Vandaag bij de volvo dealer niham den haag geweest om een afspraak te plannen voor het vervangen van mijn distributieriem. Volgens volvo was bij 240000km (wat ik van de zomer haal) ook mijn roetfilter nodig aan vervanging toe. Hij stelde voor om alles in 1x te doen, wat mij een slordige 1800 euro zou kosten. Toen ik opmerkte dat ik net zo goed mijn egr klep kan laten afsluiten zei de beste man dat dit wel kan, en dat dan je roetfilter niet meer vies wordt, maar dat dit wel ten koste gaat van je katalysator, omdat die dan vies wordt en vervangen dient te worden uiteindelijk?..
nou is mijn vraag....gezien alle topics over egr kleppen etc...is dat ook echt zo, want ik heb daar nooit iemand over gehoord in alle discussies over egr kleppen.
Afijn, heb besloten om het onderhoud in 2x te doen..nu de riem, voorjaar/zomer het roetfilter en hebben de kinderen toch nog een kerstkadootje.
Roetfilter vervangen
-
- 2nd Gear member
Ook ik ben benieuwd naar het antwoord op jouw vraag.
Zou het ook mogelijk zijn om het roetfilter er tussenweg te laten halen en de computer te trucken?
Zou het ook mogelijk zijn om het roetfilter er tussenweg te laten halen en de computer te trucken?

[ VOLVO FOR LIVE ]
-
- 3rd Gear member
Er zijn welgestelde mensen die het netjes bij de dealer kunnen laten doen. Voor die 1800 euro zal naast de distributieriem ook de rollen en de waterpomp inbegrepen zijn. ik heb ook bij mijn volvo bij de 240.000 beurt de riem en rollen met de pomp laten vervangen. De onderdelen waren totaal €198,60 incl. btw. Arbeid 3x €50,00 dus totaal €350,00 incl.btw Roetfilter heb ik (gelukkig) niet.
Beurten geeft ik zelf. Elke 7.500 km nieuwe olie en filter, totaal € 24,00
Zo gaat de turbo normaal gesproken 500.000 km mee
Beurten geeft ik zelf. Elke 7.500 km nieuwe olie en filter, totaal € 24,00
Zo gaat de turbo normaal gesproken 500.000 km mee
-
- 4th Gear member
- Contacteer:
Dit lukt. Kost +/-500 dacht ik.emielkosse schreef:Ook ik ben benieuwd naar het antwoord op jouw vraag.
-
- 7th Gear member
Je hebt dan wel een probleem bij een APK keurring.
- V50-Mart
- 4th Gear member
is dat zo? waarom heb je dan een apk probleem? er zijn toch genoeg diesels zonder filter? of is dat vanaf een bepaald bouwjaar verplicht?
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
je bent scherrup... er is ooit een subsidie uitgekeerd en de status is op het kenteken aangepast, dan moet je voldoen aan het kenteken.
Staat er bij www.rdw.nl een roetfiltervermelding moet je het ook hebben, anders is het idd apk afkeur
Staat er bij www.rdw.nl een roetfiltervermelding moet je het ook hebben, anders is het idd apk afkeur
Volvo for life
Je roetfilter blijft gewoon zichtbaar maar wordt gewoon software matig verwijderd. Geen problemen bij de keuring.
- V50-Mart
- 4th Gear member
Mijn roetfilter is aan de beurt bij 240000km volgens volvo. Dat gaat me ver boven de 1000 euro kosten. Aangezien ik nu op 225000km zit, en dus nog even te gaan heb vraag ik me af of ik niet beter nu mijn EGR klep kan laten afsluiten?
- voorkomt dit dat mijn filter nog viezer wordt, en ik er dus langer mee kan rijden?
- Als de EGR klep wordt afgesloten, dan moet hij ook software matig "" uit" gezet worden om meldingen op bc te voorkomen, kan dit alleen bij volvo gedaan worden?
- heeft het nou wel of geen gevolgen voor de katalysator?
- Gaat de BC bij 240000km evengoed roepen dat mijn filter vol is en moet worden vervangen, of is dit echt sensor werk?
