Tip voor caravaners met gearbox.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

bart simpson schreef:
945i schreef:In veel auto's zit tegenwoordig niet eens meer een temperatuurmeter, onbegrijpelijk.
mee eens
Als mensen niet weten wat de functie is van betrokken meters kun je je ook het nut van de meters afvragen. :?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Oceanracer schreef:Hoho! Het gaat hier niet om een oliekoeler voor de motorolie! Deze is inderdaad veelal geïntegreerd in de radiateur. Ik doel hier op een ATF-koeler. Deze is speciaal voor de olie voor de automatische bak en kan (al dan niet origineel) worden gemonteerd door iedere garagist/dealer.
Klopt dat wel?
Zelfs bij mijn oude Benz uit 1978 zit er al standaard een ATF-koeler in de onderste zone van de radiateur. Mogelijk is dat bij een Volvo met automaat nu inmiddels toch ook wel standaard aanwezig?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik weet niet beter dan dat een (extra) ATF-koeler eruit ziet als een verwarmingselement van bijvoorbeeld een vaatwasser. En dat deze zeer eenvoudig achteraf is aan te brengen.

Zoiets dus:

Afbeelding

Stelt niet zo veel voor en kost derhalve ook eens een keer niet de hoofdprijs.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Dat is zo, maar gewoonlijk zit er in de gewone radiateur van een automaatauto een wat verdikt onderblok, waaraan de ATF-slangen geschroefd worden en dat is een (minimale) koeling voor de automaat. In mijn Volvo heb ik dat nog nooit bekeken, maar bij een Benz (en inmiddels nogal wat andere merken) is dat normaal.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat een extra ATF-koeler voor auto's met zware aanhangers wel aan te bevelen is.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het kan natuurlijk dat dit per merk verschilt. Ik ben zelf niet zo'n automaatliefhebber en al helemaal niet van Volvo, dus heb ik die radiateur ook nooit nader bekeken. Mijn laatste automaat was een Galant met subsidie en daar heb ik dus zo'n beugel laten bijplaatsen.

Duidelijk is wel dat een eventueel aanwezige ATF-koeler van Volvo onder zwaardere omstandigheden bij lange na niet voldoet. Advies is dus inderdaad zo'n extra koeler te laten plaatsen, het liefst al bij het monteren van de trekhaak. Later komt het er vaak niet meer van en als er dan problemen ontstaan is het al te laat.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21230
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Msuidgeest schreef:Ehhh, @diesel01: je hebt het over 360 PK maar je vergeet waarschijnlijk dat er dan wel 1500 a 2000 Nm aan koppel aanwezig is. En daar kun je een aardige aanhanger mee omhoog trekken ...
Klopt 2350nm, maar de gewichtsverhouding Volvo/caravan trekker/oplegger is naar mijn mening gelijk en zou wbt schakelen niet heel veel verschillen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Elke Volvo automaat heeft in de koelwaterradiator en ingebouwd element voor de ATF olie van de bak. Kijk maar eens naar de aansluitingen op de radiator!
Die tekening van Oceanracer toont de koeling van de olie van de stuurbekrachtiging. Er is bij Volvo een losse oliekoeler te krijgen (ca 40 x 15 cm) welke vaak bij het plaatsen van een trekhaak geinstalleerd wordt (indien de trekhaak door de dealer is geplaatst). Ik heb voor de vakantie bij mijn Belgische dealer geinformeerd en deze is gewoon nog leverbaar. Kost iets van 350 euro meen ik.

Ik heb in augustus met mijn XC90 D5 GT (zonder extra oliekoeler) met Constructam caravan een rondje Frankrijk gedaan. Caravan mag max 900 kg wegen maar een volgepakte XC90 is wel een stuk zwaarder dan een V70. Op de autobaan tussen 110 en 120, ook bergop. Watertemp bleef strak op 15.00 uur. Steilere hellingen manueel terug naar 4 maar geen centje pijn.
Op vlakke stukken in z'n 4 is echt volstrekt overbodig. Onderhoud van de bak is veel belangrijker. Ik heb voor de vakantie de bak geflushed met een goede kwaliteit olie. Naarmate de olie ouder wordt, kan ie ook minder goed hogere temperaturen aan.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De foto diende (zoals vermeld) ook slechts ter illustratie. Ik probeer daarmee aan te geven dat een extra ATF-koeler gewoon een buisje is.

