Pagina 3 van 4
Geplaatst: 22.06.2012 - 10:29
door Biarritz
Ik heb ondertussen zoveel last van bijgeluiden en hoop dat het fixen van de airopomp dit gaat oplossen.
Het is altijd moeilijk te bepalen wat de geluiden veroorzaakt. De monteur heeft zelfs boven op de motorkap gelegen tijdens het rijden om te bepalen waar het vandaan komt. Ik dacht echt dat het van links voor kwam, maar het blijkt dus rechts voor te zitten.
De complexiteit van de auto maakt het nog moeilijke te bepalen wat het is. Helaas is niets meer simpel aan de auto, zelfs een korte multiriem

Geplaatst: 22.06.2012 - 10:34
door EVV
Zou deze niet werken? Zou origineel Volvo moeten zijn volgens de site, misschien is die te bestellen?
Geplaatst: 22.06.2012 - 12:27
door Biarritz
EVV
Thanks, maar is voor een 1998 model. Mijn riem loopt toch iets anders.
Geplaatst: 22.06.2012 - 12:49
door EVV
Je hebt gelijk, ik was nog niet wakker...
Geplaatst: 02.07.2012 - 19:18
door Biarritz
Vandaag was ik aan de beurt. Bij demontage van de aircopomp bleken ook bouten van de dynamo los/afgebroken. Ook van de uitlaat bevestiging een bout weg en de ander schroefdraad versleten.
hierbij zijn dus de twee ergste bijgeluiden opgelost. Kosten: 600 Euro.
Het verhaal van de hoofdmonteur: bij deze versie van het motorblok D5 163 PK is er veel vibratie die de verschillende onderdelen nogal belasten, waardoor bouten kunnen lostrillen of afbreken.
Nu heb ik dus nog twee bijgeluiden over die volgende week aan de beurt zijn:
1- Bij flink in de toeren trekken rond 3000 toeren komt er een geluid alsof je een ijzeren pin laat vibreren, zoiets als een mondharp.
2- Licht schurend geluid vooral in de 5de versnelling en alleen bij gas geven of constant gas. Wanneer je het gas los laat dan is het geluid meteen weg. Bij gas geven is het er weer.
Deze laatste geluiden zijn ontstaan nadat de Koppeling is vervangen, met vliegwiel en koppelingscylinder.
Geplaatst: 02.07.2012 - 21:02
door sbv
Neem aan dat er op de reparatie nog wel garantie zit.
Geplaatst: 02.07.2012 - 23:07
door Biarritz
De reparatie van de koppeling is uitgevoerd door een specialist. Er zal vast wel garantie op zitten, maar bij deze dealer wordt het allemaal wat sneller opgelost. Er zijn nu zoveel eigenaardigheden geweest met deze auto dat ik voor save ga.
Geplaatst: 02.07.2012 - 23:43
door Gast
Voorspanning drukgroep niet gegaan?
Geplaatst: 03.07.2012 - 10:17
door Biarritz
Drukgroep is ook vervangen
Geplaatst: 03.07.2012 - 17:34
door Gast
Biarritz schreef:Drukgroep is ook vervangen
Uiteraard, maar ook daarvoor is speciaal gereedschap vereist ivm voorspanning.
Ik heb begrepen dat het ook wel eens fout gaat.
Geplaatst: 04.07.2012 - 09:39
door Biarritz
Hmm, en dat zou het schurend geluid kunnen verklaren?
Schurend geluid is alsof er iets als een as of metalen wiel aanloop.
Ik zelf dacht meer in de richting van de aandrijfas.
Geplaatst: 04.07.2012 - 20:00
door Gast
Misschien dat @MarioC70 hier meer over kan zeggen.
Geplaatst: 04.07.2012 - 22:46
door MarioC70
Leuk om te weten is natuurlijk of de bak na montage gevuld is?
Met de juiste olie?
Zou daar eerst is naar kijken.
Geplaatst: 11.07.2012 - 13:25
door Biarritz
Gisteren weer een dealer bezoekje gehad.
De mededeling was helaas dat ze ook niet meer wisten hoe nu verder.
De monteur heeft ieder schroefje en moertje aangedraaid maar niets opgelost.
Er bleken toch nog een aantal dingen zoals leiding houders, etc los te zitten. Een van de dingen was ook het rubber waar de stuurkolom door het tussenschot steekt wat open stond en rond het gaspedaal.
Na een lange rit vandaag blijkt het schurend geluid weg te zijn. Waarschijnlijk dat er door niet goed aansluiten van het rubber bij de stuurkolom er wat extra geluid van de bak door naar binnen kwam.
Helaas in mijn andere geluid nog niet opgelost. Lijkt iets van een remleiding die tegen het chassis aankomt bij flink accelereren.
Geplaatst: 11.07.2012 - 13:35
door sbv
Je hebt de koppeling en drukgroep laten vervangen en nu een vreemd geluid, ik zou zeggen, laat de party die het vervangen heeft maar eens kijken wat en hoe, voor hetzelfde is er bij montage wat verkeerd gegaan
Geplaatst: 11.07.2012 - 13:43
door Rippie V70
Helaas in mijn andere geluid nog niet opgelost. Lijkt iets van een remleiding die tegen het chassis aankomt bij flink accelereren.
Ik heb ook iets dergelijks gehad. Het was de onderste motorsteun die aan de bak zit. het rubber was eruit en bij forse acceleratie een metaalachtig geluid ( in 1 en 2)
Nieuw steuntje erop en klaar. Schakelt hij ook weer een stuk beter.
Geplaatst: 11.07.2012 - 13:46
door Biarritz
Ik was al terug geweest bij de specialist. Die hebben een proefritje gemaakt, maar konden niet veel horen vanwege de drukte in het verkeer. De afspraak staat weer pas voor de 17de.
Geplaatst: 11.07.2012 - 13:58
door Biarritz
Rippie V70,
Thanks, hopelijk is dat mijn laatste kwaal. Leek het bij jouw ook dat het geluid ergens van de linker bovenkant vandaan komt?
Geplaatst: 11.07.2012 - 18:18
door Rippie V70
meer links onder
zie bijgaande exploded view
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... bly=241032
Item nr 31 in de indexlijst
onderdeelnummer 30680750 volvo
Geplaatst: 12.07.2012 - 08:38
door sbv
Kost ca 35 a 40 euro in Nederland bij dealer