- voorkomt dit dat mijn filter nog viezer wordt, en ik er dus langer mee kan rijden?
- Als de EGR klep wordt afgesloten, dan moet hij ook software matig "" uit" gezet worden om meldingen op bc te voorkomen, kan dit alleen bij volvo gedaan worden?
- heeft het nou wel of geen gevolgen voor de katalysator?
- Gaat de BC bij 240000km evengoed roepen dat mijn filter vol is en moet worden vervangen, of is dit echt sensor werk?
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
-
- 2nd Gear member
Ik zou de egr klep af laten doppen en de stekker eruit trekken en vochtvrij afsluiten, bij sommige geeft ie dan een melding hiervoor kun je naar de dealer gaan of dit softwarematig te laten verhelpen. Vroeg of laat krijg je toch wel problemen met je egr klep, bijv. dat deze half blijft hangen waardoor een deel van je uitlaatgassen weer door je inlaattraject terug je motor in gestuurd worden met als gevolg vermogensverlies, je auto loopt minder lekker etc. Wat de roetfilter betreft: mijn vader heeft dezelfde motor erin als jij en had het probleem dat het oliepeil veel te hoog was. Dit kwam doordat de regeneratievloeistof op was. Zonder deze vloeistof bereikt je roetfilter niet de juiste temperatuur om z'n roet te verbranden, met als gevolg dat hij telkens probeert te regenereren maar dit mislukt steeds door gebrek aan regeneratievloeistof. Tijdens de regeneratie gaat je brandstofverbruik even flink omhoog, doordat hij steeds teveel brandstof in spuit lekt dit via de zuigerveren naar beneden je carter in. Dus je denkt dat je oliepeil stijgt maar dit is dus de diesel die in je olie terecht komt. Hierdoor kan je turbo ook sneuvelen! Doordat de regeneratievloeistof op was, ging er ook een lampje branden. Ik heb de auto zelf uitgelezen en er kwam uit dat de roetfilter verstopt was en de regeneratievloeistof was ook op. Bij dieselbuchli in harderwijk kwam de totale reparatie (olie + filter vervangen, roetfilter eraf halen en schoonbranden en de regeneratievloeistof bijvullen en resetten) neer op +-1400 euro. Dit vonden we iets te veel van het goede dus heb ik de auto zelf gerepareerd voor mn vader. Bij autorima in druten heb ik een 2e hands roetfilter gehaald voor 150 euro (met inlevering van oude roetfilter), de olie + oliefilter + luchtfilter heb ik vervangen, de regeneratievloeistof bijvullen en het resetten hebben we bij de dealer laten doen (+- 140 euro dacht ik maar weet het niet 100% zeker meer) de ecu heb ik zelf uitgelezen en alle foutcodes gewist. Na 30.000 km verder nu loopt ie nog steeds als een trein.
Als ik jou een tip mag geven zou ik de egr afdoppen met een plaatje ertussen, de stekker eruit (wel waterdicht afsluiting ivm vocht/corrosie. Alleen het niveau van de regeneratievloeistof laten checken en eventueel bijvullen en resetten bij de dealer. Resetten is zeer belangrijk! Anders denkt de computer nog steeds dat de vloeistof op is. Voor zover ik weet kan dit resetten alleen bij de dealer. Ik zou gewoon doorrijden met de roetfilter hoor. Als je auto goed warm is, even flink het gas intrappen dat ie zn roet goed eruit kan ''gooien''. Ik rij zelf een s40 2.0d en mijn roetfilter zit er nu inmiddels 329.780 km onder en is nooit vervangen! Ik ''blaas'' hem altijd schoon op lange ritten. Je moet je niet ''bang'' laten maken door de dealer dat er iets gebeurt als je de roetfilter niet laat vervangen want er zit een druksensor in de roetfilter. Als de roetfilter vol is (verstopt) krijg je gewoon een melding op je boordcomputer en wordt je motorvermogen beperkt. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Als ik jou een tip mag geven zou ik de egr afdoppen met een plaatje ertussen, de stekker eruit (wel waterdicht afsluiting ivm vocht/corrosie. Alleen het niveau van de regeneratievloeistof laten checken en eventueel bijvullen en resetten bij de dealer. Resetten is zeer belangrijk! Anders denkt de computer nog steeds dat de vloeistof op is. Voor zover ik weet kan dit resetten alleen bij de dealer. Ik zou gewoon doorrijden met de roetfilter hoor. Als je auto goed warm is, even flink het gas intrappen dat ie zn roet goed eruit kan ''gooien''. Ik rij zelf een s40 2.0d en mijn roetfilter zit er nu inmiddels 329.780 km onder en is nooit vervangen! Ik ''blaas'' hem altijd schoon op lange ritten. Je moet je niet ''bang'' laten maken door de dealer dat er iets gebeurt als je de roetfilter niet laat vervangen want er zit een druksensor in de roetfilter. Als de roetfilter vol is (verstopt) krijg je gewoon een melding op je boordcomputer en wordt je motorvermogen beperkt. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022
-
- 7th Gear member
http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/Pa ... seert.aspx
Zorg wel dat voor de APK keuring alles weer normaal werkt!!!
