van de 164 die niet genoemd zijn: Alles non-metrisch dus zoeken naar bouten en moeren. Geen stuurbekrachtiging stuurt zwaar, stuurbekrachtiging stuurt bij inparkeren hetzelfde als bij 140kmh...ik vind dat eng.
De 240 heeft eigenlijk buiten parkeren geen stuurbekr. nodig.
Verder is de 240 draaicirkel erg klein en zijn veel delen tot 1993 te plaatsen, dus goedkoper in onderhoud...
Geplaatst: 08.08.2010 - 18:30
door 244DL2.0
V70/2.4D/2003 schreef:De neus van, ik dacht de 1999 modellen, had van die mooie grote rechthoekige koplampen. Dat neusje had iets meer smoel dan deze '77-er maar ja, kwestie van smaak. Dat verhaal over de B21 is correct vwb LPG.
Je bedoelt de laatste wijziging, naar modeljaar 1987. Auto krijgen vanaf 2e helft 1986 een aangepaste motorkap, achterklep en achterklepsluiting. Voor mij de mooiste uitvoering, maar daar wordt verschillend over gedacht (gelukkig maar).
Geplaatst: 08.08.2010 - 21:34
door B-lennium
abbabak1 schreef:
Nadelen van de 164 die niet genoemd zijn: Geen stuurbekrachtiging stuurt zwaar, stuurbekrachtiging stuurt bij inparkeren hetzelfde als bij 140kmh...ik vind dat eng.
Ik wil je niet bang maken, maar ook de 240 houd geen rekening met de snelheid betreffende de stuurbekrachtiging.
de manier van sturen is wel totaal anders, bij de 240 werkt het stuur met het rack & pignion systeem. dit stuurt beduidend beter!
Geplaatst: 08.08.2010 - 23:14
door soepkip
abbabak1 schreef:
De 240 heeft eigenlijk buiten parkeren geen stuurbekr. nodig.
Verder is de 240 draaicirkel erg klein en zijn veel delen tot 1993 te plaatsen, dus goedkoper in onderhoud...
164 draaicirkel 9.6 m
240 draaicircel 9.8 m
:twisted:
Geplaatst: 09.08.2010 - 09:52
door ferdy
Voor de volvo 164 is erg veel nieuw te krijgen. Daarnaast rijd je in een echt icoon, ik vind de auto absoluut niet verkeerd sturen. Gewoon wat aandacht besteden aan stabilisator stangen en goede schokdempers.
Geplaatst: 09.08.2010 - 20:38
door Jordos
soepkip schreef:abbabak1 schreef:
De 240 heeft eigenlijk buiten parkeren geen stuurbekr. nodig.
Verder is de 240 draaicirkel erg klein en zijn veel delen tot 1993 te plaatsen, dus goedkoper in onderhoud...
164 draaicirkel 9.6 m
240 draaicircel 9.8 m
:twisted:
Ik wou net zeggen; ik heb toch echt een verdomd kleine draaicirkel hoor! En ik vind het sturen in een 164 op de snelweg juist prima, zou niet weten wat daar eng aan is. Misschien heb je eens in een 164 gereden met veel stuurspeling?
Geplaatst: 09.08.2010 - 23:01
door Msuidgeest
soepkip schreef:abbabak1 schreef:
De 240 heeft eigenlijk buiten parkeren geen stuurbekr. nodig.
Verder is de 240 draaicirkel erg klein en zijn veel delen tot 1993 te plaatsen, dus goedkoper in onderhoud...
164 draaicirkel 9.6 m
240 draaicircel 9.8 m
:twisted:
960 draaicirkel 9,9 meter
Geplaatst: 10.08.2010 - 20:20
door eddy3
Een motor word hier niet genoemd,nl de B19A,een afgeleide van de B21A.
Heb er zelf zo een bereden,een 244 DL,van 1979,carburator en 97pk.
Heb er mee gereden tot 1982,dan een 244 GL gekocht,met B23A 112pk carburatiemotor.
In die tijd reden deze modellen heel vaak probleemloos op gas.
Dit roept wel mooie herrinneringen op!
Grtn Eddy
Geplaatst: 11.08.2010 - 11:26
door Madman
Hoi,
Er zijn ook 242/244s die geleverd zijn met een B17 motor, dit is een B19 met een kortere slag.
Groet,
Mathieu.
Geplaatst: 23.08.2010 - 22:21
door duvellover
Misschien interesseert u een 244 DL '76 met B21 motor die slechts 48 000......... km heeft gereden! Deze auto heeft zelfs maar één roestplekje, ongelooflijk!
Re: Een 244, of een 164?
Geplaatst: 26.09.2010 - 19:04
door kaasberry
Brutus850 schreef:Nu wil ik kiezen tussen een 244, of een 164. Maar wat is een wijze keuze? Heb hier al veel gelezen en neig toch meer naar de 164.. Zaterdag ga ik een proefrit maken in een 164 met heel weinig kilometers. Wel de nodige roestplekjes rond ramen en reservewielkast, maar verder erg compleet. Een aantal vragen:
Zo'n 2 maanden geleden zijn wij met onze 244DL uit 1974 naar portugal gereden. Dat was zo'n 2000 km heen en 2000 km terug. Dat ging erg lekker. Ik heb zelfs geen olie moeten bijvullen

