2de maal loslopen linker voorwiel na beurt

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

trappen is wel wat extreem, zelf doe ik het ook opgevoel, maar dan gewoon goed vastdraaien en een 2e ronde dan geef je even een extra ruk, en alles zit vast op gevoel kom je denk ik wel in de buurt van de aandraai specs denk ik hoor , meten is weten dus ga een momentsleutel kopen
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

mightyspawn schreef:Ik trap altijd na bij het vastdraaien, vertrouw die specificaties nooit. En heb je wel de goeie bouten. al zo vaak gezien met verkeerde bouten dat ze losdraaien. Of nieuw gespoten velgen bij oldtimers. Dan gaat de lak barsten en trillen ze los. Die moet je vasttrappen tot de lak barst en dan weer los en nog een keer vast.
Wat een onzin, ik heb me momentsleutel op 130 Nm en daar blijf ik bij

Door te trappen heb je geen idee hoeveel kracht je zet, voor het zelfde geld knapt de bout/moer af, en dan? Het schroefdraad lijdt ook enorm onder teveel kracht.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Veiligheid voor alles...
Maar zou het loslopen van bouten niet ontzettend veel vaker voor moeten komen, bij elk merk auto, vanwege het feit dat velen tegenwoordig met winterbanden rijden?!
Dan zouden er toch regelmatig wielen om de oren moeten vliegen op de weg.:)
Zou het dan niet beter zijn om iedereen die regelmatig verwisselt van wielen, aan te raden om ze na te trekken?
Ik dacht dat dit sowieso alleen van toepassing was op nieuwe banden/velgen.
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dop 19,langverlengstuk,stuk pijp van een meter of twee erbij en sjorren maar!
Sjonge jonge!!!
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41081
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik las ze altijd gewoon vast. :smilebox:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21203
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Brander erop en laten samensmelten met de velg..
Ik heb overigens een goede moment sleutel en zet ze vast op 140nm, nooit last van loslopen danwel vaste moeren bij losdraaien.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2405
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Goede moment sleutel en vastzetten op 140Nm, daar zit al genoeg marge op om bij goede bouten loslopen te voorkomen.

Specs niet vertrouwen.... Doe er na volgende beurt dan ook maar een extra liter motorolie bij, stel je voordat de voorgeschreven hoeveelheid te weinig is........ :roll:
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik wissel al 10 jaar zelf mijn velgen en ik heb nog nooit een los wiel gehad. Zonder lange pijp, getrap, verhitten, of wat dan ook. Gewoon met momentsleutel aandraaien en later nog maals controleren. Oja, ik reinig wel altijd de contactvlakken, inclusief de naaf.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Precies,netjes te werk gaan is het belangrijkste!
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Hebben we het nu over een Volvo FH16 600pk?
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

voor iedereen die vaster dan vast nog niet vast genoeg vindt:

https://www.bva-auctions.com/auction/lot/6710/2734346?

:roll: :twisted:
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je mag de mijne wel even lenen,dan weet je zeker dat hij nooit meer los wil! :)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29718
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Oceanracer schreef:Ik wissel al 10 jaar zelf mijn velgen en ik heb nog nooit een los wiel gehad. Zonder lange pijp, getrap, verhitten, of wat dan ook. Gewoon met momentsleutel aandraaien en later nog maals controleren. Oja, ik reinig wel altijd de contactvlakken, inclusief de naaf.
Ik heb ook goede ervaringen met bovengenoemde werkwijze.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1940
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

+1

Wat ik wel jammer vind is dat de, overigens zeer goede vakgarage, waar ik verder naar tevredenheid geholpen wordt en waar ik ook wel kom voor de apk en oliewissel de bouten vastzet met zo'n pneumatische geweldenaar.
De apk is bij mij altijd in de winterwielentijd en bij wissel naar zomerwielen laatste keer kreeg ik de bouten niet los. Nou ben ik geen slappe jongen zonder spieren, maar het lukte mij niet, ook niet met een verlengpijp van een halve meter. Ik heb ze daarop gebeld en kreeg te horen dat dat niet kon, want "ze zetten het altijd vast met op 140nm en lopen hem na met de momentsleutel." Op mijn verzoek ze dan maar even los te draaien moest uiteindelijk hun allersterkste monteur met een verlengpijp van 1,5 meter er aan te pas komen om de boel los te draaien!
Wat ik wil zeggen is, dat die pneumatische dingen de boel zo vast draaien dat nalopen met een momentsleutel dan ook geen zin meer heeft. En dat je in geval van een lekke band dan een vet probleem kan hebben!
Ik draai de boel dan bij thuiskomst ook gelijk maar los en zet het zelf weer vast!

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29718
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Misschien toch nog een keer de goede vakgarage proberen te overtuigen van het feit dat de niet goed afgestelde pneumatische wielsleutel herbezien moet worden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je hebt kans dat door de bouten zo vast te zetten de flens vervormd waardoor je trillingen krijgt. Prutsers! Naar mijn idee zijn heel veel banden garages zo bang dat een bout los loopt dat ze ze liever veel te hard vast draaien dan op voorgeschreven moment. En inderdaad heeft het geen zin meer om de momentsleutel met 140 Nm erop te zetten als de luchtsleutel ze al met 500 Nm of meer heeft vastgejankt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1940
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ja i.d.d. de volgende keer dat de auto er heen gaat (volgende maand), ga ik er expliciet om verzoeken de velgen NIET met dat luchtkanon vast te zetten, maar met de biologische ratel.
Hopelijk geven ze hier dan ook gehoor aan!

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
mijn speeltje
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 11.02.2007 - 19:39

Colega Volvo rijders,
Allereerst dank voor de vele positieve reacties. Nooit verwacht dat er zoveel reacties zouden volgen.
Vandaag de v70 naar se garage geweest, nw bouten voor alu velgen laten plaatsen en nu maar hopen dat het euvel van het loslopen is verholpen.
Bij geen reactie meer van mij dat is het vervangen van de bouten een succes.
Gr. Kurt-Karel
Gebruikersavatar
ovwest
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 26.10.2012 - 11:20

Gisteren gebeld door garage en wat denk je? Verkeerde bouten. Met dit verhaal in het achterhoofd meteen laten vervangen vandaag.....
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)

Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”