Waarom Diesel

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Iedereen is vrij in de keuzes die zij maken. Maar ik verbaas mij keer op keer voor de massale keuze voor Diesel. Diesel is in Nederland populairder dan elektrisch , benzine en gas samen. (* ruwe gok, reken me er niet op af)

Maar waarom?

Ik ben benieuwd naar positieve en negatieve punten, voordelen en nadelen van diesel.


+ minder slijtage? (Nee men interesseert zich niet voor techniek)
+ brandstof is goedkoper (Ja, als we maar zo goedkoop mogelijk....Geheel begrijpelijk)
+ hoog stationair koppel (Heb je vooral nodig in de file)
- het is een diesel 'dus belastingvoordeel' (compensatie voor de goedkopere benzine)
- Maakt meestal meer geluid dan alternatieven. (euro 5 klinkt best aardig)
- Uitlaatgassen zijn giftiger voor mensen en dieren, dat wordt niet verminderd met een partikel filter. (Partikel filters zijn façades )
- langzamer dan alternatieven (weinig diesels die werkelijk sneller zijn dan een gelijkwaardige benzine motor.)


Vul de bovenstaande lijst aan en of corrigeer deze .
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ik snap hier weinig van Steven......... :-k
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Welk gedeelte van de vraag is niet duidelijk geformuleerd?
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
doubleyou
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 09.10.2006 - 20:30
Locatie: Ede (Gld)

@Steven

Persoonlijk vind ik een diesel lekker(der dan een auto op benzine) rijden; dit heeft inderdaad waarschijnlijk te maken met het feit dat een diesel een rustige loop heeft en meer koppel dan benzinemotoren.

Daarnaast worden veel zakelijke rijders door hun werkgever ook verplicht om diesel te rijden, vanwege de hoge kilometrages die ze in het algemeen maken. Tot voor kort reden alle leaseauto's bij mijn werkgever op diesel en sinds kort wordt er voor een benzineversie gekozen, wanneer minder dan 40K op jaarbasis met de betreffende auto wordt gereden.
V50 Edition II 2.0 D (MY 2007)
Ford Mondeo Wagon 1.6 TdCi Trend Business
Ford Mondeo Wagon 1.6 TdCi Platinum
Nissan Quashquai (huurauto)

Volkswagen Golf GTE
Volkswagen ID.4 Pro 77 kWh
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ten eerste is diesel niet populairder dan benzine, gas en elektrisch bij elkaar.
steven460 schreef: + minder slijtage? (Nee men interesseert zich niet voor techniek)
???

+ brandstof is goedkoper (Ja, als we maar zo goedkoop mogelijk....Geheel begrijpelijk)
+ hoog stationair koppel (Heb je vooral nodig in de file)
- het is een diesel 'dus belastingvoordeel' (compensatie voor de goedkopere benzine)
- Maakt meestal meer geluid dan alternatieven. (euro 5 klinkt best aardig)
- Uitlaatgassen zijn giftiger voor mensen en dieren, dat wordt niet verminderd met een partikel filter. (Partikel filters zijn façades )
- langzamer dan alternatieven (weinig diesels die werkelijk sneller zijn dan een gelijkwaardige benzine motor.)



Bovenstaande is een beetje onduidelijk verhaal...

-Ja, brandstof is goedkoper.
-Koppel is in zijn algemeenheid bijna altijd hoger.
-Belasting id idd duurder voor een diesel, bij veel kilometers kan je dat verschil "terugverdienen" door de lagere brandstofprijs.
-Die filters ben wel voor een groot deel met je eens..
-Diesels zijn tegenwoordig vaak sneller dan een vergelijkbare benzine motor.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Volgens mij snap je mij (n sarcasme tussen de haakjes) heel goed ;)

Je hoeft absoluut net niet met mij of mijn mening eens te zijn, daarom heb ik ook dit topic gestart. Ik ben wel benieuwd naar wat de beweegredenen.


:P
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Aha!:) nou, die dus.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

je mist nog een nadeel:

- het stinkt
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21317
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik zou diesel rijden vanwege het (enorme) koppel. En als het dan ook nog een automaat is.
Maar een diesel is langzamer dan de alternatieven? Mij lukt het niet meer om een D5 bij te houden. Of een 220 CDI, een 520D. Diesels gaan tegenwoordig lomp hard en zijn erg soepel.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27298
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb mijn diesel vanwege de vele kilometers die ik maak.
Daarnaast vind ik het voor dagelijks persoonlijk lekkerder rijden dan een benzine auto, juist vanwege de rustige loop en het koppel dat al vrij vroeg beschikbaar komt.

Herrie? Ach, als je 's winters staat te krabben hoor je het blok even, maar zodra je in de auto zit hoor je er al bijna niets meer van. (en anders kan de radio altijd harder)

Oh en een roetfilter, daar doe ik niet aan :D
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Rick H
3rd Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: 15.07.2009 - 21:42
Locatie: Almere

Jeremy Clarkson over diesel (voor de Engels lezende)
http://www.topgear.com/uk/jeremy-clarks ... el-11-1993

ik ben een petrolhead (mijn hele familie, het zit in de genen)

ik sluit mij er bij aan

grt
Rick
MY07 Volvo S80 4.4 V8 AWD Geartronic
Black Sapphire metallic - Summum - Off Black Leder - 18” Zubra - Premium sound - RTI -
Keyless drive - PDC V+A - BLIS - Adaptieve Bi-Xenon - etc...

