Pagina 3 van 5
Geplaatst: 12.03.2012 - 19:31
door V70/2.4D/2003
Overigens kijkt Volvo inderdaad in verband met de veiligheid en stabiliteit van de combinatie duidelijk naar de gewichtsverhoudingen en nauwelijks naar het vermogen. Volgens mij mogen de 140pk versie en de 210 pk versie van de V70 hetzelfde geremde gewicht trekken.
Volvo mag kijken wat ze willen, uiteindelijk is het oordeel finaal afhankelijk van de typegoedkeuring en aldus de vermelding van de voort te bewegen gewichten, zowel ongeremd als geremd, op deel 1 van het bij het voertuig behorende kentekenbewijs.
Geplaatst: 12.03.2012 - 19:41
door Jan
V70/2.4D/2003 schreef:Overigens kijkt Volvo inderdaad in verband met de veiligheid en stabiliteit van de combinatie duidelijk naar de gewichtsverhoudingen en nauwelijks naar het vermogen. Volgens mij mogen de 140pk versie en de 210 pk versie van de V70 hetzelfde geremde gewicht trekken.
Volvo mag kijken wat ze willen, uiteindelijk is het oordeel finaal afhankelijk van de typegoedkeuring en aldus de vermelding van de voort te bewegen gewichten, zowel ongeremd als geremd, op deel 1 van het bij het voertuig behorende kentekenbewijs.
Vorig jaar reed ik een dagje met een Opel Insignia Sports Tourer, Benzine turbo. Die mocht 1700 kg trekken; met een paar honderd kg minder had hij al moeite. Stabiliteit vond ik ook niet geweldig. Exact dezelfde caravan met dezelfde belading had ik ook met de V70 aan de haak gehad. Een wereld van verschil.
Hoe dat precies gaat met die typegoedkeuring weet ik niet, maar ik denk wel dat de fabrikant een richtlijn opgeeft, die dan in principe gevolgd wordt bij de typegoedkeuring.
Geplaatst: 12.03.2012 - 20:30
door diesel01
@Jan, ik snap dat het verplaatsen moeilijk is met een tandemasser maar er vanuit gaan dat er doorgaans op voldoende ruimte gemanouvreerd wordt heb je weinig van doen met het verplaatsen by hand.
Geplaatst: 12.03.2012 - 21:04
door Bakboord1
@jan, dat verbaasd mij dan toch wel.
De insignia heeft hetzelfde of meer koppel, hoog wagengewicht en betere wegligging weet ik uit ervaring.
Heb er alleen nooit de caravan achter gehad want die heb nog met de v50 versleept.
Als ie zin had dan trok de insignia als een lier. Alleen is ie onderin niet thuis vanwege de turbo. Je moet m dus op toeren houden.
Geplaatst: 12.03.2012 - 21:37
door nauticbluepearl
ik heb een trailer te koop van een interboat 16ft sloep. (vnl voor stalling gebruikt) kijk net in de garage en zie dat ie ook ongeremd is dus ik kan je niet aan een koopje helpen (afmeting en draagvermogen in de goede range)
Geplaatst: 12.03.2012 - 21:39
door Volvorijden
Jan schreef:
Vorig jaar reed ik een dagje met een Opel Insignia Sports Tourer, Benzine turbo. Die mocht 1700 kg trekken; met een paar honderd kg minder had hij al moeite. Stabiliteit vond ik ook niet geweldig. Exact dezelfde caravan met dezelfde belading had ik ook met de V70 aan de haak gehad. Een wereld van verschil.
Hoe dat precies gaat met die typegoedkeuring weet ik niet, maar ik denk wel dat de fabrikant een richtlijn opgeeft, die dan in principe gevolgd wordt bij de typegoedkeuring.
Een type goedkeuring verkrijgen...dat is iets van specificaties en testen. De fabrikant heeft zelf de grootste "vinger in de pap"...niet de RDW of soortgelijk instantie. Als je als fabrikant testen hebt die aantonen dat er een bepaald gewicht veilig achter mag...dan krijg je dat...type goedkeuring is een "hoepel"waar de fabrikant door heen moet springen. Daarbij staat het de fabrikant altijd vrij om bijvoorbeeld het trekgewicht te verlagen.
