Pagina 3 van 3
Geplaatst: 21.07.2011 - 10:08
door edraket
Je kunt zien dat hij lekt als er onderaan de intercooler zich veel olie verzamelt. De olie zit dan meestal op het subframe in het midden aan de voorkant. Als die vettig is is de intercooler voor 99% zeker lek. Soms wil de koeler wel eens op een andere plek lek gaan, maar meestal onderaan.
Ook is de koeler aan de onderkant vaak opgebold.
Geplaatst: 21.07.2011 - 13:57
door rdkraker
Heb net even gekeken bovenop (kun je niet bij helaas) en van onder (plastic cover). Ik vind midden onderop de plastic cover (ter hoogte van de radiatoren dus zeg maar) een iets natte vettige plek. (naar mijn idee olie)
(zit op mn werk dus kan niet echt in mn pak onder de auto gaan liggen klussen

)
Er loopt toch geen olie maar lucht door de IC? Waarom zou er dan olie onder moeten hangen.. ? :s
Heb gisteren oliepeil gecheckt en dit is goed, terwijl er toch maanden (duizenden kms) niet is bijgevuld.
Dit zou dan wel weer kloppen met mijn idee dat dit probleem pas een paar weken speelt.
Zou die olie nog ergens anders vandaan kunnen komen of draagt dit alleen bij aan de mening dat het de IC is...?
Geplaatst: 21.07.2011 - 14:21
door Thijs
Ik denk dat het toch handig is om het aan de garage te vragen. Uit je bovenstaande reactie lees ik toch enig gebrek aan technische kennis.. No problem uiteraard, maar dan kan je zo op verkeerde voet komen qua diagnose.
De intercooler koelt de inlaat lucht nadat het door de turbo op druk gebracht is. Door dat op druk brengen wordt de lucht warm, en je wil het zo koel mogelijk naar je motor hebben. Dat heeft allemaal met rendement te maken.
Er loopt dus geen olie door de IC
Succes!
Geplaatst: 21.07.2011 - 14:26
door rdkraker
Gebrek aan technische kennis (op motorengebied althans

) klopt zeker. Dat er geen olie in de intercooler zou horen te zitten snap ik inmiddels

maar ik vraag me dan dus wel af waarom een kapotte intercooler te herkennen zou zijn aan olie onderop, tenzij er nog een ander probleem is waardoor er olie in de IC komt... ?
Geplaatst: 21.07.2011 - 15:54
door edraket
Strikt genomen hoort er inderdaad geen olie in een intercooler thuis, maar net als de inlaatbuizen hangt er altijd een drupje olie aan bij een turbo motor. Dat komt omdat er altijd wat olie de inlaat wordt meegevoerd vanuit oa de turbo. Als er ergens ene lekje zit komt daar de olie tevoorschijn. Als je de voorste beschermplaat weg haalt (2 boutjes aan de zijkant) kun je goed zien of de olie uit de intercooler komt.
Geplaatst: 21.07.2011 - 18:09
door rdkraker
Ik heb nog even beter gekeken (nog niet echt tijd gehad om eea open te maken) maar ik zie (zeg maar vanuit onder de voorbumper) de onderkant van de voorste radiator. Daarachter zie ik de onderkant van de tweede radiator (IC?) die idd in het midden naar beneden hangt (bol, zoals een hangbuik..

)
Edit; zit ook een hele laag olieachtige drab onderaan die rand ; lijkt mij vuil vermengd met olie. Volgens mij moet olie op die plek wel uit de ic komen want ik zie niet zo snel waar het anders vandaan zou moeten komen..?
Geplaatst: 21.07.2011 - 21:33
door edraket
Lijkt indrdaad wel op een lekke IC. Je zou voor de zekerheid nog even de inlaaslang (de rechter als je ervoor staat) los kunnen nemen en daar licht perslucht op zetten. Natuurlijk geen volle 6 bar, want dan kun je wellicht gelijk een nieuwe IC bestellen. De mijne heeft ook heel lang olie gelekt en bol gestaan zonder dat hij begon te lekken/sissen. Ik heb nooit een foutmelding gehad, dus het kan net zo goed wat anders zijn.
Geplaatst: 21.07.2011 - 22:10
door Turbodesk
Waarom laat je niet alleen de EGR softwarematig dichtzetten? Heb ik ook gedaan via Rica en kost nog geen 50 euro.
Je hoeft toch niet perse het vermogen op te schroeven om de EGR dicht te krijgen.
Geplaatst: 21.07.2011 - 23:05
door Thijs
Hoezit het met een alleen dicht gezette egr met de luchthoeveelheden, worden die ook veranderd in de berekeningen? Er wordt immers een luchtstroom afgesloten?
Geplaatst: 22.07.2011 - 11:21
door edraket
Uiteraard anders krijg je een foutmelding.
Geplaatst: 14.08.2011 - 09:09
door rdkraker
Update: intercooler idd helemaal naar de ... Boven en onderkant opengebarsten.
Lagertje erbij en remvoeringen... Apktje van ong 1200 eu. Rekening ligt er als ik thuis kom en dan kan ik meteen langs met de slippende magneetkoppeling vd airco (zie andere post)...
