Pagina 3 van 4
Geplaatst: 05.01.2011 - 10:04
door Philken
persoonlijk zou ik toch voor een betere krik gaan, ik heb ook zo'n rood geval gehad en het is enorm schrikken als er zo een wieltje afknapt(en wegspringt) als je net je auto aan het opkrikken bent
sindsdien heb ik een mooie professionele alu krik staan(kost wel wat maar daar dient kerst/verjaardag etc toch voor)
Geplaatst: 05.01.2011 - 12:16
door toppertje
t5power schreef:Goede tips allemaal, ik lees nog steeds dingen waarvan ik denk dat ze van pas komen. Heb nog 1 vraag:
Ramon&Ramon schreef:de krik kun je het beste zetten onder de buitenste achterste bouten van het subframe aan de voorzijde,achter zitten die twee bulten voor de achterwielen..
Is er misschien een tekening of schema waar ik de plekken kan vinden waar ik de auto kan opkrikken?
staat in je instruktieboekje precies omschreven waar ze zitten.
kijk anders even onder de auto,je ziet deze krikpunten zo zitten.
Geplaatst: 05.01.2011 - 12:25
door 945i
Ik heb helemaal geen krik nodig

Geplaatst: 05.01.2011 - 12:44
door Oceanracer
toppertje schreef:staat in je instruktieboekje precies omschreven waar ze zitten.
kijk anders even onder de auto,je ziet deze krikpunten zo zitten.
Probleem is dus dat je die aangegeven krikpunten niet kunt gebruiken met een garagekrik!
Geplaatst: 05.01.2011 - 12:55
door Ramon&Ramon
toppertje schreef:t5power schreef:Goede tips allemaal, ik lees nog steeds dingen waarvan ik denk dat ze van pas komen. Heb nog 1 vraag:
Ramon&Ramon schreef:de krik kun je het beste zetten onder de buitenste achterste bouten van het subframe aan de voorzijde,achter zitten die twee bulten voor de achterwielen..
Is er misschien een tekening of schema waar ik de plekken kan vinden waar ik de auto kan opkrikken?
staat in je instruktieboekje precies omschreven waar ze zitten.
kijk anders even onder de auto,je ziet deze krikpunten zo zitten.
Als je onder de auto kijkt zie je ze vanzelf.

Geplaatst: 05.01.2011 - 14:50
door Antraciet
NU bij de action wielenboom voor nog geen 8 euro
Geplaatst: 05.01.2011 - 21:42
door toppertje
Oceanracer schreef:toppertje schreef:staat in je instruktieboekje precies omschreven waar ze zitten.
kijk anders even onder de auto,je ziet deze krikpunten zo zitten.
Probleem is dus dat je die aangegeven krikpunten niet kunt gebruiken met een garagekrik!
niet "kunnen"is een groot woord,maar ideaal is het niet idd.
ikzelf gebruik altijd een blokje hout waar een klein V tje ingezaagd is
Geplaatst: 05.01.2011 - 22:59
door Oceanracer
De omliggende kap gaat er van kapot, dus dan vind ik dat het niet kan.
Geplaatst: 06.01.2011 - 09:49
door t5power
Mmm matig, ik kan dus niet met mijn onlangs aangeschafte krik de boel omhoog krikken?
Geplaatst: 06.01.2011 - 10:13
door 945i
Natuurlijk wel, waarom niet.
Geplaatst: 06.01.2011 - 10:54
door Oceanracer
t5power schreef:Mmm matig, ik kan dus niet met mijn onlangs aangeschafte krik de boel omhoog krikken?
Je moet dat open "bolletje" niet onder die "buisjes" doen, zonder maatregelen te treffen. Of je moet een ander krikpunt gebruiken, bijvoorbeeld het door R&R genoemde.
Geplaatst: 06.01.2011 - 11:05
door t5power
Oceanracer schreef:t5power schreef:Mmm matig, ik kan dus niet met mijn onlangs aangeschafte krik de boel omhoog krikken?
Je moet dat open "bolletje" niet onder die "buisjes" doen, zonder maatregelen te treffen. Of je moet een ander krikpunt gebruiken, bijvoorbeeld het door R&R genoemde.
Ah dus:
"de krik kun je het beste zetten onder de buitenste achterste bouten van het sbframe aan de voorzijde,achter zitten die twee bulten voor de achterwielen.."
Nu nog erachter komen waar die bouten zitten

