Pagina 3 van 6
Geplaatst: 23.09.2011 - 15:48
door Ramon&Ramon
Het probleem wordt veroorzaakt door bijmenging van dieselolie,in de meeste gevallen is het roetfilter de boosdoener,de reinigings temperatuur wordt in de meeste gevallen niet bereikt,veelal door tekorte stukken rijden.
Met als gevolg een hoger verbruik enz
Vandaag in de Telegraaf een artikel over roetfilters,ze gaan de subside en het verplicht stellen stoppen omdat er veel technische schade aan auto,s ontstaat.
Voor de bestelwagen sector gaat dat morgen al in.
Dus weer veel bla bla en weinig of geen resultaat.
Geplaatst: 23.09.2011 - 15:49
door Ramon&Ramon
Geplaatst: 23.09.2011 - 18:47
door Thijs
Ramon&Ramon, Bedankt voor je reply! Maar mag ik dan nu aannemen dat na de software update de problemen helemaal verholpen zijn? Of hebben we nog steeds te maken met diesel in de olie. Ik zie bij mij het oliepeil niet stijgen nl..
En kan ik uit je antwoord opmaken dat de problemen vooral zich voordoen met auto's waarmee korte stukken gereden worden?
Geplaatst: 23.09.2011 - 19:10
door Ramon&Ramon
Verkort de intervallen voor de olie wissel,dan is het al een stuk veiliger.
Geplaatst: 23.09.2011 - 19:34
door sanco
hmmm. dacht ik eindelijk een auto te hebben die 30k aan kon... heb je dit weer...

En dan nog hoofdprijs olie ook.. maar goed, beter een paar liter olie dan een dure kop revisie nietwaar, komen we ook wel weer overheen.
Hoe gaan de lease maatschappijen daar mee om? om gokken die dat de eerste 150k wel gaan lukken?
Geplaatst: 23.09.2011 - 19:42
door BartS
sanco schreef:hmmm. dacht ik eindelijk een auto te hebben die 30k aan kon... heb je dit weer...

En dan nog hoofdprijs olie ook.. maar goed, beter een paar liter olie dan een dure kop revisie nietwaar, komen we ook wel weer overheen.
Hoe gaan de lease maatschappijen daar mee om? om gokken die dat de eerste 150k wel gaan lukken?
Misschien verdisconteren ze het risico al in de leaseprijs als het op grote schaal gebeurt? Het juist in kaart brengen van kosten en het verwerken van ervaringscijfers is tenslotte waar ze geld mee verdienen.
Geplaatst: 23.09.2011 - 21:21
door Thijs
BartS schreef:sanco schreef:hmmm. dacht ik eindelijk een auto te hebben die 30k aan kon... heb je dit weer...

En dan nog hoofdprijs olie ook.. maar goed, beter een paar liter olie dan een dure kop revisie nietwaar, komen we ook wel weer overheen.
Hoe gaan de lease maatschappijen daar mee om? om gokken die dat de eerste 150k wel gaan lukken?
Misschien verdisconteren ze het risico al in de leaseprijs als het op grote schaal gebeurt? Het juist in kaart brengen van kosten en het verwerken van ervaringscijfers is tenslotte waar ze geld mee verdienen.
Ik denk dat ze die ervaring nu aan het opbouwen zijn, en voordat dit algemeen duidelijk is zullen ze de kosten van een aantal revisies moeten dragen helaas.. Wat zal dat met de leaseprijs doen?
En nog belangrijker, wat doet Volvo met deze toch wel serieuze problematiek...
@Ramon&ramon, thanks voor je reply! (Is dat ook wat Volvo aanraadt, of erkennen ze het probleem nog niet (echt))
Geplaatst: 24.09.2011 - 16:08
door MN-NL
Thijs schreef:En nog belangrijker, wat doet Volvo met deze toch wel serieuze problematiek...
Ik denk dat leasefirma's in dat soort gevallen meer coulance krijgen dan jij en ik als particulier kunnen verwachten...
Wij doen dan maar een extra oliewissel

(kan je gelijk de beurten nog wat verder uit elkaar trekken als die 30.000 - je houdt immers alle belangrijke zaken zelf al bij!)
Marc
Geplaatst: 24.09.2011 - 16:28
door Thijs
Wij doen dan maar een extra oliewissel (kan je gelijk de beurten nog wat verder uit elkaar trekken als die 30.000 - je houdt immers alle belangrijke zaken zelf al bij!)
Het zou te gek om los te lopen zijn als wij als particulier het onderhoud volgens het schema zouden doen en dan standaard voor een koprevisie komen te staan... Ik hoef als klant natuurlijk niet een eigen onderhoudsschema te gaan ontwikkelen voor mijn auto van ruim 50.000 euro?? Laat staan dat ik de dealer er op moet wijzen dat als dit niet gebeurd de boel in de soep loopt...
Geplaatst: 24.09.2011 - 20:01
door Gast
sanco schreef:hmmm. dacht ik eindelijk een auto te hebben die 30k aan kon... heb je dit weer...

