winterbandjes eronder, hmmm, aanhaalmoment?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Ik haak toch nog even in op de kopervet discussie.
Vorige week heb ik de winterbanden eronder gelegd. Omdat na een half jaar de bouten vaak erg vast zitten heb ik op advies een beetje kopervet op de bouten gesmeerd. De bouten nagetrokken met de momentsleutel.

Gisteren reed ik op de snelweg en hoorde een klapperend geluid. Vlak daarna voelde ik wat trillingen in m'n stuur. Het geluid werd minder/erger tijdens het sturen (wisselen van baan). Ik vertrouwde het toch echt niet en zette de auto stil op de vluchtstrook. Ik kon van het linkervoorwiel 3 van de 5 bouten met m'n vingers vastdraaien!!!
Meteen de sleutel uit de kofferbak gepakt en ze allemaal nog eens nagelopen.

Ik heb dit gisteravond besproken met een automonteur en hij raadde me inderdaad af om kopervet te gebruiken omdat de kans dan bestond dat de bouten los konden draaien. Dit weekend zal ik ze er dus een voor een uithalen en het overgebleven kopervet eraf halen. Daarna weer vastzetten met de momentsleutel.

Ik weet dat er 2 kampen zijn wat betreft het gebruik van kopervet, maar ik wilde jullie dit verhaal toch niet onthouden. Het gevoel wat ik kreeg in de auto is niet iets wat ik iemand zou willen toewensen....
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Kopervet op de bouten moet je ook heel spaarzaam gebruiken, geen klodders vet erop!

Trek die bouten stevig vast, en ze lopen nooit meer los. (ik heb dan weer weinig met een momentsleutel)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik gebruik altijd wat WD40. Worden ze (ook) weer wat schoner van. En ik heb nog nooit een losse wielbout gehad.

En heb je de andere wielen ook gecontroleerd? Het zou natuurlijk ook kunnen dat bij het monteren je net dat wiel niet hebt nagelopen met de momentsleutel...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
CoertVolvo
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 13.05.2011 - 16:44

abbabak1 schreef:@Edwin:
afhankelijk van tijd en temperatuur gaat er bij mij een staalborstel over de roest en een beetje verf (mixje hammerhite verdund met owatrololie)
Vervolgens gaat op de net niet droge verf ook nog een beetje vet of kruipolie zodat ik de volgende keer geen roest hoef te krabben.
Met het aantrekken van de bouten maak ik de verflaagdikte minimaal en bij demontage krijg ik alles weer goed los...
Zullen we gelijk de remschijven ook maar even poetsen?
Wat een onzin, licht invetten is al jaren een beproefde methode!
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

CoertVolvo schreef:
abbabak1 schreef:...
Zullen we gelijk de remschijven ook maar even poetsen?
Wat een onzin, licht invetten is al jaren een beproefde methode!
[grappenmodus] De remschijven moet je even invetten ook met kopervet, slijten ze vele male minder van.[/grappenmodus]

Ik monteer de bouten bij voorkeur ook altijd terug met een veegje kopervet op de schroefdraad en een goed afgestelde momentsleutel(dan wel weer niet jaarlijks geijkt) en met deze methode nooit problemen gehad met loskrijgen van de bouten dan wel loslopende wielmoeren.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Oceanracer schreef:Ik gebruik altijd wat WD40. Worden ze (ook) weer wat schoner van. En ik heb nog nooit een losse wielbout gehad.

En heb je de andere wielen ook gecontroleerd? Het zou natuurlijk ook kunnen dat bij het monteren je net dat wiel niet hebt nagelopen met de momentsleutel...
Ik heb op de vluchtstrook natuurlijk alle bouten gecontoleerd. Vandaag de bouten er 1 voor 1 uitgedraaid, schoongemaakt met WD40 en een staalborsteltje en weer vastgedraaid met een momentsleutel.
Ik zal ze komende week na een ritje nog eens controleren. Helemaal vrij van het kopervet krijg ik ze natuurlijk niet want er zit altijd nog wat in het schroefdraad van de naaf. Hopelijk blijven ze nu mooi zitten!
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gast

Ik hoorde het gisteren nog van een kennis met een S60, dat zijn wielbouten een keer los gelopen waren.
Ik hielp hem gisteren even met het wisselen naar winterbanden, op de bouten zat geen drupje vet, ze waren zelfs roestig.
Ze zijn (nu) vast gezet met 130 Nm.
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Ik denk toch dat het niet het likje vet geweest is, maar dat het wiel LV ofwel vergeten is bij het natrekken, ofwel niet helemaal lekker op de naaf heeft gelegen. In het tweede geval trek je stilstaand wel netjes de wielbouten op moment aan, zit echter het wiel alweer los als je een paar meter gaat rijden. Met jouw ervaring als gevolg....

