LPG of Diesel

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20789
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En hoe je het ook wendt of keert. Autorijden is iets wat je met je gevoel doet.

Heb jij het gevoel (en gezien jou opmerkingen denk ik dat je dat hebt) dat je met LPi beter uit bent. Doe dat dan!

Ik vertik het persoonlijk om een LPi auto te rijden. Voor mijn gevoel rijdt!! een diesel beter.
En ik heb daarnaast geen zin om bij een aanschaf van circa 17.000 euro ook nog eens 2000 euro extra neer te tellen voor een LPi installatie. Dat moet ik ook nog meerekenen.
Gezien slechte ervaringen in het verleden met LPG en tweedehands auto's (ook Volvo!) met het kilometrage waarbij ik een auto overwegend koop. Geen auto met LPG erin voor mij.
Dus voor mij is met ruim 40.000 per jaar een diesel voordeliger.

Maar nogmaals jij bent de koper, jij neigt naar LPG/LPI dus doe dat gewoon. Wie weet heb je geen problemen. Wie weet krijg je de wereld problemen. Dat is altijd de vraag.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Oh ja, dat was ik nog vergeten: Ik begrijp niet dat er mensen zijn die een LPG installatie in een gebruikte auto laten inbouwen...

Als je LPG wilt rijden, laat dan de vorige eigenaar de afschrijving op die installatie maar voor zijn rekening nemen en maak gebruik van het anti-LPG gevoel in de markt om een mooie wagen op LPG te kopen voor (veel) minder dan de benzineversie of vergelijkbare dieselversie.

Een LPI installatie heeft ook een diagnose-plug: Laat bij een Vialle specialist even de installatie aan de computer hangen voor extra aankoopzekerheid.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20789
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ben het met je eens, daarom voor mij geen LPG 8)

In het geval van de dame die LPG achteraf inbouwde: daar zit een verhaal aan vast, dat te persoonlijk is om hier te vertellen. Normaal gesproken had ze het ook niet gedaan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

M@rcel schreef:Oh ja, dat was ik nog vergeten: Ik begrijp niet dat er mensen zijn die een LPG installatie in een gebruikte auto laten inbouwen...

Als je LPG wilt rijden, laat dan de vorige eigenaar de afschrijving op die installatie maar voor zijn rekening nemen en maak gebruik van het anti-LPG gevoel in de markt om een mooie wagen op LPG te kopen voor (veel) minder dan de benzineversie of vergelijkbare dieselversie.

Een LPI installatie heeft ook een diagnose-plug: Laat bij een Vialle specialist even de installatie aan de computer hangen voor extra aankoopzekerheid.
Kijk daar heb ik wat aan. Die keuring zal ik dus ook zeker laten doen :D.

Nou dat gevoel deel ik dus met je, veel geschreeuw tegen LPI maar weinig steekhoudende argumenten.

En niet genoeg kilometers maak om diesel rendabel te maken? Per 10.000 km per jaar meer loopt het voordeel op met honderden euro's.

Kijk bij elk ander merk heb ik dat gevoel wel, maar volvo heeft haar best gedaan en uiteraard kan een vijf cylinder veel langer mee. Ook op bezine/lpg.

Het klopt, ik nijg heel erg naar LPI en ik hoop me dan ook over niet al te lange tijd te kunnen voorstellen met een nieuwe aanwinst :D. Wat we in ieder geval allemaal delen is dat we zeer goede smaak hebben qua auto's :P.....
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Je hebt je keuze al lang gemaakt en zal je ook door rationele argumenten niet laten weerhouden, heerlijk voor je dat je in de nabije toekomst hier als ervaringsdeskundige mag spreken.

In de huidige markt ben je met een diesel trouwens al met +/- 10.000km per jaar voordeliger uit.
Volvo for life
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

idd,ik denk ook dat de TS zijn keus al gemaakt heeft,en deze
hier bevestigd wil zien.
In het verleden heb ik 2 volvo,s op lpg/lpi gehad,een 850 met verdamper instalatie,en een V40 met vialle lpi.
Met de 850 ging het goed,totaal geen problemen gehad.
Met de V40 ging het al wat minder,pomp stuk+lekkende lpi injectoren,waardoor
er bij een tijdje stilstand lpi-gas in de cylinder komt.
als je nu gaat starten,(aut.op benzine)heb je een te rijk mengsel,vandaar de startproblemen.
ik zou zeggen:voor my"99 kun je gas overwegen,daarna neem een diesel.
de moderne auto zit al zo vol met elektronica die al niet altijd
feiloos funtioneert,voeg je daar ook nog lpi met de bijbehorende elektronika
toe,dan wordt de kans op storingen zeker niet minder.
wat er niet op zit kan immers ook niet stuk? :lol:
geen glans zonder wrijving
rjb
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 26.07.2010 - 22:14

Het is reeds eerder gezegd maar toch.
Weten we hoeveel diesels en hoeveel lpg volvo's rondrijden?

als ik om me heen kijk, dan zie ik enorm veel diesel volvo's veel benzine en af en toe gas.
Als er dus veeeeeel meer diesels zouden rondrijden is het natuurlijk logisch dat er ook meer klachten zijn. Het gaat om het aantal klachten per auto en niet over het aantal klachten voor de hele groep.
Zolang dit niet duidelijk is, is het geen eerlijke benchmark.