Geplaatst: 12.03.2012 - 21:39
door diesel01
Geheel offtopic maar vooruit...
Mijn vader heeft 1 van de eersteAlfa 156 gehad die oem een sport onderstel had, dat ding lag op de weg als een kart en met de caravan er achter gaf hij bij 110km/h geen krimp.
Daarna heeft hij een comfortabele Saab9-3 gekregen die bij 95 km/h aan de slinger ging ondanks dat hij krachtiger en zwaarder was dan de Alfa.
Een korte overhang met straffe vering/demping doet een hoop.
Geplaatst: 13.03.2012 - 23:42
door regiorunner
diesel01 schreef:Jan schreef:diesel01 schreef:Heel verstandig, je kunt een slinger uit de aanhanger remmen met dien verstande dat het ding wel geremd is.
Helemaal stabiel is een tandemasser en kost niet veel meer dan een enkelasser.
Maar wanneer je in eentje met een losse boottrailer moet rangeren om hem precies op zijn plek te zetten, dan is een tandemasser een onding. Hij wil alleen maar rechtuit tenzij je hem met het neuswiel zo ver achterover kan zetten dat er bijna geen druk meer op de voorste as komt.
Dat valt of staat met de bestuurder niet voor niets heeft men het rijbewijs e achter b verplicht gesteld.
Ik heb liever een stabiele tandemasser dan een instabiele enkelasser.
Wat bedoel je precies met het verplicht zijn van E achter B? Ik proef hierbij de veelbesproken borrelpraat dat voor een tandemasser "zowiso E achter B" verplicht is. Dat is pertinent onwaar. E achter B heeft te maken met gewicht ( < gewicht van de trekkende auto EN < 3500 kg totaalgewicht). Achter een V70 D5 (leeg 1600 kg max massa 2180) kan prima een tandemasser van 1319 kg. TMM is dan 3499, de aanhanger is lichter dan de auto, dus toegestaan met B. Ik spreek dan over de huidige regelgeving.
Dat een stabiele tandemasser beter achter de auto ligt: helemaal mee eensch natuurlijk. (overigens in het bezit van BE CE en DE, dus die discussie ken ik niet meer, maar had ik met de aanhanger ALTIJD de regelgeving in het dashboardkastje voor ongeschoolde politieagenten) De aanhanger heeft nu een maximumgewicht van 1799 kg om die reden. Niet dat dat er ooit inkomt, maar een boete voor overbelading is duur en onnodig.
Geplaatst: 14.03.2012 - 06:14
door V70/2.4D/2003
E achter B heeft te maken met gewicht ( < gewicht van de trekkende auto EN < 3500 kg totaalgewicht). Achter een V70 D5 (leeg 1600 kg max massa 2180) kan prima een tandemasser van 1319 kg. TMM is dan 3499, de aanhanger is lichter dan de auto, dus toegestaan met B.
Klopt.
maar had ik met de aanhanger ALTIJD de regelgeving in het dashboardkastje voor ongeschoolde politieagenten
Verstandig, er zijn inderdaad een heleboel binnen dat circus die de betreffende regelgeving wel kennen..... maar niet snappen.
Geplaatst: 14.03.2012 - 08:00
door Oceanracer
Even hoor, maar wie neemt er nou een tandemasser met een TTM van slechts 1300 kg?
Geplaatst: 14.03.2012 - 08:10
door gsx750r
Hier voor de broodnodige duidelijkheid enige uitgewerkte voorbeelden.
Voorbeeld 1
Ledige massa motorvoertuig: 700 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 730 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: aanhangwagen is lichter dan 750 kg
Voorbeeld 2
Ledige massa motorvoertuig: 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 950 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en tevens meer dan de ledige massa van het motorvoertuig
Voorbeeld 3
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 850 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg
Voorbeeld 4
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 740 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan 750 kg
Voorbeeld 5
Ledige massa motorvoertuig: 1600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg
Voorbeeld 6
Ledige massa motorvoertuig: 1450 kg, laadvermogen motorvoertuig 600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale maximum massa van de combinatie is minder dan 3500 kg.
Voorbeeld 7
Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg, laadvermogen motorvoertuig 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg
Vereist: Rijbewijs BE
Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.
