Volvo mag kijken wat ze willen, uiteindelijk is het oordeel finaal afhankelijk van de typegoedkeuring en aldus de vermelding van de voort te bewegen gewichten, zowel ongeremd als geremd, op deel 1 van het bij het voertuig behorende kentekenbewijs.Overigens kijkt Volvo inderdaad in verband met de veiligheid en stabiliteit van de combinatie duidelijk naar de gewichtsverhoudingen en nauwelijks naar het vermogen. Volgens mij mogen de 140pk versie en de 210 pk versie van de V70 hetzelfde geremde gewicht trekken.
ongeremd 500 kilo achter de auto op kenteken
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
Vorig jaar reed ik een dagje met een Opel Insignia Sports Tourer, Benzine turbo. Die mocht 1700 kg trekken; met een paar honderd kg minder had hij al moeite. Stabiliteit vond ik ook niet geweldig. Exact dezelfde caravan met dezelfde belading had ik ook met de V70 aan de haak gehad. Een wereld van verschil.V70/2.4D/2003 schreef:Volvo mag kijken wat ze willen, uiteindelijk is het oordeel finaal afhankelijk van de typegoedkeuring en aldus de vermelding van de voort te bewegen gewichten, zowel ongeremd als geremd, op deel 1 van het bij het voertuig behorende kentekenbewijs.Overigens kijkt Volvo inderdaad in verband met de veiligheid en stabiliteit van de combinatie duidelijk naar de gewichtsverhoudingen en nauwelijks naar het vermogen. Volgens mij mogen de 140pk versie en de 210 pk versie van de V70 hetzelfde geremde gewicht trekken.
Hoe dat precies gaat met die typegoedkeuring weet ik niet, maar ik denk wel dat de fabrikant een richtlijn opgeeft, die dan in principe gevolgd wordt bij de typegoedkeuring.
XC60 Polar+
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R, ATV70N 2.5T AWD,
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R, ATV70N 2.5T AWD,
- Bakboord1
- 4th Gear member
@jan, dat verbaasd mij dan toch wel.
De insignia heeft hetzelfde of meer koppel, hoog wagengewicht en betere wegligging weet ik uit ervaring.
Heb er alleen nooit de caravan achter gehad want die heb nog met de v50 versleept.
Als ie zin had dan trok de insignia als een lier. Alleen is ie onderin niet thuis vanwege de turbo. Je moet m dus op toeren houden.
De insignia heeft hetzelfde of meer koppel, hoog wagengewicht en betere wegligging weet ik uit ervaring.
Heb er alleen nooit de caravan achter gehad want die heb nog met de v50 versleept.
Als ie zin had dan trok de insignia als een lier. Alleen is ie onderin niet thuis vanwege de turbo. Je moet m dus op toeren houden.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
-
- 3rd Gear member
ik heb een trailer te koop van een interboat 16ft sloep. (vnl voor stalling gebruikt) kijk net in de garage en zie dat ie ook ongeremd is dus ik kan je niet aan een koopje helpen (afmeting en draagvermogen in de goede range)
-
- 3rd Gear member
Een type goedkeuring verkrijgen...dat is iets van specificaties en testen. De fabrikant heeft zelf de grootste "vinger in de pap"...niet de RDW of soortgelijk instantie. Als je als fabrikant testen hebt die aantonen dat er een bepaald gewicht veilig achter mag...dan krijg je dat...type goedkeuring is een "hoepel"waar de fabrikant door heen moet springen. Daarbij staat het de fabrikant altijd vrij om bijvoorbeeld het trekgewicht te verlagen.Jan schreef: Vorig jaar reed ik een dagje met een Opel Insignia Sports Tourer, Benzine turbo. Die mocht 1700 kg trekken; met een paar honderd kg minder had hij al moeite. Stabiliteit vond ik ook niet geweldig. Exact dezelfde caravan met dezelfde belading had ik ook met de V70 aan de haak gehad. Een wereld van verschil.
Hoe dat precies gaat met die typegoedkeuring weet ik niet, maar ik denk wel dat de fabrikant een richtlijn opgeeft, die dan in principe gevolgd wordt bij de typegoedkeuring.
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
- diesel01
- Geartronic member
Geheel offtopic maar vooruit...
Mijn vader heeft 1 van de eersteAlfa 156 gehad die oem een sport onderstel had, dat ding lag op de weg als een kart en met de caravan er achter gaf hij bij 110km/h geen krimp.
Daarna heeft hij een comfortabele Saab9-3 gekregen die bij 95 km/h aan de slinger ging ondanks dat hij krachtiger en zwaarder was dan de Alfa.
Een korte overhang met straffe vering/demping doet een hoop.
