Pagina 3 van 19
Geplaatst: 07.04.2013 - 20:48
door RichieB
BanRay schreef: Stel je rit bestaat uit stadsverkeer-snelweg-stadsverkeer. Heb je dan het beeld dat je zo'n rit best geheel Hybrid kunt afleggen?
Mijn enige rit tot nu toe (van-naar de RDW) was stadsverkeer-snelweg-stadsverkeer. Als je in de stad heel rustig rijdt, kan je prima in Hybrid rijden. Alleen als je flink optrekt zal de dieselmotor aanspringen.
Of beginnen met Pure, op de snelweg Hybrid en daarna weer Pure?
Dat doe ik zelf wel. Het idee (voor mij) is om in woonwijken zo weinig mogelijk CO2 uit te storen. Dus daat gebruik ik Pure.
Of is de accu leeg na een (redelijk) stuk snelweg? En zo ja, heeft het dan zin om op de snelweg de Save-stand te gebruiken?
Op de terugweg van de RDW (na zo'n 100km in Hybrid + 10km Pure) was de accu leeg. Ik heb toen op Save gedrukt omdat ik in mijn woonwijk weer elektrisch wilde rijden. Na een kwartier stond hij weer op 10km accubereik. Dus ja, voor mij heeft de Save stand zin.
Want met de Save-stand kun je het laatste deel weer Pure rijden, maar is waarschijnlijk het snelweggedeelte minder zuinig omdat je dan meer diesel verbruikt.
Ja, de Save stand zal meer diesel gebruiken. Of het economisch slim is om dit te doen weet ik niet, maar ik heb de optie om schoon te rijden, dus dat ga ik zo veel mogelijk doen.
Geplaatst: 07.04.2013 - 23:46
door BanRay
Als de PIH in de stad in stand Hybrid staat én jij trekt niet als Sjonnie op, rijdt de PIH dan alsof ie in Pure staat? Want dan zou je in principe altijd Hybrid kunnen rijden?!
Geplaatst: 08.04.2013 - 09:18
door RichieB
Ja, de Pure mode verlegt gewoon het punt waarbij de diesel bijspringt. Dat punt is bij Hybrid dynamisch: hoe leger de accu, hoe eerder de diesel gaat draaien. Bij Pure is dat punt vast, en je moet echt een noodsprint maken voordat je die 215pk erbij krijgt. Ik weet niet of er nog meer technische verschillen zijn, maar ik kan ze niet bedenken.
Geplaatst: 08.04.2013 - 16:48
door Zoefje
Ik heb de afgelopen dagen wat zitten spelen met de Save stand. Ik ben er nog niet achter wanneer hij precies oplaad.
Gisteren heb ik op de snelweg hem op Save gezet en had ik nog 20km electrisch kunnen rijden. Na de snelwegrit van zo'n 30 km bleef dat gewoon 20km.
Vandaag heb ik op Pure de accu leeg gereden en hem vervolgens op Save gezet. Binnen 10 km snelweg stond hij alweer op een actieradius van 15km op electrisch.
Voor mijn gevoel laad hij alleen bij als je remt en niet bij normaal rijden, al kan ik dan niet zo snel al weer voor 15km stroom hebben.
Geplaatst: 08.04.2013 - 18:40
door kissyfur
Heb je wel of niet geremd in die 30 resp 10 km snelweg?
Er zal wel een % accu-vulling zijn dat als minimum wordt aangehouden. Als je dus nog 20km kon rijden dan zou hij bijv alleen bij remmen nog bijladen, maar als je nog maar 0km kon rijden schakelt hij kennelijk de dynamo in om iig tot 15km elec bij te laden.
Geplaatst: 08.04.2013 - 19:02
door BanRay
Save zorgt ervoor dat je minimaal 20km Pure kunt rijden. Als je op Pure drukt terwijl de accu nog 'vol' genoeg zit, doet wellicht de Save-stand niets?!
Geplaatst: 08.04.2013 - 19:13
door NielsPHEV
BanRay schreef:Save zorgt ervoor dat je minimaal 20km Pure kunt rijden. Als je op Pure drukt terwijl de accu nog 'vol' genoeg zit, doet wellicht de Save-stand niets?!
Inderdaad !
Geplaatst: 08.04.2013 - 19:56
door piotrV70
Er is een hele nieuwe categorie volvo-rijders bijgekomen.
Geplaatst: 08.04.2013 - 20:37
door RichieB
BanRay schreef:Save zorgt ervoor dat je minimaal 20km Pure kunt rijden. Als je op Pure drukt terwijl de accu nog 'vol' genoeg zit, doet wellicht de Save-stand niets?!
Nou, het voorkomt wel dat de accu verder leegloopt. Als je bij de 20km aan duiding save uitzet, zit je zo weer op 15km.
Geplaatst: 08.04.2013 - 20:51
door ferretje
In de pure stand worden grote stroomverbruikers, zoals stoelverwarming, airco etc bij voorkeur uitgezet....
In Hybrid niet... zo heb ik begrepen...
Geplaatst: 09.04.2013 - 16:56
door Zoefje
NielsPHEV schreef:BanRay schreef:Save zorgt ervoor dat je minimaal 20km Pure kunt rijden. Als je op Pure drukt terwijl de accu nog 'vol' genoeg zit, doet wellicht de Save-stand niets?!
Inderdaad !
Dan klopt mijn gevoel

