Pagina 3 van 7
Geplaatst: 22.04.2012 - 17:06
door crackedtooth
rensvmeel schreef:Die vindt ik zelf ook mooier completer en netter......
Moet ik zeggen dat er ook nog een nette t5 staat particulier maar zo gezien de reactie`s gezien ben ik beter af met de 2,5t rijdt zoizo 1x per jaar naar spanje met de caravan en auto en dan nog een paar keer per jaar naar duitsland ardennen ed.
ook ben ik niet vies van een trailertje trekken......
wanneer je niet dagelijks iedere dag een caravan trekt dan denk ik oprecht dat je van een T5 veel en veel meer lol zult hebben
en die helpt je ook goed voor die paar keer per jaar met de caravan op pad
vraag anders aan die particulier of je proefrit mag maken met je caravan erachter gekoppeld
Ik zou ook eerste keuze 2.5t of t5 maken en dan pas naar definititieve auto zoeken
Geplaatst: 23.04.2012 - 00:29
door OracleDBA
Ook mijn ervaring met een T5 is dat de trekkracht pas vanaf 2500-3000 toeren behoorlijk is. Dus als het puur voor de caravan bedoeld is, ga dan voor de 2.5T.
Geplaatst: 23.04.2012 - 17:32
door toppertje
OracleDBA schreef:Ook mijn ervaring met een T5 is dat de trekkracht pas vanaf 2500-3000 toeren behoorlijk is. Dus als het puur voor de caravan bedoeld is, ga dan voor de 2.5T.
is de trekkracht van een T5 bij die toerentallen dan minder dan een
gewone 2.4 140 of 170pk?
deze auto,s trekken een caravan nl ook zonder moeite.
Geplaatst: 23.04.2012 - 18:14
door Edwin
toppertje schreef:OracleDBA schreef:Ook mijn ervaring met een T5 is dat de trekkracht pas vanaf 2500-3000 toeren behoorlijk is. Dus als het puur voor de caravan bedoeld is, ga dan voor de 2.5T.
is de trekkracht van een T5 bij die toerentallen dan minder dan een
gewone 2.4 140 of 170pk?
deze auto,s trekken een caravan nl ook zonder moeite.
Tja, zoiets suggereerde ik een aantal posts hierboven min of meer ook al...
Dat een 2.5T het max. koppel eerder bereikt is een feit, maar het koppel wat een T5 bij hetzelfde toerental heeft zal n.m.m. niet te weinig zijn om een sleurhut te verplaatsen.
Ik heb m'n V70/s60 foldercollectie nog erop nageslagen maar daar staat per motortype geen koppelkromme meer van bij

