xc 90 D5 chippen( software aanpassen)

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Oceanracer
Geartronic member

Bert, er is natuurlijk niets op tegen hier je beleving te vermelden. Dat een auto met dat gewicht (ondanks een riant koppel) voor jouw gevoel niet vooruit te branden is, is een tekortkoming van de auto en niet van de bestuurder. Echter, wanneer je hier (op 't forum) daar een opmerking over maakt, zijn er altijd wel mensen die zich (persoonlijk?) aangevallen voelen.

Ik denk dat Bart zich even heeft vergist in 2 berichten, want jij scheef idd niets over inhalen met een caravan. Maar na het verhelpen van 't probleem, creeer je natuurlijk wel weer een nieuw probleem: Als je de V70 ingeruild hebt omdat je daar steevast te hard mee reed, loop ja natuurlijk de kans dit met je (straks snellere) XC ook gaat doen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Zeke
2nd Gear member

Oceanracer schreef:Ik denk dat Bart zich even heeft vergist in 2 berichten, want jij scheef idd niets over inhalen met een caravan. Maar na het verhelpen van 't probleem, creeer je natuurlijk wel weer een nieuw probleem: Als je de V70 ingeruild hebt omdat je daar steevast te hard mee reed, loop ja natuurlijk de kans dit met je (straks snellere) XC ook gaat doen...
Is wel een goed punt zoals je dit schrijft, topsnelheid zal, zoals je wellicht
weet niet hoger worden. Aangezien ik veel in Duitsland rij zit je daar niet
vaak over de max. snelheid dus te hard rijden is daar haast niet aan de
orde. Wel voor e eigen veiligheid natuurlijk, maar dat is een ander verhaal.
Een XC90 zal geen hogere top krijgen, alleen wat vlotter kunnen inhalen.
Als je even gebruik wilt maken van de F1 baan zal ik maar zeggen dan is
dit laatste duwtje in de rug net even wenselijk...

Groet,

Bert
Oceanracer
Geartronic member

Dat "snellere" had ik inderdaad om die reden al tussen haakjes gezet.

Maar dan ga je na het inhalen weer terug naar je "oude" snelheid? Vaak went snelheid vrij vlot. En straks geeft ie misschien ook wel dat duwtje in de rug bij 160...

Anyway, ik hoop oprecht dat je straks meer plezier zult ervaren met je XC en geen problemen zult ondervinden na het tunen. Het is jammer dat Volvo zelf niet de mogelijkheden biedt de wagen te voorzien van een "vlottere" (lees: soepeler, niet sneller) variant waardoor je de tekortkoming van de auto zelf moet oplossen of moet accepteren. Verder is het natuurlijk een dijk van een wagen!
Johann
5th Gear member
Contacteer:

Het is inmiddels wel duidelijk dat Bart een gevalletje RICA heeft..
Valt me ook op dat hij het de hele tijd over "Tuning gerelateerde problemen" heeft.
Dit ruikt een beetje naar het type delaer/persoon die elk probleem onder de noemer "tuning" schuift zodra er een chip in zit en daarmee de verantwoordelijkheid voor het product welke hij verkoopt van zich af schuift.

We kunnen we hier een forum vol schrijven over welke problemen er voorkomen zonder chiptuning en in het geval dat deze zich voor doen met een chip kan Bart dus lekker afschuiven.

Ik weet dat ik iig nooit geen klant van Bart z'n filiaal wil zijn.

Over de XC90D5 163PK en de chip, ook hier hebben wij zo'n ding draaien en hij doet niets nerveus maar gewoon zoals hij het had moeten doen af fabriek. Vermogen is gestegen naar tegen de 400Nm koppel en 185-190 PK aan de krukas.
Het is zeker geen sprinter geworden maar wat wel vele malen beter is geworden is o.a. de reactie op het gaspedaal bij het normaal optrekken bij bijvoorbeeld een stoplicht of een kruising. Bij de standaard 163 PK D5 komen er situaties voor dat deze een volle seconde of langer staat na te denken voordat ie gaat rollen, soms zelfs sloom over een kruising sukkelt met het gevoel dat ie de andere kant van de kruising niet kan halen. Al deze symptomen zijn verdwenen met de chip. Het product Volvo is er beter op geworden door deze aanpassing. Tevens laat deze bewuste XC90 ook niet de problemen zien welke meerdere van zijn standaard broeders wel laten zien. Het lijkt er op dat deze niet gechipte auto's juist helemaal plankgas worden bereden om de laatste puf er nog uit te kunnen persen.
Motorisch is de auto veel ronder gaan draaien, niet dat geregelde gevoel.
IkeV70
5th Gear member

