Pagina 3 van 5
Geplaatst: 08.09.2011 - 14:07
door Thijs
Mij is de loop van mijn huidige diesel wat tegen gevallen zo na drie maanden gestuurd te hebben.. Hij is erg trillerig vooral onderin. Wellicht dat tuning wat helpt. Daar wil ik eerst wat van ervaren met al reeds getunede modellen.
Over de kosten, dan moet je wel de juiste auto's met elkaar vergelijken. Doe je dat, bv een D5 met een 2.4/2.5T dan is de diesel gewoonweg vanaf plm 22 K goedkoper. Daarom rijdt ik diesel!
Geplaatst: 08.09.2011 - 14:49
door Maus-met-Volvo
EVV schreef:Maus-met-Volvo schreef:Ik rij diesel vanmwege de kosten; bij 30000 km is diesel gewoon goedkoper. Daarbij vindt ik de D5 een heerlijke diesel; er wordt wel gesproken ove een dreun, maar die herken ik niet. Ook weet ik het koppel te waarderen, vanaf 1700 rpm vlak tot max rpm, dat is iets wat een benzinemotor niet heeft. Tot slot vindt ik het lekker om een auto te rijden die lekker rustig te rijden is. Maar vanaf 80 km/u zijn er niet veel auto's die je bijhouden, het blijft maar doorgaan. Enkel jammer dat dat niet vanaf stationair is en af en toe dieselhanden na hjet tanken, maar dat ligt meer aan de pomphouder dan aan de auto...
Een 2.5T heeft net zo goed een vlak koppelverloop, en ik denk dat je aardig je best moet doen om die bij te houden.
Dat is wat ik bedoel, de turbo van de D5 komt te laat in....
Geplaatst: 11.09.2011 - 11:48
door mightyspawn
ik rij een diesel van 86 omdat die belastingvrij is en ik er binnenkort mee op ppo wil gaan rijden. Tanken voor 60-80 cent hihihihi. Of nog goedkoper als ik ga filteren, maar daar wacht ik nog even mee.
Geplaatst: 11.09.2011 - 12:01
door sbv
Economische redenen zijn voor mij de belangrijkste reden. Ik rij 50-55000 km per jaar en dan op benzine wordt me dat te duur, lees dan past de onkostenvergoeding totaal niet. Ik rij wel automaat, vanwege luiheid, maar ook zeer zeker comfort. Bij regelmaat files hebben van mij een automaat rijder gemaakt.
Onze S70R is ook automaat, vrouwlief vindt dat veel fijner rijden
Geplaatst: 11.09.2011 - 15:42
door Schorpioen
mightyspawn schreef:ik rij een diesel van 86 omdat die belastingvrij is en ik er binnenkort mee op ppo wil gaan rijden. Tanken voor 60-80 cent hihihihi. Of nog goedkoper als ik ga filteren, maar daar wacht ik nog even mee.
En de auto is geschikt voor PPO?
Veel merken raden het rijden op PPO bij ouder auto's af omdat ze daar totaal niet geschikt voor zijn.
Je begint al met het vervangen van alle rubber brandstofleidingen omdat de oudere ledingen niet tegen PPO kunnen en inwendig oplossen.
Geplaatst: 24.07.2012 - 18:56
door v401958
Ik heb 2 auto's gehad die op lpg reden. Met beide auto's toch wel veel problemen gehad maar dit lag hoofdzakelijk aan de lpg installatie's en niet
aan de auto zelf.
Kijk je naar je portemonee dan moet je beslist op lpg rijden en ondanks de hogere kosten voor reparatie's in mijn geval loonde het toch nog.
Ik heb voor de rest bijna altijd diesel gereden en nu ook weer omdat ik dit prettig vindt rijden zelfs beter als een auto op benzine maar dit is mijn persoonlijke mening.
Dus gaat het alleen om de centjes dan kun je beter voor lpg kiezen.
Geplaatst: 24.07.2012 - 22:19
door Mart van der Steeg
Ik rij al een jaar of 25 diesel (ook nog de 55 pk -jawel- Golf D gereden in de jaren '80).