De emissie eisen worden nog strenger.
Zorg wel dat voor de APK keuring alles weer normaal werkt!!!
De emissie eisen worden nog strenger.
- V50-Mart
- 4th Gear member
hmmm, dat gooit " roet" in het eten dus? Ze gaan dan meten of mijn uitstoot binnen de gestelde parameters valt. En met een afgesloten EGR klep haal ik dat niet? of nog ruimschoots wel normaal gesproken? (1.6D)
-
- 2nd Gear member
Je moet de egr afdoppen met een plaatje tussen de egr klep en de flens van je buis van je egr klep naar je inlaatspruitstuk. Je haalt de buis er even tussenuit tekent de flens over op rvs oid. en zaagt dit precies op maat. Dan boor je ook de 2 gaten precies zoals de boutjes die door je flens gaan. Dan plaats je het plaatje tussen de egr klep en de buis en monteer je alles weer. Ook de stekker niet vergeten eruit te halen en vochtvrij afdekken. Voordat je voor de apk keuring gaat haal je het plaatje er weer even tussenuit en zet je de stekker terug. En even je ecu uitlezen om eventuele foutcodes te wissen. En voor de apk je auto gewoon even rustig warm rijden en daarna even flink doortrappen om hem ''schoon te branden''. En natuurlijk is je staat van onderhoud van belang voor je apk. Verse olie + oliefilter + luchtfilter + brandstoffilter scheelt veel voor je eisen natuurlijk. En door je egr af te doppen wordt je roetuitstoot lager.
- V50-Mart
- 4th Gear member
Nou, auto staat nu bij Niham Forepark voor de distributieriem en om uit te lezen wat voor storingen ik heb in het motormanagement. FF duimen dat het meevalt. Kreeg wel een leuke nieuwe C30 1.6 Rdesign mee. vind het vermogen van de benzine versie erg tegenvallen trouwens.
- V50-Mart
- 4th Gear member
Nou, soms valt het ook wel eens mee.. de motormanagement storing en de noodloop werden veroorzaakt door een tekort aan regeneratievloeistof. distririem + regen. vloeistof onder de 600 euries, dus dat is goed te doen.
-
- 2nd Gear member
Dat valt inderdaad wel mee ja. Met mijn obd2 reader gaf ie bij mn pa zn auto ook aan dat de regeneratievloeistof op was. Alleen helaas was het bij hem te laat en zat de roetfilter ook verstopt. Bij jou gelukkig nog niet het geval dus? Het is sowieso goed om af en toe lange stukken te rijden zodat de uitlaat goed heet wordt en dan even flink in de toeren gaan zitten als ie goed warm is. Brand de boel weer een beetje schoon haha. De km stand van mij s40 2.0d staat inmiddels bijna op 331.000 km. Alleen even m'n riemspanner van de multiriem vervangen. Maarja, dat mag ook wel een keer bij die km stand toch? Ben benieuwd hoe lang het blok nog meegaat. En dan waarschijnlijk reviseren of een ander blok. Of toch maar kijken voor een V50, die zijn met 2 ton op de teller particulier ook nog wel betaalbaar;) Verder geen problemen met jouw V50?