Ik ben zeer tevreden over mijn 2.4D waar 275000 zalige kilometers mee zijn gereden incl caravan 1400 kg

Je mot natuurlijk ook een beetje geluk hebben. Garantie van een dealer maakt nog niet dat je geen problemen krijgt en dat als je ze krijgt deze goed worden verholpen.
Ik heb ooit een auto gehad(incl fabrieksgarantie) die ik het verkocht omdat de problemen niet naar behoren werden opgelost. Er werd wel vaak en veel aan deze auto gewerkt door de dealer maar nooit opgelost. Ik moest wel telkens naar de dealer, leenauto enz. Wordt je ook niet blij van.

succes met je keuze
Volvo S60 2004, 2.4D, VDO/RTI navigatie, WiFi onboard, 803 premium sound, achteruitrijcam, Parrot Mki9200.
Saab 93 TiD 2000
Saab 93 2.0 1998
Saab 9000 CD 1998
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

bart simpson schreef:In de huidige markt ben je met een diesel trouwens al met +/- 10.000km per jaar voordeliger uit.
Waar is dat in redesnaam op gebasseerd :P?

Ik wil dolgraag die brekening zien....

Tussen de LPI en D5 zit er bijna 800 euro verschil per jaar tussen als je 40000 km per jaar rijd. En dat is naar beneden afgerond....

Maar misschien heb ik me misrekend, correct if I'm wrong :P

Mijn idee voor een aanschaf is een 2001 S60, 200.000 km op de teller 2.4 140 pk versie. Dus niet de allernieuwste met een wereld aan electronica.

Om heel eerlijk te zijn is een volvo D5 die een intensief onderhoudsjaar krijgt (1500 euro of iets dergelijks) een beetje onbetaalbaar.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20789
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Mag ik dan opmerken dat als dat onbetaalbaar is, het misschien verstandig is om iets anders te gaan rijden?
En te wachten totdat het wel betaalbaar is.!

En dat is serieus.
Het is enorm leuk dat je Volvofan bent, en de S60 een heel mooie auto vindt (ik heb er per slot ook één) maar als het te kostbaar is denk ik dat je een verkeerde keus maakt. Ook met LPG (en zeker met die km-stand) kan je zo maar voor €1500 euro aan onkosten komen bij onderhoud. En dan denk ik niet aan LPG maar aan overige slijtage onderdelen!!!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1462
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Inderdaad, je kunt in een jaar ook met benzine zomaar ruim 2000 euro kwijt zijn. Je ETM hoeft het maar te begeven en je bent zo 750 euro verder, alleen maar om de auto rijdbaar te houden. Zeker rond de 200.000 kilometers kan er veel stuk.
En vergis je niet in de hoeveelheid elektronica in een 140pk versie, daar zit genoeg in om stuk te gaan. Ook die heeft een ETM, 5 bobines, LMM etc.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21225
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik denk dat je uberhaupt een verkeerd beeld hebt van kosten mbt een S60.
Laten we het beestje bij de naam noemen, een S60 is een auto die niet voor iedereen is weggelegd dat klinkt mss een beetje als snob, maar is niet zo bedoeld.
Iemand rijdt een auto die hij/zij financieel aan kan, ik kan/wil geen XC90 rijden omdat mij dat financieel te veel kost, evenredig gas/diesel
Ik denk dat als je schrikt van onderhoud dat de €800 te boven gaat per beurt+ zo af en toe ditjes en datjes, je de S60 moet laten staan en op zoek moet gaan naar iets wat beter past binnen het financiele plaatje.
Met alle respect overigens.
Veel wijsheid. :wink:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

:P Dit zag ik een beetje aankomen...

Zo erg is het financieel nou ook weer niet, ik probeer er alleen achter te komen of LPG goedkoper is. Mijn conclusie is dat hoeveel de D5 kost, het me het gewoon niet waard is.

Ik zal deze woorden ter harte nemen, maar het betekent echt niet het einde.

Dus laten we dit vooral niet in de doofpot doen. Ik blijf erbij dat LPG goedkoper is dan diesel en dus beter uit kan.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20789
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Jij denkt dat een beurt bij €800,- blijft? Ja als je geluk hebt!
Ook bij LPG (niet negatief bedoelt) kan dit veel meer worden. Ook bij benzine.
Indien je 40.000 per jaar rijdt moet je gewoon voor alle types van 2000 tot 2006 rekenen met circa € 900 tot € 1200 onderhoud, circa €250 banden en daarnaast nog gewone slijtage. (Die ook duur kan uitkomen.)

