slechte koude start D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Drewster
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 31.05.2008 - 22:12
Locatie: Nijmegen

Yep, er moet een slot op. Ik weet het natuurlijk niet zeker maar aangezien het slot op mijn huidige tankklepje stuk is blijft het knagen dat het vandalisme is...
Maar dat is weer een heel ander onderwerp...
momenteel betaal ik wegenbelasting voor:
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
Gebruikersavatar
Drewster
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 31.05.2008 - 22:12
Locatie: Nijmegen

Hij is weer gemaakt; er is een schone ruiltank ondergekomen, opvoerpomp en leidingen gereinigd, common rail en leidingen schoon gemaakt, brandstofpomp gereinigd, nieuw filter erop. Helaas waren alle injectoren overleden; geoxideerd. Die heb ik moeten vervangen door ruilexemplaren (gereinigd en getest).
Vandaag alle laatste onderdelen weer in elkaar gezet en na 5 pogingen liep hij weer! Als een zonnetje.
Oh ja, tankklepje en motortje ook vervangen.
Al met al een vreselijk dure grap maar ik heb veel kosten kunnen besparen door alles zelf te doen.
Tip van de Diesel service man (die me de injectoren leverde): eens per jaar een reinigingsmiddel in een volle tank gooien en na het leegrijden van de tank het brandstoffilter vervangen. Hou je het systeem vuil- en vooral vochtvrij mee.
momenteel betaal ik wegenbelasting voor:
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb vorige week ook een injector vervangen. Deze was ook behoorlijk geoxideerd. Ik heb hem vervangen omdat de auto slechter begon te starten en de retour donkerder van kleur was op deze verstuiver.
Hij is nu ook weer een stuk zuiniger nu (net als een jaar terug).

Weet je nu al wat het is geweest?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Drewster
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 31.05.2008 - 22:12
Locatie: Nijmegen

nee, de oxidatie van de injectoren wijzen in ieder geval op vocht, het schijnt ook dat veel vocht met diesel samen een smurrie gaat vormen. Ik weet echter niet waar het vandaan komt; kan een jarenlange ophoping van vocht zijn, slechte diesel getankt, vandalisme. Ik zal het verbruik ook eens bijhouden; was daar voor de reparatie best tevreden over 1:16,5. Kan het nog beter?
momenteel betaal ik wegenbelasting voor:
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

edraket schreef:Ik heb vorige week ook een injector vervangen. Deze was ook behoorlijk geoxideerd. Ik heb hem vervangen omdat de auto slechter begon te starten en de retour donkerder van kleur was op deze verstuiver.
Hij is nu ook weer een stuk zuiniger nu (net als een jaar terug).

Weet je nu al wat het is geweest?
Balen Edraket, je had zo gehoopt nu van alle problemen af te zijn...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Drewster schreef:nee, de oxidatie van de injectoren wijzen in ieder geval op vocht, het schijnt ook dat veel vocht met diesel samen een smurrie gaat vormen. Ik weet echter niet waar het vandaan komt; kan een jarenlange ophoping van vocht zijn, slechte diesel getankt, vandalisme. Ik zal het verbruik ook eens bijhouden; was daar voor de reparatie best tevreden over 1:16,5. Kan het nog beter?
1:16,5 is best ok dacht ik zo! Zou wellicht iets zuiniger kunnen, maar een hele km erbij denk ik haast niet..
Maar wel mooi dat alle problemen nu verholpen zijn! Kan je weer lekker sturen!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Tip van de Diesel service man (die me de injectoren leverde): eens per jaar een reinigingsmiddel in een volle tank gooien en na het leegrijden van de tank het brandstoffilter vervangen. Hou je het systeem vuil- en vooral vochtvrij mee.
Heeft die diesel service meneer ook verteld WAT of WELK reinigingsmiddel hij dan bedoelde?
Ik was onlangs bij de garage en daar was men redelijk lyrisch over spul van "Forte"? En als ik dat dan eens een beetje Google op zoek naar ervaringen van gebruikers zijn de meningen redelijk verdeeld. Ik ben persoonlijk enigszins bang dat de smeertroep vanuit de EGR vreselijke dingen in het blok gaat doen en, volgens hen die dat spul verkopen, zou het ook een reinigende werking hebben op het EGR gebeuren.

