Pagina 3 van 6
Massa kabels?
Geplaatst: 18.04.2011 - 22:20
door Koenta Kinte
Op het linker voorspatbord zit aan de bovenkant in het midden een massa klem geschroefd met daaraan 3 massa kabels. Het zou kunnen dat deze los zit of niet goed contact maakt met de carosserie(misschien is het spatbord ooit overgespoten en de massa klem zo teruggeschroefd zonder de lak weg te krabben voor een goede massa) Het zou ook nog de massakabel van het motorblok naar het chassis kunnen zijn. Oftewel gewoon even goed laten checken of alle massa kabels goed geaard zitten. Klein klusje maar het zou zomaar je problemen kunnen oplossen. Succes..
Geplaatst: 18.04.2011 - 22:48
door elianmars
Wat een gedoe over die M66 bak. Het kan toch gewoon verkeerd zijn ingevoerd in Vida? Maakt volgens mij voor het uitlezen van eventuele motorstoringcodes niks uit.
Edit: Ik zie het VIN nummer bovenin staan, als ik het goed heb. Dan is het wel vreemd....
Geplaatst: 18.04.2011 - 22:55
door Paul
Daar zit er toch ook een bij de achterbank? Die was toen in onze xc70 los wat ook hele vreemde storingen gaf.
Geplaatst: 18.04.2011 - 23:15
door menjo
elianmars schreef:
Edit: Ik zie het VIN nummer bovenin staan, als ik het goed heb. Dan is het wel vreemd....
Dat VIN nummer duidt gewoon op een 5 versnelling automaat. Dat M66 zal wel een foutje zijn in Vida, of het maakt voor de software gewoon niets uit.
Geplaatst: 20.04.2011 - 20:26
door crackedtooth
bart simpson schreef:een cem komt idd wel eens voor
Zou jij met een italiaan wel moeite hebben? en zo ja waarom
Geplaatst: 20.04.2011 - 20:28
door bart simpson
inderdaad, daar zou ik ook moeite mee hebben, meestal door een totaal ondoorzichtige historie, maar amerikanen zijn structureel anders
Geplaatst: 21.04.2011 - 20:52
door BarendKaas
Volgens mij komt de M66 code idd door de handmatige selectie in vida. Dealer gaat er iig naar kijken. Voor iedereen die mij 'krenterigheid' verwijt: auto is in eerste instantie gekozen op uiterlijk, aankleding en staat van het interieur. Tel daarbij op dat er niet veel R's te koop staan...

Geplaatst: 21.04.2011 - 20:56
door jpwg001
Niemand verwijt je iets. Je kiest een liefhebbersauto met je hart en later komt je verstand zijn inspraak uitoefenen. Maar dan is het kwaad al geschied en staat hij op je oprit te pronken.
Mijn buren hebben een 2006 passat en een 2007 polo gekocht. Met verstand! Alle twee rampenwagens! Dus je bent niet de enige. En zij hebben de courante prijzen moeten betalen, dus dat zegt ook niet alles. Je hebt pech gehad met deze storingen. Maar... Alles komt goed!
Geplaatst: 21.04.2011 - 21:14
door Silver_R
Misschien heb ik het gemist maar zijn er al foto's van je R voorbij gekomen?
Geplaatst: 22.04.2011 - 11:17
door jpwg001
Silver_R schreef:Misschien heb ik het gemist maar zijn er al foto's van je R voorbij gekomen?
In het topic 'even voorstellen'.
Geplaatst: 22.04.2011 - 11:48
door Silver_R
Thanx!
Geplaatst: 22.04.2011 - 12:13
door VolvoTech
Heb de auto gezien toevallig.
Lijkt geen grote schades te hebben gehad.
Xenon is origineel (of iig origineel Volvo).
Omdat echt alles uitvalt soms, denk ik aan een relais van de CEM.
Die omwisselen met het relais wat er naast zit (startmotor) zou nog kunnen helpen. Start de auto dan soms niet of valt de startmotor uit tijdens het starten, dan heb je de oorzaak...
Nou had ik begrepen dat de auto stil had gestaan voor verkoop.
Derhalve had de verkoper met een startbooster de boel opgestart.
Naar ik begreep niet met de contactsleutel in standje II.
Dit kan normaliter in geroosterde computers resulteren.
Echter; de CEM liet zich naar ik begreep zonder problemen herladen met nieuwe software (en dat is in beide memory lagen dus!) dus lijkt het mij minder waarschijnlijk dat de CEM echt gebraden is.