Zeke schreef:Aangezien ik veel in Duitsland rij zit je daar niet
vaak over de max. snelheid dus te hard rijden is daar haast niet aan de
orde.
De dagen van de snelwegen zonder maximum snelheid in Duitsland zijn geteld. Er wordt steeds meer druk op DE gezet, van binnenuit en van buitenaf, om deze situatie aan te passen. Vandaag toevallig weer vanuit de EU.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Oceanracer
Geartronic member

Tot die tijd blijven genieten dus :) Die Duitsers pikken dat trouwens toch niet...

Maar even terug op de D5. Die is gewoon te licht voor de XC 90. Volvo had er beter voor kunnen kiezen in deze wagen uit te wijken naar 't 3.0V6 blok van Audi. Deze beschikt over 233 Pk en een niet misteverstane 500 Nm bij 1750 rpm. Zo'n blok hoort standaard in zo'n auto! Puur genieten...
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Johann schreef:Het is inmiddels wel duidelijk dat Bart een gevalletje RICA heeft..
Valt me ook op dat hij het de hele tijd over "Tuning gerelateerde problemen" heeft.
Dit ruikt een beetje naar het type delaer/persoon die elk probleem onder de noemer "tuning" schuift zodra er een chip in zit en daarmee de verantwoordelijkheid voor het product welke hij verkoopt van zich af schuift.
Ik zie naast alle andere voorkomende problemen te regelmatig vermijdbare problemen door tuning, jij ontkent ze heel stelselmatig maar daarmee neem je niet weg dat ze toch bestaan.
Ik heb de ervaring dat Rica de op de site wel geschetste garanties niet wenst te geven op autos'ouder dan 24 maanden vanwege de (volgens hun eigen verzekeraar) te grote risico´s(!!) juist daarvoor waarschuw ik hier dan ook, als jij wilt tunen moet je het zeker doen, het is tenslotte jouw auto, maar als hij daardoor stuk gaat is het tenslotte ook jouw probleem (dat meent dus ook het volgens sommigen zo onfeilbare Rica) want op een Volvo ouder dan 24 maanden en met meer dan 80.000km op de teller garanderen zij in ieder geval helemaal niets, al suggeren ze op hun site nog steeds van wel.
Oceanracer schreef:Maar even terug op de D5. Die is gewoon te licht voor de XC 90. Volvo had er beter voor kunnen kiezen in deze wagen uit te wijken naar 't 3.0V6 blok van Audi. Deze beschikt over 233 Pk en een niet misteverstane 500 Nm bij 1750 rpm. Zo'n blok hoort standaard in zo'n auto! Puur genieten...
Die motor is op zich ruim voldoende voor normaal gebruik, Volvo lijkt een zwaardere motor vanwege de CO2 uitstoot niet te willen gaan doen, men heeft immers een 2.7 V6 diesel gewoon op de plank liggen, die heeft alleen een substantieel hogere CO2 uitstoot, die CO2 uitstoot is ook de belangrijkste reden dat de nieuwe V70 ook met de 136pk 2.0D 4 cilinder van de S40/V50 komen gaat.