En de temperatuurmeter in het dashboard geeft alleen de temperatuur van het koelwater aan. De temperatuur van de ATF is (zonder laptop) nergens aan af te lezen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

[quote="Oceanracer"]De foto diende (zoals vermeld) ook slechts ter illustratie. Ik probeer daarmee aan te geven dat een extra ATF-koeler gewoon een buisje is.

En de temperatuurmeter in het dashboard geeft alleen de temperatuur van het koelwater aan. De temperatuur van de ATF is (zonder laptop) nergens aan af te lezen.[/quote]

Het is maar hoe je het bekijkt, een radiator is uiteindelijk ook een heel lang buisje.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als het maar duidelijk is, toch?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Garfield
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Oceanracer schreef:
Garfield schreef:@Sander Peter: fijn dat het met vrouw en kind alweer beter gaat !

Ik denk niet dat de olietemperatuurmeter in het dashboard het juiste verhaal vertelt. Die geeft toch alleen de temperatuur van de olie in het motorblok weer, niet van de olie in de automaat ? Volgens mij is dat een cruciaal verschil.
Deze meter geeft de temperatuur van het koelwater aan, niet van de olie!
Je hebt helemaal gelijk, mijn fout :oops:
Groet,

Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Gebruikersavatar
V70Rene
4th Gear member
Berichten: 679
Lid geworden op: 02.03.2007 - 20:05

Ik ken dit probleem gelukkig ook niet van de automaat. Wij hebben 2 jaar geleden Noorwegen doorkruist met 5 personen en een caravan erachter van 1100 kg. Nu is de caravan niet te zwaar maar tijdens temperaturen van 28-32 graden en helingen van 5-15% gaf de automaat geen krimp.

Ook een hele dag rijden [ ca 350 km in Noorwegen ] en dan berg op berg af gaaf geen enkel probleem. Ook de motor temperatuur bleef keurig in het midden. Heel veel op D gereden en als het langer omhoog ging terug naar de 4.

Nu dit jaar een iets grotere caravan gekocht en met 1400 kg - 5 personen en 5 fietsen ( 2 op dak en 2 achterop caravan - 1 erin ) Nederland doorkruist met 90 echte km / uur op de GPS.

Wederom geen problemen - wel alles in 4 gereden om het toerental iets hoger te houden [ ca 2500 ] en ook nu weer bleven de temperaturen keurig in het midden.

Ik denk persoonlijk dat een iets hoger toerental - helaas wel gekoppeld aan een iets hoger verbruik [ bij ons was het 1:7 ] een beter resultaat geeft voor de automaat , maar alleen de tijd zal het ons leren.
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
Gebruikersavatar
volvov70r
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
Locatie: Tussen Leiden en Haarlem

Maar is het eigenlijk niet gek dat met alle electronica van tegenwoordig de auto geen "berg"/helling kan herkennen en zelf even de automaat een stukje terugschakelen waar nodig?

Zelf net terug van 2 weken met een (huur)camper door o.a. ardennen en vogezen dus heb wel bergen gezien maar niet met de Volvo dit keer.
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu Afbeelding
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden Afbeelding
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden Afbeelding
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

volvov70r schreef:Maar is het eigenlijk niet gek dat met alle electronica van tegenwoordig de auto geen "berg"/helling kan herkennen en zelf even de automaat een stukje terugschakelen waar nodig?
Dat is zeker een tekortkoming van de "moderne" automaat.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Sander Peter
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 19.12.2008 - 22:00
Locatie: Steenwijk

Dit is ook precies wat ik tegen de dealer vertelde. Blijkbaar zit er een temperatuurmeter in de bak, anders is geen melding op de BC mogelijk lijkt me. Waarom in de software geen regeltje "als temp boven de xx graden dan terug naar 4 of 3". Je kunt dit zelfs uitbreiden richting de motor door dan vermogen te beperken. Dit is schijnbaar al een standaard mogelijkheid gezien de eerdere reacties.
Let wel, ik ben me zeer bewust van het feit dat ik hier zelf ook een rol in heb gehad. Voor mij geen automaat meer maar als dit ooit weer speelt, alles in de 4.
Ondetussen heb ik een V50 2.0d met handbak aangeschaft. Vrouwlief niet happy (ik ook niet helemaal) maar hier gaan we vast en zeker plezier van hebben.
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
Gast

Ook met een handbak in 5 of 6, zal je tegen dezelfde problemen aanlopen.
Ook een handbak gaat dan stuk, te laag toerental en dus te weinig smering tov de grote krachten in de bak.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”