Wervelklep calibratie, en demontage.

Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Nee, dat is de EGR. De EGR stuurt rookgassen terug naar de inlaat om daarmee voor een lagere NOx uitstoot te zorgen. De wervelklep zit in de inlaat, die zorgt ervoor dat de inlaat lucht bij lage toerentallen in werveling gebracht wordt. Dit geeft wat weerstand, als de wervelklep dus bij 3000 tpm helemaal open staat is die weerstand helemaal weg. Maar dan wervelt de lucht van zichzelf al genoeg om niet door de klep "aan het wervelen" gebracht hoeft te worden.

(Als ik het goed begrepen heb hoor! Anders graag de aanvulling/verbetering!)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Thijs schreef:Nee, dat is de EGR. De EGR stuurt rookgassen terug naar de inlaat om daarmee voor een lagere NOx uitstoot te zorgen. De wervelklep zit in de inlaat, die zorgt ervoor dat de inlaat lucht bij lage toerentallen in werveling gebracht wordt. Dit geeft wat weerstand, als de wervelklep dus bij 3000 tpm helemaal open staat is die weerstand helemaal weg. Maar dan wervelt de lucht van zichzelf al genoeg om niet door de klep "aan het wervelen" gebracht hoeft te worden.

(Als ik het goed begrepen heb hoor! Anders graag de aanvulling/verbetering!)
Het werkt iets anders bij de Volvo's. Er zijn 2 luchtkanalen, waarvan een kort kanaal met een werveling erin en een wat langer recht kanaal. In die laatste zit de klep. Bij lagere toeren worden er dus 2 inlaat kanalen gebruik met een lekkere werveling in de verbrandingsgassen, bij hogere toeren zou die gekromde inlaat alleen teveel weerstand geven en wordt de klep geopend waardoor er dus beide inlaatkanale aktief zijn. Bij hogere toerentallen is de menging van de verbrandingsgassen geen probleem dus daar speelt de klep geen belangrijke rol meer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Sorry Ed, ik haal EGR en wervelklep door elkaar.
Ik ben er achter waardoor mijn motor stationair lawaai maakt, als hij koud is loopt hij prachtig mooi rond, na ongeveer een minuut begint hij een dieselgeluid te geven. Op dat moment gaat die kl.....e EGR klep open. Ik zoek iemand die die klep voor euwig kan laten sluiten, zonder dat de ECU over de emmer gaat. Kan een goede elek hier nou eens geen piggy back module voor maken.
Als de EGR open gaat, is er blijkbaar iets wat hem controleerd. Bij een auto of 4 terug van Franse makelij, hing men er een los naast aan de stekker, was hij gesloten en dacht de ECU dat het werkte, vanaf die dag waaren alle problemen voorbij en het vermogen constant. Nu is mijn wagen getuned door APEC maar bliojkbaar staat de EGR nog geactiveerd.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Rica kan hem sluiten, kost iets van 100 euro. Als jij nog het model hebt zonder roetfilter kan APEC hem denk ik ook wel sluiten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

edraket schreef:Rica kan hem sluiten, kost iets van 100 euro. Als jij nog het model hebt zonder roetfilter kan APEC hem denk ik ook wel sluiten.
Zonder roetfilter? XC-70 uit 2008 met een D5 nieuw model?
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ah dat is een ander verhaal. Dat is de 205 pk motor? Ik weet niet of die al te sluiten is. Bij elke wijziging schijnt het weer moeilijker voor een tuner te zijn om de klep af te sluiten. Rica was ook de eerste die mijn klep kon afsluiten. Was liever naar Fasttech gegaan, maar die kregen het nog niet voor elkaar.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

edraket schreef:Ah dat is een ander verhaal. Dat is de 205 pk motor? Ik weet niet of die al te sluiten is. Bij elke wijziging schijnt het weer moeilijker voor een tuner te zijn om de klep af te sluiten. Rica was ook de eerste die mijn klep kon afsluiten. Was liever naar Fasttech gegaan, maar die kregen het nog niet voor elkaar.
Nee is de standaard 185 pk motor met een turbo
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb ik ook, en afsluiten daarvan is geen probleem voor Rica.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

edraket schreef:Heb ik ook, en afsluiten daarvan is geen probleem voor Rica.
Is hij bij jou dan ook afgesloten, en wat was het effect?
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ja mijne is al een poosje dicht. Het effect is dat mijn inlaat nu brandschoon blijft ipv een vieze aangekoekte zooi. Verder merk je dat de motor iets langzamer op temperatuur komt in de winter omdat de uitlaatgassen ook worden gebruikt om de motor op te laten warmen.
Daarnaast is er niets van te merkern.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

As we speak wordt de modificatie met stalen kogeltje als het goed is gemonteerd. Ik zal wel een foto plaatsen als ik de auto weer terug heb.

(Sjeemig, zo'n V50 2.0D rijdt echt zeer goed!!!! (leenauto))
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
blastaway
5th Gear member
Berichten: 2348
Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
Locatie: Maastricht

Ja, zag er vandaag een staan bij de dealer (V50 2.0D) en was wel erg nbenieuwd naar de prestaties.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik vraag me af of deze gechipt is? Dat zegt wel wat over de prestaties!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”