xc 90 D5 chippen( software aanpassen)

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
fab
Starter

Ik ben van plan om mijn auto te laten chippen bij rica( ivm de caravan).
Wie heeft er ervaring met deze?
Wordt deze inderdaad zuiniger hier door of niet?
Wie heeft er evt nadien problemen gehad bij de dealer ivm dat deze gechipt is evt fabriek garantie?

Andere ervaringen met de D5 163 pk zijn ook welkom.
Paul
Geartronic member

Ja ken een aantal mensen die dat gedaan hebben, geen enkel probleem.

Wordt zuiniger en voor de sleurhut schijnt het ook erg prettig te zijn.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
jeroen73
Starter

JA KLOPT VEEL VAKER GEHOORT DOE ZELF VEEL ZAKEN MET RICA ENGENEERING ZUINIGER EN EEN VRACHT MEER KOPPEL

WWW.RICA.NL
lupardi
Starter

doen. zelf gedaan met een 2.4D-AT, 2003. Nu 150.000 km géén storingen maar wel een bak vermogen (en vooral koppel) voor terug gekregen. Verbruik is ook lager. Dealer garantie bleef bestaan, volgende nieuwe V70 krijgt dezelfde behandeling!
-----------------------

nu : 2003 V70 - 2.4D - RICA - AT - EDITION 1

straks : 2007 V70 - D5 - AWD - GT - RICA - Inscription - Sports Edition - Active Driving
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

@ lupardi, Ik betwijfel ten zeerste dat een dealer je garantie gaat handhaven als jij (zeker bij een nieuwe auto) zelf wat aan je auto gaat laten veranderen. (ik heb wel gelezen dat je bij rica garantie kan aankopen).

Groet Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

lupardi schreef:doen. zelf gedaan met een 2.4D-AT, 2003. Nu 150.000 km géén storingen maar wel een bak vermogen (en vooral koppel) voor terug gekregen. Verbruik is ook lager. Dealer garantie bleef bestaan, volgende nieuwe V70 krijgt dezelfde behandeling!
Die dealergarantie is zeker geen Volvogarantie, mocht je ooit garantieaanspraken moeten maken zal je dat ook zeker gaan merken.
Een gechipte D5 wordt veel onstuimiger, dat onstuimige stelt lang niet iedereen op prijs, er is met een automaat nauwelijks nog normaal mee te rijden.
Tommeke
2nd Gear member

Zuiniger? Lijkt me toch vrij sterk, want je krijgt er een bak vermogen en koppel voor terug. Of is hij BUITEN dat gebied zuiniger als normaal? Hij zal tijdens het gebruiken van het extra vermogen en koppel toch zeker niet zuiniger zijn.

Volvo garantie behoudt je volges mij alleen als het via Heico of Evolve gaat, tenminste als deze erkende tuners zijn bij Volvo zelf. bij AC Schnitzer behoudt je volges mij ook gewoon de garantie. Mja, dan praten we over BMW.

GreetZzZz Tom
Afbeelding
NOS
7th Gear member

Als je chipt, bij wie dan ook, verlies je je garantie....
J
3rd Gear member

en die garantie word meestal (je moet voldoen aan bepaalde voorwaarden, zoals bouwjaar etc) overgenomen (schriftelijk, natuurlijk) door de betere tuner.
Doen ze dat niet, bye bye, zwaai zwaai
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
Emiel
3rd Gear member

bart simpson schreef:Een gechipte D5 wordt veel onstuimiger, dat onstuimige stelt lang niet iedereen op prijs, er is met een automaat nauwelijks nog normaal mee te rijden.
Gewoon doen, automaat heeft er geen enkel probleem mee, maarja als je iemand van VCN om een mening vraagt weet je dat ie nee zegt tegen chiptuning....

Zo hadden ze moeten zijn....standaard!
Afbeelding
NordicTurbo.nl
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Emiel schreef:
bart simpson schreef:Een gechipte D5 wordt veel onstuimiger, dat onstuimige stelt lang niet iedereen op prijs, er is met een automaat nauwelijks nog normaal mee te rijden.
Gewoon doen, automaat heeft er geen enkel probleem mee, maarja als je iemand van VCN om een mening vraagt weet je dat ie nee zegt tegen chiptuning....