Ik ga de Save knop maar wat meer ga gebruiken bij de snelweg kilometers.
Geplaatst: 09.04.2013 - 17:28
door Jeroen
Volgens mij wordt er bij de save stand de accu's bijgeladen.
Had gisteravond de accu ver leeg, toen save ingeschakeld en na een tijdje zou ik weer 20 km elektrisch kunnen rijden.
Wel een paar moeten afremmen voor een rotonde.
Wat ik me ook afvraag, de "normale" accu, wordt deze ook bijgeladen als je alleen maar elektrisch rijdt?
Geplaatst: 09.04.2013 - 17:46
door XC90S
Zoals eerder genoemd kan je dmv de powersave knop de accu weer laden tot 20km verbruik. Dit houdt dus wel in dat je verbruik (van de diesel dus) fors omhoog gaat om dit te bewerkstelligen: van 5l/100 op de snelweg naar rond 8l/100. Als je die 20 km range niet nodig hebt is t dus niet handig om te doen en kan je beter gewoon laden dmv een stekker (goedkoper). Het laden tot 20 km range gaat overigens wel vrij snel, 20 min oid. Bovendien loopt de motor merkbaar zwaarder in powersave.
Wat ik doe als ik nog wat range wil houden voor in de stad maar niet de volle 20km nodig heb, is de automaat in handmatig zetten. Op deze manier wordt de accu niet verder leeg-getrokken en wordt de diesel ook niet extra belast. Volvo heeft overal aan gedacht

Geplaatst: 10.04.2013 - 11:52
door Jeroen
Ritje van vanochtend.
Volle accu, woonwijk, 50 km/h, 80 km/h, 130 km/h, stoplichten, rotondes enz,enz.
Alleen op de snelweg bij 130 km/h schoot de diesel motor erbij.
Geplaatst: 10.04.2013 - 11:57
door Superfunky
Zo, zo, respect. De temperatuur lijkt toch wel absurd veel invloed te hebben.
Heb je erg je best gedaan?
Geplaatst: 10.04.2013 - 12:09
door Jeroen
Nee, gewoon met het verkeer mee. Alleen met optrekken niet vol gas maar dit elektrisch doen.
Geplaatst: 10.04.2013 - 12:13
door BanRay
Leuk overzicht, toch wel handig dat VOC.
Heb je alleen de stand Hybrid gebruikt? En hoeveel accucapaciteit was er na deze rit nog over ongeveer?
Geplaatst: 10.04.2013 - 12:21
door Superfunky
BanRay schreef:
Heb je alleen de stand Hybrid gebruikt? En hoeveel accucapaciteit was er na deze rit nog over ongeveer?
Staat op het plaatje rechtsboven: 100%

Hahaha, wat ben ik weer grappig!
Geplaatst: 10.04.2013 - 12:31
door Jeroen
BanRay schreef:Leuk overzicht, toch wel handig dat VOC.
Heb je alleen de stand Hybrid gebruikt? En hoeveel accucapaciteit was er na deze rit nog over ongeveer?
Volvo on Call is een top app, super handig.
Ja, alleen Hybride stand en ik zou nog 10 km kunnen rijden.
In werkelijkheid heb ik zo'n 5 km meer gereden met deze acculading, heb nog de post gehaald.
Geplaatst: 10.04.2013 - 12:33
door Ben
Kun je die gegevens ook over een langere termijn zien?
B.v. over een aaneengesloten periode van 3 maanden.