Pagina 3 van 5

Geplaatst: 19.07.2012 - 15:42
door Thom
Mijn XC60 rijdt beduidend pittiger als ik de S stand gebruik, wat is er dan mis met dit hier te vermelden.

Ik zit niet op een Volvo forum om te horen hoe een Audi, BMW of Merc rijden, als ik dat zou willen weten, had ik wel een ander merk gekocht.

Ik vergelijk mijn XC60 6 traps GT met mijn vorige auto V70 24D ook met 6 traps GT.

De XC60 heeft de sport stand, de V70 had die niet, dus het wordt alleen maar beter.
Ik VIND het niet zo'n waardevolle toevoeging, en dit forum is er om je mening te geven.. Dat je op een Volvo forum concurrenten zou moeten negeren, vind ik kwatsj.

Nu maar weer on topic.

Geplaatst: 19.07.2012 - 16:47
door BlackcurrantV70
DE vraag was ook over V70 tov XC60, geen hond die iets gevraagd heeft over andere merken.

Als je zelf geen XC60 rijdt kan je moeilijk meepraten in dit topic.

Geplaatst: 19.07.2012 - 16:54
door Paul
Wij hebben de XC60 D5 gechipped met Polestar, is wel echt waanzinnig, veel lagere toeren bij dezelfde snelheid. Veel stiller en zoveel sneller!

Geplaatst: 19.07.2012 - 16:56
door diesel01
Okee Paul.
Naar welke waarde is er gechipt?

Geplaatst: 19.07.2012 - 17:00
door Paul
225pk volgens mij

Geplaatst: 19.07.2012 - 17:04
door BlackcurrantV70
In Belgie is dit tricky, omdat je verzekeringspremie en wegenbelasting bepaald wordt aan de hand van je PKs, dus chippen is belasting ontduiken en verzekering oplichten, tenzij je ze inlicht...

Geplaatst: 19.07.2012 - 17:19
door Frederik Welvaert
Paul schreef:Wij hebben de XC60 D5 gechipped met Polestar, is wel echt waanzinnig, veel lagere toeren bij dezelfde snelheid. Veel stiller en zoveel sneller!
Je weet toch dat dat onmogelijk is zonder er een andere bak in te lepelen? :p

Geplaatst: 19.07.2012 - 17:52
door M@rcel
ppFreddy schreef:
Paul schreef:Wij hebben de XC60 D5 gechipped met Polestar, is wel echt waanzinnig, veel lagere toeren bij dezelfde snelheid. Veel stiller en zoveel sneller!
Je weet toch dat dat onmogelijk is zonder er een andere bak in te lepelen? :p
Was/Is bij de mijne ook zo na het chippen. De automaat schakelt een stuk eerder op en later terug. Je rijdt gewoon een versnelling hoger dan voorheen en dus met een lager toerental.

Geplaatst: 19.07.2012 - 18:03
door Paul
Wist ik niet Frederik, maar dan zullen we het zeker verbeelden. Overigens doet mijn D2 dit ook na een software update, zal ik dan ook verbeelden.

Geplaatst: 19.07.2012 - 19:21
door Frederik Welvaert
M@rcel schreef:Was/Is bij de mijne ook zo na het chippen. De automaat schakelt een stuk eerder op en later terug. Je rijdt gewoon een versnelling hoger dan voorheen en dus met een lager toerental.
Als je het zo bekijkt kan het inderdaad wel, maar de auto gaat door chiptuning niet plots dezelfde snelheid halen in dezelfde versnelling met minder toeren. De overbrenging blijft namelijk dezelfde. De mijne is ook gechipt naar 225pk/460Nm, maar draait in z'n 6 aan 120 nog altijd evenveel toeren als toen ie nog 163pk/420Nm had :p

Geplaatst: 19.07.2012 - 22:13
door rwa
[quote="ppFreddy"][quote="Paul"]Wij hebben de XC60 D5 gechipped met Polestar, is wel echt waanzinnig, [b]veel lagere toeren bij dezelfde snelheid[/b]. Veel stiller en zoveel sneller![/quote]
Je weet toch dat dat onmogelijk is zonder er een andere bak in te lepelen? :p[/quote]

Is dat zo? Je kunt toch gewoon bij dealer polestar tuning kopen en dan passen ze toch niet de GT aan? Ik overweeg om het te doen maar als dat problemen op gaat leveren pas ik.

Geplaatst: 19.07.2012 - 23:02
door Paul
Ik begrijp het ook niet, maar auto is top en wij hebben garantie, auto rijdt super!

Geplaatst: 20.07.2012 - 00:54
door M@rcel
Nee, de automaat wordt niet aangepast, maar door de tuning verandert het samenspel van gaspedaal, motor en versnellingsbak.

