Pagina 3 van 5
Geplaatst: 19.11.2011 - 12:35
door Musicus
Ik haak toch nog even in op de kopervet discussie.
Vorige week heb ik de winterbanden eronder gelegd. Omdat na een half jaar de bouten vaak erg vast zitten heb ik op advies een beetje kopervet op de bouten gesmeerd. De bouten nagetrokken met de momentsleutel.
Gisteren reed ik op de snelweg en hoorde een klapperend geluid. Vlak daarna voelde ik wat trillingen in m'n stuur. Het geluid werd minder/erger tijdens het sturen (wisselen van baan). Ik vertrouwde het toch echt niet en zette de auto stil op de vluchtstrook. Ik kon van het linkervoorwiel 3 van de 5 bouten met m'n vingers vastdraaien!!!
Meteen de sleutel uit de kofferbak gepakt en ze allemaal nog eens nagelopen.
Ik heb dit gisteravond besproken met een automonteur en hij raadde me inderdaad af om kopervet te gebruiken omdat de kans dan bestond dat de bouten los konden draaien. Dit weekend zal ik ze er dus een voor een uithalen en het overgebleven kopervet eraf halen. Daarna weer vastzetten met de momentsleutel.
Ik weet dat er 2 kampen zijn wat betreft het gebruik van kopervet, maar ik wilde jullie dit verhaal toch niet onthouden. Het gevoel wat ik kreeg in de auto is niet iets wat ik iemand zou willen toewensen....
Geplaatst: 19.11.2011 - 12:40
door 945i
Kopervet op de bouten moet je ook heel spaarzaam gebruiken, geen klodders vet erop!
Trek die bouten stevig vast, en ze lopen nooit meer los. (ik heb dan weer weinig met een momentsleutel)
Geplaatst: 19.11.2011 - 12:56
door Oceanracer
Ik gebruik altijd wat WD40. Worden ze (ook) weer wat schoner van. En ik heb nog nooit een losse wielbout gehad.
En heb je de andere wielen ook gecontroleerd? Het zou natuurlijk ook kunnen dat bij het monteren je net dat wiel niet hebt nagelopen met de momentsleutel...
Geplaatst: 19.11.2011 - 19:25
door CoertVolvo
abbabak1 schreef:@Edwin:
afhankelijk van tijd en temperatuur gaat er bij mij een staalborstel over de roest en een beetje verf (mixje hammerhite verdund met owatrololie)
Vervolgens gaat op de net niet droge verf ook nog een beetje vet of kruipolie zodat ik de volgende keer geen roest hoef te krabben.
Met het aantrekken van de bouten maak ik de verflaagdikte minimaal en bij demontage krijg ik alles weer goed los...
Zullen we gelijk de remschijven ook maar even poetsen?
Wat een onzin, licht invetten is al jaren een beproefde methode!
Geplaatst: 20.11.2011 - 00:08
door Fat Rat
CoertVolvo schreef:abbabak1 schreef:...
Zullen we gelijk de remschijven ook maar even poetsen?
Wat een onzin, licht invetten is al jaren een beproefde methode!
[grappenmodus] De remschijven moet je even invetten ook met kopervet, slijten ze vele male minder van.[/grappenmodus]
Ik monteer de bouten bij voorkeur ook altijd terug met een veegje kopervet op de schroefdraad en een goed afgestelde momentsleutel(dan wel weer niet jaarlijks geijkt) en met deze methode nooit problemen gehad met loskrijgen van de bouten dan wel loslopende wielmoeren.
Geplaatst: 20.11.2011 - 13:20
door Musicus
Oceanracer schreef:Ik gebruik altijd wat WD40. Worden ze (ook) weer wat schoner van. En ik heb nog nooit een losse wielbout gehad.
En heb je de andere wielen ook gecontroleerd? Het zou natuurlijk ook kunnen dat bij het monteren je net dat wiel niet hebt nagelopen met de momentsleutel...
Ik heb op de vluchtstrook natuurlijk alle bouten gecontoleerd. Vandaag de bouten er 1 voor 1 uitgedraaid, schoongemaakt met WD40 en een staalborsteltje en weer vastgedraaid met een momentsleutel.
Ik zal ze komende week na een ritje nog eens controleren. Helemaal vrij van het kopervet krijg ik ze natuurlijk niet want er zit altijd nog wat in het schroefdraad van de naaf. Hopelijk blijven ze nu mooi zitten!
Geplaatst: 20.11.2011 - 13:52
door Gast
Ik hoorde het gisteren nog van een kennis met een S60, dat zijn wielbouten een keer los gelopen waren.
Ik hielp hem gisteren even met het wisselen naar winterbanden, op de bouten zat geen drupje vet, ze waren zelfs roestig.
Ze zijn (nu) vast gezet met 130 Nm.
Geplaatst: 20.11.2011 - 13:54
door MN-NL
Ik denk toch dat het niet het likje vet geweest is, maar dat het wiel LV ofwel vergeten is bij het natrekken, ofwel niet helemaal lekker op de naaf heeft gelegen. In het tweede geval trek je stilstaand wel netjes de wielbouten op moment aan, zit echter het wiel alweer los als je een paar meter gaat rijden. Met jouw ervaring als gevolg....
Moraal: iets met moeders en een porseleinkast, of zoiets - gelukkig is er verder niets gebeurd!