Was vroeger altijd wel zo...
Heb ook nog gegoogeld maar kan geen kromme's vinden.
Gr. Edwin.
Geplaatst: 23.04.2012 - 22:48
door OracleDBA
De 2.5T bereikt zijn maximale koppel vanaf 1800 toeren, de T5 vanaf 2400. Op dat punt is het koppel van de T5 natuurlijk wel hoger, maar in zijn 5 zit je niet op 2400 toeren als je 90 rijdt.
Mijn T5 was een tijdje getuned waardoor deze veel meer koppel had vanaf 2000 toeren. Een verschil van dag en nacht kan ik je vertellen.
Geplaatst: 24.04.2012 - 07:49
door V70 T5 assen
Het lijkt mij niet echt verstandig om continu rond de 1800 rpm te zitten met een caravan achter de auto met 90 km/h.
Heb zo even niet voor de bril hoeveel toeren de T5 maakt in de 5 met 90 , maar dat zal niet veel uitmaken met 2.5T .
Dus je zult eerder in de 4 zitten dan maken beide type motoren genoeg toeren.
Geplaatst: 24.04.2012 - 10:10
door Oceanracer
Het gaat dan ook niet om het rijden van een vaste snelheid, maar juist om het bereiken van snelheid. Met een 2.4 140 pk rijd je ook 90 in z'n 4 met een caravan.
Het gaat om het verschil in de motor, dan maakt dit verschil tussen 1800 en 2400 toeren bijna één versnelling! Met andere woorden: Om hetzelfde koppel te bereiken heeft de T5 dus een lagere versnelling nodig.
Leuk voor jou dat jij zo blij bent met je T5, maar voor normaal gebruik heeft een 2.5T een veel breder koppel waardoor je zeer schakellui kunt rondtoeren. En met een caravan erachter hoef je dan ook niet bij ieder bultje terug te schakelen en trekt hij na iedere rotonde lekker vlot weer op, zonder een joekel van een turbogat.
Geplaatst: 24.04.2012 - 16:19
door Edwin
Oceanracer schreef:en trekt hij na iedere rotonde lekker vlot weer op, zonder een joekel van een turbogat.
?? En jij spreekt nu uit ervaring?? Waarop baseer jij dit?
Ga maar eens rijden met een T5 en je zult merken dat er geen joekel van een turbogat is.
Natuurlijk gaat de T5 pas vanaf 2.500 rpm ècht keihard trekken, maar dat wil niet zeggen dat er daarvoor niets gebeurd. In tegendeel, alleen is het minder heftig, maar het is niet zo dat er een 'gat' is waarbij er niets gebeurd! Wat wel zo is als er sprake is van een echt turbogat.
Bij een 2.5T gaat de trekkracht opbouw geleidelijk, bij de T5 van snel naar steeds sneller. En dat is heel wat anders. En ja ik spreek wèl uit ervaring! 😉
Gr. Edwin.
Geplaatst: 24.04.2012 - 16:20
door Oceanracer
Ik geef het op. Dom haantjes gedrag hier, van kijk mij eens een T5 rijden, moet je ook doen! Ik houd het maar bij mijn eerste advies:
Oceanracer schreef:Zonder enige twijfel de 2.5T. Ga anders even met beide wagens rijden, dan zul je zelf ook tot die conclusie komen.
Edit: Ging even wat mis met wat knip-en-plak-werk
Geplaatst: 24.04.2012 - 16:24
door V70 T5 assen
Ja ik ook !!!!
Met een caravan is een T5 ook gewoon een 140/170 2.4 de baas.
Een 2.5T heeft meer een loopcultuur van een diesel onderin het meeste koppel , maar in hogere toeren eerder ademnood dan een T5 simpelweg omdat een 2.5 T een kleinere turbo heeft.
Geplaatst: 24.04.2012 - 16:31
door V70 T5 assen
Mijn schoonouders hebben een S80 2.5 T dus ik heb die ervaring wel.
Gaat niet om haantjes gedrag TS wil advies over beide wagens die krijgt hij.
Geplaatst: 24.04.2012 - 17:07
door bart simpson
die ademnood is dus boven de 150?
Geplaatst: 24.04.2012 - 17:12
door sju_art
Wat je ook belangrijk vind; een goed onderhouden 2.5T is beter dan een slecht onderhouden T5 en andersom. Een jongere 2003-2009 T5 is in Nederland erg zeldzaam terwijl er meer 2003-2009 2.5T's te vinden zijn. Meer kans dat daar een goede tussen zit of dat het betaalbaar is.
Zoals altijd dus een kwestie van budget, onderhoud en proefrijden.
De T5 als je het geld hebt en een "goede" vind. maar waarschijnlijker een jongere, "goed onderhouden" 2.5T met de opties die jij wil

. Beide trekken die caravan wel en beide doen het heel leuk op de snelweg.
Ik zou zoveel mogelijk gaan "proeven" en wie zoekt die vind, succes!
Geplaatst: 24.04.2012 - 18:27
door Edwin
Oceanracer schreef:Ik geef het op. Dom haantjes gedrag hier, van kijk mij eens een T5 rijden, moet je ook doen! Ik houd het maar bij mijn eerste advies:
Wat een rare reactie joh? Ik zou bijna zeggen gefrustreerd!
Heeft helemaal niks met haantjesgedrag of wat dan ook te maken! Is een kwestie van mening en advies geven.
En als jij dingen verkondigt die niet waar zijn reageer ik daar op, niet meer niet minder. Als ik nou hetzelfde als jij zou gaan doen, dan zou ik me nu af kunnen vragen waarom jij zo anti T5 bent? Is toch ook nonsense?
En als je er niet tegen kan dat iemand het niet met je eens is, moet je misschien wel niet op een forum in discussie gaan?
Het feit dat iemand altijd en overal op reageert en ik weet niet hoeveel postings heeft (haantjesgedrag?

