lekke koppaking
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Ik wil je niet heel bang maken, maar in de 850/x70 heeft de 2.5T heeft op het 850 forum een beetje de reputatie als minst betrouwbaar, waarbij er bovengemiddeld vaak haarschuurtjes in de cilinderbussen ontstaan. Hierdoor lijkt de koppakking lek, maar in werkelijkheid lekt er dan een cilinder bus...
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Dat kan het bericht zijn morgen.
Persoonlijk weinig gelezen over kapotte 2.4T motoren, maarja dan haal ik niet een nieuwe 2.4T
.
Morgen weet ik meer.
Persoonlijk weinig gelezen over kapotte 2.4T motoren, maarja dan haal ik niet een nieuwe 2.4T

Morgen weet ik meer.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
2.4T gaat volgens mij alleen stuk onder teveel druk door over de limieten te tunen. Verder volgens mij net zo betrouwbaar als de 2.3.
Die 2.5T is wel een andere generatie dacht ik.
Die 2.5T is wel een andere generatie dacht ik.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Status nu;
onderblok ziet er op wat vuil na goed uit.
kop is los en ingeleverd, word vandaag vlak gemaakt, de koolaanslag op de kleppen moet worden schoongemaakt, de kop word geperst, er word gekeken naar LPG aanpassingen, zo niet dan worden die gedaan en ze worden gesteld, maar....
weer een garage die beweerd; er zitten hydraulische klepstoters in. Huidige kop hoort niet bij de motor en heeft geen inspectie gaten. Dan is het volgens mij een 2003+ bouwjaar kop? Die zijn wel mechniasch, wel stellen dus en weer "specialisten" die er van uit gaan dat ze niks hoeven doen.
Nog eens de garage verzekerd dat de kleppen gesteld moeten worden, zeker nu alles los is. Dit is het engie voordeel dat ik uit deze situatie haal, dat de kleppen weer gesteld worden.
De garage trekt als oorzaak van de lekke koppakking dat de kop niet of niet goed is vlak gemaakt toen die gewisseld is. Vervelend en duur, maar straks wel een mooie stage 0
.
PS ik meende ook dat de 2.4T op zich best wel sterk is bij normaal gebruik, de 2.5T zou weer dunnere cilinderwanden hebben en dus kwetsbaarder zijn. 2.3T (T5) is volgens mij het sterkste T blok dat Volvo kent (voor de S60)?
onderblok ziet er op wat vuil na goed uit.
kop is los en ingeleverd, word vandaag vlak gemaakt, de koolaanslag op de kleppen moet worden schoongemaakt, de kop word geperst, er word gekeken naar LPG aanpassingen, zo niet dan worden die gedaan en ze worden gesteld, maar....
weer een garage die beweerd; er zitten hydraulische klepstoters in. Huidige kop hoort niet bij de motor en heeft geen inspectie gaten. Dan is het volgens mij een 2003+ bouwjaar kop? Die zijn wel mechniasch, wel stellen dus en weer "specialisten" die er van uit gaan dat ze niks hoeven doen.
Nog eens de garage verzekerd dat de kleppen gesteld moeten worden, zeker nu alles los is. Dit is het engie voordeel dat ik uit deze situatie haal, dat de kleppen weer gesteld worden.
De garage trekt als oorzaak van de lekke koppakking dat de kop niet of niet goed is vlak gemaakt toen die gewisseld is. Vervelend en duur, maar straks wel een mooie stage 0

PS ik meende ook dat de 2.4T op zich best wel sterk is bij normaal gebruik, de 2.5T zou weer dunnere cilinderwanden hebben en dus kwetsbaarder zijn. 2.3T (T5) is volgens mij het sterkste T blok dat Volvo kent (voor de S60)?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ja de 2.4T heeft dunnere dan de 2.3, de 2.5 weet ik niet exact.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Let wel op dat de kop niet teveel krom mag zijn voor het vlakken. De cilinderkoppen lopen koud in de kop. Als de kop krom is is dus ook de bovenkant krom en gaan de nokkenas lagers "wringen" met als gevolg dat deze eruit lopen.De kop mag niet meer dan 5 tienden krom zijn in de lengte en 2 tienden in de breedte.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De 2.4t en 2.5t van de eerdere generaties hebben allemaal exact dezelfde boring en dus waarschijnlijk ook een even dikke cilinderwand. Later (2003) is de 2.5t opnieuw geintroduceerd welke een grotere cilinderinhoud heeft, maar hierbij is de slag verhoogd en de boring gelijk gebleven aan de 2.4t. De T5 heeft de korte slag van de 2.4t en een kleinere boring (2 mm).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
En het R blok ed? Dat is ook een 2,521 liter, exact dezelfde inhoud als de 2.5T.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Ik ga de specialisten niet vertellen wat hun werk is, voordeel van het betalen van de hoofdprijs is dat je wel garantie hebt
.

Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Ik las dit en dacht: Dat kan toch niet waar zijn? Het is toch veel simpeler om de boring te vergroten om er 100cc bij te krijgen? Maar je hebt helemaal gelijk! De slag is vergroot! Dat verklaart ook het grote koppel bij lage toerentallen.edraket schreef:De 2.4t en 2.5t van de eerdere generaties hebben allemaal exact dezelfde boring en dus waarschijnlijk ook een even dikke cilinderwand. Later (2003) is de 2.5t opnieuw geintroduceerd welke een grotere cilinderinhoud heeft, maar hierbij is de slag verhoogd en de boring gelijk gebleven aan de 2.4t. De T5 heeft de korte slag van de 2.4t en een kleinere boring (2 mm).