Het milieu waarin iedereen hier toch leeft (al lijkt een te hoge CO2 uitstoot velen hier in het geheel niets uit te maken) gaat Volvo AB wel boven acceleratie en topsnelheid, nu de berijders nog....
Oceanracer
Geartronic member

Ik denk dat de voornaamste reden van de 2.0D in de nieuwe V70 voornamelijk een financiele reden heeft (grote aantallen ivm Fordmodellen en diverse Volvo's) en geen mileu overweging van Volvo zelf is geweest, maar dit natuurlijk wel zo wordt gebracht. De D5 was prima voor een V70 van 1600 kg, maar voor een auto van 2200 kg is ie gewoon te licht en moet je flink gassen om bij te blijven. Dat is ook niet goed voor de CO2 uitstoot. Als Volvo in ene het licht gezien heeft wat het milieu betreft, zouden ze (net als Porsche) eens een hybride moeten overwegen voor productiemodellen.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Oceanracer schreef:Ik denk dat de voornaamste reden van de 2.0D in de nieuwe V70 voornamelijk een financiele reden heeft (grote aantallen ivm Fordmodellen en diverse Volvo's) en geen mileu overweging van Volvo zelf is geweest, maar dit natuurlijk wel zo wordt gebracht. De D5 was prima voor een V70 van 1600 kg, maar voor een auto van 2200 kg is ie gewoon te licht en moet je flink gassen om bij te blijven. Dat is ook niet goed voor de CO2 uitstoot. Als Volvo in ene het licht gezien heeft wat het milieu betreft, zouden ze (net als Porsche) eens een hybride moeten overwegen voor productiemodellen.
Bij de S40/V50 is de 140pk 2.4 uitsluitend om CO2 uitstootredenen vervangen door de 2.0.
CO2 uitstoot is vrij simpel meetbaar en alle Europese autofabrikanten hebben zich aan een modellenlijn met een lagere CO2 uitstoot geconformeerd, of lees je geen kranten?
Volvo kan ongelimiteerd 5 cilinder diesels maken en verkopen, ook aan b.v. Ford en Jaguar, toch kiest men hier (mogelijk straks zelfs verplicht) voor milieu overwegingen.
Zeke
2nd Gear member

bart simpson schreef:Die motor is op zich ruim voldoende voor normaal gebruik, Volvo lijkt een zwaardere motor vanwege de CO2 uitstoot niet te willen gaan doen, men heeft immers een 2.7 V6 diesel gewoon op de plank liggen, die CO2 uitstoot is ook de belangrijkste reden dat de nieuwe V70 ook met de 2.0D 4 cilinder van 136pk komen gaat.
Oceanracer schreef:Maar even terug op de D5. Die is gewoon te licht voor de XC 90. Volvo had er beter voor kunnen kiezen in deze wagen uit te wijken naar 't 3.0V6 blok van Audi. Deze beschikt over 233 Pk en een niet misteverstane 500 Nm bij 1750 rpm. Zo'n blok hoort standaard in zo'n auto! Puur genieten...
Die motor is op zich ruim voldoende voor normaal gebruik, Volvo lijkt een zwaardere motor vanwege de CO2 uitstoot niet te willen gaan doen, men heeft immers een 2.7 V6 diesel gewoon op de plank liggen, die CO2 uitstoot is ook de belangrijkste reden dat de nieuwe V70 ook met de 2.0D 4 cilinder van 136pk komen gaat.

Het milieu waarin iedereen hier toch leeft (al lijkt een te hoge CO2 uitstoot velen hier in het geheel niets uit te maken) gaat Volvo AB wel boven acceleratie en topsnelheid, nu de berijders nog....
Sorry maar ik heb hier toch weer wat moeite mee, alsof men geen
zwaardere motoren wil inzetten i.v.m. CO2 uitstoot...? Dan moet met de
komst van die 2.0D dus de D5 verdwijnen...?! Omdat deze nieuwe diesel
schoner is, dacht het niet. En alsof de vervuilingsproblemen alleen door
ons auto rijders worden veroorzaakt, ik zou een richting de reizende zon
kijken als je dit aspect er bij wilt betrekken. Ik blijf er bij, de D5 is niet
potent genoeg voor een wagen van 2100Kg. Maar nogmaals, het is
derhalve besliste geen slechte auto, hij mist gewoon net een klein puntje.

