Speelt die b4 servo cover ook bij de AW55-50SN? Ik dacht dat dit enkel bij GT's was.
[edit]Ik heb het opgezocht en het zou inderdaad kunnen.[/edit]
Mijn signaalrode S60 2.4T
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Dank voor de informatie
In dat pdf'je staat echter dat het gaat om versnellingsbakken tussen maart en december 2001. Mijn wagen is uit januari.

2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Ik heb net het chassisnummer gecontroleerd, en dat valt ook niet in de range. Er is in het onderhoudsboekje geen melding van gemaakt dat een andere bak is geplaatst ofzo.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Bedoel je het resetten van de adaptiewaarden?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Voordat er werd gespoeld e.d. zijn de adaptiewaarden gereset en ben ik er zo mee weggereden. Dat is dus niet goed...?
Of dit na het vervangen van het kleppenhuis is gebeurd, weet ik niet. In ieder geval iets om te bespreken.
Ik ga sowieso deze week proberen een afspraak te maken bij Hooftman, om de auto eens grondig te bekijken. Ik wil eigenlijk weleens weten of er nog meer aan zit. Als dat zo blijkt te zijn, dan ga ik een hartig woordje spreken met de garage.
Of dit na het vervangen van het kleppenhuis is gebeurd, weet ik niet. In ieder geval iets om te bespreken.
Ik ga sowieso deze week proberen een afspraak te maken bij Hooftman, om de auto eens grondig te bekijken. Ik wil eigenlijk weleens weten of er nog meer aan zit. Als dat zo blijkt te zijn, dan ga ik een hartig woordje spreken met de garage.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
De afspraak voor de grondige inspectie (er wordt hetzelfde gedaan als bij een aankoopkeuring) bij de dealer staat. Ik ben heel benieuwd wat daar uitkomt.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt, EVV. Ik vond het volgende op internet:
Model & year:- 2001 S60, V70, V70 XC
Subject:- Adaptation procedure
Description: This transmission relies on adaptive data to properly adjust the shift pressure. If the adaptation is not complete, it may result in one or more of the following:
• Harsh flare. Engine RPM will increase during a shift. This symptom feel like the transmission has lost drive. It usually happens during the 2-3 shift.
• Harsh down shift. Bumpy down shift when the gas pedal is odd (Zero).
• Harsh Garage shift. Sever bump when engaging forward or reverse from park or neutral.
• Harsh engagement control. After coming to a complete stop in drive, with the foot on the brake, the TCM waits for 2 seconds and then disengages drive to reduce emissions. This disengagement is not usually felt by the driver. If adaptation is not complete, then a “thud” will be felt. A harsh re-engagement will also be felt.[/b]
Service. The TCM can sometimes take many miles to fully adapt. If you do not have access to the factory tester or Volvo VADIS, then you might try the following.
1. Drive the car forward in the “D” range at about 5 mph (8kph) and bring to a gentle stop. Repeat this procedure at least 10 times.
2. With the engine at idle and your foot on the brake, shift from “N” to “D”. Wait for about 30 seconds. Release the brake. Repeat this procedure for 10 cycles.
If the above does not cure the fault, you will need to get access to a factory tester to reset the adaptation. Remember though that the TCM is constantly updating so not every shift will be the same.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Vandaag heb ik een aankoopkeuring laten uitvoeren bij Hooftman in Alphen. (Goede koffie en zeer klantvriendelijk!
)
Laat ik beginnen met het goede nieuws. Er zijn veel zaken vervangen aan deze auto, zoals schijven en blokken, voorbanden en remslangen. Ook de dynamo ziet er nieuw uit. De auto rijdt zoals hij moet rijden wat betreft de wegligging en gedrag van de motor. De monteur voelde niets bijzonders aan het schakelen, buiten dat het zeer soepeltjes gaat. Wellicht is het dus toch iets psychisch geworden... :?
Helaas zijn er wel problemen met de airco:
- De airco koelt niet goed (hij haalt slechts 12 tot 13 graden), want de condensor is lek, net als een rubberen ring.
- De speling van de magnetische koppeling bedraagt 0,85, waar hij slechts 0,5 mag zijn.
- Er is waarschijnlijk iets mechanisch aan de hand met een klepstelmotor. In Vida is te zien dat de motor wel verstelt, maar kennelijk heeft hij geen grip (zeg ik in mijn eigen woorden) op de klep.
Daarnaast blijkt het gereedschap om een wiel te verwisselen afwezig (nooit naar gekeken :oops: ).
Verder werkt de rechter koplampwisser niet. Dat was mij reeds bekend; beide zijn afgekoppeld. Dit laat ik wel vervangen, want het zit erop, dus het moet werken.
De koplampen stonden te laag, dus die zijn opnieuw afgesteld.
Als ik alles wil laten oplossen (motor koplampwisser en condensor + magneetkoppeling vervangen) ben ik dik 1300 incl. kwijt. Daar komt de klepstelmotor nog bij. Ik ga nog maar eens bellen met de toko waar deze auto vandaan komt...