Reken nu eens goed!
Veel wijsheid.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

sju_art schreef:
bart simpson schreef:In de huidige markt ben je met een diesel trouwens al met +/- 10.000km per jaar voordeliger uit.
Waar is dat in redesnaam op gebasseerd :P?
Ik wil dolgraag die brekening zien.....
Mijn som is gebaseerd op diesel versus benzine, maar ik ga je helemaal niet van je onzalige gasidee proberen af te brengen, werkplaatsomzet is voor ons gewoon te lucratief (die berekening ga ik ook niet voor je maken)
Volvo for life
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1462
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Kwa brandstofkosten is LPG inderdaad het goedkoopste, daar kan geen diesel of benzine tegenop. Als je maar zo verstandig bent om een gedeelte van je besparing apart te zetten, mocht je toch onverwacht extra kosten tegen komen veroorzaakt door het rijden op LPG.
Een nadeel van LPG tov benzine en diesel blijf ik de actie radius vinden, met benzine rijd ik 650-700 kilometer voordat het lampje gaat branden, dat lukt op LPG niet zonder je hele kofferbak vol met gastank te leggen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

bart simpson schreef:
sju_art schreef:
bart simpson schreef:In de huidige markt ben je met een diesel trouwens al met +/- 10.000km per jaar voordeliger uit.
Waar is dat in redesnaam op gebasseerd :P?
Ik wil dolgraag die brekening zien.....
Ik ga je helemaal niet van je onzalige gasidee afbrengen, dus die berekening ga ik ook niet voor je maken
Je roepte maar wat he...? :wink:
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

V480-S60 schreef:Jij denkt dat een beurt bij €800,- blijft? Ja als je geluk hebt!
Ook bij LPG (niet negatief bedoelt) kan dit veel meer worden. Ook bij benzine.
Indien je 40.000 per jaar rijdt moet je gewoon voor alle types van 2000 tot 2006 rekenen met circa € 900 tot € 1200 onderhoud, circa €250 banden en daarnaast nog gewone slijtage. (Die ook duur kan uitkomen.)

Reken nu eens goed!
Veel wijsheid.
Ik krijg heel erg de indruk dat een S60 dus helemaal niet betrouwbaar is. Ongeveer 1000 euro boven op normale slijtage? Dat klinkt als een rampzalige bak!! Ik dacht dat ze gewoon duur standaard onderhoud hadden, maar schijnbaar nemen veel " extra" onderhoud voor lief?

Ik ga dan denk ik maar bij de jappanners kijken...
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1462
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

V480-S60 schreef:...circa €250 banden...
Dat is wel redelijk voorzichtig ingeschat, ik was vorige week 412 kwijt bij de dealer voor 2 achterbanden...(kwikfit was zelfs nog 8 euro duurder).

Ik heb denk ik wat pech met de mijne dat de vorige eigenaar de auto wat verwaarloost heeft, maar voor 800 euro/jaar kom ik echt niet uit. Maar goed, het rijdt wel geweldig! Zeker op de snelweg, of nog beter: Autobahn :)
Kan natuurlijk ook zijn dat meer en deel van de kosten rond de 2 ton komen, en dat ik hierna een tijd lang geen kosten meer heb. Meer en deel wat ik heb laten vervangen was puur slijtage.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Nou, we hebben er weer eentje hoor.... Dat je na drie pagina's nog niet door hebt dat je niet van te voren kunt weten wat de (extra) kosten zullen zijn van een LPG auto, zegt mij genoeg.
sju_art, Ga maar een Japanner op LPG kopen, die gaan noooit stuk. Succes!
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21225
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

sju_art schreef:
V480-S60 schreef:Jij denkt dat een beurt bij €800,- blijft? Ja als je geluk hebt!
Ook bij LPG (niet negatief bedoelt) kan dit veel meer worden. Ook bij benzine.
Indien je 40.000 per jaar rijdt moet je gewoon voor alle types van 2000 tot 2006 rekenen met circa € 900 tot € 1200 onderhoud, circa €250 banden en daarnaast nog gewone slijtage. (Die ook duur kan uitkomen.)

Reken nu eens goed!
Veel wijsheid.
Ik krijg heel erg de indruk dat een S60 dus helemaal niet betrouwbaar is. Ongeveer 1000 euro boven op normale slijtage? Dat klinkt als een rampzalige bak!! Ik dacht dat ze gewoon duur standaard onderhoud hadden, maar schijnbaar nemen veel " extra" onderhoud voor lief?

Ik ga dan denk ik maar bij de jappanners kijken...
Doe dat jongen, doe dat.
Zo maakt iedereen zijn keuzes, niks vervelender dan leeg te lopen op een auto.
Ik denk dat een S60 een maatje te groot is.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”