Pagina 3 van 4

Geplaatst: 26.09.2011 - 09:37
door Drewster
Yep, er moet een slot op. Ik weet het natuurlijk niet zeker maar aangezien het slot op mijn huidige tankklepje stuk is blijft het knagen dat het vandalisme is...
Maar dat is weer een heel ander onderwerp...

Geplaatst: 06.10.2011 - 20:48
door Drewster
Hij is weer gemaakt; er is een schone ruiltank ondergekomen, opvoerpomp en leidingen gereinigd, common rail en leidingen schoon gemaakt, brandstofpomp gereinigd, nieuw filter erop. Helaas waren alle injectoren overleden; geoxideerd. Die heb ik moeten vervangen door ruilexemplaren (gereinigd en getest).
Vandaag alle laatste onderdelen weer in elkaar gezet en na 5 pogingen liep hij weer! Als een zonnetje.
Oh ja, tankklepje en motortje ook vervangen.
Al met al een vreselijk dure grap maar ik heb veel kosten kunnen besparen door alles zelf te doen.
Tip van de Diesel service man (die me de injectoren leverde): eens per jaar een reinigingsmiddel in een volle tank gooien en na het leegrijden van de tank het brandstoffilter vervangen. Hou je het systeem vuil- en vooral vochtvrij mee.

Geplaatst: 06.10.2011 - 20:52
door edraket
Ik heb vorige week ook een injector vervangen. Deze was ook behoorlijk geoxideerd. Ik heb hem vervangen omdat de auto slechter begon te starten en de retour donkerder van kleur was op deze verstuiver.
Hij is nu ook weer een stuk zuiniger nu (net als een jaar terug).

Weet je nu al wat het is geweest?

Geplaatst: 06.10.2011 - 21:07
door Drewster
nee, de oxidatie van de injectoren wijzen in ieder geval op vocht, het schijnt ook dat veel vocht met diesel samen een smurrie gaat vormen. Ik weet echter niet waar het vandaan komt; kan een jarenlange ophoping van vocht zijn, slechte diesel getankt, vandalisme. Ik zal het verbruik ook eens bijhouden; was daar voor de reparatie best tevreden over 1:16,5. Kan het nog beter?

Geplaatst: 06.10.2011 - 23:31
door Thijs
edraket schreef:Ik heb vorige week ook een injector vervangen. Deze was ook behoorlijk geoxideerd. Ik heb hem vervangen omdat de auto slechter begon te starten en de retour donkerder van kleur was op deze verstuiver.
Hij is nu ook weer een stuk zuiniger nu (net als een jaar terug).

Weet je nu al wat het is geweest?
Balen Edraket, je had zo gehoopt nu van alle problemen af te zijn...

Geplaatst: 06.10.2011 - 23:33
door Thijs
Drewster schreef:nee, de oxidatie van de injectoren wijzen in ieder geval op vocht, het schijnt ook dat veel vocht met diesel samen een smurrie gaat vormen. Ik weet echter niet waar het vandaan komt; kan een jarenlange ophoping van vocht zijn, slechte diesel getankt, vandalisme. Ik zal het verbruik ook eens bijhouden; was daar voor de reparatie best tevreden over 1:16,5. Kan het nog beter?
1:16,5 is best ok dacht ik zo! Zou wellicht iets zuiniger kunnen, maar een hele km erbij denk ik haast niet..
Maar wel mooi dat alle problemen nu verholpen zijn! Kan je weer lekker sturen!

Geplaatst: 07.10.2011 - 06:35
door V70/2.4D/2003
Tip van de Diesel service man (die me de injectoren leverde): eens per jaar een reinigingsmiddel in een volle tank gooien en na het leegrijden van de tank het brandstoffilter vervangen. Hou je het systeem vuil- en vooral vochtvrij mee.
Heeft die diesel service meneer ook verteld WAT of WELK reinigingsmiddel hij dan bedoelde?
Ik was onlangs bij de garage en daar was men redelijk lyrisch over spul van "Forte"? En als ik dat dan eens een beetje Google op zoek naar ervaringen van gebruikers zijn de meningen redelijk verdeeld. Ik ben persoonlijk enigszins bang dat de smeertroep vanuit de EGR vreselijke dingen in het blok gaat doen en, volgens hen die dat spul verkopen, zou het ook een reinigende werking hebben op het EGR gebeuren.

Wie o wie kan eens iets zinnigs vertellen over dit soort injectorreiniger of moet daar een nieuw topicje voor worden opgestart?

Geplaatst: 07.10.2011 - 07:12
door blastaway
Ik geloof niet in die reinigers. Genoeg ellende met injectoren gehad in het verleden met verschillende auto's en die reiniger heeft nooit geholpen.

