Pagina 3 van 4

Geplaatst: 05.02.2006 - 23:01
door Ramon&Ramon
hebben we het nu over vacuum of over LPI?????????:)

Geplaatst: 05.02.2006 - 23:04
door X-off
Sorry, ik zal hier stoppen over LPi... :oops:

Geplaatst: 05.02.2006 - 23:47
door Ludo
X-off schreef:
omdat LPi en AMS niet hetzelfde is, het zijn 2 totaal verschillende installaties.
Wat is dan het verschil?
Is toch beide rechtstreekse inspuiting?
nee is zeer zeker niet hetzelfde.
bij LPi word lpg onder vloeibare vorm ingespoten, d.w.z. dat het gas pas expandeert ten tijde van inspuiting in het inlaatspruitstuk, net zoals benzine.
doordat er nog een kleine overdruk word gegeven heeft dit als voordeel dat het beter gedoseerd kan worden en een lagere inlaattemperatuur heeft.
het voordeel daarvan is dan weer een hoger rendement en betere cylindervulling.
bij een AMS systeem is de lpg al geëxpandeerd in de verdamper en word dus verdampt geinjecteerd.

Geplaatst: 06.02.2006 - 21:02
door marissen
bij een AMS systeem is de lpg al geëxpandeerd in de verdamper en word dus verdampt geinjecteerd
Bedoel je dat het gas/luchtmengsel via injectors wordt geïnjecteerd? Of is dit nog het ''oude'' systeem waarbij het gas/luchtmengsel zich al in het inlaatspruitstuk bevindt (met de veel grotere kans op Back-fire)?

Geplaatst: 06.02.2006 - 21:25
door Ludo
voor beide , zowel het oude "venturi"systeem (G2) als gasinjectie (G3).
omdat ze beide nog werken met verdampers waarin het gas expandeerd, en vanaf de verdamper in dampvorm verder naar de inlaat gaat.

Geplaatst: 06.02.2006 - 21:25
door menjo
Ik merkte vandaag dat de tankdop niet bij mijn auto hoort, de sleutel past namelijk niet. Hij past er niet eens in. Zou dit er ook iets mee te maken kunnen hebben?

Misschien kan een MOD dit topic even splitsen?

Geplaatst: 06.02.2006 - 22:07
door smokingman
menjo schreef:Ik merkte vandaag dat de tankdop niet bij mijn auto hoort, de sleutel past namelijk niet. Hij past er niet eens in. Zou dit er ook iets mee te maken kunnen hebben?

Misschien kan een MOD dit topic even splitsen?
Dat kan zeker wel. Ik heb namelijk geen tankdop met een sleutel. Het klepje wordt met de centrale portiervergrendeling al vergrendeld. Dus heb je geen tankdop met sleutel nodig, lijkt mij.

Geplaatst: 06.02.2006 - 22:10
door menjo
Er staat wel Volvo op de dop, misschien uit een ander model dat ook op de opening past?

Geplaatst: 06.02.2006 - 22:16
door smokingman
menjo schreef:Er staat wel Volvo op de dop, misschien uit een ander model dat ook op de opening past?
Zo goed heb ik die van mij nog niet bekeken. Ik weet alleen dat hij met een snoertje aan het deksel vastzit. En dat lijkt mij redelijk origineel.

Geplaatst: 07.02.2006 - 18:58
door marissen
Origineel zit de tankdop inderdaad met een kunststof snoertje vast aan het tankklepje.
Het is een dop zonder sleutelgat.

Geplaatst: 07.02.2006 - 19:00
door menjo
OK, dan heb ik zeker geen originele. Nu nog even iemand hebben die weet of het kwaad zou kunnen.

Geplaatst: 07.02.2006 - 19:18
door marissen
Hiervoor had ik een G3 Laguna, waarvan het verdampte gas bij het begin van het inlaatspruitstuk centraal werd ingevoerd (bij de gasklep).

Hoe zit dit dan bij mijn Bi-Fuel?? Er zitten wel 4 gasinjectoren vlak bij de benzine-injectoren, maar ik zie ook een (kleine) verdamper (gevolgd door een soort verdeelhuis voor elke cilinder). Hieruit kan ik dan concluderen dat er verdampt gas, en geen vloeibaar gas, wordt geinjecteerd?

Geplaatst: 07.02.2006 - 19:19
door marissen
Als ''benzinedopleek'' lijkt het mij geen kwaad kunnen dat er een ander type tankdop is geplaatst, zolang deze maar goed past en afsluit??

Geplaatst: 07.02.2006 - 20:25
door Ludo
marissen schreef:Hoe zit dit dan bij mijn Bi-Fuel?? Er zitten wel 4 gasinjectoren vlak bij de benzine-injectoren, maar ik zie ook een (kleine) verdamper (gevolgd door een soort verdeelhuis voor elke cilinder). Hieruit kan ik dan concluderen dat er verdampt gas, en geen vloeibaar gas, wordt geinjecteerd?
zitten de injectoren in het inlaatspruitstuk of alle 4 bij mekaar op een rail?.
staat er ergens een merk op?, een sticker op de tank?, boekje?.
of maak er eens een foto van.

Geplaatst: 07.02.2006 - 21:36
door marissen
De ronde, cupvormige, injectoren zitten in het spruitstuk. Vlak bij de benzine injectoren en vlak bij de cilinderinlaat.
Het is een Necam installatie.
Ik heb er helaas alleen geen handleiding bij (die er origineel wel bij hoort te zitten naar ik inmiddels begrepen heb).

Geplaatst: 07.02.2006 - 21:59
door Ludo
Necam = gasinjectie.
is het dit GSI systeem? :

Geplaatst: 07.02.2006 - 22:03
door marissen
Ik zal morgen eens kijken, maar volgens mij niet.
Er zit een verdeler na de ''verdamper'' die een beetje lijkt op een bobine. 1 inlaatslang, met rondom de 4 uitgaande gasslangen richting de schotelvormige injectoren.

Geplaatst: 07.02.2006 - 22:09
door Ludo
ahzo, deze dan? :

Geplaatst: 07.02.2006 - 22:55
door smokingman
menjo schreef:OK, dan heb ik zeker geen originele. Nu nog even iemand hebben die weet of het kwaad zou kunnen.
Voor de Peugeot 206 heb ik een Suzuki Swift gti gehad. Als je daar de tankdop losdraaide siste ie ook heel wat af. Ik heb daar nooit enige problemen mee gehad. Dus ik denk niet dat het kwaad kan.

Geplaatst: 08.02.2006 - 13:59
door Paul
Had ik ook af en toe met de V40, dus komt wel vaker voor denk ik...