Pagina 3 van 3
Geplaatst: 08.09.2011 - 20:33
door ivoandriessen
Ik had hem nog niet eerder gedaan, dit is dus, voor zover ik weet, het resultaat van bijna 380.000 km.
Als ik het zo begrijp valt dit dus nog wel mee, de ingang was nog redelijk schoon. Alhoewel, die heb ik volgens mij de laatste keer dat ik de buizen gedaan heb wel een beetje van onder af gedaan, toen is er ook aardig wat rommel uitgekomen..
Heb je die reiniging met Forte zelf gedaan??? Zou dat wellicht willen doen om de laatste resten vervuiling weg te krijgen.
Geplaatst: 09.09.2011 - 00:33
door sbv
Heb je geen problemen met lekkage van de brandstofleidingen etc. Mij was ooit verteld dat als je de boel los haalt dat je grote(re) kans op lekkage krijgt
Geplaatst: 09.09.2011 - 10:51
door Thijs
ivoandriessen, Nee, niet zelf gedaan. Is een vrij specialistisch klusje die je beter iemand kan laten doen met ervaring!
sbv, Dat is volgens mij de reden dat een dealer altijd na het loshalen van de brandstofleidingen nieuwe plaatst.
Geplaatst: 10.09.2011 - 08:52
door ivoandriessen
Ik heb de leidingen al vaker los gehad en nog nooit nieuwe geplaatst. Ook nog nooit lekkage gehad. Wil wel de leidingen vervangen als ik de laatste inspuiter vervang. Maar niet om bovenstaande reden, maar om die ook gewoon weer nieuw te hebben.
Ik heb inmiddels een spuitbus Forté Diesel Intake Cleaner weten te bemachtigen (na een kastje en muur verhaal). Straks even met wat hulp de boel in het inlaatspruitstuk vernevelen. De man bij de garage deed er heel laconiek over hoe zij dat spul gebruiken, dan twijfel je toch ook over het specialistische ervan

Geplaatst: 10.09.2011 - 11:50
door Thijs
Laat ik je vertellen dat de garage waar ik het gedaan heb meer dan 1 op hol geslagen dieselmotor heeft moeten reanimeren. Dat spul kan een dieselmotor ook op lopen, en eenmaal op hol niet meer te stoppen!!
Tip, weet waar je aan begint! Het is niet zo maar even in de inlaat spuiten!
Succes!
Geplaatst: 10.09.2011 - 15:03
door ivoandriessen
Toch wel

Maar met beleid.
Heb het vanochtend gedaan. Op de bus staat dat je met intervallen de vloeistof in moet spuiten, direct in het inlaatspruitstuk. De motor moet dan continue 2500 toeren maken.
Ik heb mijn vader achter het stuur gezet om de 2500 toeren aan te houden en heb zelf de vloeistof ingespoten. Iedere keer als ik wat inspoot dan hoorde je het toerental oplopen. Volgens mijn vader is die niet boven de 2900 uitgekomen. Ik heb ook steeds kleine beetjes ingespoten, op gehoor. Steeds als ik vond dat het toerental te ver ging stopte ik, het toerental nam dan ook geleidelijk af.
De spuitbus geeft aan dat je er ongeveer een kwartier over moet doen om de bus te legen. Dit is wel gelukt denk ik.
Enig puntje wat belangrijk is als je het zelf wilt doen. Zorg dat je oude kleding aan hebt of beschermde kleding. Aangezien je de buis naar het inlaatspruitstuk moet losmaken om in te kunnen spuiten en de motor gewoon 2500 toeren moet maken wordt er toch redelijk wat prut nog door de buis gespoten. Helaas in mijn geval om mijn goede kleding en de auto van mijn vader.....
Toen de spuitbus leeg was was het hele motorcompartiment voorzien van zwarte spetters uit de inlaatbuizen. Ik heb de motor dan ook maar meteen afgespoten bij de wasstraat. Motorreiniger erop, afspuiten met draaiende motor en thuis alle vochtige stukken en plasjes droogspuiten met de compressor. De boel is nu weer goed schoon, alleen nog even bijpoetsen met WD40.
Qua resultaat, de motor loopt een stuk rustiger en pakt sneller op bij gas geven. In combinatie met mijn terugezette tuning en nieuwe motorrubbers weer een genot om mee te rijden.
Geplaatst: 10.09.2011 - 15:24
door Thijs
Mooi dat het gelukt is! En je retrofit roetfilter? Die zit nu helemaal verstopt?
Wat bedoel je met de terug gezette tuning? Was deze verwijderd ofzo?
Geplaatst: 10.09.2011 - 16:01
door ivoandriessen
geen idee hoe het met het roetfilter is nu

Hoe kom je daar achter???
Tuning was inderdaad weg, heb bij de laatste beurt een can-bus update gehad. Hier zat ook het motormanagement tussen.