Wie o wie kan eens iets zinnigs vertellen over dit soort injectorreiniger of moet daar een nieuw topicje voor worden opgestart?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
blastaway
5th Gear member
Berichten: 2348
Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
Locatie: Maastricht

Ik geloof niet in die reinigers. Genoeg ellende met injectoren gehad in het verleden met verschillende auto's en die reiniger heeft nooit geholpen.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 273
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

Lijkt op bacterievorming in de diesel. In de watersport een veel voorkomend probleem. oorzaak? Water in de brandstof Het probleem wordt verergerd door bijmenging biodiesel. Bacterieen zijn gek op biodiesel. Er is helaas niet veel tegen te doen. Er zijn wel bacteriekillers in de handel maar die zou dan bij elke tank moeten bijvoegen. Voorzorgsmaatregelen zijn schone dieseltanken en auto bij langere stilstand met volletank wegzetten tegen condensvorming
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Gebruikersavatar
Drewster
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 31.05.2008 - 22:12
Locatie: Nijmegen

@Cygnus; klopt, dat vertelden ze bij Holl Dieselservice ook. Toevoegingen in de moderne diesel maken het ook nog eens hygroscopisch, trekt dus vocht aan. Hij raadde inderdaad Forte aan (@V70/2.4D/2003). Volgens hem zijn moderne diesels hypergevoelig voor allerlei vuiltjes en vochtjes. De prijs die we betalen voor veel PK's en een mooie loopcultuur!?
Daarnaast misschien wel vaker dan voorgeschreven het brandstoffilter vervangen, of in ieder geval leeg laten lopen. Dat is in ieder geval één plek waar water zich verzamelt.
Wat ik wel een misser vind aan de D5 is dat je de tank niet van onder kunt 'drainen'. Wil je hem leegmaken moet dus de hele tank er af. En dat is een k-klus, weet ik nu uit ervaring.
momenteel betaal ik wegenbelasting voor:
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Thijs schreef:
edraket schreef:Ik heb vorige week ook een injector vervangen. Deze was ook behoorlijk geoxideerd. Ik heb hem vervangen omdat de auto slechter begon te starten en de retour donkerder van kleur was op deze verstuiver.
Hij is nu ook weer een stuk zuiniger nu (net als een jaar terug).

Weet je nu al wat het is geweest?
Balen Edraket, je had zo gehoopt nu van alle problemen af te zijn...
Maar het is nog niet over. Vind de auto na de nieuwe injector niet zo mooi meer stationair meer lopen als voorheen. Verder vind ik dat de auto nog steeds wat speling heeft op de aandrijving. Denk aan motorsteunen. Weet wel dat na de 2 ton het fijne van een auto af begint te raken. Weet niet of ik de volgende auto nog zolang zal doorrijden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Niet een gevalletje van pech dan? Alles tegelijk? Ben het met je eens dat op een gegeven moment het nieuwe er af is, maar mijn vorige met 377K liep en reed echt niet als een oud lijk hoor! En had je voor het geld van onderhoud kunnen inruilen voor een auto met 100K minder op de teller? Denk het niet eigenlijk..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zit dit jaar al op 6000 euro onderhoud, dus denk dat je een eind in de richting komt!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Je denkt een auto te kunnen krijgen met 100K minder op de klok als die van jou met bijleggen van 6 ruggen?? Over het algemeen ben je de eerste drie al kwijt zodra je de zaak uit rijdt..

6000 is natuurlijk een heleboel geld, laat daar geen misverstand over ontstaan!!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het is ook 6k dit jaar! Heb de auto al drie jaar, en had een eind richting een auto kunnen gaan die bijna nieuw was toen ik deze kocht.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

6 K dit jaar???
Dank ik mijn V70 dat hij de afgelopen twee jaar (60 k en nu bijna 2 ton totaal) slechts één reguliere beurt met APK heeft gehad en daarnaast nieuwe remmerij achter als extra reparatie. Al met al 1000 euri's aan kosten.

@edraket: wat heeft die van jou gelopen en wat heb je allemaal precies voor gedoe gehad. Ik lees in elk geval iets van een injector.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zit nu op 245K. Heb het volgende gehad afgelopen jaar:
Beurt
Stuurkogels links en rechts
intercooler
stuurhuis
koppeling en vliegwiel
banden (18")
schijven en blokken rondom
1 verstuiver

Is toch niet heel abnormaal onderhoud lijkt me maar het is gewoon erg duur voor een Volvo.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

4*18" is duur. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden!
Stuurhuis en koppeling zijn echt domme pech. Mijn vorige had beiden nog origineel zitten, mankeerde niet veel aan.
Je hebt ook wel een beetje pech dat de banden en de schijven en blokken rondom en de koppeling op waren...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Stuurhuis, koppelin en vliegwiel is balen (en duur). Voor de rest is dit regulier onderhoud lijkt mij zo. Na deze investering kan hij ook weer een poosje mee, met andere woorden: afrijden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

V70/2.4D/2003 schreef:Stuurhuis, koppelin en vliegwiel is balen (en duur). Voor de rest is dit regulier onderhoud lijkt mij zo. Na deze investering kan hij ook weer een poosje mee, met andere woorden: afrijden.
koppeling en vliegwiel is mi. OOK regulier onderhoud,deze slijten immers
toch bij gebruik?
vwb. het stuurhuis,dat is iid pech,deze gaan doorgaans wel een autoleven
mee.
geen glans zonder wrijving
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”