VEEL te simpel gezegd: Bij een bepaalde gaspedaalstand hoort een vermogen+koppelvraag. Vervolgens wordt de hoogste versnelling gekozen waarbij de motor dit vermogen+koppel kan leveren. Omdat de motor meer vermogen+koppel levert door de tuning (ook of vooral bij lage toerentallen, onderin dus), wordt er eerder opgeschakeld en later terug.

Geplaatst: 20.07.2012 - 01:05
door Frederik Welvaert
Wat Marcel zegt. Het zou dus kunnen dat de bak eerder naar de hoogste versnelling schakelt, maar zoals ik eerder zei: de auto gaat niet plots 120 rijden aan 1600rpm in 6e, maar gewoon 2200 zoals dat daarvoor ook al was zonder chiptuning. De mechaniek tussen motor en wielen gaat niet plots veranderen met nieuwe software.

Maar in feite is dat een heel ander verhaal en heeft het niks van doen met de vergelijking V70 <-> XC60

Geplaatst: 20.07.2012 - 01:06
door M@rcel
ppFreddy schreef:Wat Marcel zegt. Het zou dus kunnen dat de bak eerder naar de hoogste versnelling schakelt, maar zoals ik eerder zei: de auto gaat niet plots 120 rijden aan 1600rpm in 6e, maar gewoon 2200 zoals dat daarvoor ook al was zonder chiptuning. De mechaniek tussen motor en wielen gaat niet plots veranderen met nieuwe software.
Uiteraard helemaal mee eens. :)

Geplaatst: 26.07.2012 - 10:02
door diesel01
Ik lees net dat de V70 met nieuwe D5(205/225pk) 2 ton mag trekken en dat is 200kg meer dan de huidige.
Dat is meer dan voldoende om een caravan mee te nemen die 1700kg mag hebben.
Heeft een XC60 het voordeel in gewicht om als contra te dienen of kun zo een V70 het kunstje net zo goed kunnen.
Er staan meer jonge V70 met weinig km's te koop dan XC60 en ik hoor ook goede berichten over de nieuwe V70.

Geplaatst: 26.07.2012 - 11:06
door Jers3n
Ten eerste rijst bij mij de vraag waarom je specifiek voor het trekken van de caravan van je ouders een auto aan wil schaffen. Ik snap en begrijp dat het leuk en prettig is een auto te hebben waar niet alleen (bijna) alles op zit maar die ook nog eens redelijke sleurhut kan en mag trekken. Maar zou je naast de caravan niet ook de auto van je ouders kunnen lenen tijdens die vakanties? Of behoort dat niet tot de mogelijkheden?

Daarnaast is het mbt de XC60 denk ik puur niet het gewicht wat hem gunstiger zal maken, XC60 is immers zwaarder, maar is het m.i. vooral de AWD die hem de betere trekauto maakt tov de FWD V70. Puur qua gewicht zou dan een V70 AWD in het voordeel moeten zijn (ook AWD, maar iets lichter met zelfde trekgewicht), maar wellicht dat de 'stroomlijn' o.i.d. ook mee speelt.
De XC70 D5 AWD 205/225 Pk mag overigens 2100 kg trekken, is nagenoeg even zwaar (+6 kg) als de XC60, dus die zou qua gewichten nog iets meer in het voordeel zijn.

Geplaatst: 26.07.2012 - 11:34
door diesel01
Het wisselen van auto zou mijn vader niet erg vinden alleen moet ik mijn Volvostoel afstaan voor een auto waar ik minder goed inzit, laat staan 3 uur achter elkaar.
Ik denk dat wij gewoon in Beide auto's moeten gaan rijden, de hogere zit zou maar zou de doorslag kunnen geven positief danwel negatief.

Geplaatst: 26.07.2012 - 17:16
door BlackcurrantV70
Ik heb zowel de V70 MY11 als de XC60 MY11 proefgereden voor ik de knoop doorhakte, wat mij verbaasde is dat de V70 stugger, harder aanvoelde, zeker ivm mijn V70 MY06 die ik toen had.

Het stuggere, hardere weggedrag vond ik minder comfortabel danmijn V70MY06, de XC60 voelde (naar mijn gevoel) soepeler, comfortabeler aan.

Dit was een van de redenen om de XC60 te kiezen, 2e reden was dat ik de achterkant van de V70NN echt niet mooi kan vinden.

Nadeel van de XC60 zullen de banden zijn, die zijn wel een stuk duurder dan V70 bandjes (althans ivm mijn V70MY06)

Geplaatst: 27.07.2012 - 18:04
door Volvo T56
[quote="Die Sportstand...ajb zeg :oops: Wat een BELACHELIJKE toevoeging, het enige dat het dan doet is nóg ongemanierder schakelen en de auto in zn soepele (XC) veren laten schudden.. Nee, daar zou ik geen euro voor over hebben.[/quote]

Helaas dit is onzin, hij "hangt " ook beter aan het gas, heb je wel eens de sportstand in een XC 60 kunnen uitproberen?