Moraal: iets met moeders en een porseleinkast, of zoiets - gelukkig is er verder niets gebeurd!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat lijkt mij ook het meest voor de hand liggende, omdat anders de drie andere wielen ook losse bouten zouden hebben.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

AlexV70 schreef:Ik hoorde het gisteren nog van een kennis met een S60, dat zijn wielbouten een keer los gelopen waren.
Ik hielp hem gisteren even met het wisselen naar winterbanden, op de bouten zat geen drupje vet, ze waren zelfs roestig.
Ze zijn (nu) vast gezet met 130 Nm.
140 Nm is de waarde die Volvo opgeeft. Daar heb ik ze zelf ook mee vastgezet. En met wat lagervet ertussen. Werkt perfect.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Morgenavond gaan de 16''mimas met vredestein snowtracs d'r onder.
Ik hoop dan niet voor verrasingen te staan.
Al jaren gebruik ik een beetje kopervet en zal dit ook nu doen, de wielen haal ik aan met een moment van 140nm.
205 is naar mijn idee de meest ideaale winterband, smal voor een snelle afvoer van de sneeuw, en breed genoeg om mijn ruim 1600 kg wegende bak op de weg te houden.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Ik weet zeker dat ik alle bouten goed heb nagetrokken. Ben altijd erg precies in dat soort dingen. Al begin ik nu natuurlijk te twijfelen.
Misscchien heeft de velg inderdaad niet goed op de naaf gezeten..... Hopelijk is dat nu wel het geval, ik heb de auto nameljik niet opnieuw opgekrikt. Maar met inmiddels dik 350 kilometer gereden en 3 keer alle bouten nagelopen moet dat nu bijna wel goed zijn.
Verder nog steeds erg bij met m'n D5. 332K and still counting...
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het zou de enige verklaring kunnen zijn dat alle andere bouten nog wel vast zaten. Zelf schuur ik de naaf altijd ietsjes op, zodat het wiel gemakkelijk over de naaf heen schuift.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Zo, we hebben ze er weer onder liggen...
Wat me alleen opviel, is dat aan de linkerkant moet je ver krikken om het achterwiel los van de grond te krijgen. Aan de rechterkant lukte het niet in een keer, omdat het achterwiel wel, maar het voorwiel niet los kwam van de grond...

Uiteindelijk de krik maar onder het subframe gezet en zo het voorwiel verwisseld.. als dit puur door de gewichtsverdeling van de auto komt, dan zit daar in de basis wel een behoorlijke onbalans in...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Het is je wel opgevallen dat er aan elke kant 2 krikpunten onder de auto zitten, zo'n 25 cm uit elkaar....

(Gebruik je de linkse (dus links de voorste, rechts de achterste) dan krijg je precies het beschreven effect .....)

Marc
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

MN-NL schreef:Het is je wel opgevallen dat er aan elke kant 2 krikpunten onder de auto zitten, zo'n 25 cm uit elkaar....

(Gebruik je de linkse (dus links de voorste, rechts de achterste) dan krijg je precies het beschreven effect .....)

Marc
Huh? er zit bij mij centraal onder de B stijl een krikpunt aan elke zijde... :roll: Dit was bij mijn vorige V70 ook al zo. Dat er wat verschil is tussen wanneer voor en achter loskomen ben ik wel gewend, maar niet dat het per kant zo sterk verschilt...

Maakt verder ook niet uit, het winterrubber ligt er weer onder, dus laat die sneeuw en vorst maar komen!
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10705
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Bij mij gaat de krik achter onder de trekhaak. De hele kont de lucht in werkt prima, en voor onder het subframe.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Quota schreef:
MN-NL schreef:Het is je wel opgevallen dat er aan elke kant 2 krikpunten onder de auto zitten, zo'n 25 cm uit elkaar....

(Gebruik je de linkse (dus links de voorste, rechts de achterste) dan krijg je precies het beschreven effect .....)

Marc
Huh? er zit bij mij centraal onder de B stijl een krikpunt aan elke zijde... :roll: Dit was bij mijn vorige V70 ook al zo. Dat er wat verschil is tussen wanneer voor en achter loskomen ben ik wel gewend, maar niet dat het per kant zo sterk verschilt...

Maakt verder ook niet uit, het winterrubber ligt er weer onder, dus laat die sneeuw en vorst maar komen!
Ik zou nog meer eens heel goed kijken... :wink:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Afbeelding
Dit lood hoort natuurlijk niet, dus dat eerst maar even verwijderen.
Ik heb nu plaklood, en dat hoort op lichtmetaal vind ik.
Morgen avond maar even plaatsen dus
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als een bandenboer mijn velgen ooit vernielt met dit soort bagger, verwacht ik grote problemen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”