Pagina 3 van 3

Geplaatst: 18.07.2011 - 23:35
door Thijs
Nee, dat is de EGR. De EGR stuurt rookgassen terug naar de inlaat om daarmee voor een lagere NOx uitstoot te zorgen. De wervelklep zit in de inlaat, die zorgt ervoor dat de inlaat lucht bij lage toerentallen in werveling gebracht wordt. Dit geeft wat weerstand, als de wervelklep dus bij 3000 tpm helemaal open staat is die weerstand helemaal weg. Maar dan wervelt de lucht van zichzelf al genoeg om niet door de klep "aan het wervelen" gebracht hoeft te worden.

(Als ik het goed begrepen heb hoor! Anders graag de aanvulling/verbetering!)

Geplaatst: 18.07.2011 - 23:49
door Ramon&Ramon

Geplaatst: 19.07.2011 - 12:31
door edraket
Thijs schreef:Nee, dat is de EGR. De EGR stuurt rookgassen terug naar de inlaat om daarmee voor een lagere NOx uitstoot te zorgen. De wervelklep zit in de inlaat, die zorgt ervoor dat de inlaat lucht bij lage toerentallen in werveling gebracht wordt. Dit geeft wat weerstand, als de wervelklep dus bij 3000 tpm helemaal open staat is die weerstand helemaal weg. Maar dan wervelt de lucht van zichzelf al genoeg om niet door de klep "aan het wervelen" gebracht hoeft te worden.

(Als ik het goed begrepen heb hoor! Anders graag de aanvulling/verbetering!)
Het werkt iets anders bij de Volvo's. Er zijn 2 luchtkanalen, waarvan een kort kanaal met een werveling erin en een wat langer recht kanaal. In die laatste zit de klep. Bij lagere toeren worden er dus 2 inlaat kanalen gebruik met een lekkere werveling in de verbrandingsgassen, bij hogere toeren zou die gekromde inlaat alleen teveel weerstand geven en wordt de klep geopend waardoor er dus beide inlaatkanale aktief zijn. Bij hogere toerentallen is de menging van de verbrandingsgassen geen probleem dus daar speelt de klep geen belangrijke rol meer.

Geplaatst: 19.07.2011 - 18:50
door lemmer
Sorry Ed, ik haal EGR en wervelklep door elkaar.
Ik ben er achter waardoor mijn motor stationair lawaai maakt, als hij koud is loopt hij prachtig mooi rond, na ongeveer een minuut begint hij een dieselgeluid te geven. Op dat moment gaat die kl.....e EGR klep open. Ik zoek iemand die die klep voor euwig kan laten sluiten, zonder dat de ECU over de emmer gaat. Kan een goede elek hier nou eens geen piggy back module voor maken.
Als de EGR open gaat, is er blijkbaar iets wat hem controleerd. Bij een auto of 4 terug van Franse makelij, hing men er een los naast aan de stekker, was hij gesloten en dacht de ECU dat het werkte, vanaf die dag waaren alle problemen voorbij en het vermogen constant. Nu is mijn wagen getuned door APEC maar bliojkbaar staat de EGR nog geactiveerd.

Geplaatst: 19.07.2011 - 19:34
door edraket
Rica kan hem sluiten, kost iets van 100 euro. Als jij nog het model hebt zonder roetfilter kan APEC hem denk ik ook wel sluiten.

Geplaatst: 19.07.2011 - 23:09
door lemmer
edraket schreef:Rica kan hem sluiten, kost iets van 100 euro. Als jij nog het model hebt zonder roetfilter kan APEC hem denk ik ook wel sluiten.
Zonder roetfilter? XC-70 uit 2008 met een D5 nieuw model?

Geplaatst: 20.07.2011 - 10:51
door edraket
Ah dat is een ander verhaal. Dat is de 205 pk motor? Ik weet niet of die al te sluiten is. Bij elke wijziging schijnt het weer moeilijker voor een tuner te zijn om de klep af te sluiten. Rica was ook de eerste die mijn klep kon afsluiten. Was liever naar Fasttech gegaan, maar die kregen het nog niet voor elkaar.

Geplaatst: 20.07.2011 - 15:44
door lemmer
edraket schreef:Ah dat is een ander verhaal. Dat is de 205 pk motor? Ik weet niet of die al te sluiten is. Bij elke wijziging schijnt het weer moeilijker voor een tuner te zijn om de klep af te sluiten. Rica was ook de eerste die mijn klep kon afsluiten. Was liever naar Fasttech gegaan, maar die kregen het nog niet voor elkaar.
Nee is de standaard 185 pk motor met een turbo

Geplaatst: 20.07.2011 - 16:02
door edraket
Heb ik ook, en afsluiten daarvan is geen probleem voor Rica.

Geplaatst: 20.07.2011 - 19:05
door lemmer
edraket schreef:Heb ik ook, en afsluiten daarvan is geen probleem voor Rica.
Is hij bij jou dan ook afgesloten, en wat was het effect?

Geplaatst: 20.07.2011 - 21:58
door edraket
Ja mijne is al een poosje dicht. Het effect is dat mijn inlaat nu brandschoon blijft ipv een vieze aangekoekte zooi. Verder merk je dat de motor iets langzamer op temperatuur komt in de winter omdat de uitlaatgassen ook worden gebruikt om de motor op te laten warmen.
Daarnaast is er niets van te merkern.

Geplaatst: 21.07.2011 - 14:28
door Thijs
As we speak wordt de modificatie met stalen kogeltje als het goed is gemonteerd. Ik zal wel een foto plaatsen als ik de auto weer terug heb.

(Sjeemig, zo'n V50 2.0D rijdt echt zeer goed!!!! (leenauto))

Geplaatst: 21.07.2011 - 14:33
door blastaway
Ja, zag er vandaag een staan bij de dealer (V50 2.0D) en was wel erg nbenieuwd naar de prestaties.

Geplaatst: 21.07.2011 - 15:37
door Thijs
Ik vraag me af of deze gechipt is? Dat zegt wel wat over de prestaties!