Pagina 3 van 3
Geplaatst: 25.01.2012 - 21:46
door driessie
egr afsluiten heeft helemaal geen zin mbt het roetfilter alle uitlaatgassen gaan door je roetfilter het is wel verstandig om deze te vervangen omdat de als het filter dicht slaat de gevolgen wat duurder zijn als ff n roetfilter wissel gevolgen waar je aan denken o a defecte turbo enz
hoe wil je een roetfilter software matig uitzetten?? terwijl hier alle uitlaatgassen door gaan haha bypass openen???
Heeft er iemand ervaring met het uitprogrammeren van een roetfilter bij een 2.0D MY 2009? Ik heb bij RICA geinformeerd, zij kunnen het (nog) niet.
________________
Hee
Geplaatst: 25.01.2012 - 21:55
door V70RO
Softwarematig wegschrijven en filter uiteraard verwijderen en vervangen voor een pijp of open slijpen en leeghalen. Alleen software heeft inderdaad weinig nut.
Geplaatst: 10.02.2012 - 11:35
door 70V
Dat snap ik, het is ook mijn bedoeling om het roetfilter leeg te halen en uit te programmeren. Ik heb nu 3 tuners gesproken waaronder rica. Ik krijg van allen hetzelfde antwoord. Ze hebben (nog) niet de beschikking over de source code van Bosch om het roetfiltergedeelte uit te programmeren. Ze kunnen de ecu wel foppen door de sensoren van het roetfilter via een dummy de juiste waardes te laten doorgeven, maar het regenereren blijft de ecu gewoon doen ondanks de juiste roetfilterwaardes. Wanneer het roetfilter dan leeggehaald is zie je tijdens het regenereren enorme roetpluimen achter de auto...
Ik hoop dat er snel een tuner is die een oplossing kan bieden want zoals Volvo de 2.0d aan de milieueisen heeft aangepast vind ik niet gelukkig: brandstofverbruik is +/- 20% hoger dan dezelfde motor zonder roetfilter en over 10.000 km stijgt het oliepeil met minstens 0,5 liter doordat er diesel in het Carter terecht komt. Dus als er iemand is die het gelukt is om het roetfilter succesvol te verwijderen, ik hou me van harte aanbevolen
Geplaatst: 10.02.2012 - 14:49
door MarioC70
Zonder roetfilter krijg je geen apk goedkeuring meer en zeer zeker vanaf 1 april 2012 niet.
Belasting technies kom je bij een apk keuring in de problemen,het wordt gelijk doorgegeven aan RDW en aan de belastingdienst,hou daar wel rekening mee.
Geplaatst: 16.02.2012 - 22:39
door driessie
en vervolgens is het uitlaat systeem berekend met roetfilter dit levert een bepaalde luchtweerstand op na je turbo
je hebt de lucht druk aan de inlaat kant van je turbo en de uitlaat kant verander je dat in je uitlaat systeem verslijt de turbo veel sneller door scheve belasting. ff n extreem voorbeeld: "open uitlaat zonder nix demper en zo" (lekker veel lawaai) word het lager van de turbo scheef belast namelijk alleen een weerstand aan de inlaat kant gaat de levensduur veel sneller achteruit een uitlaat moet ook weerstand hebben 2 krachten op de turbo as, word de as gelijk belast.
ook ff aan denken