stilvallen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

En daar gaan we weer.
Na ongeveer 3 weken gereden te hebben zonder (?) problemen viel deze avond de motor even stil terwijl ik op CC 130 rij. Alle 'contact'-verklikkers brandden (inclusief motor-icoontje), CC valt uit en na een seconde startte de motor terug op.
Ja, zelfs met een automaat.
Echter : CC laat zich nadien niet meer activeren. Geen leven meer in te krijgen; morsdood.
In de Haynes-manual vind ik geen schema "typical cruise control".
Heeft de CC afzonderlijke zekering c.q. relais? Is er mogelijk verband tussen dit gebeuren en het reeds sinds lang gemelde (waar geen enkel spoor van terug te vinden is in het geheugen) euvel?
Eerlijk, het begint serieus op mijn systeem te werken.
Ik kan toch in de ganse Volvo-wereld niet de enige zijn die deze vreselijke panne ervaart met een V70 D5 (335.000 km / 2002)
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Mijn Volvo is behekst. Deze morgen (dus na een rust van ongeveer 10 uur, voor mijn D5 bedoel ik) verse broodjes gaan halen (jaja, in Vlaanderen belangrijk om bij exclusieve (zeer) warme bakker(in) langs te gaan) en zie ... de CC doet het terug. Hoe kan zulks? Eerst niets meer, dan ...! Misschien hoort hij met z'n 330.000 km al in een RVT thuis.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dat zijn aardstralen en overige magnetische instralingen die dat doen. Langdurig parkeren onder een hoogspanningsleiding is ook niet goed.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Waar wordt de auto uitgelezen bij een dealer of elders ?

Hier kan je trouwens electrische schema's dowbloaden
http://www.matthewsvolvosite.com/volvo-wiring-diagrams

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

De auto werd bij de dealer en bij een auto-elektriciteitspecialist uitgelezen. Geen enkel spoor van de 'stilval'-pannes. Ondertussen vervangen : 2 x brandstoffilter, HD-sensor op HD-pomp. Worden nog genoemd als boosdoeners : contactslot, brandstofpomp in tank, relais van de pomp, druksensor op common rail, ooit gereden te hebben met AVIA, ... Ik kan toch moeilijk alles zomaar gaan vervangen in de hoop op succes.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Wel andere codes die mogelijk ergens toe kunnen leiden. Mogelijk iets waar je niet gelijk aan denkt.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Alle data m.b.t. tot het brandstofsysteem zijn in orde bevonden. Iets in gedachten?
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ik bedoel meer welke andere foutmeldingen stonden in de auto.

Is het bij en bepaalde snelheid? Hobbel in de weg ?

Als er een drukprobleem met brandstof zou zijn, dan zou je het vaker moeten hebben. Vuil in de brandstof tank zelfde verhaal.
Contact slot kan, maar dan zou je eerder slecht starten verwachten. Heb je veel sleutels aan de bos hangen ? Al eens met de reserve sleutel een tijd rond gereden ?

UItval cruise control heb ik bij mijn S60 wel eens gehad, dat was pedaalstand sensor. Auto herstarten en dan werkte het weer

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Buiten een paar 'onnozelheden' zoals de rechter spiegel die eens dienst geweigerd heeft, niets, nada, nul. Het gebeurt zowel bij filerijden, stadsritten en op de autosnelweg. Aan mijn sleutelhanger hangt er 1 extra sleutel en een 'jeton' voor een winkelkarretje. De mogelijkheid van de reservesleutel heb ik nog niet onderzocht. Nu het was de allereerste keer dat de CC niet meer kon herstart worden. Kan er een verband zijn tussen het soms wat pendelen van het toerental (is veel verbeterd sinds een flushoperatie van de automaat) en het stilvallen met als oorzaak de gaspedaalstandsensor? De gactiveerde CC slaat af wanneer het euvel zich voordoet.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Is het uitvallen enkel op de CC of ook als je los van de CC rijdt ? Zo te lezen zit er geen logica in.

Pendelen toerental, welke waarden moet ik dan aan denken 700 naar 900 toeren of echt kleine verschillen ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

@Charly: niet dat het u helpt, maar allereerst wil ik mijn medeleven betuigen! Niets is zo vervelend als een storing die ten eerste gevaarlijk is en ten tweede niet traceerbaar is.

Nadat ik het hele relaas heb gelezen komt bij mij de gedachte op dat er wellicht een probleem zit in het contactslot: de auto gedraagt zich immers alsof zeer kortstondig de contactsleutel vanuit stand II naar stand I en weer terug naar stand II wordt gedraaid. Het wegnemen van de bekleding van de stuurkolom is vrij eenvoudig, waarna het contactslot makkelijk te demonteren is. Misschien een gecorrodeerd contact of een slechte soldering?