Bron
regiorunner schreef:Ik proef hierbij de veelbesproken borrelpraat dat voor een tandemasser......
Dat klopt inderdaad, veel borrelpraat over dit onderwerp. Naar mijn idee zou dit voorkomen kunnen worden als iedereen de juiste begrippen gebruikt n.l.:
massa, maximum toegestane massa, ledige massa en laadvermogen.
Vooral het begrip
toegestane maximum massa is heel belangrijk !
Rob
Geplaatst: 14.03.2012 - 08:45
door Walter
Je vergeet 1 ding Rob: de maximaal toegestane massa van het trekkend voertuig. Dat moet je meenemen in de berekening van het treingewicht als je zonder E rijbewijs op pad wilt. Je neemt het soms mee maar krijg niet het idee dat je het duidelijk doorrekent. Als dat wel zo is, heb ik niet goed gelezen.
Mijn V70 heeft een eigen massa van 1558 kg maar een maximaal toegestane massa van 2100 kg. Om een maximum treingewicht van 3500 kg te behouden, mag ik dus een aanhanger met een maximum toegestane massa van 1400 kg slepen. En niet een trailer die niet zwaarder is dan het ledig massa van 1558 kg (2x 1558 < 3500)
In de volksmond wordt gezegd dat de tandemasser een BE rijbewijs benodigd. Dat is inderdaad niet het geval omdat het om gewicht gaat. Maar in 999 van de 1000 gevallen kun je daar wel vanuit gaan, tandemassers hebben een vaak hoger laadvermogen. Het is dus ook niet zo dat je zonder E niet met een aanhanger met een eigen kenteken mag rijden. Er is 1 verhuurmaatschappij die tandemasser huifkarren heeft die zijn teruggekeurd zodat je eigen kenteken erop gaat. Die zijn erg handig omdat je bv bij verhuizen vaak de kubieke meters nodig hebt en niet het laadvermogen.
Geplaatst: 14.03.2012 - 09:28
door Jers3n
Je vergeet 1 ding Rob: de maximaal toegestane massa van het trekkend voertuig. Dat moet je meenemen in de berekening van het treingewicht als je zonder E rijbewijs op pad wilt. Je neemt het soms mee maar krijg niet het idee dat je het duidelijk doorrekent. Als dat wel zo is, heb ik niet goed gelezen.
De voorbeelden komen van de gelinkte bron (site CBR). De maximaal toegestane massa van het trekkend voertuig is de ledige masse + laadvermogen. Deze tweede wordt enkel vermeld bij het rekenvoorbeeld indien die voor het betreffende rekenvoorbeeld van belang is.
Geplaatst: 14.03.2012 - 09:37
door diesel01
regiorunner schreef:diesel01 schreef:Jan schreef:
Maar wanneer je in eentje met een losse boottrailer moet rangeren om hem precies op zijn plek te zetten, dan is een tandemasser een onding. Hij wil alleen maar rechtuit tenzij je hem met het neuswiel zo ver achterover kan zetten dat er bijna geen druk meer op de voorste as komt.
Dat valt of staat met de bestuurder niet voor niets heeft men het rijbewijs e achter b verplicht gesteld.
Ik heb liever een stabiele tandemasser dan een instabiele enkelasser.
Wat bedoel je precies met het verplicht zijn van E achter B? Ik proef hierbij de veelbesproken borrelpraat dat voor een tandemasser "zowiso E achter B" verplicht is. Dat is pertinent onwaar. E achter B heeft te maken met gewicht ( < gewicht van de trekkende auto EN < 3500 kg totaalgewicht). Achter een V70 D5 (leeg 1600 kg max massa 2180) kan prima een tandemasser van 1319 kg. TMM is dan 3499, de aanhanger is lichter dan de auto, dus toegestaan met B. Ik spreek dan over de huidige regelgeving.
Dat een stabiele tandemasser beter achter de auto ligt: helemaal mee eensch natuurlijk. (overigens in het bezit van BE CE en DE, dus die discussie ken ik niet meer, maar had ik met de aanhanger ALTIJD de regelgeving in het dashboardkastje voor ongeschoolde politieagenten) De aanhanger heeft nu een maximumgewicht van 1799 kg om die reden. Niet dat dat er ooit inkomt, maar een boete voor overbelading is duur en onnodig.