Mijn vader heeft 1 van de eersteAlfa 156 gehad die oem een sport onderstel had, dat ding lag op de weg als een kart en met de caravan er achter gaf hij bij 110km/h geen krimp.
Daarna heeft hij een comfortabele Saab9-3 gekregen die bij 95 km/h aan de slinger ging ondanks dat hij krachtiger en zwaarder was dan de Alfa.
Een korte overhang met straffe vering/demping doet een hoop.
-
- 2nd Gear member
Wat bedoel je precies met het verplicht zijn van E achter B? Ik proef hierbij de veelbesproken borrelpraat dat voor een tandemasser "zowiso E achter B" verplicht is. Dat is pertinent onwaar. E achter B heeft te maken met gewicht ( < gewicht van de trekkende auto EN < 3500 kg totaalgewicht). Achter een V70 D5 (leeg 1600 kg max massa 2180) kan prima een tandemasser van 1319 kg. TMM is dan 3499, de aanhanger is lichter dan de auto, dus toegestaan met B. Ik spreek dan over de huidige regelgeving.diesel01 schreef:Dat valt of staat met de bestuurder niet voor niets heeft men het rijbewijs e achter b verplicht gesteld.Jan schreef:Maar wanneer je in eentje met een losse boottrailer moet rangeren om hem precies op zijn plek te zetten, dan is een tandemasser een onding. Hij wil alleen maar rechtuit tenzij je hem met het neuswiel zo ver achterover kan zetten dat er bijna geen druk meer op de voorste as komt.diesel01 schreef:Heel verstandig, je kunt een slinger uit de aanhanger remmen met dien verstande dat het ding wel geremd is.
Helemaal stabiel is een tandemasser en kost niet veel meer dan een enkelasser.
Ik heb liever een stabiele tandemasser dan een instabiele enkelasser.
Dat een stabiele tandemasser beter achter de auto ligt: helemaal mee eensch natuurlijk. (overigens in het bezit van BE CE en DE, dus die discussie ken ik niet meer, maar had ik met de aanhanger ALTIJD de regelgeving in het dashboardkastje voor ongeschoolde politieagenten) De aanhanger heeft nu een maximumgewicht van 1799 kg om die reden. Niet dat dat er ooit inkomt, maar een boete voor overbelading is duur en onnodig.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Klopt.E achter B heeft te maken met gewicht ( < gewicht van de trekkende auto EN < 3500 kg totaalgewicht). Achter een V70 D5 (leeg 1600 kg max massa 2180) kan prima een tandemasser van 1319 kg. TMM is dan 3499, de aanhanger is lichter dan de auto, dus toegestaan met B.
Verstandig, er zijn inderdaad een heleboel binnen dat circus die de betreffende regelgeving wel kennen..... maar niet snappen.maar had ik met de aanhanger ALTIJD de regelgeving in het dashboardkastje voor ongeschoolde politieagenten
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
Even hoor, maar wie neemt er nou een tandemasser met een TTM van slechts 1300 kg?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Hier voor de broodnodige duidelijkheid enige uitgewerkte voorbeelden.
Voorbeeld 1
Ledige massa motorvoertuig: 700 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 730 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: aanhangwagen is lichter dan 750 kg
Voorbeeld 2
Ledige massa motorvoertuig: 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 950 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en tevens meer dan de ledige massa van het motorvoertuig
Voorbeeld 3
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 850 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg
Voorbeeld 4
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 740 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan 750 kg
Voorbeeld 5
Ledige massa motorvoertuig: 1600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg
Voorbeeld 6
Ledige massa motorvoertuig: 1450 kg, laadvermogen motorvoertuig 600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale maximum massa van de combinatie is minder dan 3500 kg.
Voorbeeld 7
Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg, laadvermogen motorvoertuig 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg
Vereist: Rijbewijs BE
Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.
Bron
massa, maximum toegestane massa, ledige massa en laadvermogen.
Vooral het begrip toegestane maximum massa is heel belangrijk !
Rob
Voorbeeld 1
Ledige massa motorvoertuig: 700 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 730 kg
Reden: aanhangwagen is lichter dan 750 kg
Voorbeeld 2
Ledige massa motorvoertuig: 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 950 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en tevens meer dan de ledige massa van het motorvoertuig
Voorbeeld 3
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 850 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg
Voorbeeld 4
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 740 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan 750 kg
Voorbeeld 5
Ledige massa motorvoertuig: 1600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg
Voorbeeld 6
Ledige massa motorvoertuig: 1450 kg, laadvermogen motorvoertuig 600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale maximum massa van de combinatie is minder dan 3500 kg.
Voorbeeld 7
Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg, laadvermogen motorvoertuig 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg
Vereist: Rijbewijs BE
Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.