Qua geluid vind ik het prettiger 'robuuster' klinken dan menig benzinemotor die beduidend meer toeren maken en soms wat 'jankerig' overkomen (uitgezonderd [Volvo] 5-6-8 cilinders). Zeker bij hogere snelheden.
En erg grote actieradius diesel is prettig. Feitelijk meer een keuze op gevoel dan op basis van berekening.
Als ik minder ga rijden (< 25.000) zou ik kiezen voor een 5 cil benzine.
In de winter heeft de diesel wel een nadeel: opwarmen duurt een tijdje, dus dat minpuntje aan het lijstje toevoegen.
Geplaatst: 25.07.2012 - 09:36
door MichelR
Nieuwe Volvo's (V40) hebben dat nu ook opgelost door elektrische verwarming die interieur verwarmd terwijl motor nog aan het opwarmen is..

Geplaatst: 25.07.2012 - 09:39
door Mart van der Steeg
Is idd. een wenselijke oplossing
Geplaatst: 25.07.2012 - 09:40
door EVV
Beetje jammer, de 2.5 TDI's uit de 850 hadden dat al, is Volvo er nu pas achter dat dat toch echt nodig is?
Geplaatst: 25.07.2012 - 09:42
door diesel01
Mart van der Steeg schreef:Ik rij al een jaar of 25 diesel (ook nog de 55 pk -jawel- Golf D gereden in de jaren '80).
Qua geluid vind ik het prettiger 'robuuster' klinken dan menig benzinemotor die beduidend meer toeren maken en soms wat 'jankerig' overkomen (uitgezonderd [Volvo] 5-6-8 cilinders). Zeker bij hogere snelheden.
En erg grote actieradius diesel is prettig. Feitelijk meer een keuze op gevoel dan op basis van berekening.
Als ik minder ga rijden (< 25.000) zou ik kiezen voor een 5 cil benzine.
In de winter heeft de diesel wel een nadeel: opwarmen duurt een tijdje, dus dat minpuntje aan het lijstje toevoegen.
Geen last van met standverwarming en een voordeel daarvan is dat de GT ook direct vloeiend zijn werk doet.
Het is een optie die ik direct weer laat plaatsen indien de opvolger geen standverwarming heeft.
Geplaatst: 25.07.2012 - 10:24
door M@rcel
v401958 schreef:Ik heb 2 auto's gehad die op lpg reden. Met beide auto's toch wel veel problemen gehad maar dit lag hoofdzakelijk aan de lpg installatie's en niet
aan de auto zelf.
Kijk je naar je portemonee dan moet je beslist op lpg rijden en ondanks de hogere kosten voor reparatie's in mijn geval loonde het toch nog.
Ik rij nu mijn vierde LPG auto en heb in al die tijd slechts eenmaal een reparatie gehad aan de lpg installatie (lpg-pomp vervangen). Verder zijn de lpg installaties bij mij probleemloos.
Ook mijn huidige S80 (door Fasttech getunede 2.5T) loopt als een zonnetje. Inmiddels heeft hij er in totaal 280.000km opzitten. De lpg-installatie is er ingebouwd bij kmstand 110.000. De auto loopt dus nu 170.000 km op lpg waarvan ik er inmiddels ruim 100.000km gereden heb.
Loopcultuur van een diesel kan mij niet bekoren.
Om eventjes een tegengeluid te laten horen

Geplaatst: 25.07.2012 - 11:00
door Jers3n
diesel01 schreef:Mart van der Steeg schreef:Ik rij al een jaar of 25 diesel (ook nog de 55 pk -jawel- Golf D gereden in de jaren '80).
Qua geluid vind ik het prettiger 'robuuster' klinken dan menig benzinemotor die beduidend meer toeren maken en soms wat 'jankerig' overkomen (uitgezonderd [Volvo] 5-6-8 cilinders). Zeker bij hogere snelheden.
En erg grote actieradius diesel is prettig. Feitelijk meer een keuze op gevoel dan op basis van berekening.
Als ik minder ga rijden (< 25.000) zou ik kiezen voor een 5 cil benzine.
In de winter heeft de diesel wel een nadeel: opwarmen duurt een tijdje, dus dat minpuntje aan het lijstje toevoegen.