En dan nog hoofdprijs olie ook.. maar goed, beter een paar liter olie dan een dure kop revisie nietwaar, komen we ook wel weer overheen.
Ik heb niet zo'n roetfilter, maar ook ik vervang de olie om de 15.000 km.
Ook het filter vervang ik dan, zo'n ding kost echt "niets".
Reden: ik rij redelijk veel korte afstanden.
Die dure Castrol gaat er bij mij niet in. Gewoon Eurol met dezelfde specificaties. Inkoop ± € 4,-
Geplaatst: 24.09.2011 - 20:10
door sbv
Net even gekeken, maar dan kom je op Euro Super Ultra II 0w30. Ik kwam zo snel 2 prijzen tegen ca 10 en ca 16 euro per liter, daar heb je ook de Castrol voor. Bulk inkoop is uiteraard wat anders, maar dan praat je bij Shell en Castrol ook over andere prijzen
Geplaatst: 24.09.2011 - 21:36
door edraket
Thijs schreef:
Het zou te gek om los te lopen zijn als wij als particulier het onderhoud volgens het schema zouden doen en dan standaard voor een koprevisie komen te staan... Ik hoef als klant natuurlijk niet een eigen onderhoudsschema te gaan ontwikkelen voor mijn auto van ruim 50.000 euro?? Laat staan dat ik de dealer er op moet wijzen dat als dit niet gebeurd de boel in de soep loopt...
Thijs, niet teveel panieken hoor. Ik heb dezelfde motor en sta nu op 245000 km. Nog geen problemen met de kop. Ik denk als dat het een structureel probleem zou zijn er veel meer meldingen van waren geweest.
Geplaatst: 24.09.2011 - 21:49
door sbv
Ik sta op bijna 265000 km, wel een 185 pk, maar goed. Mijn auto is ongeveer net zo oud als die van Ed
Geplaatst: 24.09.2011 - 22:03
door sanco
Denk ook nog steeds dat de gevallen hier, hoe vervelend ook, meer tot incidenten behoren, dan tot een regulier probleem. Overal komt zoiets voor, bijv. door materiaal fouten (zie bijv. topic V50 met de gebroken aandrijfas, lijkt me redelijk uniek)
Desondanks vind ik de problematiek van het verdunnen van de olie wel degelijk een serieus probleem. Het feit dat daarvoor terugroep acties zijn geweest zegt wat dat betreft genoeg. Of deze maatregelen in de praktijk afdoende zullen blijken te zijn, zal de tijd moeten leren. Voor nu lijkt het me niet onverstandig dat eigenaren, en zeker die in de risico groepen (veel korte afstanden of anderszins zware belastingen), niet op onderhoud (olie) bezuinigen. Als je ipv 30 k bij 20 k wisselt, kost je dat niet de kop, maar weet je in elk geval dat je zelf je voorzorgen hebt genomen. Een kop / turbo / vul zelf maar in revisie, kost je altijd veel meer.
Geplaatst: 24.09.2011 - 23:26
door Gast
sbv schreef:Net even gekeken, maar dan kom je op Euro Super Ultra II 0w30. Ik kwam zo snel 2 prijzen tegen ca 10 en ca 16 euro per liter, daar heb je ook de Castrol voor. Bulk inkoop is uiteraard wat anders, maar dan praat je bij Shell en Castrol ook over andere prijzen
Ik heb Eurol super lite 5W40 Full Synthetic. Ik heb nooit meer betaald dan 4 euro en ik koop niet meer dan 20 liter.
Moet binnenkort weer een paar liter kopen, dus zal het wel merken.
Geplaatst: 24.09.2011 - 23:33
door 945i
Ik gebruik een 10w40 half syntheet tegenwoordig voor de 2.5 10V, van Action, ben ik nu van de pot gerukt of gewoon slim bezig? (nog geen tientje voor 4 liter)
http://fotos.marktplaats.com/kopen/c/65 ... jhNw==.jpg
Geplaatst: 25.09.2011 - 11:14
door edraket
Dat gooi ik ook altijd in de 850 en hij loopt er prima op. MAar in de V70 D5? No Way!
Geplaatst: 25.09.2011 - 16:26
door Gast
Of je nu van de pot bent gerukt, kan ik vanaf hier niet zien.
Maar dat gooi ik zelfs niet in mijn Nissan..... Geen idee of het iets is, waar komt het vandaan?
Geplaatst: 25.09.2011 - 17:42
door Thijs
Er staan ook geen sprcificaties op toch? ECAE codering?
Geplaatst: 25.09.2011 - 18:01
door 945i
Van Action, en er staan specs op hoor, witte vlakje...Prima olie vind ik.