Bron
Dat klopt inderdaad, veel borrelpraat over dit onderwerp. Naar mijn idee zou dit voorkomen kunnen worden als iedereen de juiste begrippen gebruikt n.l.:regiorunner schreef:Ik proef hierbij de veelbesproken borrelpraat dat voor een tandemasser......
massa, maximum toegestane massa, ledige massa en laadvermogen.
Vooral het begrip toegestane maximum massa is heel belangrijk !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Je vergeet 1 ding Rob: de maximaal toegestane massa van het trekkend voertuig. Dat moet je meenemen in de berekening van het treingewicht als je zonder E rijbewijs op pad wilt. Je neemt het soms mee maar krijg niet het idee dat je het duidelijk doorrekent. Als dat wel zo is, heb ik niet goed gelezen.
Mijn V70 heeft een eigen massa van 1558 kg maar een maximaal toegestane massa van 2100 kg. Om een maximum treingewicht van 3500 kg te behouden, mag ik dus een aanhanger met een maximum toegestane massa van 1400 kg slepen. En niet een trailer die niet zwaarder is dan het ledig massa van 1558 kg (2x 1558 < 3500)
In de volksmond wordt gezegd dat de tandemasser een BE rijbewijs benodigd. Dat is inderdaad niet het geval omdat het om gewicht gaat. Maar in 999 van de 1000 gevallen kun je daar wel vanuit gaan, tandemassers hebben een vaak hoger laadvermogen. Het is dus ook niet zo dat je zonder E niet met een aanhanger met een eigen kenteken mag rijden. Er is 1 verhuurmaatschappij die tandemasser huifkarren heeft die zijn teruggekeurd zodat je eigen kenteken erop gaat. Die zijn erg handig omdat je bv bij verhuizen vaak de kubieke meters nodig hebt en niet het laadvermogen.
Mijn V70 heeft een eigen massa van 1558 kg maar een maximaal toegestane massa van 2100 kg. Om een maximum treingewicht van 3500 kg te behouden, mag ik dus een aanhanger met een maximum toegestane massa van 1400 kg slepen. En niet een trailer die niet zwaarder is dan het ledig massa van 1558 kg (2x 1558 < 3500)
In de volksmond wordt gezegd dat de tandemasser een BE rijbewijs benodigd. Dat is inderdaad niet het geval omdat het om gewicht gaat. Maar in 999 van de 1000 gevallen kun je daar wel vanuit gaan, tandemassers hebben een vaak hoger laadvermogen. Het is dus ook niet zo dat je zonder E niet met een aanhanger met een eigen kenteken mag rijden. Er is 1 verhuurmaatschappij die tandemasser huifkarren heeft die zijn teruggekeurd zodat je eigen kenteken erop gaat. Die zijn erg handig omdat je bv bij verhuizen vaak de kubieke meters nodig hebt en niet het laadvermogen.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Jers3n
- 5th Gear member
De voorbeelden komen van de gelinkte bron (site CBR). De maximaal toegestane massa van het trekkend voertuig is de ledige masse + laadvermogen. Deze tweede wordt enkel vermeld bij het rekenvoorbeeld indien die voor het betreffende rekenvoorbeeld van belang is.Je vergeet 1 ding Rob: de maximaal toegestane massa van het trekkend voertuig. Dat moet je meenemen in de berekening van het treingewicht als je zonder E rijbewijs op pad wilt. Je neemt het soms mee maar krijg niet het idee dat je het duidelijk doorrekent. Als dat wel zo is, heb ik niet goed gelezen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- diesel01
- Geartronic member
Daar bedoel ik mee, en dat is weer typisch Nederland, dat er zoveel uitzonderingen zijn op de regel dat zelfs wetshandhavers door de bomen het bos niet meer zien.regiorunner schreef:Wat bedoel je precies met het verplicht zijn van E achter B? Ik proef hierbij de veelbesproken borrelpraat dat voor een tandemasser "zowiso E achter B" verplicht is. Dat is pertinent onwaar. E achter B heeft te maken met gewicht ( < gewicht van de trekkende auto EN < 3500 kg totaalgewicht). Achter een V70 D5 (leeg 1600 kg max massa 2180) kan prima een tandemasser van 1319 kg. TMM is dan 3499, de aanhanger is lichter dan de auto, dus toegestaan met B. Ik spreek dan over de huidige regelgeving.diesel01 schreef:Dat valt of staat met de bestuurder niet voor niets heeft men het rijbewijs e achter b verplicht gesteld.Jan schreef: Maar wanneer je in eentje met een losse boottrailer moet rangeren om hem precies op zijn plek te zetten, dan is een tandemasser een onding. Hij wil alleen maar rechtuit tenzij je hem met het neuswiel zo ver achterover kan zetten dat er bijna geen druk meer op de voorste as komt.