Zo hadden ze moeten zijn....standaard!
Waarom zou iemand van VCN toch tegen zijn?
Emiel
3rd Gear member

Dat laat jij toch duidelijk weten, dat je achter de bedrijfspolicy staat...

Maar Bart, waarom? Leg het nu eens duidelijk uit.

Ik heb zelf met verschijnende gechipte diesel Volvo's gereden. V50 1.6D/2.0D, S60/V70/XC70/90 D5, noem maar op. Een XC90 D5 <'06 schreeuwt gewoon om een goede aanpassing van de ECM software. Standaard is dat echt niet overtuigend voor een auto in zo'n prijsklasse. BSR, RICA, MTE etc zijn duidelijk in staat om goede software te schrijven die bij die auto hoort.

De dealer hier heeft trouwens zelden of nooit iets vervangen wat kapot is gegaan door chiptuning (v.bakken/haakse overbrengingen).
Afbeelding
NordicTurbo.nl
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Op zich hoef ik in het geheel niets uit te leggen over de garantievoorwaarden van een fabrikant, die staan allemaal duidelijk genoeg omschreven, ben je het daar op voorhand al oneens mee koop het product dan vooral niet.

Mijn ervaring beperkt zich tot irritante tuninggerelateerde problemen o.a. ten aanzien van het op noodloop gaan bij diesels (meestal na stevig doorrijden in Duitsland), uit elkaar geklapte interkoelers, zeer frequente emissiestoringen (die door rica niet oplosbaar bleken) en daardoor bergen irritaties bij klanten die naast ineens hun Volvo onbetrouwbaar vinden dit alles ook wel even als Volvogaranties wilden zien en daarbij de meest bizare claims neerlegden.
Ik heb het al meer gezegt, als een ander aan een Volvo gaat lopen rotzooien door (soms erg willekeurig) parameters aan te gaan passen moet die ook de konsekwenties aanvaarden die daaruit voortvloeien en niet alles terugzetten naar de originele waarden om daarna een dealerorganisatie opzadelen met door hen gecreeerde problemen.
Die tuner die b.v. kloppende duurzaamheidsrapporten kan overleggen, die correcte cijfers/tabellen/diagrammen presenteerd, die emissiewaarden respecteerd en die naar een klant zwart op wit instaat voor de konsekwenties van de door hem getroffen aanpassingen (ook op oudere auto's) heeft mijn respect, daarvan ken ik er alleen geen een.

Op mijn (maar vorig jaar ook van een aantal andere forummers) vraag aan Rica, t.a.v. wat ontduidelijkheden (naar mijn stellige mening complete onwaarheden) op hun site ontdekten we dat die club zich ueberhaupt niet verwaardigt om enig antwoord te geven, dat geeft niet een betrouwbare indruk.
Angenent
Starter

Ik heb mijn XC90 D5 een week nadat ik hem bij de dealer ophaalde in sept 2004 laten chippen bij RICA en tot op heden "no problem". Heb ondertussen al 90.000 km gedraaid.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Angenent schreef:Ik heb mijn XC90 D5 een week nadat ik hem bij de dealer ophaalde in sept 2004 laten chippen bij RICA en tot op heden "no problem". Heb ondertussen al 90.000 km gedraaid.
Dat hij nu nog steeds heel is zegt wel wat maar natuurlijk niet alles, je hoeft mij ook niet echt te overtuigen van je gelijk, als hij sneuvelt door iets dat aantoonbaar tuninggerelateert is zit ik alleen wel aan de kant die jou uit gaat leggen dat het allemaal erg jammer voor je is...
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Storingen na het chippen kan/zal m.i zeker veroorzaakt dan wel verergerd zijn/worden door "aangepast" weggedrag, de moter e.d. zullen vast wel het e.e.a. aankunnen maar als mensen hun auto harder op z'n flikker gaan geven omdat er ineens een schep meer vermogen in ligt en er komt overmatige slijtage of andere brokken van dan ligt het volgens mij niet aan de auto of de chipper maar aan de bestuurder.

