Waarom Diesel

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Mij is de loop van mijn huidige diesel wat tegen gevallen zo na drie maanden gestuurd te hebben.. Hij is erg trillerig vooral onderin. Wellicht dat tuning wat helpt. Daar wil ik eerst wat van ervaren met al reeds getunede modellen.

Over de kosten, dan moet je wel de juiste auto's met elkaar vergelijken. Doe je dat, bv een D5 met een 2.4/2.5T dan is de diesel gewoonweg vanaf plm 22 K goedkoper. Daarom rijdt ik diesel!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

EVV schreef:
Maus-met-Volvo schreef:Ik rij diesel vanmwege de kosten; bij 30000 km is diesel gewoon goedkoper. Daarbij vindt ik de D5 een heerlijke diesel; er wordt wel gesproken ove een dreun, maar die herken ik niet. Ook weet ik het koppel te waarderen, vanaf 1700 rpm vlak tot max rpm, dat is iets wat een benzinemotor niet heeft. Tot slot vindt ik het lekker om een auto te rijden die lekker rustig te rijden is. Maar vanaf 80 km/u zijn er niet veel auto's die je bijhouden, het blijft maar doorgaan. Enkel jammer dat dat niet vanaf stationair is en af en toe dieselhanden na hjet tanken, maar dat ligt meer aan de pomphouder dan aan de auto...
Een 2.5T heeft net zo goed een vlak koppelverloop, en ik denk dat je aardig je best moet doen om die bij te houden.
Dat is wat ik bedoel, de turbo van de D5 komt te laat in....
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

ik rij een diesel van 86 omdat die belastingvrij is en ik er binnenkort mee op ppo wil gaan rijden. Tanken voor 60-80 cent hihihihi. Of nog goedkoper als ik ga filteren, maar daar wacht ik nog even mee.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Economische redenen zijn voor mij de belangrijkste reden. Ik rij 50-55000 km per jaar en dan op benzine wordt me dat te duur, lees dan past de onkostenvergoeding totaal niet. Ik rij wel automaat, vanwege luiheid, maar ook zeer zeker comfort. Bij regelmaat files hebben van mij een automaat rijder gemaakt.
Onze S70R is ook automaat, vrouwlief vindt dat veel fijner rijden

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

mightyspawn schreef:ik rij een diesel van 86 omdat die belastingvrij is en ik er binnenkort mee op ppo wil gaan rijden. Tanken voor 60-80 cent hihihihi. Of nog goedkoper als ik ga filteren, maar daar wacht ik nog even mee.
En de auto is geschikt voor PPO?
Veel merken raden het rijden op PPO bij ouder auto's af omdat ze daar totaal niet geschikt voor zijn.
Je begint al met het vervangen van alle rubber brandstofleidingen omdat de oudere ledingen niet tegen PPO kunnen en inwendig oplossen.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
v401958
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 21.06.2012 - 19:00
Locatie: Hoogeveen

Ik heb 2 auto's gehad die op lpg reden. Met beide auto's toch wel veel problemen gehad maar dit lag hoofdzakelijk aan de lpg installatie's en niet
aan de auto zelf.

Kijk je naar je portemonee dan moet je beslist op lpg rijden en ondanks de hogere kosten voor reparatie's in mijn geval loonde het toch nog.

Ik heb voor de rest bijna altijd diesel gereden en nu ook weer omdat ik dit prettig vindt rijden zelfs beter als een auto op benzine maar dit is mijn persoonlijke mening.

Dus gaat het alleen om de centjes dan kun je beter voor lpg kiezen.
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Ik rij al een jaar of 25 diesel (ook nog de 55 pk -jawel- Golf D gereden in de jaren '80).
Qua geluid vind ik het prettiger 'robuuster' klinken dan menig benzinemotor die beduidend meer toeren maken en soms wat 'jankerig' overkomen (uitgezonderd [Volvo] 5-6-8 cilinders). Zeker bij hogere snelheden.
En erg grote actieradius diesel is prettig. Feitelijk meer een keuze op gevoel dan op basis van berekening.
Als ik minder ga rijden (< 25.000) zou ik kiezen voor een 5 cil benzine.

In de winter heeft de diesel wel een nadeel: opwarmen duurt een tijdje, dus dat minpuntje aan het lijstje toevoegen.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

Nieuwe Volvo's (V40) hebben dat nu ook opgelost door elektrische verwarming die interieur verwarmd terwijl motor nog aan het opwarmen is.. :-)
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Is idd. een wenselijke oplossing
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1411
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Beetje jammer, de 2.5 TDI's uit de 850 hadden dat al, is Volvo er nu pas achter dat dat toch echt nodig is?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21166
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mart van der Steeg schreef:Ik rij al een jaar of 25 diesel (ook nog de 55 pk -jawel- Golf D gereden in de jaren '80).
Qua geluid vind ik het prettiger 'robuuster' klinken dan menig benzinemotor die beduidend meer toeren maken en soms wat 'jankerig' overkomen (uitgezonderd [Volvo] 5-6-8 cilinders). Zeker bij hogere snelheden.
En erg grote actieradius diesel is prettig. Feitelijk meer een keuze op gevoel dan op basis van berekening.
Als ik minder ga rijden (< 25.000) zou ik kiezen voor een 5 cil benzine.

In de winter heeft de diesel wel een nadeel: opwarmen duurt een tijdje, dus dat minpuntje aan het lijstje toevoegen.
Geen last van met standverwarming en een voordeel daarvan is dat de GT ook direct vloeiend zijn werk doet.
Het is een optie die ik direct weer laat plaatsen indien de opvolger geen standverwarming heeft.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

v401958 schreef:Ik heb 2 auto's gehad die op lpg reden. Met beide auto's toch wel veel problemen gehad maar dit lag hoofdzakelijk aan de lpg installatie's en niet
aan de auto zelf.