Geen last van met standverwarming en een voordeel daarvan is dat de GT ook direct vloeiend zijn werk doet.
Het is een optie die ik direct weer laat plaatsen indien de opvolger geen standverwarming heeft.
Voordeel van die standverwarming is dat deze, indien niet gebruikt en/of kouder dan 4 graden, ook als bijverwarming gaat werken. Vergelijkbaar met die elektrische bijverwarming in de nieuwere diesel Volvo's (o.a. V40).
Loop cultuur is van een benzine/LPG motor is inderdaad veel rustiger, maar ik vind de D5 altijd weer lekker robuust klinken en de "rijcultuur" van een diesel kan mij bij dagelijks gebruik dan weer meer bekoren als een benzine/LPG.
Geplaatst: 25.07.2012 - 11:05
door diesel01
+1 Jers3n.
Op het juiste toerental bloedsnel en een grommende D5.
Ik merk trouwens na onze vakantie een positief brandstof verbruik op, motortje zal wel een beetje schoon gebrandt zijn.
Geplaatst: 25.07.2012 - 11:11
door Quota
Nee hoor, de D5 heeft dat ook al, het bestaat uit een electrisch verwarmingselement dat het koelwater bij lage temperaturen versneld opwarmt. Is naar mijn weten al jaren de standaard bij direct ingespoten diesels.
Desondanks merk ik met veel provinciaal verkeer op extreem koude dagen dat de efficiency van de dieselmotor een nadeel heeft, het duurt warm voordat de cabine echt lekker op temperatuur komt. Vandaar dat stoelverwarming bij ons ook een echte eis is bij een diesel.
Geplaatst: 25.07.2012 - 11:20
door diesel01
Apart.
Die van ons is gewoon heerlijk warm ook bij provinciaal verkeer, die stoelverwarming is om het koude leer warm te krijgen.
Geplaatst: 25.07.2012 - 11:25
door Jers3n
Quota schreef:Nee hoor, de D5 heeft dat ook al, het bestaat uit een electrisch verwarmingselement dat het koelwater bij lage temperaturen versneld opwarmt. Is naar mijn weten al jaren de standaard bij direct ingespoten diesels.
Desondanks merk ik met veel provinciaal verkeer op extreem koude dagen dat de efficiency van de dieselmotor een nadeel heeft, het duurt warm voordat de cabine echt lekker op temperatuur komt. Vandaar dat stoelverwarming bij ons ook een echte eis is bij een diesel.
Dat zou best eens kunnen kloppen, maar indien er een standkachel aanwezig is vervalt het electrische verwarmingselement. En ik heb zo'n vermoeden dat de standkachel een stukje efficiënter/krachtiger/sneller is voor het verwarmen van het interieur.
Geplaatst: 25.07.2012 - 12:00
door Quota
Jers3n schreef:
Dat zou best eens kunnen kloppen, maar indien er een standkachel aanwezig is vervalt het electrische verwarmingselement. En ik heb zo'n vermoeden dat de standkachel een stukje efficiënter/krachtiger/sneller is voor het verwarmen van het interieur.
Dat sowieso, maar om voor die paar koude nachten 2000 euro neer te tellen... dan maar ff doorbijten op die dagen...
@Diesel01, die van ons is redelijk snel aan het verwarmen, maar het echte blazen van de verwarming stopt pas na een km of 10. Koelwater temp staat pas na 25 km in het midden...
Geplaatst: 25.07.2012 - 12:30
door diesel01
Na 5km staat de meter in het midden en is het zonder gebruik van de standkachel ook warm.
De GT blijft bij koud weer lang in de versnelling hangen om toeren en dus warmte te genereren.
Een kachel kost idd een paar centen maar bij Webasto gaan ze al vanaf €1200 een timer is leuk maar een AB doet het kunstje ook
Geplaatst: 25.07.2012 - 14:14
door edraket
De 850 tdi had zeker geen electrische interieur verwarming, maar een electrische verwarmer in het koelcircuit om op deze manier het koelwater wat sneller te kunnen opwarmen. Zit ook in de D5 vanaf 2001, dus hoezo beetje jammer??