Pagina 3 van 4
Geplaatst: 02.01.2011 - 12:31
door Hans Beekman
Helaas Alex, daar kom je niet bij...
Filter zit in de bak gebouwd.
Spoelen is de enige remedie.
Overigens is er een toevoegingsmiddel op de markt. Die heb ik 2x gebruikt voor een 2,5D en na 400.000 km schakelt alles nog prima. Bij benzinemodellen wordt de bak heter (er is wel eens een temp van 150 graden uitgemeten) en de olie wordt dan dikker en zwarter..
Geplaatst: 11.02.2011 - 14:33
door DrRossi
Van het weekeinde mijn T6 voor de tweede maal een bloedtransfusie gegeven.
Het was een tonnetje of wat geleden.
De kroon olie was toch een aderlating maar met zo’n 125 euro ben je klaar
Het stelt echt niets voor!!
Op een paar mooie klinkers gereden en zo kon de plaat er gemakkelijk onderuit.
Ik was ook nu weer ca 14 liter kwijt.
Het mooie is dat ik de transparante slang,, jerrycan en trechter nog had.
Je hoeft enkel de retour leiding van de koeler los te halen en omdat deze conisch is komt er geen ringetje of niet bij aan te pas.
Je merkt het verschil direct ook als je olie er pas een ton inzat.
Als iemand in omgeving ehv hulp nodig heeft hoor ik het wel.
Met 4 handen is het net iets makkelijker !
Geplaatst: 11.02.2011 - 16:05
door Racingbrick
Klopt, 4 handen werkt beter, sterker nog, je moet 4 handen hebben.
Mocht iemand nog willen flushen, dan kunnen we wel iets organiseren, ik kan de ATF olie voor de 5 bakken goedkoop regelen, ook de klem en de o-ringen van de leiding kan ik regelen indien gewenst.
Geplaatst: 10.06.2011 - 14:36
door MrBacardi
Dinsdag 21 juni wordt mijn bak bij de Dealer gefluhsed, kosten €250.
Lijkt me beter dan wat ik allemaal hierboven lees, natuurlijk is het wel veel geld maar wat kost een nieuwe versnellingsbak voor een S80 ??
Geplaatst: 10.06.2011 - 15:40
door lieuwke
Gewoon uit nieuwschierigheid: Zijn er ook gevallen bekend waarbij een bak ná het flushen er minder goed aan toe was? Dus dat na een flush de problemen pas echt aan het licht kwamen?
Geplaatst: 10.06.2011 - 15:55
door Gast
Die zijn er, kijk maar eens rond in het S80 topic.
Geplaatst: 10.06.2011 - 16:25
door Racingbrick
MrBacardi schreef:Dinsdag 21 juni wordt mijn bak bij de Dealer gefluhsed, kosten €250.
Lijkt me beter dan wat ik allemaal hierboven lees, natuurlijk is het wel veel geld maar wat kost een nieuwe versnellingsbak voor een S80 ??
En hoeveel liter gaat er dan doorheen? mijn ervaring is dat je minimaal 12-13 liter moet doorspoelen om weer schone rode olie er uit te krijgen.
Een extreem geval van 325.000 moest zelfs 2mnd later nog een keer, zoveel vervuiling was er in de bak.
als we dan de uren eens meerekenen en de pakkingen/ringen blijft er niet veel ATF over...
Geplaatst: 15.06.2011 - 14:25
door Gripen
Heren, ik heb een vraag. Mijn bak die schakelt soms ineens erg ruw. Ik wil graag eens kijken welke kleur mijn ATF is. Is dit makkelijk te bekijken?
Geplaatst: 15.06.2011 - 14:28
door edraket
Ik denk dat jouw auto nog een gele automaatolie peilstok heeft. Heb je een 4 bak? De peilstok zit daarbij aan de voorkant van het blok, kan niet missen.
Geplaatst: 15.06.2011 - 15:28
door Gripen
Oh nu je het zegt ik heb wel eens een geel op peilstok lijkend geval gezien waar ATF op stond. Dat is dus gewoon een peilstok die ik er uit kan halen en even over een stukje papier kan streiken om te kijken wat de kleur is?
Het is volgensmij idd een 4 bak... kan ik dit ergens checken? 2.9 uit 1999
Geplaatst: 15.06.2011 - 15:50
door Morgenstond
Dat is een vierbak. Je kunt dat zien aan het rijtje versnellingen dat je kunt kiezen. Bij een vierbak staat er: P-R-N-D-3-L.
De peilstok bevindt zich bovenin, nabij de paravan. Gewoon even eruit halen en kijken en ruiken. De ATF moet mooi rood/roze zijn en mag niet verbrand ruiken.
Ramon&Ramon had in een ander topic de tip van
www.automaat-spoelen.nl. Wellicht een idee als je de bak moet laten spoelen.
Geplaatst: 15.06.2011 - 16:43
door Gripen
Okey bedankt voor de informatie, ga ik zo even kijken als ik thuis ben. Er staat trouwns P-R-N-D-3-2