Dus voor mij is de 244 de volvo zonder problemen

Geplaatst: 26.09.2010 - 21:21
door jos245
Die is mooi zeg !
Daar ga je bijna van kwijlen

Geplaatst: 26.09.2010 - 21:34
door kaasberry
jos245 schreef:Die is mooi zeg !
Daar ga je bijna van kwijlen

Ik ben er dan ook best trots op

En vooral omdat de bekleding ook oranje is. Dat zie je niet echt veel.
Geplaatst: 26.09.2010 - 21:38
door jos245
Die bekleding is inderdaad vrij zeldzaam.
Normaal hebben de 74ers in oranje kleur bruine stoelen naar mijn weten.
Een klein puntje om hem helemaal origineel te maken: zoek de kleinere chrome centerdoppen. Die er nu op zitten zijn van het begin 80 model.
Geplaatst: 26.09.2010 - 21:49
door kaasberry
jos245 schreef:
Een klein puntje om hem helemaal origineel te maken: zoek de kleinere chrome centerdoppen. Die er nu op zitten zijn van het begin 80 model.
O dat is nieuw voor mij. Heb je daar een voorbeeldje van (plaatje). Dan weet ik teminste waar ik naar moet zoeken. Ikzelf ben die kleinere centerdoppen nog nooit tegen gekomen.
Hier een foto waar je mijn wieldop beter kan zien:

Geplaatst: 26.09.2010 - 21:55
door jos245
De chrome velgringen zijn een optie .
Let op want deze doppen worden meestal zonder de metalen bevestigingsklemmetje aangeboden op Marktplaats en zonder die klemmetjes heb je er weinig aan.
Geplaatst: 26.09.2010 - 22:05
door kaasberry
De chrome velgringen zijn een optie .
Let op want deze doppen worden meestal zonder de metalen bevestigingsklemmetje aangeboden op Marktplaats en zonder die klemmetjes heb je er weinig aan.
Dank je voor deze info. Deze zijn inderdaad een maat kleiner.
Heb ik teminste weer wat te zoeken als ik op de Volvo Klassieker Beurs ben eind oktober

Geplaatst: 05.10.2010 - 22:05
door jos245
kaasberry schreef:
Dank je voor deze info. Deze zijn inderdaad een maat kleiner.
Heb ik teminste weer wat te zoeken als ik op de Volvo Klassieker Beurs ben eind oktober

Ik heb eventueel nog een set van deze dopjes met bijbehorende klemmetjes.
Geplaatst: 08.12.2010 - 23:37
door RHS
Battlecruiser schreef:Maar in de meeste 240's lag geen B20 (die lag in de 140 serie), maar een B21 motor.
Een 240 met B21 motor is een goede auto op lpg + benzine.
Advies: neem geen B20 als je op lpg wil rijden.
In mijn 245 van 1974 ligt een B20. Rijdt als een tierelier op LPG.
RHS