xenon

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
diesel01
Geartronic member

sgt.flippy schreef:
Schorpioen schreef:
sgt.flippy schreef:Die verblinding naar anderen is een kwestie van de lampen afstellen.
Totdat je iets in de achterbak legt en/of iemand meeneemt, dan staan de koplampen weer te hoog omdat 99% van de bestuurders vergeet om de koplampen handmatig naar beneden stellen.
Om die reden is het ook sinds 01-01-2007 verplicht om bij Xenon verlichting ook koplampsproeiers en een automatische hoogte instelinrichting te hebben.
Wat vele ook vergeten is dat de koplampunit goedgekeurd moet zijn voor Xenon lampen.
Dus simpelweg een Halogeen lampje verwisselen voor een Xenon is er niet bij.
Gewone lampen kunnen ook ontzettend verblindend zijn, en op die moment vraag ik me dan af of het nu werkelijk verschil uitmaakt dat ik verblind werd door een halogeen lamp of een xenon lamp.

Veel OEM xenon verlichting is ook verblindend, omdat het systeem niet snel genoeg werkt, of vaak bij SUV's die zowiezo hoger zijn en waarbij het dus onmogelijk is perfect af te stellen.
Dan suggereer je dat vrachtwagens ook dat probleem hebben, ook deze groep hebben lampen hoger dan mijn V70.
Ik word nooit verblind door vrachtwagens, wel regelmatig door auto's die de koplampen te hoog hebben staan.
Als ze dan ook nog xenon hebben wordt het helemaal lastig.
Mijn oem xenon zie ik direct verstellen als ik een drempel of kuil tegen kom..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
sgt.flippy
2nd Gear member

diesel01 schreef:Dan suggereer je dat vrachtwagens ook dat probleem hebben, ook deze groep hebben lampen hoger dan mijn V70.
Ik word nooit verblind door vrachtwagens, wel regelmatig door auto's die de koplampen te hoog hebben staan.
Als ze dan ook nog xenon hebben wordt het helemaal lastig.
Mijn oem xenon zie ik direct verstellen als ik een drempel of kuil tegen kom..
Niet elk type, ligt denk ik aan de lens die gebruikt word. Vind BMW X5 regelmatig verblindend bijvoorbeeld.

Vrachtwagens met xenon zijn vaak zo gebouwd dat de koplampen vrij laag zitten. Dan denk ik dat zelfs een X5 hoger is.

Die afstelling is trouwens ook niet altijd perfect, als jij over een drempel rijd, heel leuk dat jij die lampen ziet afstellen, maar er zal altijd een punt zijn waarop ze in men ogen schijnen terwijl je over die drempel rijd.
diesel01
Geartronic member

Dus een truck met xenon heeft een ander frontje dan dezelfde met halogeen, wat denk jezelf....
Ik denk dat ik maar ophoudt met reageren, tegen deze logica is niets bestand.
Ik vindt het allemaal best, ik attendeer tegemoet komers op hun verblindende verlichting halogeen of xenon...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Fluppes
2nd Gear member

Ik rijd regelmatig met een Mercedes Atego met aftermarket Xenon. Veeeeel beter licht dan standaard halogeen. Verblinding? Dat gebeurt toch al door de blauwe strobo's die er ook nog opzitten.
XC40 Recharge Ultimate Extended Range RWD Sage Green 2024
Mazda 2 Skylease GT Soul Red 2015
V60 T3 Black Saphire 2011
V40 2.0 Sports Edition Navigator 2004 Pure Silver
V40 1.8 Europa Sport Titanium Grey Metallic 2003
V50 1.8 Barentz Blue MY2005
BMW R1150RT 2004
BMW K75 RT 1990
Schorpioen
5th Gear member

sgt.flippy schreef: Vrachtwagens met xenon zijn vaak zo gebouwd dat de koplampen vrij laag zitten.
Xenon koplampunits bij vrachtwagens zitten in het zelfde frame als halogeen koplampunits. Sterker nog, de units zien er het zelfde uit aangezien ze voor beide lampen goedgekeurd zijn.
Als een vrachtwagen verlichting verblind ligt dat aan de afstelling van de lampen.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
sgt.flippy
2nd Gear member

diesel01 schreef:Dus een truck met xenon heeft een ander frontje dan dezelfde met halogeen, wat denk jezelf....
Ik denk dat ik maar ophoudt met reageren, tegen deze logica is niets bestand.
ik vind het allemaal best, ik attendeer tegemoet komers op hun verblindende verlichting halogeen of xenon...
Vrachtwagens in het algemeen dan. Ben ant zoeken naar voorbeelden, maar moet zelf tot de conclusie komen dat vrachtwagens hun lampen vaak laag zitten. Moeilijk te zien vanop foto's, maar vermoed dat voorgemelde X5 zijn lampen hoger zitten dan een vrachtwagen.

Maar ja, mijn ervaring met xenon is dus best positief, zelfs degene voor mij en in tegengestelde richting.
Grootje
3rd Gear member

Ik begrijp niet dat mensen er zo op tegen zijn dat anderen met het inbouwen van xenon lampen meer licht en reflextie van belijning en strepen willen. Tegenwoordig worden de hoogwaardige sets met philips of osram lampen voorzien. Een ding is wel duidelijk dat de afstelling veel belangrijker is als de lampen die je erin plaats. Even iets verder naar beneden dan normaal en je bent van 90% van alle gevallen af. Ik denk dat de tegenstanders daar ook wel mee kunnen leven. Er zijn meer typen van fabrikanten die minder licht geven maar bij Volvo zeiden ze dat het bekend is dat C30, S40 en V50 niet al te veel licht geven.
Mies
1st Gear member

Ik heb xenon van Pilot, type pro-line. Het is 5.000 K, iets witter dan 4.300 K, maar niet blauw. Ik ben erg tevreden over de verbeterde lichtopbrengst t.o.v. de standaard halogeenlampen.
Ik heb ze laten monteren en afstellen, dus garantie en geen verblinding.

Misschien maak ik die lenzen ook nog wel eens schoon... :D
Volvo V50 T5 - RICA tuned
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”