Overigens vind ik het helemaal niet vreemd als een dealer zijn handen aftrekt van een niet door hem geprepareerde auto.

Grt B
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Emiel
3rd Gear member

* Kuch *

Intercoolers van niet gechipte diesel klappen ook kapot, onderste laag barst open... Bij Fasttech in Neede hadden ze er 1 liggen. Kortom dat is niet toe te schrijven aan eventuele tuning maar gewoon een zwak punt in het onderdeel.
Afbeelding
NordicTurbo.nl
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Emiel schreef:* Kuch *

Intercoolers van niet gechipte diesel klappen ook kapot, onderste laag barst open... Bij Fasttech in Neede hadden ze er 1 liggen. Kortom dat is niet toe te schrijven aan eventuele tuning maar gewoon een zwak punt in het onderdeel.
Ik ken het uitsluitend van getunede diesels.

Leveren die andere tuners waarmee jij je goede ervaringen mee hebt dan wel garanties (evt. tegen betaling) op auto's met > 80.000km en ouder dan 2 jaar? en hanteren zij in tegenstelling tot rica wel kloppende tabellen en grafieken?

Rica afficheert zich maar al te graag als zijnde "de" huistuner van Volvo, zoals de zaken er momenteel voor staan willen zowel Volvo NL als Volvo AB helemaal niets met rica van doen hebben, als de banden nu zo innig zouden zijn als hier regelmatig wordt gesuggereert zou die garantie ook zeker geen problemen geven, maar dat doet het nu wel.
Emiel
3rd Gear member

bart simpson schreef:Ik ken het uitsluitend van getunede diesels.
Bij deze, ook orginele klappen uit mekaar. 2.4D, D5 maakt niet uit, met orginele software, is gewoon zwakte van de -te dunne- Behr intercoolers.
bart simpson schreef: Leveren die andere tuners waarmee jij je goede ervaringen mee hebt dan wel garanties (evt. tegen betaling) op auto's met > 80.000km en ouder dan 2 jaar? en hanteren zij in tegenstelling tot rica wel kloppende tabellen en grafieken?
.
Als het aantoonbaar is dat de schade is ontstaan door de chiptuning wel ja. Zelfs op mijn auto, >10 jaar zit gewoon 'tuning' garantie.
bart simpson schreef: Rica afficheert zich maar al te graag als zijnde "de" huistuner van Volvo, zoals de zaken er momenteel voor staan willen zowel Volvo NL als Volvo AB helemaal niets met rica van doen hebben, als de banden nu zo innig zouden zijn als hier regelmatig wordt gesuggereert zou die garantie ook zeker geen problemen geven, maar dat doet het nu wel.
Rica is groot geworden in het tunen van Volvo's, maar daarnaast doen ze ook andere merken, Audi, Honda, etc. Mij hoor je niets zeggen over huistuner, dat maak je er zelf van.

Maargoed dit topic gaat over het chippen van een XC90 voor de caravan.
Ik zeg doen, je zult er geen spijt van krijgen. Als je normaal rijd zoals je voor het chippen deed zal ie iets zuiniger zijn, maar de praktijk leert dat je toch iets anders rijd met een gechipte auto. En het grote merendeel van de gechipte forummers hier hebben geen probleem met hun chip van RICA/MTE/BSR/Fasttech of wel tuner dan ook.

Ik hoop dat je er wat aan hebt Fab. Succes met je beslissing!
Afbeelding
NordicTurbo.nl
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ik herhaal wat ik al meerdere malen geschreven heb, op die > 10 jaar oude Volvo geeft Rica geen enkele vorm van tuninggarantie, die weigeren dat op iedere auto ouder dan 2 jaar en met meer dan 80.000km's vanwege de te grote risico's, dit is de primaire reden dat ikzelf geen groot vertrouwen heb in die club.
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”