Hoi,
De voorste rubbers van mijn beiden draagarmen zijn niet meer goed voor de APK. Ik heb begrepen dat het vervangen van de draagarmen niet zo moeilijk is en goed zelf te doen.
Het gaat om een v70, 140 pk benzine, bouwjaar oktober 2002.
Heeft iemand ervaring?
Heeft iemand een beschrijving uit Vadis/Vida?
Alvast bedankt, Hans
Draagarmen voor vervangen
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Ik vond het toch een pittig klusje, vooral het loshalen van de aandrijfassen en natuurlijk weer monteren.
Baal er achteraf van dat ik mijn rubbers destijds niet heb vervangen door polyurethaan types............
Je gaat dit toch niet voor de deur proberen he? een brug heb je toch wel nodig hoor!
Baal er achteraf van dat ik mijn rubbers destijds niet heb vervangen door polyurethaan types............
Je gaat dit toch niet voor de deur proberen he? een brug heb je toch wel nodig hoor!
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Ik heb begrepen dat je van de aandrijfassen helemaal af moet blijven?! Dat het minder dan uur werk is per kant?
- bas850
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 30.01.2006 - 20:45
- Locatie: lelystad
Weet ook niet zeker of het bij een V70N hetzelfde werkt maar bij de classic en de 850 moest je alleen zorgen dat de aandrijfassen er niet uitschieten, dus de veerpoot vastzetten met een sjorband ofzo, anders heb je wel veel werk en smerig werk.
Volvo 850 2.5 20V Aut 1996 Silversand 217.500 km (Verkocht)
Volvo 945 LPT 1997 340000 km (verkocht)
Volvo V70 D Aut 1999 Zilver 333000 km (Total loss door een Ford die door rood reed)
Volvo V70 T5 Geartronic 2001 (verkocht)
Volvo V50 2.0D 2005 (verkocht)
Volvo XC90 2.5T (verkocht)
Volvo XC90 V8 Executive 2007
Volvo 945 LPT 1996 LPI Turquoise 392000 km
Volvo 945 LPT 1997 340000 km (verkocht)
Volvo V70 D Aut 1999 Zilver 333000 km (Total loss door een Ford die door rood reed)
Volvo V70 T5 Geartronic 2001 (verkocht)
Volvo V50 2.0D 2005 (verkocht)
Volvo XC90 2.5T (verkocht)
Volvo XC90 V8 Executive 2007
Volvo 945 LPT 1996 LPI Turquoise 392000 km
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
iemand die de procedure heeft?
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Voor 6 euro kun je Vadis aanschaffen op Marktplaats. Daarin staat alles beschreven.
Het is niet zo makkelijk als bij de 850 en de classic. Heb tot nu toe bij twee N's de draagarmen vervangen, waarbij de tweede keer de aandrijfas uit elkaar ging ](*,)
Bij mijn eigen wagen heb ik de standaard rubbers vervangen door powerflex rubbers. Geeft wel wat meer trillingen door in de wagen, maar rijdt heerlijk strak.
Het is niet zo makkelijk als bij de 850 en de classic. Heb tot nu toe bij twee N's de draagarmen vervangen, waarbij de tweede keer de aandrijfas uit elkaar ging ](*,)
Bij mijn eigen wagen heb ik de standaard rubbers vervangen door powerflex rubbers. Geeft wel wat meer trillingen door in de wagen, maar rijdt heerlijk strak.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hans,
Het kan bijna niet fout gaan. Wielen eraf, fuseekogel los, bouten aan subframe los en de draagarm er tussenuit halen. Nieuwe ertussen en klaar. Op naaqr de volgende kant. Inderdaad wel opletten dat je de veerpoten niet teveel aan buiten trekt anders trek je de homokineet los. Brug heb je zeker niet nodig, is wel makkelijk.
Het kan bijna niet fout gaan. Wielen eraf, fuseekogel los, bouten aan subframe los en de draagarm er tussenuit halen. Nieuwe ertussen en klaar. Op naaqr de volgende kant. Inderdaad wel opletten dat je de veerpoten niet teveel aan buiten trekt anders trek je de homokineet los. Brug heb je zeker niet nodig, is wel makkelijk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Homokineet valt toch alleen bij een handbak makkelijk uit elkaar. Tenminste dat is de ervaring van Elianmars en mij
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je kunt voor de zekerheid ook even de aandrijfas uit de fusee drukken, dan weet je zeker dat hij niet los schiet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Volgens mij kunnen die ook uit uit elkaar vallen.sbv schreef:Homokineet valt toch alleen bij een handbak makkelijk uit elkaar. Tenminste dat is de ervaring van Elianmars en mij
Ik heb toen de gok niet genomen en ze "geblokkeerd".