- V50-Mart
- 4th Gear member
nou.... in 2011 heb ik volgende al moeten laten doen : lekkende injectoren, kapotte EGR klep, regeneratie vloeistof, krukaspoelie kapot..al met al toch gauw 1800 euro in reparaties...op een diesel van 5 jaar oud met 225000km toch wel erg veel. en dan heb ik distributieriem niet eens meegeteld, omdat die niet stuk was maar wel toe aan vervanging.
verder nog wat kleine dingetjes, dan natuurlijk nog de grote beurt, kleine beurt ,APK... en roetfilter moet volgend voorjaar nog a 1000 euro. zeg jij het maar....volvo for life, of volvo for broke?
Ik vind het een fantastische auto hoor, rijdt zalig, zit zalig, is erg veilig..maar ik vind het qua kwaliteit en duurzaamheid dan toch wel een beetje tegenvallen. Auto is altijd bij volvo in onderhoud geweest.
Gelukkig is 2011 bijna voorbij...hopelijk kunnen we na de roetfilter er voorlopig weer flink tegenaan zonder kosten.
verder nog wat kleine dingetjes, dan natuurlijk nog de grote beurt, kleine beurt ,APK... en roetfilter moet volgend voorjaar nog a 1000 euro. zeg jij het maar....volvo for life, of volvo for broke?
Ik vind het een fantastische auto hoor, rijdt zalig, zit zalig, is erg veilig..maar ik vind het qua kwaliteit en duurzaamheid dan toch wel een beetje tegenvallen. Auto is altijd bij volvo in onderhoud geweest.
Gelukkig is 2011 bijna voorbij...hopelijk kunnen we na de roetfilter er voorlopig weer flink tegenaan zonder kosten.
-
- 2nd Gear member
Zo, dat is een duur jaar geweest dan. Ja ik ben het zeker met je eens. Het 1.6 diesel PSA blok is niet een van de beste blokken. M'n pa had het ook lekkende verstuivers. De onderhoudsinterval van elke 20.000 km olie verversen ben ik het ook niet mee eens. Bij mn pa zn auto ververs ik elke 10.000 km de olie + filter omdat de kwaliteit enorm achteruit gaat (ook door de kleine carterinhoud 3,9 liter) Onwijs veel turbo's sneuvelen door de slechte oliekwaliteit. De banjobout in de olie aanvoerleiding gaat dicht zitten waardoor de turbo door gebrek aan smering uiteindelijk kapot gaat. En dan zijn er behoorlijk wat dealers die de turbo vervolgens vervangen zonder de banjobout te vervangen waardoor de turbo binnen x aantal duizend km weer kapot gaat. Sowieso is de egr klep ook een slechte uitvinding want je stuurt gewoon je uitlaatgassen terug je motor in. Dus je bent je motor als het ware aan het vergiftigen. Voor de NOx stikstofoxide voor het milieu is het wel gunstig, omdat de NOx waarde een stuk lager is door de egr. Zoals ik al eerder zei, laat mooi je egr afdoppen met een plaatje. Zo stoot je minder roet uit alleen meer NOx. Veel beter voor je motor dus alleen minder voor het milieu haha. Voor de apk gewoon het plaatje weer verwijderen en er is niks aan de hand. Maar qua duurzaamheid heb je helemaal gelijk hoor. Je kunt beter de oude volvo's hebben. Voor mij scheelt het dat ik het meeste zelf sleutel en de dingen die ik niet kan doet m'n oom. Anders had ik deze auto nooit gereden overigens vanwege de kosten! Ik bestel de meeste onderdelen altijd online, olie ook (www.olietekoop.nl) en de slooponderdelen haal ik bij autorima in druten. Zo blijft het voor mij nog een beetje betaalbaar, ook bij deze km stand