Dan nog even over iets over chippen en garantie, een defecte lucht-
massameter komt zeker ook door chippen .... YEAH WRIGHT! die van
m'n V70 ging dus mooi stuk bij 70.000km op de klok en hierdoor de
motor in storing. Ja, volgens de dealer doordat de andere software in
de auto zit Hm Hm daarom steeds ECU foutcodes. Vervolgens bij een
andere dealer uitgelezen en die wist direct te melden de de LMM defect
was, kijk maar naar de uitgelezen waardes was hun uitleg. Vervolgens
nieuwe LMM gestoken en problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.
O ja, dealer probeerde nog wel af te schuiven op de tuning, nou sorry
hoor maar dat ging me dus ff net iets te ver, dit heeft er gewoon helemaal
niets mee te maken. Uiteindelijk dus ook m'n gelijk gekregen..........
Verder voel ik wel wat Bart aangeeft en ben daarin het ook helemaal met
hem eens, tuning is mijn keuze en wanneer er iets stuk gaat hou ik dit
ook altijd in mijn achterhoofd, gaan er zaken stuk die gerelateerd zijn
aan het leveren van mechanische krachten zal ik ook zeker geen aan-
spraak proberen te maken op garantie. Gaat een Luchtmassemeter stuk,
en men wil me wijsmaken dat dit door tuning komt dan hebben ze helaas
een verkeerd persoon voor zich. Ook een Volvo heeft zijn gebreken en
kan spontaan stuk gaan op een manier die niets te maken hoeft te hebben
met evt. tuning.

Groet,

Bert
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Het streven is met een paar jaar een maximale CO2 uitstoot van 150gr, hoe denk je anders dat men aan die waarde moet gaan komen? groter vervuild nu eenmaal meer, dat is een wetmatigheid, dus zullen er kleinere en schonere motoren moeten gaan komen en mogelijk ook kleinere en lichtere auto's.
Oceanracer
Geartronic member

Kleinere motoren in steeds groter en zwaarder wordende modellen. Dat wordt dus flink aan poten en toeren maken. Goed voor je brandstofverbruik, de duurzaamheid van de motor en niet te vergeten het milieu.

De 2.4 vind ik persoonlijk ook wat overdreven voor een C30/S40/V50. Maar om nou gelijk door te slaan en maar de D5 aan de kant te schuiven in de nieuwe V70 is gewoon wat te kort door de bocht.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

ik zeg nergens dat de D5 verdwijnt, ik zeg dat er een 2.0D bijkomt, bij b.v. Audi is in de A6 de 4 cilinder 2.0D > 65% van de verkopen, de roep naar dikker en sneller blijkt bij in ieder geval Audi in de praktijk dus helemaal niet zo sterk te leven.
Volvo for life
Oceanracer
Geartronic member

Je hebt gelijk, ik had even over je woordje "ook" heen gelezen.

Dus wellicht 2 dieselmotoren in de nieuwe V70. Maar dan blijf ik er bij dat je die keuze als koper ook zou moeten hebben bij de XC90. Bij alle andere modelen heb je ook de mogelijkheid om een keuze te maken tussen prijs/verbuik/milieu. Een D5 V70 is ruim voldoende, maar kun je ook heel rustig mee rijden. Een D5 XC 90 is nipt voldoende, maar kun je niet lekker vlot mee rijden. De keuze is dus door Volvo gemaakt en niet door de koper. Vandaar dat sommige kopers besluiten tot Tuning. Ik zou haast willen beweren dat het tunen wordt veroorzaakt, omdat Volvo niet alle modelen voldoende motoriseert. Het zou dus kunnen dat in de toekomst het tunen nog vaker voor gaat komen, dan nu het geval is.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Oceanracer schreef:Vandaar dat sommige kopers besluiten tot Tuning. Ik zou haast willen beweren dat het tunen wordt veroorzaakt, omdat Volvo niet alle modelen voldoende motoriseert. Het zou dus kunnen dat in de toekomst het tunen nog vaker voor gaat komen, dan nu het geval is.
Wat ik al eerder schreef, het milieu interesseert menigeen dus volstrekt niets, toch is het wel de plek waar we moeten leven, een overheid bepaalt tegenwoordig de CO2 uitstoot, niet Volvo AB, ik kan me voorstellen dat er iets van een CO2 controle zal komen om een beperkte uitstoot af te dwingen bij bestaande auto's.
945i
8th Gear member

Is die er niet al? De viergasmeting bij de jaarlijkse apk.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