Hopelijk valt het allemaal mee.
Geplaatst: 15.06.2011 - 18:49
door Morgenstond
Ik hoop het ook voor je. Van een revisie word je niet vrolijk!
Geplaatst: 17.06.2011 - 12:37
door Gripen
Even gekeken eergister, is rood/roodbruin, lijkt me goed dus?

Geplaatst: 17.06.2011 - 13:20
door Morgenstond
Gripen schreef:Even gekeken eergister, is rood/roodbruin, lijkt me goed dus?

Ik kan het niet beoordelen op afstand. De kleur moet rood/roze zijn. Ik zou het daarom echt even laten controleren door een dealer of een specialist!
Geplaatst: 17.06.2011 - 13:43
door Ramon&Ramon
ruikt het naar verbrande olie?
Geplaatst: 17.06.2011 - 13:44
door Ramon&Ramon
hoe ruikt verbrande olie vraag jij je nu af denk ik?

Geplaatst: 17.06.2011 - 15:01
door BertjeB
Even een topic kaap;
heb ook al een tijdje automaat problemen enwel dat tussen vooruit en achteruit schakelen een forse pauze zat, 3 tot 5 seconden, echter openbaarde zich vorige week ineens een soort zoemend geluid tijdens het rijden.
Wanneer ik vanuit D(rive) naar N(eutraal) schakelde tijdens het rijden verdween het geluid. en met inschakelen kwam het weer terug.
Oliecheck geeft een iets donker gekleurde olie die niet verbrand ruikt maar ook niet als normale transmissieolie ruikt.(iets zoetig)
Heb nu maar een afspraak gemaakt met Rietbergen en van Eeden in Noordwijkerhout, zij gaan hem eens testen en kijken of het aan de automaat ligt.
(zou ook nog aan de motor of aanhangsels kunnen liggen aangezien die onbelast draaid als de automaat in neutraal gaat.)
hoop niet dat het op een revisie uitdraait, maar als dat zo is is hij volgens mij in prima handen, de ervaring van forumlid ChrisD daarbij in het achterhoofd houdende(
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11864)
Dinsdag is de dag, zal jullie op de hoogte houden.....
sorry voor de topic kaap!
Geplaatst: 17.06.2011 - 16:14
door Morgenstond
Ik ga zeer binnenkort ook naar bovengenoemd bedrijf naar aanleiding van goede ervaringen van andere forumleden. Zij gaan diagnose stellen met mijn huidige auto. Bij mij wacht hij ook af en toe met van N in D gaan... en nog wat andere problemen. Zie topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=43367 en
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=43803.
Ik heb dit topic overigens destijds aangemaakt voor mijn vorige S80, die mogelijk problemen had.
Geplaatst: 17.06.2011 - 16:59
door Morgenstond
Ik ben overigens vanmiddag nog bij ATS in Rijswijk geweest. Men heeft daar de bakolie en het peil daarvan gecontroleerd. Het stond iets te hoog en was... roodbruinig. Die was niet fris meer! Advies was om die te vervangen.