Pagina 3 van 4

Geplaatst: 28.01.2012 - 14:33
door DawnBlueED
Mooi verslag hoor :)

Geplaatst: 28.01.2012 - 15:18
door crackedtooth
Complimenten voor het posten van het verslag.

Helpt altijd anderen !

Geplaatst: 28.01.2012 - 18:08
door Gast
MarioC70 schreef:Oja,die waren ook lekker! :)
Aha ....... :P

Geplaatst: 28.01.2012 - 21:25
door renelle
Inmiddels linkjes naar drie filmpjes toegevoegd:
- Oude vliegwiel
- Nieuwe vliegwiel
- Inzetten van de krukaskeering

Geplaatst: 28.01.2012 - 22:13
door Gast
Ook de filmpjes leuk gedaan. Geen wonder dat je 2 dagen bezig bent geweest. :wink:

Geplaatst: 28.01.2012 - 23:00
door Johan s60
Leuk verslag, kan die er voorlopig weer tegenaan

Geplaatst: 29.01.2012 - 11:20
door JPV70
Heel mooi verslag! Complimenten!!!

Geplaatst: 29.01.2012 - 11:53
door edraket
renelle schreef: Ik heb een klein beetje kogelagervet op de prise as gesmeerd, nadat dit door meerdere "kenners" zo is geadviseerd...
Oei, dit is niet echt aan te bevelen. Kogellagervet loopt weg tussen de prise as- en kan de plaat vet maken. In elk geval is het binnen no-time weg, en dan kan de bediening van de koppeling minder goed gaan werken. Ik ben benieuwd welke techneut dit advies heeft gegeven.

Geplaatst: 29.01.2012 - 11:58
door Oceanracer
Daar had Volvo toch ook een speciaal potje vet voor, wat iets van € 100,00 kost?

Geplaatst: 29.01.2012 - 12:08
door edraket
Klopt, naar aanleiding met prise as problemen met het vorige vetje heeft Volvo heel speciaal vet laten maken bij dupont. Kost inderdaad 100 euro. Maar er zijn wel andere oplossingen, maar kogellagervet hoort daar niet bij!

Ik hoop echt niet dat Renelle daar problemen mee krijgt, want dan moet de bak er weer onder vandaan.

Geplaatst: 29.01.2012 - 13:13
door MarioC70
Daar krijgt hij echt geen problemen mee,de meeste dealers gebruiken gewoon een klein beetje wiellagervet en nooit geen problemen,degeen die kopervet of iets dergelijks gebruiken,daar krijg je inderdaad een probleem mee.
Zelfs LUK doet die aanbeveling om een licht beetje wiellagervet te gebruiken,dat is zeer hitte bestendig en veroorzaakt zeer zeker geen problemen!
In het verleden mocht er volgens Volvo niets van vet op,omdat de prise as speciaal gecoat werd.

Geplaatst: 29.01.2012 - 21:57
door renelle
edraket schreef:Klopt, naar aanleiding met prise as problemen met het vorige vetje heeft Volvo heel speciaal vet laten maken bij dupont. Kost inderdaad 100 euro. Maar er zijn wel andere oplossingen, maar kogellagervet hoort daar niet bij!

Ik hoop echt niet dat Renelle daar problemen mee krijgt, want dan moet de bak er weer onder vandaan.
Er zit in ieder geval zo weinig vet op dat hier de koppelingsplaat nooit vet van kan worden... Voor de rest... De tijd zal het leren...

Geplaatst: 29.01.2012 - 22:47
door lemmer
Leuk verslag mannen!
Je geeft aan dat je vet op de priseas hebt gesmeerd. Dat moet je eigenlijk niet doen, bij het inschuiven strip je dat vet eraf en als je de eerste keer ontkoppeld valt het tussen de platen. Ik doe dit normaal met kopervet en schuif er eerst een paar keer de oude plaat op om het overtollige vet vanaf te halen.
Hebben jullie ook het turbogedeelte schoon gemaakt?

Dit is naar mijn mening echt forumwaardig!!

Geplaatst: 29.01.2012 - 23:39
door MarioC70
lemmer schreef:Leuk verslag mannen!
Je geeft aan dat je vet op de priseas hebt gesmeerd. Dat moet je eigenlijk niet doen, bij het inschuiven strip je dat vet eraf en als je de eerste keer ontkoppeld valt het tussen de platen. Ik doe dit normaal met kopervet en schuif er eerst een paar keer de oude plaat op om het overtollige vet vanaf te halen.
Hebben jullie ook het turbogedeelte schoon gemaakt?

Dit is naar mijn mening echt forumwaardig!!

Kopervet gebruiken op een priseas is zeer zeker uit den boze,dat is ontwikkeld om remmen gangbaar te houden en om piepen van remmen tegen te gaan,niet geschikt voor koppelingen.
Ik ken een Volvo monteur die al jaren een beetje wiellagervet gebruikt voor de prise-as en er zijn nog nooit problemen uit voorgekomen,zelfs op technische trainingen van Volvo hoor je dat het vaker gebruikt wordt dan het zogenaamd ontwikkelde vet van Volvo zelf.
Renelle,goed gedaan en wees niet bang dat er iets met de koppeling gaat gebeuren met als oorzaak wiellagervet!