Laat ik beginnen met het goede nieuws. Er zijn veel zaken vervangen aan deze auto, zoals schijven en blokken, voorbanden en remslangen. Ook de dynamo ziet er nieuw uit. De auto rijdt zoals hij moet rijden wat betreft de wegligging en gedrag van de motor. De monteur voelde niets bijzonders aan het schakelen, buiten dat het zeer soepeltjes gaat. Wellicht is het dus toch iets psychisch geworden... :?
Helaas zijn er wel problemen met de airco:
- De airco koelt niet goed (hij haalt slechts 12 tot 13 graden), want de condensor is lek, net als een rubberen ring.
- De speling van de magnetische koppeling bedraagt 0,85, waar hij slechts 0,5 mag zijn.
- Er is waarschijnlijk iets mechanisch aan de hand met een klepstelmotor. In Vida is te zien dat de motor wel verstelt, maar kennelijk heeft hij geen grip (zeg ik in mijn eigen woorden) op de klep.
Daarnaast blijkt het gereedschap om een wiel te verwisselen afwezig (nooit naar gekeken :oops: ).
Verder werkt de rechter koplampwisser niet. Dat was mij reeds bekend; beide zijn afgekoppeld. Dit laat ik wel vervangen, want het zit erop, dus het moet werken.
De koplampen stonden te laag, dus die zijn opnieuw afgesteld.
Als ik alles wil laten oplossen (motor koplampwisser en condensor + magneetkoppeling vervangen) ben ik dik 1300 incl. kwijt. Daar komt de klepstelmotor nog bij. Ik ga nog maar eens bellen met de toko waar deze auto vandaan komt...
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
had je nog garantie dan?Morgenstond schreef:Ik ga nog maar eens bellen met de toko waar deze auto vandaan komt...
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Officieel alleen op motor en bak. Maar goed, je mag verwachten van een auto dat de airco het langer dan twee maanden goed doet.Laguna-S60 schreef:had je nog garantie dan?Morgenstond schreef:Ik ga nog maar eens bellen met de toko waar deze auto vandaan komt...
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Volgens de website van de ANWB heb je 2 maand te tijd om terug te gaan...
dus ik ben benieuwd wat de garage zegt!Als de auto niet voldoet aan uw verwachtingen is de verkoper aansprakelijk en heeft u recht op nakoming. Nakoming wil zeggen dat de verkoper alsnog moet voldoen aan zijn verplichting u een deugdelijk product te leveren. U moet de klacht zo snel mogelijk na ontdekking bij de verkoper melden, hiervoor geldt in het algemeen een maximumtermijn van 2 maanden. Als u te lang wacht met klagen, verspeelt u uw rechten. Hieronder een overzicht van mogelijkheden.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Ik kan niet eerder teruggaan als hij vijf weken geleden gewoon keurig koelde (toen was hij net drie weken daarvoor afgevuld). Als het lek ernstiger is dan verwacht, loopt hij gewoon leeg.
Hij ging overigens vijf weken geleden terug i.v.m. het verschil tussen links/rechts.
Hij ging overigens vijf weken geleden terug i.v.m. het verschil tussen links/rechts.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Eens een update over hoe het ervoor staat met mijn brandweerrode bolide. Het ecc-probleem is opgelost, beide kanten worden nu even warm. Regelmatig hoor je helaas een motortje ratelen in het dashboard, maar daar stoor ik me niet heel erg aan. Het motortje van de rechterkoplampwisser is ook vervangen, onder het motto "als het erop zit, moet het werken".
De auto is inmiddels uitgerust met nog wat extra opties: een tashouder in de kofferruimte en een houten stuurwiel. Volgende week gaat er ook nog een zonnebrilhouder in en met hulp van CeeBee komt er ook nog een klapsleutel
Via Marktplaats heb ik een set originele rubberen Volvomatten gekocht, net als een set originele dakdragers.
De automaatbak blijft me wel zorgen baren, al ben ik niet heel bang dat hij op korte termijn in de soep loopt. Het schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3 verloopt regelmatig stoterig. Maar goed, we zien wel waar het schip strandt.
Het belangrijkste is dat ik, ondanks een aantal zorgpunten, GENIET van iedere kilometer in de auto.
De auto is inmiddels uitgerust met nog wat extra opties: een tashouder in de kofferruimte en een houten stuurwiel. Volgende week gaat er ook nog een zonnebrilhouder in en met hulp van CeeBee komt er ook nog een klapsleutel

Via Marktplaats heb ik een set originele rubberen Volvomatten gekocht, net als een set originele dakdragers.
De automaatbak blijft me wel zorgen baren, al ben ik niet heel bang dat hij op korte termijn in de soep loopt. Het schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3 verloopt regelmatig stoterig. Maar goed, we zien wel waar het schip strandt.
Het belangrijkste is dat ik, ondanks een aantal zorgpunten, GENIET van iedere kilometer in de auto.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Het ratelende motortje zijn de lamellen van de airco. Dat is normaal. Wanneer je je temperatuurknop verdraait, zul je dit geluid weer horen. De lamellen zorgen voor de juiste luchtstroming en temperatuuraanpassingen.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Oké, dat scheelt weer 

2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)