) , wil nog niet zeggen dat die altijd de wijsheid in pacht heeft, niet dan?
Gr. Edwin.
Geplaatst: 24.04.2012 - 18:38
door MarioC70
Hoe minder je weet des te beter.

Geplaatst: 24.04.2012 - 20:12
door Oceanracer
Whahaha, ik ben inderdaad gefrustreerd. Wat zeg ik, zielig eigenlijk, dat ik het met slechts 170 pk moet doen...
Jij jouw mening, ik de mijne. Als jíj daar niet tegen kunt, zit jíj misschien niet op je plek op een forum...

Geplaatst: 24.04.2012 - 20:41
door Richard
Hey jongens, de TS heeft helemaal niks aan jullie gepik op elkaar. Houdt het even bij wat de TS vraagt en laat elkaar verder met rust.
Ik vind een 2,5t meer rijden als een diesel en de t5 meer als een echte benzine. Daarom zou ik zeggen ga voor de 2,5t dan zit je qua trekkracht en gevoel in elk geval goed. Maar ga ook vooral even proefrijden. Misschien vind jij de T5 wel prettiger.
Geplaatst: 24.04.2012 - 20:48
door Edwin
Oceanracer schreef:Whahaha, ik ben inderdaad gefrustreerd. Wat zeg ik, zielig eigenlijk, dat ik het met slechts 170 pk moet doen...
Touché!
Oceanracer schreef:
Jij jouw mening, ik de mijne. Als jíj daar niet tegen kunt, zit jíj misschien niet op je plek op een forum...

Het begint nu ècht kinderachtig te worden, maar even voor de duidelijkheid, en dat is het laatste wat ik over deze "discussie" ga zeggen, JIJ begon te kleineren en te frustreren....
Wie de bal kaatst....
gr. Edwin.
@ TS: nogmaals ga rijden en ondervinden en laat je i.i.g. niet leiden door mijn enthousiasme!!
Veel plezier bij het rijden en aanschaffen want dat is per slot van rekening een leuke bezigheid!
gr. Edwin.
Geplaatst: 24.04.2012 - 22:10
door Rome
Kies voor de 2.5t, bij een lager toerental het meeste koppel. Het koppel is zeer belangrijk, probeer ongeveer het toerental te houden waarbij de motor het meeste koppel geeft. Dat toerental is dus bij de 2.5t lager, en (vind ik),
comfortabeler. Dit alles natuurlijk als je een auto koopt met de gedachte dat je een caravan trekken zeer belangrijk vindt. Succes !
Geplaatst: 25.04.2012 - 00:16
door VolvoFaBulous
Wat mij opvalt in deze discussie is dat de T5-rijders allen geen (principiële?) caravanrijders/-bezitters zijn (ander type mensen/rijders?) en toch (willen) oordelen over de mogelijkheid van het trekken van een caravan ermee. Ik denk dat het in de praktijk dan ook zo is dat caravantypes eerder zullen kiezen voor een 2.5T in verband met het rustiger rijgedrag met lagere toeren dan voor de snelheid en onrust van een T5 met hogere toeren. Uiteraard zal de duw in de rug van een T5 fantastisch zijn, maar niet iedereen zit daarop te wachten. Zeker niet de caravantypes onder ons, waartoe ikzelf ook behoor. Dit topic teruglezend valt mij bovendien op dat er wel degelijk T5-rijders zijn die 'last' hebben van een turbogat, en dit ook (eerlijk) toe durven geven, dus wat mij betreft +1 voor Oceanracer.