MY06 Volvo S60 2.0T Aut.
Sports-Edition - Silver - Off Black Leder - Bodykit - 18” Eudora (zomer) - 17” Otrera (winter) - HU850 Premium sound - RTI - PDC - etc...
Gebruikersavatar
Autogek
5th Gear member
Berichten: 1322
Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
Locatie: De Lutte
Contacteer:

Bij volvo koop je vaak een diesel voor de prijs van een benzine.
Bv bij de xc60 koop je een d3 voor het zelfde geld dan een 2.0t beide met een automaat. Zonder automaat kan zelfs bij de benzine niet en de d3 wel en dan is de d3 diesel dus zelfs goedkoper.
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20723
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In mijn situatie is Diesel gewoon voordeliger. En heeft daarbij het voordeel van in een laag toerengebied al veel koppel.

De enige benzinemotor bij Volvo die daar aan kan tippen is de 2.5T. Maar gezien de hoge benzineprijs, en het navenante gebruik daarvan, in mijn situatie niet aantrekkelijk.

Overigens als Volvo LPG nog zou ondersteunen, dan zou ik waarschijnlijk toch op LPG rijden. Met een 2.5T! 8)

Electrisch rijden is een heel mooi streven, zeker als de elektriciteit via "milieuvriendelijke" methoden wordt opgewekt. Maar de ontwikkeling is nog steeds gaande (ondanks het feit dat de elektrische auto al meer dan 100 jaar bestaat, evenals de hybride). Waarbij vooral voor de betaalbare hybrides nog als nadeel geldt dat je er geen caravan mee mag trekken.

Ohw ja. In Nederland is diesel totaal niet populair. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld België en Frankrijk. De dieselverkopen nemen, zeker vanwege de onzinnige belastingdruk hier in Nederland, enorm af.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

Een extra pluspunt van diesel rijden vind ik dat de motor minder toeren maakt.
Mijn V40 maakt zo'n 2800 rpm bij een snelheid van 140km/u.
De benzine-auto's van mijn carpoolcollega's zitten dan ver boven de 3000 (eerder 3500 tot 4000), wat zich vertaald in motorgeluid.

Het is vooral ook een kostenafweging. Ik rijd veel, dus is diesel voor mij voordeliger. Met een elektro-auto kom ik nergens, hybride is voor mijn portemonnee te duur in de aanschaf en bij LPG heb ik het gevoel dat mijn motor er teveel van slijt, je het niet overal kan kopen, je vermogensverlies hebt (het is een gevoel).

Ik heb eerst voornamelijk benzine auto's gereden, maar zou inmiddels niets anders dan diesel willen. De dieseltechniek heeft ook wel een grote sprong gemaakt de laatste jaren naar mijn idee.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Waarom ik diesel rijd?

-goede trekkracht (voor sleurhut)
-rustiger motor (lagere toerentallen), daardoor een heerlijke reiswagen.
-vermogen ook prima in de D5. Menig benzineslurpertje heeft het nakijken tegenover een commonraildiesel.
-bij het aantal kilometers dat ik rijd nog steeds goedkoper
-ik ben wel een beetje schakellui.


Nadelen:
ehm...
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

superactieradius en relaxt te rijden
Volvo for life
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Als voormalig D5 en nu 2.5T rijder even wat balans aanbrengen in de joechee verhalen over de diesel.

Alles wat er over de D5 wordt gezegd geldt ook voor een 2.5T m.u.v. kosten/km boven een bepaald jaarkilometrage en de beperkte actieradius.

Daarenboven zijn de voordelen:
- veel stillere motor. de D5 heeft toch altijd die "dreun" op de achtergrond.
- waar de diesel ophoudt loopt de 2.5T nog fors door maar net zo schakellui te rijden door een min of meer indentiek koppel.
- hoger "laagvlieggehalte" en een uitlaatgeluid dat een nog mooiere 5 cilinderbrom laat horen.
- fors prijsverschil in NL ten gunste van benzine.
- D5 bij een "dynamische rijstijl" ook niet zuinig.
- 2.5T bij constante kruissnelheid ook boven 1:10 te rijden.
- dieselprijs de laatste tijd onevenredig gestegen tov benzine waardoor icm met het prijsverschil het omslagpunt minder gunstig ligt dan voorheen.
- geen handschoenen aan bij tanken :-P

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Johan schreef:Als voormalig D5 en nu 2.5T rijder even wat balans aanbrengen in de joechee verhalen over de diesel.

Alles wat er over de D5 wordt gezegd geldt ook voor een 2.5T m.u.v. kosten/km boven een bepaald jaarkilometrage en de beperkte actieradius.

Daarenboven zijn de voordelen:
- veel stillere motor. de D5 heeft toch altijd die "dreun" op de achtergrond.
- waar de diesel ophoudt loopt de 2.5T nog fors door maar net zo schakellui te rijden door een min of meer indentiek koppel.
- hoger "laagvlieggehalte" en een uitlaatgeluid dat een nog mooiere 5 cilinderbrom laat horen.
- fors prijsverschil in NL ten gunste van benzine.
- D5 bij een "dynamische rijstijl" ook niet zuinig.
- 2.5T bij constante kruissnelheid ook boven 1:10 te rijden.
- dieselprijs de laatste tijd onevenredig gestegen tov benzine waardoor icm met het prijsverschil het omslagpunt minder gunstig ligt dan voorheen.
- geen handschoenen aan bij tanken :-P
+1 :)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20723
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In navolging op de vorige twee posters.
V480-S60 schreef:In mijn situatie is Diesel gewoon voordeliger. En heeft daarbij het voordeel van in een laag toerengebied al veel koppel.

De enige benzinemotor bij Volvo die daar aan kan tippen is de 2.5T. Maar gezien de hoge benzineprijs, en het navenante gebruik daarvan, in mijn situatie niet aantrekkelijk.
Ik berust in mijn koffer. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27298
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Johan schreef:- geen handschoenen aan bij tanken :-P
Watje :lol:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”