Geplaatst: 30.01.2012 - 10:00
door edraket
MarioC70 schreef: Kopervet gebruiken op een priseas is zeer zeker uit den boze,dat is ontwikkeld om remmen gangbaar te houden en om piepen van remmen tegen te gaan,niet geschikt voor koppelingen.
Ik ken een Volvo monteur die al jaren een beetje wiellagervet gebruikt voor de prise-as en er zijn nog nooit problemen uit voorgekomen,zelfs op technische trainingen van Volvo hoor je dat het vaker gebruikt wordt dan het zogenaamd ontwikkelde vet van Volvo zelf.
Renelle,goed gedaan en wees niet bang dat er iets met de koppeling gaat gebeuren met als oorzaak wiellagervet!
Kopervet is inderdaad uit den boze. Maar ik ben geen voorstander van wiellagervet op de prise as. Volvo heeft nieuw vet voor de prise as ontwikkeld. Dat wordt op alle bakken voorgeschreven. Dat is omdat er problemen waren met het oude vetje. Volvo doet dat niet voor niets. En vergeet niet dat een monteur de gevolgen van een foute reparatie lang niet altijd ziet. Als de werking van een koppeling na 50.000 km slechter wordt gaan klanten meestal toch niet meer terug of de auto is al verkocht.

Er worden heel andere eisen gesteld aan de specs van wiellagervet dan prise as vet. Het wiellagervet wordt ontwikkeld op enorme afschuivingen in het lager, in een prise as speelt dat niet. Denk ook dat een prise as veel warmer wordt dan het gemiddelde wiellager. Ik zou daar geen risico mee nemen, en het juiste vet gebruiken.

Het laatste wat ik wil is Renelle een slecht gevoel geven. Ik heb het klusje zelf onlangs ook gedaan bij mijn auto, dus ik weet hoeveel werk het is. Het zou echt heel vervelend zijn als de bak er weer onder weg zou moeten.

Geplaatst: 30.01.2012 - 10:31
door kvcuijck
Zelf vond ik het in ieder geval een erg gezellige en interessante klus! Mocht de bak er in de toekomst ooit nog een keer af moeten dan help ik graag weer mee :) Bij voorkeur over een ton of 2-3! :D

Heb alle gemaakte filmpjes met wat foto's in één filmpje samengevat van 2:20:
http://youtu.be/q97Z3o86ftA

Luistert en huivert naar het gerammel van het DMF..

Koen

P.s. Wat zat er in 2003 af fabriek op de prise as? Wat het ook was, het had geen enkele bijdrage aan de klachten waardoor deze reparatie noodzakelijk was. De tijd zal het leren.

Geplaatst: 30.01.2012 - 10:38
door edraket
Zo te zien had het vliegwiel nog wel naar beide kanten op demping, klopt dat? Bij mij zat hij naar één kant vast waardoor de koppeling is gaan slippen.

Geplaatst: 30.01.2012 - 12:02
door kvcuijck
@edraket Vliegwiel was inderdaad helemaal "los" en kon zowel linksom als rechtsom dempen. Eigenlijk hetzelfde als bij het nieuwe vliegwiel, alleen had de nieuwe wat minder "vrijloop" voordat deze tegen de veerkracht in ging drukken.
Denk ook niet dat dit bij het vliegwiel van René een probleem was. Vooral die lagerspeling waarmee die twee vliegwieldelen aan elkaar zitten was eng!

Bijzonder dat jouw vliegwiel helemaal vast is komen te zitten. Heb je nog geprobeerd na vervanging om hem weer los te slaan o.i.d.? Kan me voorstellen dat zoiets gebeurt als je motor is gechipped en je vliegwiel nog grotere krachten te verwerken krijgt. Kon je niet voelen dat het vliegwiel van het ene op het andere moment vastzat doordat het lastiger wegrijden was vanuit stilstand of trillingen in de aandrijflijn? Of heb je hem zo gekocht? ;) Had jij ook last van die speling op de lagers zoals het vliegwiel van René? Bij hoeveel km's heb je jouw vliegwiel gewisseld?

Geplaatst: 30.01.2012 - 12:42
door edraket
Mijn vliegwiel zat alleen een kant op vast. Ik heb niet gekeken welke kant dat op was, maar vermoed de "onbelaste kant" als je begrijpt wat ik bedoel. Hij had die kant op geen dempende werking meer, maar sloeg hard tegen het einde ipv gedempt/ Hij kn nog steeds wel bewegen hoor. Heb er zelf niets van gemerkt tijdens het rijden. Ook rijd de auto nu niet anders. Door de trillingen van de motor is de plaat waarschijnlijk gaan slippen met een kromme drukplaat en daardoor slippende koppeling als gevolg. Ik had geen last van een rammelende koppeling, al had hij ook duidelijk meer axiale speling wat bij Rene zijn vliegwiel te zien is. Zo los als bij hem was hij niet.

de boel is bij mij bij 240.000 km vervangen, en dat vind ik wel een nette score.

Geplaatst: 30.01.2012 - 16:20
door renelle
Het linkje naar het prachtige door de filmregisseur (Koen) gemonteerde materiaal staat nu ook boven in de bijdrage bij de andere youtube linkjes.

Dan hebben we zo toch onze doelstelling om een mooi verslagje te maken van de klus hierbij wel afgerond (vind ik zelf)...

René