Zie Wikipedia
Edit: Nog een leuke link over hoe en wat van 5-cilinders
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
R heeft de zelfde boring en slag als de latere 2.5t, maar wel een aantal andere wijzigingen aan onder andere kruks, zuigers, kop, drijstangen en uiteraard motormanagement.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Als een garage al zegt dat er hydraulische kleppen in zitten,zou het vertrouwen bij mij al op de loop zijn..
En wat Ed Raket zegt over het vlakken van de kop,neem dat verhaal even goed door met degeen die hem repareert,om naderhand problemen met de kop te voorkomen!
Krom is krom namelijk,zowel de onderkant als de bovenkant.als je de onderkant vlakt blijft de bovenkant nog net zo krom en zeker bij het monteren gaat het dan fout ivm materiaalspanning.
En wat Ed Raket zegt over het vlakken van de kop,neem dat verhaal even goed door met degeen die hem repareert,om naderhand problemen met de kop te voorkomen!
Krom is krom namelijk,zowel de onderkant als de bovenkant.als je de onderkant vlakt blijft de bovenkant nog net zo krom en zeker bij het monteren gaat het dan fout ivm materiaalspanning.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Maandag is de kop klaar;
Gelukkig bevestigd het bedrijf wat de kop behandeld dat ie inderdaad geen hydraulische klepstoters heeft, hij heeft ook geen harde klepzittingen en dergelijke dus die komen er nu in en hij gaat het geheel 7 100ste stellen? Dat moet ik nog even ophelderen, want ik wil gewoon dat ie bovenaan de toleranties is gesteld met harde klepzittingen enzo.
Hele handel word dan dinsdag met nieuwe koppakking geinstalleerd, plus al die rand dingetjes.
En dan hopelijk woensdag eens weer rondrijden
!!
Vind het wel uitermate irritant dat dit via, via moet omdat ze zelf niet het gereedschap in huis hebben.
Prima garage voor regulier spul, maar voor het moeilijker spul toch maar een ander adres vinden.
Gelukkig bevestigd het bedrijf wat de kop behandeld dat ie inderdaad geen hydraulische klepstoters heeft, hij heeft ook geen harde klepzittingen en dergelijke dus die komen er nu in en hij gaat het geheel 7 100ste stellen? Dat moet ik nog even ophelderen, want ik wil gewoon dat ie bovenaan de toleranties is gesteld met harde klepzittingen enzo.
Hele handel word dan dinsdag met nieuwe koppakking geinstalleerd, plus al die rand dingetjes.
En dan hopelijk woensdag eens weer rondrijden

Vind het wel uitermate irritant dat dit via, via moet omdat ze zelf niet het gereedschap in huis hebben.
Prima garage voor regulier spul, maar voor het moeilijker spul toch maar een ander adres vinden.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
In Zwolle, maar ik vind een stuk reisen geen probleem.
Dit garage bedrijf handeld deze klus af en ze gaan hun werk wel goed doen, dat geloof ik wel. Alleen het is heel moeilijk hier duidelijk informatie te krijgen van hoe ver waren de kleppen nauwer geworden en was cilinder 1 er erger aan toe als de rest (om maar voorbeelden te noemen).
Als je mij een keer wilt helpen door het kleppendeksel te verwijderen, zodat we de stand van zaken (over 50.000 km) kunnen inspecteren, eventueel stellen en weer goed dichtmaken, dan hoor ik dat graag. Dat is me wel een stukje rijden waard en een vergoeding.
Dit garage bedrijf handeld deze klus af en ze gaan hun werk wel goed doen, dat geloof ik wel. Alleen het is heel moeilijk hier duidelijk informatie te krijgen van hoe ver waren de kleppen nauwer geworden en was cilinder 1 er erger aan toe als de rest (om maar voorbeelden te noemen).
Als je mij een keer wilt helpen door het kleppendeksel te verwijderen, zodat we de stand van zaken (over 50.000 km) kunnen inspecteren, eventueel stellen en weer goed dichtmaken, dan hoor ik dat graag. Dat is me wel een stukje rijden waard en een vergoeding.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Dat ga ik ook aangeven.
Maar als jij mij kan helpen (wilt helpen), zou ik graag voor de zekerheid na 50.000 km willen checken hoe het ervoor staat. De huidige kop heeft geen inspectie gaten en kan ik niet op die manier de klepspeling checken zoals ramon mij geleerd heeft.
Maar als jij mij kan helpen (wilt helpen), zou ik graag voor de zekerheid na 50.000 km willen checken hoe het ervoor staat. De huidige kop heeft geen inspectie gaten en kan ik niet op die manier de klepspeling checken zoals ramon mij geleerd heeft.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- runnuh
- 3rd Gear member
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 10.08.2008 - 23:59
- Locatie: Alblasserdam
hoor ik daar een klusje aankomen? (ben machinaal verspaner en momenteel erg weinig werk) 

groeten René
V70 T5 geartronic Summum Bj2005
V40 1.8i tragomaat tussendoorbak Bj1996
VW Lupo 1.4 16v kantelende zuiger editie Bj1999
S80 2.5T aut. Summum Bj2004
S80 2.4 170pk Bj2000
S40 phase I 2.0 16v 136pk Bj1996
VW golf III 1.8GL 75pk Bj1992
V70 T5 geartronic Summum Bj2005
V40 1.8i tragomaat tussendoorbak Bj1996
VW Lupo 1.4 16v kantelende zuiger editie Bj1999
S80 2.5T aut. Summum Bj2004
S80 2.4 170pk Bj2000
S40 phase I 2.0 16v 136pk Bj1996
VW golf III 1.8GL 75pk Bj1992