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Hoe kun je een en ander blokkeren Alex?
Met een stukje draad.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Is het dan nodig om de centrale moer (midden remschijf) los te draaien om de benodigde ruimte te krijgen?
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Ja deze (bout) moet los, waarna je de as naar binnen toe schuift, dan het draadje monteren en dan verder gaan met demonteren.
Als je dat niet doet gaat het geheid fout.
Wel een nieuwe bout monteren en een beetje locktite aan de spiebanen vd aandrijf as (omdat tikken tegen te gaan)
Als je dat niet doet gaat het geheid fout.
Wel een nieuwe bout monteren en een beetje locktite aan de spiebanen vd aandrijf as (omdat tikken tegen te gaan)
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Deze bout compleet eruit of is een stukjelosdraaien voldoende?
Waarom moet je de aandrijfas naar binnen schuiven?
Waarom moet je de aandrijfas naar binnen schuiven?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Ik begrijp niet zo goed waarom dit moet, heb je deze ruimte echt nodig om een draagarm te demonteren/monteren?
Ja, want je moet het fusee aan de kant kunnen trekken.
Centrale bout hoef je niet vervangen, beetje locktite en het is goed.
Centrale bout hoef je niet vervangen, beetje locktite en het is goed.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Het is wel een beetje lastig want de draagarm staat onder spanning (veerpoot uitgerekt)
Als je de fusee kogel los maakt dan komt de veerpoot naar buiten, en voor je weet valt er een kogel uit, als je de as niet los maakt.
1 boutje is toch zo gebeurt, maar de kogels terug op hun plek brengen is meer werk
Als je de fusee kogel los maakt dan komt de veerpoot naar buiten, en voor je weet valt er een kogel uit, als je de as niet los maakt.
1 boutje is toch zo gebeurt, maar de kogels terug op hun plek brengen is meer werk
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ik heb dit een half jaar geleden bij mijn S60 van 2001 gedaan. Ik heb toen een brug gehuurd bij een doe-het-zelf garage.
Het is al geschreven, maar zorg ervoor dat je de homokineet niet uit elkaar trekt, dat heb ik wel gedaan en het heeft me meerdere uren bloed, zweet, tranen en 'vloeken' gekost om die weer in elkaar te zetten.
Veiligheidshalve kun je het beste de centrale bout van het fuseehuis verwijderen, de verschillende delen van de aandrijfas goed 'borgen' zoals op de foto hierboven en de aandrijfas voorzichtig naar binnen tikken. Helemaal verwijderen is lastig als de draagarm nog vast zit aan de fuseekogel.
De draagarm zit 'onder spanning' en het kost daarom nogal wat moeite om deze van de fuseekogel af te krijgen. Een lang stuk pijp kan helpen, ik heb ook al eens iets gelezen van een spanband.
Er is al heel veel over geschreven, niet alleen op Volvo-forum, maar ook op diverse internationale forums; er is zelfs een YouTube filmpje. Google op "control arm replace V70" of S60 of S80 en je vind erg veel info.
Succes!
Het is al geschreven, maar zorg ervoor dat je de homokineet niet uit elkaar trekt, dat heb ik wel gedaan en het heeft me meerdere uren bloed, zweet, tranen en 'vloeken' gekost om die weer in elkaar te zetten.
Veiligheidshalve kun je het beste de centrale bout van het fuseehuis verwijderen, de verschillende delen van de aandrijfas goed 'borgen' zoals op de foto hierboven en de aandrijfas voorzichtig naar binnen tikken. Helemaal verwijderen is lastig als de draagarm nog vast zit aan de fuseekogel.
De draagarm zit 'onder spanning' en het kost daarom nogal wat moeite om deze van de fuseekogel af te krijgen. Een lang stuk pijp kan helpen, ik heb ook al eens iets gelezen van een spanband.
Er is al heel veel over geschreven, niet alleen op Volvo-forum, maar ook op diverse internationale forums; er is zelfs een YouTube filmpje. Google op "control arm replace V70" of S60 of S80 en je vind erg veel info.
Succes!
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???