Ik zou het echt zoeken in een contact probleem, waarbij ik het spannings relais van de cem echt de grootste kans geef...
Geplaatst: 22.04.2011 - 14:05
door Max
VolvoTech schreef:....met een startbooster de boel opgestart. Naar ik begreep niet met de contactsleutel in standje II. Dit kan normaliter in geroosterde computers resulteren.
Echter; de CEM liet zich naar ik begreep zonder problemen herladen met nieuwe software (en dat is in beide memory lagen dus!) dus lijkt het mij minder waarschijnlijk dat de CEM echt gebraden is.
Herkenbaar, door zo'n actie ging bij mij in de S80 de SWM (Stuurwielmodule?) kapot.
- cruise control deed het niet meer
- knipperlicht en ruitenwissers kon ik net mee bedienen
- claxon deed het volgens mij ook niet meer
Maar de S80 startte prima.
Geplaatst: 22.04.2011 - 17:29
door Philken
VolvoTech schreef:Heb de auto gezien toevallig.
Lijkt geen grote schades te hebben gehad.
Xenon is origineel (of iig origineel Volvo).
Omdat echt alles uitvalt soms, denk ik aan een relais van de CEM.
Die omwisselen met het relais wat er naast zit (startmotor) zou nog kunnen helpen. Start de auto dan soms niet of valt de startmotor uit tijdens het starten, dan heb je de oorzaak...
Nou had ik begrepen dat de auto stil had gestaan voor verkoop.
Derhalve had de verkoper met een startbooster de boel opgestart.
Naar ik begreep niet met de contactsleutel in standje II.
Dit kan normaliter in geroosterde computers resulteren.
Echter; de CEM liet zich naar ik begreep zonder problemen herladen met nieuwe software (en dat is in beide memory lagen dus!) dus lijkt het mij minder waarschijnlijk dat de CEM echt gebraden is.
Ik zou het echt zoeken in een contact probleem, waarbij ik het spannings relais van de cem echt de grootste kans geef...
dat is nu eens een onderbouwd antwoord
en dan nog van iemand met kennis van zaken, best eens uittesten Barendkaas, hopelijk ben je zo op een (goedkope) manier geholpen
Geplaatst: 22.04.2011 - 21:18
door BarendKaas
Het wisselen vand e relais is al gebeurd (helaas). Geen problemen met starten, wel met zo'n beetje alle andere elektronica
Dank voor de tips mensen. Ik denk dat ik toch dinsdag maar even moet afwachten. Ik hoop maar dat met een dagje zoeken de oorzaak boven water komt. Kan me niet voorstellen dat het probleem niet te achterhalen is...
Geplaatst: 22.04.2011 - 21:42
door jpwg001
Succes... Ik hoop dat het lukt!!!
Geplaatst: 23.04.2011 - 08:16
door asta
Ik denk laat ik eens op wat foutcodes zoeken via google:
Er zijn diverse mensen die met een soortgelijk probleem worstelen als jij is te lezen.
De meeste zitten dan ook nog eens in dubio of ze nu de DIM of CEM moeten vervangen en daar niet zomaar lukraak aan willen omdat het te duur is zonder dat ze zekerheid hebben.
Dan kom ik ene cjohnston468 tegen die in mijn ogen een acceptabel alternatief bied die je wellicht zou kunnen proberen.
Link 1
Lees even aandachtig het stukje van deze meneer en wellicht dat je hier een stukje verder mee komt: cjohnston468 November 11, 2010, 15:30
Geplaatst: 23.04.2011 - 10:53
door blastaway
goede tip Asta!
Geplaatst: 23.04.2011 - 20:31
door BarendKaas
@Asta: dank, ik ga ermee aan de slag! Belangrijkste voor mij is dat de garage vast kan stellen dat het idd CEM en/of DIM is. Als ik 100% zeker weet dat het daarmee opgelost is, wil ik beide best laten vervangen. Heb alleen geen zin in trial-error met units van 800 euro per stuk =( Opsturen en laten fiksen klinkt echter een stuk goedkoper. Gelukkig zit het bedrijf dat volgens die posting de boel kan repareren ook in Utrecht. Ik kan ze iig een keer bellen. Nogmaals dank!
Geplaatst: 23.04.2011 - 21:21
door bert67
Over die DIM storingen en hoe op te lossen zijn hier al wat tips op het forum te vinden. Maar het bekende dim probleem (uitvallen alle meters) lijkt me iets anders dan wat hier gebeurt.