Pagina 3 van 7
Geplaatst: 16.10.2010 - 11:28
door Ramon&Ramon
Die kun je visueel beoordelen,als het rubber tussen de twee metalen delen los zit,is hij stuk,ook als het er tussen uit komt dat rubberdeel.
Het zijn twee metalen poelies met daar tussen gevulcaniseerd rubber.
Geplaatst: 16.10.2010 - 11:31
door Ramon&Ramon
sbv schreef:Ramon&Ramon schreef:Trillingsdemper moest dat natuurlijk zijn:)
Ca 60000 km geleden is de complete distributie vervangen, ik heb de auto pas na die tijd gekocht en durf dan ook niet te zeggen of dat de oorzaak zou kunnen zijn
Je hebt wel gelijk dat het zomaar vervangen van onderdelen niets oplost.
Valt het te testen of het de trillingsdemper is ? Of is dat ook een kwestie van vervangen en als het weg is was het dus de trillingsdemper?
De distributie is dus pas vervangen,of dat op de juiste manier gedaan is,weet je dus niet,er is namelijk een speciale procedure voor het monteren van de riemspanrol,met betrekking tot de bevestigingsbout van de spanrol ,er zijn al een aantal D5 motoren in de soep gelopen door verkeerde montage van de distributieriem en rollen.
Geplaatst: 16.10.2010 - 12:32
door Gast
Ramon&Ramon schreef:er is namelijk een speciale procedure voor het monteren van de riemspanrol,met betrekking tot de bevestigingsbout van de spanrol ,er zijn al een aantal D5 motoren in de soep gelopen door verkeerde montage van de distributieriem en rollen.
Wat kan je daar nu fout aan doen? Kan je aangeven wat dan fout gaat?
Geplaatst: 16.10.2010 - 16:32
door Ramon&Ramon
Die bouten hebben een bepaalde voorspanning,zet je deze te vast of gebruik je de oude,dan gaat het regelmatig mis.
Ik zeg niet dat dit het probleem is,maar misschien handig om te weten.
Geplaatst: 16.10.2010 - 16:36
door Ramon&Ramon
Als ik me goed herinner staan er twee volvo.s op het forum waarvan deze bout gebroken is en de motor(D5) is stukgelopen.
Geplaatst: 16.10.2010 - 17:04
door sbv
Distributie is bij originele Volvo dealer gedaan, mag aannemen dat men weet hoe er een distriutieriem geplaatst moet worden, zal morgen eens kijken als ik de kap van distributie eraf haal.
Vandaag de auto op de brug gehad en alles nagelopen, maar zo niet echt wat kunnen vinden. Bovenste motorsteun zit wat losjes, maar dat heb ik bij meerdere V70's gevoeld
Geplaatst: 16.10.2010 - 17:25
door toppertje
de bovenste motorsteun doet ook niet zo heel veel
vwb trillingen.
deze is meer bedoeld om het kantelen vd motor te beperken.
om te testen is een goede methode om de auto in de versnelling heen en weer
te duwen en dan kijken hoeveel het motorblok kantelt.
Geplaatst: 16.10.2010 - 19:25
door sbv
Wordt wat lastig met een automaat
Geplaatst: 16.10.2010 - 19:43
door sbv
Ramon&Ramon schreef:Die kun je visueel beoordelen,als het rubber tussen de twee metalen delen los zit,is hij stuk,ook als het er tussen uit komt dat rubberdeel.
Het zijn twee metalen poelies met daar tussen gevulcaniseerd rubber.
Is dat de riemspanner of heb ik het nu over een ander deel. Zat in vadis te kijken en kom dan tegen met klok mee
nokkenas poelie, meeloop rol, poelie krukas, spanrol, waterpomp en dan ben ik rond.
uitlaatssteun bij subframe ben ik vanmiddag vergeten los te halen en daarna te gaan rijden, misschien morgen even, alleen kan ik dan niet op de brug, zal maandag worden dan. Wel heb ik deze nagelopen of er wat los zat, nee dus. Zelfde geld voor de steun die de kat vasthoud aan het blok, net voor/boven flexibele deel van de uitlaat.
Overigens viel me nog wel wat op dat vanuit het uitlaatspruitstuk en dan op de overgang naar de turbo wat zwarte aanslag zat. Gare pakking die de boosdoener kan zijn ?
Deze nalopen heb ik nog niet gedaan daar de lambda sonde niet zo lekker los wou gaan waardoor het hitteschild van de turbo er niet af kon
Geplaatst: 16.10.2010 - 21:02
door edraket
renelle schreef:
Ook nagevraagd hoe het zat met dit vacuüm. Daar was het antwoord dat de het rubber constant onder vacuüm staat. Misschien alleen bij de Diesels, maar daar was niets bekend van een regelklep die hier bij bepaalde toerentallen iets zou doen. Ook werd mijn aangegeven dat je nu extra trillingen kon voelen bij hard optrekken (van die symptomen had ik ze nog niets verteld...).
Tja... nu weet ik ook niet meer wat te geloven...
Ik ga 'm in ieder gavl wel vervangen. Eens kijken of ik het onderdeel elders nog iets goedkoper kan bemachtigen...