Geplaatst: 20.11.2011 - 14:58
door Oceanracer
Dat lijkt mij ook het meest voor de hand liggende, omdat anders de drie andere wielen ook losse bouten zouden hebben.
Geplaatst: 20.11.2011 - 15:02
door Turbodesk
AlexV70 schreef:Ik hoorde het gisteren nog van een kennis met een S60, dat zijn wielbouten een keer los gelopen waren.
Ik hielp hem gisteren even met het wisselen naar winterbanden, op de bouten zat geen drupje vet, ze waren zelfs roestig.
Ze zijn (nu) vast gezet met 130 Nm.
140 Nm is de waarde die Volvo opgeeft. Daar heb ik ze zelf ook mee vastgezet. En met wat lagervet ertussen. Werkt perfect.
Geplaatst: 20.11.2011 - 15:13
door w.stif
Morgenavond gaan de 16''mimas met vredestein snowtracs d'r onder.
Ik hoop dan niet voor verrasingen te staan.
Al jaren gebruik ik een beetje kopervet en zal dit ook nu doen, de wielen haal ik aan met een moment van 140nm.
205 is naar mijn idee de meest ideaale winterband, smal voor een snelle afvoer van de sneeuw, en breed genoeg om mijn ruim 1600 kg wegende bak op de weg te houden.
Geplaatst: 20.11.2011 - 16:33
door Musicus
Ik weet zeker dat ik alle bouten goed heb nagetrokken. Ben altijd erg precies in dat soort dingen. Al begin ik nu natuurlijk te twijfelen.
Misscchien heeft de velg inderdaad niet goed op de naaf gezeten..... Hopelijk is dat nu wel het geval, ik heb de auto nameljik niet opnieuw opgekrikt. Maar met inmiddels dik 350 kilometer gereden en 3 keer alle bouten nagelopen moet dat nu bijna wel goed zijn.
Verder nog steeds erg bij met m'n D5. 332K and still counting...
Geplaatst: 20.11.2011 - 17:09
door Oceanracer
Het zou de enige verklaring kunnen zijn dat alle andere bouten nog wel vast zaten. Zelf schuur ik de naaf altijd ietsjes op, zodat het wiel gemakkelijk over de naaf heen schuift.
Geplaatst: 21.11.2011 - 15:42
door Quota
Zo, we hebben ze er weer onder liggen...
Wat me alleen opviel, is dat aan de linkerkant moet je ver krikken om het achterwiel los van de grond te krijgen. Aan de rechterkant lukte het niet in een keer, omdat het achterwiel wel, maar het voorwiel niet los kwam van de grond...
Uiteindelijk de krik maar onder het subframe gezet en zo het voorwiel verwisseld.. als dit puur door de gewichtsverdeling van de auto komt, dan zit daar in de basis wel een behoorlijke onbalans in...
Geplaatst: 21.11.2011 - 15:46
door MN-NL
Het is je wel opgevallen dat er aan elke kant 2 krikpunten onder de auto zitten, zo'n 25 cm uit elkaar....
(Gebruik je de linkse (dus links de voorste, rechts de achterste) dan krijg je precies het beschreven effect .....)
Marc
Geplaatst: 21.11.2011 - 16:53
door Quota
MN-NL schreef:Het is je wel opgevallen dat er aan elke kant 2 krikpunten onder de auto zitten, zo'n 25 cm uit elkaar....
(Gebruik je de linkse (dus links de voorste, rechts de achterste) dan krijg je precies het beschreven effect .....)
Marc
Huh? er zit bij mij centraal onder de B stijl een krikpunt aan elke zijde... :roll: Dit was bij mijn vorige V70 ook al zo. Dat er wat verschil is tussen wanneer voor en achter loskomen ben ik wel gewend, maar niet dat het per kant zo sterk verschilt...
Maakt verder ook niet uit, het winterrubber ligt er weer onder, dus laat die sneeuw en vorst maar komen!
Geplaatst: 21.11.2011 - 17:10
door Hans oet Twent
Bij mij gaat de krik achter onder de trekhaak. De hele kont de lucht in werkt prima, en voor onder het subframe.
Geplaatst: 21.11.2011 - 18:20
door Oceanracer
Quota schreef:MN-NL schreef:Het is je wel opgevallen dat er aan elke kant 2 krikpunten onder de auto zitten, zo'n 25 cm uit elkaar....
(Gebruik je de linkse (dus links de voorste, rechts de achterste) dan krijg je precies het beschreven effect .....)
Marc
Huh?
er zit bij mij centraal onder de B stijl een krikpunt aan elke zijde... :roll: Dit was bij mijn vorige V70 ook al zo. Dat er wat verschil is tussen wanneer voor en achter loskomen ben ik wel gewend, maar niet dat het per kant zo sterk verschilt...
Maakt verder ook niet uit, het winterrubber ligt er weer onder, dus laat die sneeuw en vorst maar komen!
Ik zou nog meer eens heel goed kijken...

Geplaatst: 21.11.2011 - 22:29
door w.stif

Dit lood hoort natuurlijk niet, dus dat eerst maar even verwijderen.
Ik heb nu plaklood, en dat hoort op lichtmetaal vind ik.
Morgen avond maar even plaatsen dus
Geplaatst: 21.11.2011 - 22:33
door Oceanracer
Als een bandenboer mijn velgen ooit vernielt met dit soort bagger, verwacht ik grote problemen!