Kijk je naar je portemonee dan moet je beslist op lpg rijden en ondanks de hogere kosten voor reparatie's in mijn geval loonde het toch nog.
Ik rij nu mijn vierde LPG auto en heb in al die tijd slechts eenmaal een reparatie gehad aan de lpg installatie (lpg-pomp vervangen). Verder zijn de lpg installaties bij mij probleemloos.

Ook mijn huidige S80 (door Fasttech getunede 2.5T) loopt als een zonnetje. Inmiddels heeft hij er in totaal 280.000km opzitten. De lpg-installatie is er ingebouwd bij kmstand 110.000. De auto loopt dus nu 170.000 km op lpg waarvan ik er inmiddels ruim 100.000km gereden heb.

Loopcultuur van een diesel kan mij niet bekoren.

Om eventjes een tegengeluid te laten horen :)
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2369
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

diesel01 schreef:
Mart van der Steeg schreef:Ik rij al een jaar of 25 diesel (ook nog de 55 pk -jawel- Golf D gereden in de jaren '80).
Qua geluid vind ik het prettiger 'robuuster' klinken dan menig benzinemotor die beduidend meer toeren maken en soms wat 'jankerig' overkomen (uitgezonderd [Volvo] 5-6-8 cilinders). Zeker bij hogere snelheden.
En erg grote actieradius diesel is prettig. Feitelijk meer een keuze op gevoel dan op basis van berekening.
Als ik minder ga rijden (< 25.000) zou ik kiezen voor een 5 cil benzine.

In de winter heeft de diesel wel een nadeel: opwarmen duurt een tijdje, dus dat minpuntje aan het lijstje toevoegen.
Geen last van met standverwarming en een voordeel daarvan is dat de GT ook direct vloeiend zijn werk doet.
Het is een optie die ik direct weer laat plaatsen indien de opvolger geen standverwarming heeft.
Voordeel van die standverwarming is dat deze, indien niet gebruikt en/of kouder dan 4 graden, ook als bijverwarming gaat werken. Vergelijkbaar met die elektrische bijverwarming in de nieuwere diesel Volvo's (o.a. V40).

Loop cultuur is van een benzine/LPG motor is inderdaad veel rustiger, maar ik vind de D5 altijd weer lekker robuust klinken en de "rijcultuur" van een diesel kan mij bij dagelijks gebruik dan weer meer bekoren als een benzine/LPG.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21166
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

+1 Jers3n.
Op het juiste toerental bloedsnel en een grommende D5.
Ik merk trouwens na onze vakantie een positief brandstof verbruik op, motortje zal wel een beetje schoon gebrandt zijn.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Nee hoor, de D5 heeft dat ook al, het bestaat uit een electrisch verwarmingselement dat het koelwater bij lage temperaturen versneld opwarmt. Is naar mijn weten al jaren de standaard bij direct ingespoten diesels.

Desondanks merk ik met veel provinciaal verkeer op extreem koude dagen dat de efficiency van de dieselmotor een nadeel heeft, het duurt warm voordat de cabine echt lekker op temperatuur komt. Vandaar dat stoelverwarming bij ons ook een echte eis is bij een diesel.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21166
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Apart.
Die van ons is gewoon heerlijk warm ook bij provinciaal verkeer, die stoelverwarming is om het koude leer warm te krijgen.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2369
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Quota schreef:Nee hoor, de D5 heeft dat ook al, het bestaat uit een electrisch verwarmingselement dat het koelwater bij lage temperaturen versneld opwarmt. Is naar mijn weten al jaren de standaard bij direct ingespoten diesels.

Desondanks merk ik met veel provinciaal verkeer op extreem koude dagen dat de efficiency van de dieselmotor een nadeel heeft, het duurt warm voordat de cabine echt lekker op temperatuur komt. Vandaar dat stoelverwarming bij ons ook een echte eis is bij een diesel.
Dat zou best eens kunnen kloppen, maar indien er een standkachel aanwezig is vervalt het electrische verwarmingselement. En ik heb zo'n vermoeden dat de standkachel een stukje efficiënter/krachtiger/sneller is voor het verwarmen van het interieur.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Jers3n schreef: Dat zou best eens kunnen kloppen, maar indien er een standkachel aanwezig is vervalt het electrische verwarmingselement. En ik heb zo'n vermoeden dat de standkachel een stukje efficiënter/krachtiger/sneller is voor het verwarmen van het interieur.
Dat sowieso, maar om voor die paar koude nachten 2000 euro neer te tellen... dan maar ff doorbijten op die dagen...

@Diesel01, die van ons is redelijk snel aan het verwarmen, maar het echte blazen van de verwarming stopt pas na een km of 10. Koelwater temp staat pas na 25 km in het midden...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21166
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Na 5km staat de meter in het midden en is het zonder gebruik van de standkachel ook warm.
De GT blijft bij koud weer lang in de versnelling hangen om toeren en dus warmte te genereren.
Een kachel kost idd een paar centen maar bij Webasto gaan ze al vanaf €1200 een timer is leuk maar een AB doet het kunstje ook
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De 850 tdi had zeker geen electrische interieur verwarming, maar een electrische verwarmer in het koelcircuit om op deze manier het koelwater wat sneller te kunnen opwarmen. Zit ook in de D5 vanaf 2001, dus hoezo beetje jammer??
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”