Dan weten ze gewoon niet hoe het zit daar want dan was het ook niet nodig om er een slangetje aan te maken. Dat is juist gedaan om er een tweeslachtig karakter aan te geven. is overigens alleen bij de diesels toegepast.
Motorsteunen zijn in mijn ervaring een heel stuk goedkoper bij de dealer dan elders. Bovenste: elders 80 euro, dealer 50 euro. Baksteun: elders 70 euro, dealer 37 euro!
Geplaatst: 17.10.2010 - 00:39
door Ramon&Ramon
sbv schreef:Ramon&Ramon schreef:Die kun je visueel beoordelen,als het rubber tussen de twee metalen delen los zit,is hij stuk,ook als het er tussen uit komt dat rubberdeel.
Het zijn twee metalen poelies met daar tussen gevulcaniseerd rubber.
Is dat de riemspanner of heb ik het nu over een ander deel. Zat in vadis te kijken en kom dan tegen met klok mee
nokkenas poelie, meeloop rol, poelie krukas, spanrol, waterpomp en dan ben ik rond.
uitlaatssteun bij subframe ben ik vanmiddag vergeten los te halen en daarna te gaan rijden, misschien morgen even, alleen kan ik dan niet op de brug, zal maandag worden dan. Wel heb ik deze nagelopen of er wat los zat, nee dus. Zelfde geld voor de steun die de kat vasthoud aan het blok, net voor/boven flexibele deel van de uitlaat.
Overigens viel me nog wel wat op dat vanuit het uitlaatspruitstuk en dan op de overgang naar de turbo wat zwarte aanslag zat. Gare pakking die de boosdoener kan zijn ?
Deze nalopen heb ik nog niet gedaan daar de lambda sonde niet zo lekker los wou gaan waardoor het hitteschild van de turbo er niet af kon
Krukaspoelie!
Geplaatst: 17.10.2010 - 18:02
door sbv
Net even de kap van distrie los gehad en tevens voorwiel eraf en vanaf daar naar de onderzijde gepoogd te kijken. Helaas zit er een grote poelie van de multiriem in de weg.
Wat me wel opviel was dat de meelooprol wat meer verkleurd leek dan de spanrol.
Er zit een soort van rood/oranje kunstofkap als lagerafdichting, die leek op spanrol veel nieuwer, daarnaast was de meeloop rol wat vetting aan de onderzijde? Mogelijk nooit vervangen ??
Motorsteun aan distriekant zag en nog goed uit
Geplaatst: 17.10.2010 - 21:30
door edraket
Die grote poelie aan de onderkant met de dikke centrale moer is de krukaspoelie. Even kijken of het rubber nog goed is. Die verkleuring is niet ongewoon. Kan ook omen doordat deze wat meer vettig is. Echt vettig mag het natuurlijk niet zijn, dat is niet goed voor de D-riem.
Overigens heb ik van week weer V-power getankt en ik vind dat de motor er echt een stuk soepeler en rustiger door loopt. Heb nu mijn auto weer een beetje trug, al vind ik hem soms wel ietsje luidruchtiger als voor de vakantie.
Geplaatst: 17.10.2010 - 22:14
door sbv
Mijn gevoel is ook dat de auto lekkerder op Vpower rijdt, wat stiller en zuiniger.
Grote polie zag er nog goed uit(rubber dan), ik dacht echter dat daarachter nog een kleine zit waar mogelijk wat mee aan de hand kan zijn. Dacht dat Ramon & Ramon die bedoelde.
Op de grote poelie zit de multiriem, op de kleine erachter de distributieriem
Geplaatst: 18.10.2010 - 11:08
door Thijs
Op je distributieriempoelie zit geen rubber trillingsdemper! Dan zou de riem van tijd af kunnen lopen als het rubber op spanning getrokken wordt. Dus dat is gewoon een massief stalen wiel. Die grote zit idd wel een rubber demper op, en daar doelde volgens mij Ramom Ramon ook op.
Geplaatst: 18.10.2010 - 14:17
door edraket
Klopt helemaal!
Geplaatst: 18.10.2010 - 22:48
door sbv
Voor zover ik er kijk op heb zag deze er nog goed uit.
Van de week even pogen samen met iemand wat te testen. Zal dan de kap van distributie loshalen en dan 1 iemand onder motorkap luister/voelen terwijl de ander de auto in de D-stand houdt met de voet vol op de rem, eventueel wat gas bijgeven om op ca 1100 toeren te komen, daar zit namelijk de eerste resonantie. Mogelijk valt er dan wat te ontdekken.
Geplaatst: 18.10.2010 - 23:14
door Ramon&Ramon
Die krukaspoelie moet je demonteren om hem goed te kunnen beoordelen,er is een andere mogelijkheid om te testen,maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent,anders sloop je de boel.
Geplaatst: 19.10.2010 - 15:46
door sbv
Als je de grote poelie loshaalt neem je zeker ook gelijk de kleine mee, oftewel er is kans op verspringen van distributieriem
Geplaatst: 19.10.2010 - 16:38
door edraket
Nee, de kleine zit aan de krukas vast en blijft zitten.