945i schreef:Is die er niet al? De viergasmeting bij de jaarlijkse apk.
ik doel op een aangepaste lagere waarde...
Johann
5th Gear member
Contacteer:

bart simpson schreef:Ik herhaal wat ik al meerdere malen geschreven heb, op die > 10 jaar oude Volvo geeft Rica geen enkele vorm van tuninggarantie, die weigeren dat op iedere auto ouder dan 2 jaar en met meer dan 80.000km's vanwege de te grote risico's, dit is de primaire reden dat ikzelf geen groot vertrouwen heb in die club.
Laat me niet lachen man, wat een onzin kraam jij toch uit.
Dit is totale kolder. Waarom garantie geven op motoren die al een heel leven achter de rug hebben? Jij baalt daar waarschijnlijk van omdat je de mankementen van je selected used car programma dan niet bij hun onder de garantie kunt schuiven, zo is het toch? Verkoop je uberhaupt nog wel 80d KM auto's met een jaar verschrikkelijk beperkte garantie mits de boekjes tot de laatste km door de eigen dealer zijn bijgehouden?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Je mag er best om lachen beste Johann, maar probeer nu eens niet zo persoonlijk te worden, ik ken je niet en wil dat ook graag zo houden.

Controleer hetgeen ik hier stel anders gewoon eerst even zelf op de Ricasite alvorens je mij van het uitkramen van onzin beticht...

Ik zeg helemaal nergens dat iedere getunede auto ook daadwerkelijk sneuvelt, maar als een tuner al niet durft te garanderen dat de door zijn manipulaties veroorzaakte eventuele gevolgen (ook niet tegen de eerst door hemzelf voorgestelde betaling) door zijn verzekeraar gedekt zullen gaan worden omdat die de risico's te groot acht vraag ik me naar recht en reden af of Rica wel zo'n superproduct levert als zijzelf (maar ook jij) constant zeggen.
Als je zelf al een garantie op je site aanbiedt lever die dan ook gewoon, bij ieder model Volvo (ongeacht de leeftijd) staat tenslotte nog steeds gewoon: One year engine warranty € 125.00 en helemaal nergens op die site tref ik een uitsluiting qua leeftijd of kilometers waaraan men ineens wel refereert als je daadwerkelijk om die aangeboden garantiedekking vraagt.

Medeforummers die eerder om opheldering gevraagt hebben kregen daarop zelfs geen antwoord, want voor een op zich heel legitieme vraag heeft men bij Rica allemaal geen tijd, jammer en erg dom van ze, een mogelijk misverstand had tenslotte de wereld uit geholpen kunnen worden, ook hierdoor ben ik bang dat het geen misverstand is.

Dit standpunt neem ik dus keer op keer opnieuw in als het "geweldige" Rica ergens ter sprake komt, als jij dat "onzin uitkramen" vindt zegt dat mogelijk meer over jou dan over mij, ikzelf zie er dan ook gewoon misleiding in (misschien zien juristen dat ook wel zo) maar dat hoeft natuurlijk niemand met mij eens te zijn.
Turbobiker
1st Gear member

Yes, een lekker loze discussie hier.

Feit is dat Volvo België wel officieel met RICA werkt. Zegt toch wel iets over RICA lijkt mij.

En inderdaad weten de meeste Volvo-dealers RICA wel te vinden.

En ik heb genoeg moderne auto's kapot zien gaan (nieuw, nog geen jaar oud, van Audi's tot Volvo's) aan problemen die een dealer of importeur maar al te graag aan tuning toe zou schrijven. Het waren helaas in veel gevallen gewoon standaard auto's. Gewoon slechte onderdelen dus, die iets eerder kapot kunnen gaan als je zou gaan chippen, maar wat niet waarschijnlijk is, tenzij je zelf doet alsof de openbare weg een racebaan is.

Overingens heeft Volvo om de zoveel weken weer een update aan hun eigen software omdat er geen reet van klopt blijkbaar. Laten ze daar eerst eens naar kijken in plaats van op tuners te mopperen.

Dus het lijkt mij dat een XC90 prima gechipt kan (of zelfs moet) worden. Voor diesels ben je in Nederland dan wel op RICA of Fasttech aangewezen. MTE heeft (nog?) geen diesel software...
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”