Geplaatst: 06.01.2011 - 11:20
door Oceanracer
Jup

Geplaatst: 08.01.2011 - 17:18
door The Volvoboy
Misschien nog een tip om je banden met iets als
dit in te smeren?
Geplaatst: 09.01.2011 - 18:34
door t5power
Oceanracer schreef:t5power schreef:Mmm matig, ik kan dus niet met mijn onlangs aangeschafte krik de boel omhoog krikken?
Je moet dat open "bolletje" niet onder die "buisjes" doen, zonder maatregelen te treffen. Of je moet een ander krikpunt gebruiken, bijvoorbeeld het door R&R genoemde.
Heb vandaag de winterbanden gemonteerd! Je had gelijk m.b.t. de buisjes. Het was zelfs zo dat de gekochte krik hem niet omhoog kreeg, i.e., hij bleef ergens halverwege slap hangen en kon de plaats van bestemming niet bereiken:
Wel zat er een nisje die redelijk in het buisje viel.
Heb dus de boel m.b.v. de volvo-krik gedaan. Ging eigenlijk reuze makkelijk. Het moeilijkste was nog om de winterbanden even te vast te houden en de 1e bouten erin te draaien. Maar als ze eenmaal zaten, ging het erg goed. Vond wel dat het contactoppervlak tussen de velg en remmerij soms wat roestig was, maar dat zal wel zo horen.
Ook de moment-sleutel bevalt erg goed. Had de boel al met de kleine volvo-sleutel vast gemaakt en pas toen alles gemonteerd was met de moment-sleutel alles vast gemaakt.
Mission accomplished! Nu nog even de zomerbandjes schoonmaken alvorens ze op te bergen.
Geplaatst: 09.01.2011 - 18:56
door Oceanracer
Om het wiel goed om de naaf te houden, kun je heel goed je voet gebruiken. Als je het wat vaker hebt gedaan, krijg je er vanzelf wat meer handigheid in. En als je het "nieuwe" wiel om de naaf hebt zitten, kun je het beste het wiel wat heen en weer draaien, zodat de grootse viezigheid er wel tussenuit komt.
Geplaatst: 09.01.2011 - 18:59
door Gast
t5power schreef:Vond wel dat het contactoppervlak tussen de velg en remmerij soms wat roestig was, maar dat zal wel zo horen.
Dat had je voor montage dus beter eerst eventjes met een roestborstel goed kunnen ontroesten, en daarna met kopervet insmeren. Dat scheelt namelijk een hoop werk bij demontage.
Velgen kunnen a.g.v. roest soms behoorlijk vast gaan zitten.
Geplaatst: 09.01.2011 - 19:38
door t5power
Oceanracer schreef:Om het wiel goed om de naaf te houden, kun je heel goed je voet gebruiken. Als je het wat vaker hebt gedaan, krijg je er vanzelf wat meer handigheid in. En als je het "nieuwe" wiel om de naaf hebt zitten, kun je het beste het wiel wat heen en weer draaien, zodat de grootse viezigheid er wel tussenuit komt.
Ja die tip had ik eerder gelezen, leek me op dat moment vrij lastig. Zo hoog had ik de v70 niet omhoog gezet, moest wel erg bukken daarbij. Had een oud kussen uit baby-box waar ik comfortabel met de knietjes op zat.
dbosker schreef:t5power schreef:Vond wel dat het contactoppervlak tussen de velg en remmerij soms wat roestig was, maar dat zal wel zo horen.
Dat had je voor montage dus beter eerst eventjes met een roestborstel goed kunnen ontroesten, en daarna met kopervet insmeren. Dat scheelt namelijk een hoop werk bij demontage.
Velgen kunnen a.g.v. roest soms behoorlijk vast gaan zitten.
Denk ik dat bij a.s. wissel ga doen (ws ergens in maart/april), bedankt voor de tip.
Geplaatst: 09.01.2011 - 21:29
door Oceanracer
Als je op je rechter knie zit, kun je met je linker voet het wiel aan de onderkant wel tegenhouden. Andersom kan ik het niet.

Geplaatst: 10.01.2011 - 11:18
door Vliegende Baksteen
t5power schreef:Nu nog even de zomerbandjes schoonmaken alvorens ze op te bergen.
Tip: zet ze meteen even in de (auto)was. Daardoor kun je ze 's zomers veel makkelijker schoon krijgen.