HansEindhovenV70 schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom dit moet, heb je deze ruimte echt nodig om een draagarm te demonteren/monteren?
ja dat moet, ik heb het zonder gedaan, de draagarm krijg je wel op z'n plek gefrummeld, maar dan heeft de aandrijfas te veek spanning te verduren gehad en is de homokineet al z'n balletjes kwijt
aandrijfasbout loshalen en de as terugtikken,dan gebeurd er met de homokineet niets..
Geplaatst: 06.08.2012 - 20:09
door Gast
Ramon&Ramon schreef:
nauticbluepearl schreef:
HansEindhovenV70 schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom dit moet, heb je deze ruimte echt nodig om een draagarm te demonteren/monteren?
ja dat moet, ik heb het zonder gedaan, de draagarm krijg je wel op z'n plek gefrummeld, maar dan heeft de aandrijfas te veek spanning te verduren gehad en is de homokineet al z'n balletjes kwijt
aandrijfasbout loshalen en de as terugtikken,dan gebeurd er met de homokineet niets..
UIt ervaring weet ik dat bij het de- en monteren ongewild er toch spanning op komt, even vast zetten voorkomt een hoop ellende.
Geplaatst: 07.08.2012 - 17:18
door chalith
goed uitgelegd...prima zelf te doen!
Geplaatst: 07.08.2012 - 21:46
door sbv
chalith schreef:
goed uitgelegd...prima zelf te doen!
Ja en in de praktijk wil het allemaal net zo makkelijk los (not)
Geplaatst: 08.08.2012 - 09:03
door Oceanracer
Doeke Dobma schreef:Even for the record; ik heb vandaag bij de dealer nieuwe draagarmen gehaald. Ik ga ze zelf monteren. Ze kosten bruto 163,- ex per stuk, dus dat is 194 euro incl btw. Dit is zonder korting. Na wat lobbyen kon er 15% af, dan kosten ze 138,55 netto ex en dat is krap 165,- euro per stuk incl btw. En dat is dezelfde prijs als bij Parts4Swedes.nl, dus dan bestel ik het liever bij de dealer.
Artikelnummers:
- 30635230, R
- 30635229, L
Overigens waarschuwde de (monteur van de) dealer ook voor imitatie. Maarja, die preekt voor eigen parochie...
Ik vind die waarschuwing wel terecht, want imitatiedraagarmen is inderdaad troep! En ja, dan spreek ik uit eigen ervaring, geplaatst door een Volvospecialist.
Die draagbaren zijn bij Parts4Swedes wel fors duurder geworden, want ze waren altijd rond de € 105,00 per stuk, incl BTW.
Geplaatst: 08.08.2012 - 16:41
door V70 T5 assen
Die brug is wel handig met de nieuwe rubbers is het redelijk pittig om de draagarmen weer op hun plek te krijgen , ik zou het niet half onder de auto liggend op straat willen doen.
Scantech hoor ik minder geluiden over. Zoek een dealer met wat korting dan ben je er ook bij. Denk dat je ze dan ook wel voor 135 per stuk mee kan nemen
Geplaatst: 08.08.2012 - 23:40
door MarioC70
V70 T5 assen schreef:Die brug is wel handig met de nieuwe rubbers is het redelijk pittig om de draagarmen weer op hun plek te krijgen , ik zou het niet half onder de auto liggend op straat willen doen.
Meestal komt dat,door de verkeerde volgorde van monteren.
Eerst tegen het frame aanschroeven en dan de fuseekogel erin..
Niet andersom dus.
Geplaatst: 09.08.2012 - 07:46
door V70 T5 assen
Zo heb ik het ook gedaan , en ja de andere kant gaat sneller even de handigheid erin vinden .
Maar er is wel enige kracht voor nodig.
Geplaatst: 09.08.2012 - 10:48
door wim de jong
Een taxi (?) uitvoering kost bij Scandcar nog net geen € 100.......maar is dat ook wat?
Zijn die stugger, of juist soepeler?
Het is een HD uitvoering oftewel Heavy Duty, een stevigere uitvoering. Die zal niet soepeler zijn.
Re: Draagarmen voor vervangen
Geplaatst: 21.08.2014 - 00:14
door mightyspawn
Heb t laatst ook gedaan, gelukkig op de brug.
Idd eerst aan subframe vastzetten, voor je het weet draai je t schroefdraad krom van de arm doordat de bouten er scheef in draaien.
Verder kan ik aanraden een veerklem te gebruiken. Zodat de poten niet zo ver omlaag komen.
Daarnaast is een spanband ook wel handig om de benodigde ruimte te creeeren tussen arm en veerpoot.
Verder kunnen de fuseekogels nogal vast zitten in de veerpoot. Even het onderste deel van de veerpoot demonteren is wel aan te raden. Om de oude fusee er op de werkbank eruit te halen. Misschien was dat alleen een probleem bij die van mij. Meestal zitten ze wel wat vast, maar niet dat ze geperst zitten. Nieuwe gingen er ook niet zomaar even in.
Fuseekogels zou ik altijd bij voorbaat vervangen als je de armen doet. Die van ons zijn bijna 4 ton meegegaan haha. Alles was nog origineel.
Merken volgorde die ik altijd neem. Lemforder, Meyle, Moog/TRW