Succes met het zoeken!
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Neen, er zit echt geen logica meer in. Vandaag naar een andere dealer geweest en de problematiek uitgelegd. Hun mening gaat uit naar een elektrische (soms)panne in de kabelboom. Men raadde mij aan om bij draaiende motor de ganse kabelboom t.h.v. de motor te 'verkrachten'. Vermoedelijk zit er ergens een verborgen slecht contact verscholen en/of in de connectoren. Men heeft ooit iets gelijkaardig ervaren met een S60. Alsof de duivel er mee gemoeid was viel ik op een afstand van 500 m 2x stil. Steeds kunnen herstarten. Tot ... u raadt het al : ik een derde maal (is dat geen scheepsrecht?) stil viel en ... de motor voor de eerste maal tijdens deze historie NIET meer kon starten. De ganse kerstboom brandde naar behoren doch tijdens de startsequentie (en het niet aanslaan) gaf het gele motor-icoontje geen constante oplichting, doch alternerend aan/uit. Wijst deze laatste vaststelling op één of andere nog niet genoemde fout? Toen ik juist op punt stond de depannagedienst te bellen, probeerde ik nog één keer ... en het 'kreng' startte. Ik ben dat geval beu, driewerf beu! Morgen probeer ik 1) de kabelboom 2) de contacten aan de sensoren inclusief reiniging met contactcleaner 3) het beruchte relais onder het dashboard verantwoordelijk voor de pomp. Bedankt voor het medeleven, doch een eventuele begrafenis zal zonder bloemen of kransen zijn.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Goed verzekerd?
Indien neen: doorklooien, uitzoeken waar de ellende zit en daarna reparatie.
Indien ja: petrolium er over en de brand er in.
Of, indien ja: Inruilen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Het euvel doet zich onder alle rijomstandigheden voor. Er is geen regelmaat te herkennen. Vroeger, d.w.z. vòòr Gerry Slot de automaat geflusht heeft, pendelde het toerental tussen 1500 en 1800 rpm; daarna is de automaat een beetje 'zenuwachtig' gebleven, te weten wat springerig bij halt op rem en om en bij de 2000 rpm. Fijn werk overigens van Mr Slot. Ik las op problemcar.nl dat een zekere 'markV70' een identiek probleem gekend heeft en de oplossing in de vervanging van het pomprelais t.h.v. de ECU. Iemand meer details daarover?
Simplyej
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.03.2012 - 23:14

Charly,

Ik had een tijdje niet gekeken op het Forum en ik had eigenlijk aangenomen dat je mijn advies had opgevolgd maar zo te lezen heb je het niet gedaan. Ik
ben nu 10.000 km verder en rijd nog steeds rond zonder storing, dus kan ik er wel van uit gaan dat de printplaat de boosdoener is. Vervang hem maar en ik weet zeker dat je probleem verholpen is, onderdeelnummer van de unit staat ergens aan de zijkant geprint.
Ik probeer een foto te plaatsen maar ik krijg het niet voor elkaar, zit je op facebook? dan stuur ik de foto naar je toe.
wolff24v
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 11.08.2012 - 22:10
Locatie: Zeeland

Als je geen foutcodes ziet is een storing (slecht contact?) in het contactslot aannemelijk. Als de auto "denkt" dat je met de sleutel de auto stillegt, ziet deze dit niet als een storing. Bij deze km stand kan een contactslot ook wel eens de geest geven.
Succes met het oplossen van dit euvel.
Simplyej
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.03.2012 - 23:14

test
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Simplyej
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.03.2012 - 23:14

lijkt er op dat het gelukt is met de foto, zelfs 4 keer.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Ik weet niet welk bouwjaar je auto is maar heb je al eens naar het gasklephuis gekeken. Cruise control problemen klinken me bekend in de oren. Uitvallen ook, toerental die terug vielen en heeel sloom en op t einde konden we nog maar 30km/h rijden. Bij een auto die eerst makkelijk de 220 aantikte haha.

Blijkbaar hebben ze in bouwjaren 00-02 +/-. slecht type gasklephuis gemonteerd. We hebben een nieuwe gemonteerd en daarna was alles verholpen. En nu 80k verder nog steeds geen problemen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1446
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

mightyspawn schreef:Ik weet niet welk bouwjaar je auto is maar heb je al eens naar het gasklephuis gekeken. Cruise control problemen klinken me bekend in de oren. Uitvallen ook, toerental die terug vielen en heeel sloom en op t einde konden we nog maar 30km/h rijden. Bij een auto die eerst makkelijk de 220 aantikte haha.

Blijkbaar hebben ze in bouwjaren 00-02 +/-. slecht type gasklephuis gemonteerd. We hebben een nieuwe gemonteerd en daarna was alles verholpen. En nu 80k verder nog steeds geen problemen.
Dit gaat over een D5, die hebben geen ETM (=elektronisch gasklep huis) dus die kan dit probleem ook niet veroorzaken.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”