Ik heb liever een stabiele tandemasser dan een instabiele enkelasser.
Dat een stabiele tandemasser beter achter de auto ligt: helemaal mee eensch natuurlijk. (overigens in het bezit van BE CE en DE, dus die discussie ken ik niet meer, maar had ik met de aanhanger ALTIJD de regelgeving in het dashboardkastje voor ongeschoolde politieagenten) De aanhanger heeft nu een maximumgewicht van 1799 kg om die reden. Niet dat dat er ooit inkomt, maar een boete voor overbelading is duur en onnodig.
Ik zou kiezen voor een éénduidig beleid, heb je een aanhanger achter de auto dan ben je automatisch verplicht om daar een rijbewijs voor te hebben.
Ik neem aan dat wanneer je opgaat voor een dergelijk rijbewijs niet alleen het rijden ansich word behandeld maar ook belading, hoe te reageren in noodsituaties.
Ik zie in de praktijk mensen die wel met een caravan/aanhanger op pad gaan maar bijvoorbeeld niet recht achteruit kunnen rijden op de spiegels.
Ik heb ooit eens in een impasse gestaan met een Neerlandse caravaner in een smal Frans dorp die niet achteruit kon en wilde dat ik 500m terug reed met 17meter omdat hij een éénrichtingsweg inreed vanaf de verkeerde kant.
Borrelpraat of niet ook in dit geval zit er een kloof tussen theorie en praktijk en er zijn hele volkstammen, gezien de ongevallen langs de autoroute die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
allemaal waar diesel1
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Als er al iets vergeten is dan in ieder geval niet door mij maar door de bron n.l. het CBR.Walter schreef:Je vergeet 1 ding Rob: de maximaal toegestane massa van het trekkend voertuig. Dat moet je meenemen in de berekening van het treingewicht als je zonder E rijbewijs op pad wilt. Je neemt het soms mee maar krijg niet het idee dat je het duidelijk doorrekent. Als dat wel zo is, heb ik niet goed gelezen.
En als je kijkt naar Voorbeeld 6 en 7 dan zie je dat er wel degelijk gerekend wordt met de maximum toegestane massa van het voertuig n.l. ledige massa motorvoertuig + laadvermogen motorvoertuig.
En dit
onderschrijf ik volledig !diesel01 schreef:Ik zou kiezen voor een éénduidig beleid, heb je een aanhanger achter de auto dan ben je automatisch verplicht om daar een rijbewijs voor te hebben.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- V480-S60
- Geartronic member
Jongens die discussie heb ik al vele malen gevoerd. Met exact dezelfde argumenten en de bronnen/zaken die Rob al noemt.
Het blijft heel erg moeilijk om begrijpelijk te schrijven voor de instanties. En dan kunnen of willen de mensen niet lezen en rekenen.
Voor mij is het allemaal niet van toepassing (ik heb BE) maar er kan gewoon veel meer met alleen B. Zie de voorbeelden van Rob.
En het wordt dus nog ingewikkelder met ingang van 2013.
Zullen we nu stoppen met de discussie over E achter B en weer teruggaan naar de 500 kg ongeremd? die een V70 mag trekken.
Die discussie vind ik persoonlijk veel interessanter trouwens.
Het blijft heel erg moeilijk om begrijpelijk te schrijven voor de instanties. En dan kunnen of willen de mensen niet lezen en rekenen.
Voor mij is het allemaal niet van toepassing (ik heb BE) maar er kan gewoon veel meer met alleen B. Zie de voorbeelden van Rob.
En het wordt dus nog ingewikkelder met ingang van 2013.
Zullen we nu stoppen met de discussie over E achter B en weer teruggaan naar de 500 kg ongeremd? die een V70 mag trekken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- wim de jong
- 5th Gear member
- Contacteer:
er is een makkelijke manier, en die staat in dit linkje:
http://www.cbr.nl/1041.pp
alle verder voorbeeldjes met getalletjes is een uittreksel uit dat schemaatje.
http://www.cbr.nl/1041.pp
alle verder voorbeeldjes met getalletjes is een uittreksel uit dat schemaatje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Je hebt helemaal gelijk, daar ging het in feite om.V480-S60 schreef:Zullen we nu stoppen met de discussie over E achter B en weer teruggaan naar de 500 kg ongeremd? die een V70 mag trekken.
Het enige dat ik er over wil zeggen is dat, helemaal los van het feit of welke auto dan ook het kan of mag trekken, ongeremde aanhangers gewoon verboden zouden moeten zijn !
Rob