Pagina 3 van 3

Geplaatst: 29.01.2013 - 10:10
door evert65
trappen is wel wat extreem, zelf doe ik het ook opgevoel, maar dan gewoon goed vastdraaien en een 2e ronde dan geef je even een extra ruk, en alles zit vast op gevoel kom je denk ik wel in de buurt van de aandraai specs denk ik hoor , meten is weten dus ga een momentsleutel kopen

Geplaatst: 29.01.2013 - 10:19
door dutchlimits
mightyspawn schreef:Ik trap altijd na bij het vastdraaien, vertrouw die specificaties nooit. En heb je wel de goeie bouten. al zo vaak gezien met verkeerde bouten dat ze losdraaien. Of nieuw gespoten velgen bij oldtimers. Dan gaat de lak barsten en trillen ze los. Die moet je vasttrappen tot de lak barst en dan weer los en nog een keer vast.
Wat een onzin, ik heb me momentsleutel op 130 Nm en daar blijf ik bij

Door te trappen heb je geen idee hoeveel kracht je zet, voor het zelfde geld knapt de bout/moer af, en dan? Het schroefdraad lijdt ook enorm onder teveel kracht.

Geplaatst: 29.01.2013 - 10:55
door josas1
Veiligheid voor alles...
Maar zou het loslopen van bouten niet ontzettend veel vaker voor moeten komen, bij elk merk auto, vanwege het feit dat velen tegenwoordig met winterbanden rijden?!
Dan zouden er toch regelmatig wielen om de oren moeten vliegen op de weg.:)
Zou het dan niet beter zijn om iedereen die regelmatig verwisselt van wielen, aan te raden om ze na te trekken?
Ik dacht dat dit sowieso alleen van toepassing was op nieuwe banden/velgen.

Geplaatst: 29.01.2013 - 11:10
door Ramon&Ramon
Dop 19,langverlengstuk,stuk pijp van een meter of twee erbij en sjorren maar!
Sjonge jonge!!!

Geplaatst: 29.01.2013 - 11:57
door Ben
Ik las ze altijd gewoon vast. :smilebox:

Geplaatst: 29.01.2013 - 12:12
door diesel01
Brander erop en laten samensmelten met de velg..
Ik heb overigens een goede moment sleutel en zet ze vast op 140nm, nooit last van loslopen danwel vaste moeren bij losdraaien.

Geplaatst: 29.01.2013 - 13:22
door Jers3n
Goede moment sleutel en vastzetten op 140Nm, daar zit al genoeg marge op om bij goede bouten loslopen te voorkomen.

Specs niet vertrouwen.... Doe er na volgende beurt dan ook maar een extra liter motorolie bij, stel je voordat de voorgeschreven hoeveelheid te weinig is........ :roll:

Geplaatst: 29.01.2013 - 13:25
door Oceanracer
Ik wissel al 10 jaar zelf mijn velgen en ik heb nog nooit een los wiel gehad. Zonder lange pijp, getrap, verhitten, of wat dan ook. Gewoon met momentsleutel aandraaien en later nog maals controleren. Oja, ik reinig wel altijd de contactvlakken, inclusief de naaf.

Geplaatst: 29.01.2013 - 13:56
door Ramon&Ramon
Precies,netjes te werk gaan is het belangrijkste!

Geplaatst: 29.01.2013 - 13:59
door janpie
Hebben we het nu over een Volvo FH16 600pk?

Geplaatst: 29.01.2013 - 14:23
door MN-NL
voor iedereen die vaster dan vast nog niet vast genoeg vindt:

https://www.bva-auctions.com/auction/lot/6710/2734346?

:roll: :twisted:

Geplaatst: 29.01.2013 - 14:24
door Ramon&Ramon
Je mag de mijne wel even lenen,dan weet je zeker dat hij nooit meer los wil! :)

Geplaatst: 29.01.2013 - 16:17
door lint
Oceanracer schreef:Ik wissel al 10 jaar zelf mijn velgen en ik heb nog nooit een los wiel gehad. Zonder lange pijp, getrap, verhitten, of wat dan ook. Gewoon met momentsleutel aandraaien en later nog maals controleren. Oja, ik reinig wel altijd de contactvlakken, inclusief de naaf.
Ik heb ook goede ervaringen met bovengenoemde werkwijze.

Geplaatst: 29.01.2013 - 17:53
door Edwin
+1

Wat ik wel jammer vind is dat de, overigens zeer goede vakgarage, waar ik verder naar tevredenheid geholpen wordt en waar ik ook wel kom voor de apk en oliewissel de bouten vastzet met zo'n pneumatische geweldenaar.
De apk is bij mij altijd in de winterwielentijd en bij wissel naar zomerwielen laatste keer kreeg ik de bouten niet los. Nou ben ik geen slappe jongen zonder spieren, maar het lukte mij niet, ook niet met een verlengpijp van een halve meter. Ik heb ze daarop gebeld en kreeg te horen dat dat niet kon, want "ze zetten het altijd vast met op 140nm en lopen hem na met de momentsleutel." Op mijn verzoek ze dan maar even los te draaien moest uiteindelijk hun allersterkste monteur met een verlengpijp van 1,5 meter er aan te pas komen om de boel los te draaien!
Wat ik wil zeggen is, dat die pneumatische dingen de boel zo vast draaien dat nalopen met een momentsleutel dan ook geen zin meer heeft. En dat je in geval van een lekke band dan een vet probleem kan hebben!
Ik draai de boel dan bij thuiskomst ook gelijk maar los en zet het zelf weer vast!

Gr. Edwin.

Geplaatst: 29.01.2013 - 17:57
door lint
Misschien toch nog een keer de goede vakgarage proberen te overtuigen van het feit dat de niet goed afgestelde pneumatische wielsleutel herbezien moet worden.

Geplaatst: 30.01.2013 - 10:33
door edraket
Je hebt kans dat door de bouten zo vast te zetten de flens vervormd waardoor je trillingen krijgt. Prutsers! Naar mijn idee zijn heel veel banden garages zo bang dat een bout los loopt dat ze ze liever veel te hard vast draaien dan op voorgeschreven moment. En inderdaad heeft het geen zin meer om de momentsleutel met 140 Nm erop te zetten als de luchtsleutel ze al met 500 Nm of meer heeft vastgejankt.

Geplaatst: 30.01.2013 - 20:22
door Edwin
Ja i.d.d. de volgende keer dat de auto er heen gaat (volgende maand), ga ik er expliciet om verzoeken de velgen NIET met dat luchtkanon vast te zetten, maar met de biologische ratel.
Hopelijk geven ze hier dan ook gehoor aan!

Gr. Edwin.

Geplaatst: 31.01.2013 - 21:12
door mijn speeltje
Colega Volvo rijders,
Allereerst dank voor de vele positieve reacties. Nooit verwacht dat er zoveel reacties zouden volgen.
Vandaag de v70 naar se garage geweest, nw bouten voor alu velgen laten plaatsen en nu maar hopen dat het euvel van het loslopen is verholpen.
Bij geen reactie meer van mij dat is het vervangen van de bouten een succes.
Gr. Kurt-Karel

Geplaatst: 31.01.2013 - 21:31
door ovwest
Gisteren gebeld door garage en wat denk je? Verkeerde bouten. Met dit verhaal in het achterhoofd meteen laten vervangen vandaag.....