Daar bedoel ik mee, en dat is weer typisch Nederland, dat er zoveel uitzonderingen zijn op de regel dat zelfs wetshandhavers door de bomen het bos niet meer zien.
Ik zou kiezen voor een éénduidig beleid, heb je een aanhanger achter de auto dan ben je automatisch verplicht om daar een rijbewijs voor te hebben.
Ik neem aan dat wanneer je opgaat voor een dergelijk rijbewijs niet alleen het rijden ansich word behandeld maar ook belading, hoe te reageren in noodsituaties.
Ik zie in de praktijk mensen die wel met een caravan/aanhanger op pad gaan maar bijvoorbeeld niet recht achteruit kunnen rijden op de spiegels.
Ik heb ooit eens in een impasse gestaan met een Neerlandse caravaner in een smal Frans dorp die niet achteruit kon en wilde dat ik 500m terug reed met 17meter omdat hij een éénrichtingsweg inreed vanaf de verkeerde kant.
Borrelpraat of niet ook in dit geval zit er een kloof tussen theorie en praktijk en er zijn hele volkstammen, gezien de ongevallen langs de autoroute die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Geplaatst: 14.03.2012 - 09:50
door Walter
allemaal waar diesel1
Geplaatst: 14.03.2012 - 12:12
door gsx750r
Walter schreef:Je vergeet 1 ding Rob: de maximaal toegestane massa van het trekkend voertuig. Dat moet je meenemen in de berekening van het treingewicht als je zonder E rijbewijs op pad wilt. Je neemt het soms mee maar krijg niet het idee dat je het duidelijk doorrekent. Als dat wel zo is, heb ik niet goed gelezen.
Als er al iets vergeten is dan in ieder geval niet door mij maar door de bron n.l. het CBR.
En als je kijkt naar Voorbeeld 6 en 7 dan zie je dat er wel degelijk gerekend wordt met de
maximum toegestane massa van het voertuig n.l.
ledige massa motorvoertuig +
laadvermogen motorvoertuig.
En dit
diesel01 schreef:Ik zou kiezen voor een éénduidig beleid, heb je een aanhanger achter de auto dan ben je automatisch verplicht om daar een rijbewijs voor te hebben.
onderschrijf ik volledig !
Rob
Geplaatst: 14.03.2012 - 12:22
door V480-S60
Jongens die discussie heb ik al vele malen gevoerd. Met exact dezelfde argumenten en de bronnen/zaken die Rob al noemt.
Het blijft heel erg moeilijk om begrijpelijk te schrijven voor de instanties. En dan kunnen of willen de mensen niet lezen en rekenen.
Voor mij is het allemaal niet van toepassing (ik heb BE) maar er kan gewoon veel meer met alleen B. Zie de voorbeelden van Rob.
En het wordt dus nog ingewikkelder met ingang van 2013.
Zullen we nu stoppen met de discussie over E achter B en weer teruggaan naar de 500 kg ongeremd? die een V70 mag trekken.
Die discussie vind ik persoonlijk veel interessanter trouwens.
Geplaatst: 14.03.2012 - 13:45
door wim de jong
er is een makkelijke manier, en die staat in dit linkje:
http://www.cbr.nl/1041.pp
alle verder voorbeeldjes met getalletjes is een uittreksel uit dat schemaatje.
Geplaatst: 14.03.2012 - 14:58
door gsx750r
V480-S60 schreef:Zullen we nu stoppen met de discussie over E achter B en weer teruggaan naar de 500 kg ongeremd? die een V70 mag trekken.
Die discussie vind ik persoonlijk veel interessanter trouwens.
Je hebt helemaal gelijk, daar ging het in feite om.
Het enige dat ik er over wil zeggen is dat, helemaal los van het feit of welke auto dan ook het
kan of
mag trekken,
ongeremde aanhangers gewoon verboden zouden moeten zijn !
Rob
Geplaatst: 14.03.2012 - 15:05
door diesel01
Terug on topic, ik zou gaan voor een geremde aanhanger.
Ga je daarnaast ook lange afstanden maken +1000km op snelheid dan zou ik zeker een tandemasser niet uitsluiten.