Geplaatst: 07.10.2011 - 08:27
door Cygnus
Lijkt op bacterievorming in de diesel. In de watersport een veel voorkomend probleem. oorzaak? Water in de brandstof Het probleem wordt verergerd door bijmenging biodiesel. Bacterieen zijn gek op biodiesel. Er is helaas niet veel tegen te doen. Er zijn wel bacteriekillers in de handel maar die zou dan bij elke tank moeten bijvoegen. Voorzorgsmaatregelen zijn schone dieseltanken en auto bij langere stilstand met volletank wegzetten tegen condensvorming

Geplaatst: 07.10.2011 - 10:15
door Drewster
@Cygnus; klopt, dat vertelden ze bij Holl Dieselservice ook. Toevoegingen in de moderne diesel maken het ook nog eens hygroscopisch, trekt dus vocht aan. Hij raadde inderdaad Forte aan (@V70/2.4D/2003). Volgens hem zijn moderne diesels hypergevoelig voor allerlei vuiltjes en vochtjes. De prijs die we betalen voor veel PK's en een mooie loopcultuur!?
Daarnaast misschien wel vaker dan voorgeschreven het brandstoffilter vervangen, of in ieder geval leeg laten lopen. Dat is in ieder geval één plek waar water zich verzamelt.
Wat ik wel een misser vind aan de D5 is dat je de tank niet van onder kunt 'drainen'. Wil je hem leegmaken moet dus de hele tank er af. En dat is een k-klus, weet ik nu uit ervaring.

Geplaatst: 07.10.2011 - 13:37
door edraket
Thijs schreef:
edraket schreef:Ik heb vorige week ook een injector vervangen. Deze was ook behoorlijk geoxideerd. Ik heb hem vervangen omdat de auto slechter begon te starten en de retour donkerder van kleur was op deze verstuiver.
Hij is nu ook weer een stuk zuiniger nu (net als een jaar terug).

Weet je nu al wat het is geweest?
Balen Edraket, je had zo gehoopt nu van alle problemen af te zijn...
Maar het is nog niet over. Vind de auto na de nieuwe injector niet zo mooi meer stationair meer lopen als voorheen. Verder vind ik dat de auto nog steeds wat speling heeft op de aandrijving. Denk aan motorsteunen. Weet wel dat na de 2 ton het fijne van een auto af begint te raken. Weet niet of ik de volgende auto nog zolang zal doorrijden.

Geplaatst: 08.10.2011 - 00:03
door Thijs
Niet een gevalletje van pech dan? Alles tegelijk? Ben het met je eens dat op een gegeven moment het nieuwe er af is, maar mijn vorige met 377K liep en reed echt niet als een oud lijk hoor! En had je voor het geld van onderhoud kunnen inruilen voor een auto met 100K minder op de teller? Denk het niet eigenlijk..

Geplaatst: 08.10.2011 - 12:26
door edraket
Zit dit jaar al op 6000 euro onderhoud, dus denk dat je een eind in de richting komt!

Geplaatst: 08.10.2011 - 16:17
door Thijs
Je denkt een auto te kunnen krijgen met 100K minder op de klok als die van jou met bijleggen van 6 ruggen?? Over het algemeen ben je de eerste drie al kwijt zodra je de zaak uit rijdt..

6000 is natuurlijk een heleboel geld, laat daar geen misverstand over ontstaan!!

Geplaatst: 08.10.2011 - 17:40
door edraket
Het is ook 6k dit jaar! Heb de auto al drie jaar, en had een eind richting een auto kunnen gaan die bijna nieuw was toen ik deze kocht.

Geplaatst: 08.10.2011 - 17:59
door V70/2.4D/2003
6 K dit jaar???
Dank ik mijn V70 dat hij de afgelopen twee jaar (60 k en nu bijna 2 ton totaal) slechts één reguliere beurt met APK heeft gehad en daarnaast nieuwe remmerij achter als extra reparatie. Al met al 1000 euri's aan kosten.

@edraket: wat heeft die van jou gelopen en wat heb je allemaal precies voor gedoe gehad. Ik lees in elk geval iets van een injector.

Geplaatst: 08.10.2011 - 18:44
door edraket
Zit nu op 245K. Heb het volgende gehad afgelopen jaar:
Beurt
Stuurkogels links en rechts
intercooler
stuurhuis
koppeling en vliegwiel
banden (18")
schijven en blokken rondom
1 verstuiver

Is toch niet heel abnormaal onderhoud lijkt me maar het is gewoon erg duur voor een Volvo.

Geplaatst: 08.10.2011 - 18:48
door Thijs
4*18" is duur. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden!
Stuurhuis en koppeling zijn echt domme pech. Mijn vorige had beiden nog origineel zitten, mankeerde niet veel aan.
Je hebt ook wel een beetje pech dat de banden en de schijven en blokken rondom en de koppeling op waren...

Geplaatst: 08.10.2011 - 19:17
door V70/2.4D/2003
Stuurhuis, koppelin en vliegwiel is balen (en duur). Voor de rest is dit regulier onderhoud lijkt mij zo. Na deze investering kan hij ook weer een poosje mee, met andere woorden: afrijden.

Geplaatst: 08.10.2011 - 22:37
door toppertje
V70/2.4D/2003 schreef:Stuurhuis, koppelin en vliegwiel is balen (en duur). Voor de rest is dit regulier onderhoud lijkt mij zo. Na deze investering kan hij ook weer een poosje mee, met andere woorden: afrijden.
koppeling en vliegwiel is mi. OOK regulier onderhoud,deze slijten immers
toch bij gebruik?
vwb. het stuurhuis,dat is iid pech,deze gaan doorgaans wel een autoleven
mee.